Ang. täcken!

Novelette

Trådstartare
Jag har diskuterat lite med min stallkompis som även hon är en Bukeist.
Vi har lite olika syn på det här med täcka och inte täcka.

Våra hästar går ute från 8-20 nuförtiden. Nu har det regnat ett par dagar och även blivit lite kallare än vad det var innan.

Jag har en unghäst som fyller 3 år i augusti. Hon har haft täcke tidigare i vintras men jag har slängt på tunnare och tunnare och till slut tog jag av helt och nu vill jag inte att hon ska ha täcke - oavsett väder.

Så nu diskuterade jag och min kompis angående det för hon sa att min häst frös mest av alla och har därför slängt på regntäcke två ggr.

Jag fick en avhandling av Elektron nån gång men den är nerpackad tyvärr så om du är här får du gärna berätta om du kommer ihåg.

Sv: Ang. täcken!

Vaf*n...halva mitt inlägg är ju borta!!!

Jag skrev även:

Min häst har gått utan täcke från födseln tills hon var strax över 1 år. Då flyttade vi till mitt första inackorderingsstall där folk slängde på täcke på henne trots att jag inte ens ägde en egen...så det slutade med att jag tvingades täcka henne ändå.

Innan mitt första inack.stall så har jag bara varit i kontakt med hästar som gått utan täcke året runt. Så det förvånade mig väldigt mycket att så många täckade sina hästar.

Jag vill gärna låta bli att täcka i vintern. Jag anser att hon ska klara sig och hon kommer inte att tränas så hårt så hon kommer ha sin egna vinterpäls kvar.

Detta är inte menad som något dumt "bakom-ryggen-snack-tråd" och jag hoppas att du förstår det M. Jag vill bara höra vad andra har för uppfattning.

Behöver hästen verkligen täcken?

vissa individer behöver det, anndra inte....
man får ju vara observant på om hästen verkligen blir kall, det går ju inte att svara helt generellt på det.

en del hästar är ju oavsett ras frusnare än anndra...
har en fd. granne som köpte en nordsvensk(bruksmodell) hon ansåg att "den rasen behöver inga täcken" vilket slutade med korsförlamning och dyra vet. kostnader....alla kunde se att hästen va kall, men hon vidhöll att "en nordsvensk med mkt. päls fryser inte"

därimot har mitt halvblod(med fullblodspappa) klarat sig utmärkt på lösdrift(visserligen med frostfri ligghall) utan täcken......trots att han inte alltid varit otäckad och stått på stall....

Om hästen behövet täcke beror främst på den själv, men också på dig - tävlar du mycket så kanske du inte ska ha hästen utan täcke, pga att den får mycket päls då.
En del hästar kan stå och frysa även fast de gått utan täcke länge, och en del hästar kan även spänna sig i ryggen när de blir kalla.

Jag har haft min häst otäckad i alla år, och låtit hans päls vänja sig vid kylan allt eftersom. Han går på lösdrift och har fri till¨gång på hö. Han får björnpäls, men han fryser iallafall inte. Och han mår bra, det är det viktigaste.

Det är helt upp till dig om du vill ha täcke på din häst eller inte, samtidigt som det är DITT ansvar att se till att hästen inte fryser.

Jag har upplevt att ston fryser mindre än valacker.
Månne det bero på underhudsfett:confused:

avhandlingen är Strömsholms studien och du kan få den av mig om du pm:ar mail address.

få hästar behöver täckas i sommar tider om de har skydd och mat i hagen.

*kl*

Jag svarar alla här. Kul förresten att ni svarar! Tack.

Att det är individuellt har jag förstått men i hur stor mån? Detta var ju inte min ursprungsfråga men jag spinner vidare :)

Till exempel...behövs verkligen de tjocka vintertäckena? Eller skulle det räcka med ett med tunnare foder?

Det där med ston och valacker har jag faktiskt inte tänkt på. Kanske stämmer.

Och det som bekymrar mig mest i mitt fall är just, som någon sa, skydd i hagen. När hon var liten och gick otäckad så gick hon i en enorm hage med möjligheter till skydd i form av träd och stallvägg.
Nu har inte vi den möjligheten längre.

Min arab är inte direkt frusen av sig, däremot är hon väldigt känslig i ryggen om hon blir kall av väta. Så jag kör vanligt ofodrat regntäcke så länge som möjligt. Bara hon inte blir blöt och kall av det så är det helt ok!!

I vintras hade hon ett 150-grams Shirestäcke och det räckte jättebra!! Hade det inte vart för regn och snö hade hon nog klarat sig utan, eftersom hon får världens björnpäls och de har fri tillgång på grovfoder ute. Men som sagt, vätan ställer till det!!

Ja mina häster behöver iaf täcke. Om din behöver det vet jag inte, med om hon känns kall eller blir stel så behöver hon det.

Sen är det min åsikt att det är ganska fånigt att inte ville lägga på ett tunnt regntäcke på en häst som rids och tränas "bara för att". Och det är inte direkt varmt ute nu och har hästen tunn päls så regnar det rakt igenom och hästen förbrukar massa energi på att försöka hålla upp sin kroppstemperatur.

Det är ju oftast det som är det tokiga, vätan.

Jag ger så mycket hö så det nästan kan räknas som fri tillgång för hon har alltid något kvar på morgonen.

I den där avhandlingen lästa jag mig till att fodret är av den största betydelsen för hästens nedre kritiska temperatur och att man uppnår högre effekt om man "fodrar hästen varm" än genom täcken.:)

Den energin får hon genom att jag naturligtvis ökar på grovfodergivan. (titta på inlägget jag skrev före)

Jag väljer inte bort täcket "bara för att". Jag väljer bort det eftersom jag inte anser att hon har behov av ett täcke.

Efter träningspassen(notera att hästen endast är 2år och 9månader=mkt lätt träning) är hästen endast svettig under sadel/tömkörningsgjord och då ganska lite. Jag borstar henne torr efter träning.
Under vintern har hon stått inne utan täcke(även de andra). Stallet är icke isolerat = temperaturen inne har oftast varit lägre än det är ute dagtid nuförtiden. Det har hon klarat av väl.
Skulle jag välja att klippa min häst..ja då måste jag naturligtvis kompensera den isolering som jag har tagit bort.

Sen måste jag tillägga...regnar det och blåser så lägger jag på ett täcke. Men regnar det småskvättar lite hipp som happ så gör täcket mer skada än nytta eftersom det försvårar för pälsen att kunna torka upp.

Jag har en korsningsponny arab/welsh/russ på 6 år, han gick alltid utan täcke när han var runt 3 år. Men nu är han jättefrusen så han har täcke både ute och inne. (inte när det är jättevarmt såklart!)

Okej, jag förstod det som att det var en ridhäst som inte hade täcke när det spöregnade....

Men när du berättar så låter det ju inte såå hemskt.. ;)

Varför anser din stallkompis att hon fryser?

Gjorde ett inlägg i en liknande tråd förut.
Så här; var på kurs i helgen och där kom denna diskussion upp, varpå veterinären och massören menade att det täckas för mycket, med skador på hästarna som följd.
Det finns inga täcken som fungerar tillräckligt bra, de ger inte tillräcklig rörelsefrihet uppe vid manken, med skador som följd.
Det var vad de hävdade.
Sedan om det är 0-gradigt, med snöslask och stark vind så måste man ju täcka, men som någon sa här så reglerar man ju temperaturen med grovfodret, och för mig låter det logiskt...

Jag har oxå en ponny av just dessa raser och det är den frusnaste och klenaste lilla skit jag träffat. Så fort det inte är 25+ så står han där och fryser(lite överdrivet men ändå):angel:

Om jag hade en treåring så skulle jag inte lägga på täcke på den, utan i stället se till att den hade gott om grovfoder när det är dåligt väder och vind skydd i form av träd eller liggahall eller något liknande. Börjar du täcka den nu så lär du bli tvungen att alltid göra det. Finns ingen anledning att lägga på täcke om den verkligen inte behöver det förstås. men en treåring kan jag inte tänka mig behöver täcke.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 971
Senast: fejt
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 512
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka