Angående häst i trafikolycka

Seabaz

Trådstartare
Läste just att det varit en olycka på E4 där en lastbil kört in i ett stillastående släp med häst i ---> hästen fick avlivas.


Hur ställer sig försäkringsbolag till detta?

Vilket försäkringsbolag betalar vad till vem?

Vem ersätter hästen?

Bara en ren nyfikenhets-fråga...?
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Usch sånt här vill jag inte höra, ska åka transporten men pållen i helgen. Åker inte så ofta är alltid lika narvös :(
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Usch, jag pratade i kväll med en kompis, och det var en häst som var påväg från henne som olyckan hände med, hennes kompis häst och kompisen körde. Enligt hennes uppgifter så fick chauffören motorstopp på E4:an, men lyckades köra in till sidan och sätta på varningsblinkers. Personerna hann inte ut ur bilen förrän en lastbil dundrade in i full fart i transporten. Transporten fullständigt krossas av lastbilen, hästen flyger ut ur transporten på något vis, bilen blir väldigt skadad bak, en passagerare bryter ett ben samt har förskjutna ryggkotor, föraren och den andre passageraren klarar sig utan större fysiska men. Hästen ligger allvarligt skadad mellan lastbilen och bilen, och det tar en stund innan den självdör av skadorna, polisen var på väg att hämta rätt sorts vapen att avliva den med, men de hann ej det, deras tjänstevapen är tydligen för svaga för det ändamålet. Jag träffade hästägaren i somras, hon var så himla glad för sin häst, egen uppfödning, nu en åring som hon stamboksförde i går då tyskar var här och gjorde detta, fick dessutom jättefina poäng och tyskarna gillade den verkligen.
Visst var det bra att ingen människa dog, men det är ändå väldigt tragiskt när sådant händer och ett djur dör.

När det gäller försäkringar så görs det först en utredning om vems felet var, om det blir vårdslöshet i trafik, vilket jag kan tänka mig från den versionen jag har hört, så måste väl den föraren ersätta skadorna??
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

tycker synd om alla inblandade. måste vara jätte hemskt att se sin häst ligga och själv dö.

*halvt kl*

men hur fan kör lastbils chaffören som inte ser att bil och transport har kört till sidan och har varningsblinkers på ?
Borde han/hon verkligen ha körkort ? har man inte mer koll på dom andra bilarna runt sej än så ?
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

tycker synd om alla inblandade. måste vara jätte hemskt att se sin häst ligga och själv dö.

*halvt kl*

men hur fan kör lastbils chaffören som inte ser att bil och transport har kört till sidan och har varningsblinkers på ?
Borde han/hon verkligen ha körkort ? har man inte mer koll på dom andra bilarna runt sej än så ?

Trötthet?
Överskridigt lagstadgade timmar?
Mänskliga faktorn? (Nix, vi är inte ofelbara)
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag lider med alla inblandade.
Sambon körde förbi olyckan och det hade tydligen varit stora skador.

Han sa direkt att hästen hade inte kunnat överleva.

Mina varmaste tankar till de inblandade.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

jo det kan de ju vara. men hur smart är det att köra om man är så trött att man inte har koll på andra runtomrking sej ? jag blir ständigt förvånad av mäniskors oförmåga att inte tänka ett steg längre (typ. vad kan hända om jag sätter mej i lastbilen och kör iväg när jag är så trött att jag borde sova ?) när deras nonchalans går ut över andra människor

det var nog en himla tur att dom hadde transporten efter bilen annars hadde nog människorna i bilen inte bara skadat sej. dom hadde förmodligen inte överlevt ( jag tycker ablolut inte att det inte gör något att hästen dog eller så bara så ingen hänger upp sej på det)
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Usch stackars dem! Att stå och se sin häst dö! :cry:
Hoppas de skadade kryar på sig snart i allafall.

Om det är vårdslöshet i trafik så kan man ju hoppas att föraren av långtradaren aldrig mer får köra ett sådant fordon igen. Och att straffet blir kännbart! Som djurägare värdesätter man ju oftast sina fyrbenta vänner lika högt som ens tvåbenta.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag vet inte om du har körkort själv och eller mycket erfarenhet av att vara ute på vägarna...

Lastbilar kör ofta nära eller halvt ute på väggrenen för att inte vara i vägen för övrig trafik...

Jag har själv blivit "fartblind" vid körning på motorväg och fått bromsa in ordentligt när jag insett att trafik framför mig inte går så fort som jag trodde.. Och i dessa hastigheter det rör sig om 80-100km/h så tvärnitar man inte på några sekunder med vare sig hästsläp eller lastbil.

Om bilen plötsligt dog dessutom så lär den ha tappat fart väldigt fort och då hade den säkerligen innan kört om lastbilen om den nu dundrade in i dom bakifrån.


Ouppmärksamhet i allra högsta grad men ändå lätt hänt - tyvärr.

Jag tycker dock inte det är själ nog att ifrågasätta om chaffisen ska ha körkort eller inte...



Tråkigt för alla inblandade och man kan ju hoppas att hästen var så pass chockad att den inte kände något lidande innan den dog...

Mina tankar går till ALLA inblandade!
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Jag lider med alla inblandade.
Sambon körde förbi olyckan och det hade tydligen varit stora skador.

Han sa direkt att hästen hade inte kunnat överleva.

Mina varmaste tankar till de inblandade.

Hästägaren insåg också direkt att hästen inte skulle överleva när hon såg den och hon ville därför att polisen skulle göra slut på lidandet så snart som möjligt, de ringde därför efter ett vapen att göra det med, men hästen dog innan det kom fram. Jag vet inte hur lång tid det tog innan hästen dog, men det måste oavsett ha kännts som en evighet för hästägaren.

Som någon annan skrev så hade personerna troligen inte levt om de fått motorstopp utan hästsläpet bakom just vid det tillfället, släpet räddade troligen deras liv, på bekostnad av hästens liv.

Två fick typ skrubbsår, den tredje ligger kvar på sjukhuset, men kommer troligen att bli hyfsat OK vad man ser nu. Sedan vet man ju aldrig med förskjutna kotor, det kan bli sviter efter sådant t ex ständig värk och minskad rörlighet, men det är för tidigt att säga.

Man får sig själv en rejäl tankeställare när man hör talas om sådant och särskilt när det händer någon man som i mitt fall känner till och har pratat med, även om man inte känner den väl.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Inte för att det angår mig, och du måste inte svara om du inte känner för det men min sambo såg en tjej komma gående (kanske springande, jag vet inte) efter vägen och när polisen kom stoppade hon dem och hoppade in i deras bil och åkte med.
Som jag fattade på sambon så kom hon ifrån kön som blev, som om hon suttit i en annan bil.

Men det kanske var någon annan, som egentligen inte hade med sällskapet att göra utan bara var hästmänniska (hon hade någon typ av klubbjacka på sig) och som ville försöka hjälpa till?

För din kompis och hennes kompisar färdades i samma bil som jag förstått?
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Usch, jag pratade i kväll med en kompis, och det var en häst som var påväg från henne som olyckan hände med, hennes kompis häst och kompisen körde. Enligt hennes uppgifter så fick chauffören motorstopp på E4:an, men lyckades köra in till sidan och sätta på varningsblinkers. Personerna hann inte ut ur bilen förrän en lastbil dundrade in i full fart i transporten. Transporten fullständigt krossas av lastbilen, hästen flyger ut ur transporten på något vis, bilen blir väldigt skadad bak, en passagerare bryter ett ben samt har förskjutna ryggkotor, föraren och den andre passageraren klarar sig utan större fysiska men. Hästen ligger allvarligt skadad mellan lastbilen och bilen, och det tar en stund innan den självdör av skadorna, polisen var på väg att hämta rätt sorts vapen att avliva den med, men de hann ej det, deras tjänstevapen är tydligen för svaga för det ändamålet. Jag träffade hästägaren i somras, hon var så himla glad för sin häst, egen uppfödning, nu en åring som hon stamboksförde i går då tyskar var här och gjorde detta, fick dessutom jättefina poäng och tyskarna gillade den verkligen.
Visst var det bra att ingen människa dog, men det är ändå väldigt tragiskt när sådant händer och ett djur dör.

När det gäller försäkringar så görs det först en utredning om vems felet var, om det blir vårdslöshet i trafik, vilket jag kan tänka mig från den versionen jag har hört, så måste väl den föraren ersätta skadorna??

Hoppas att lastbilschaufförerna läster detta.

Vi åker minst en gång i veckan med vår häst i transport och många gånger så undrar man var yrkeschaufförerna har fått sitt körkort ifrån.
Dom kör om hur som helst, trycker ut en på vägrenen, ligger så nära bak att om vi måste bromsa så har dom hela lastbilen i vår transport.
Jag får nästa alltid stanna och släppa förbi dom för jag tycker det är skit äckligt att ha dom så nära bak.

Man blir gråtfärdig när man läster om såna här olycker.
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

jo det kan de ju vara. men hur smart är det att köra om man är så trött att man inte har koll på andra runtomrking sej ? jag blir ständigt förvånad av mäniskors oförmåga att inte tänka ett steg längre (typ. vad kan hända om jag sätter mej i lastbilen och kör iväg när jag är så trött att jag borde sova ?) när deras nonchalans går ut över andra människor

Frågan är bara vems nonchalans i sådana fall... Finns ökända lastbilsföretag som anställer "desperata" chaufförer från länder som inte har det så bra som Sverige, sedan skiter dom i alla vilo- och sömn-tider och chaufförerna bryter mot lagen alt. somnar. Om dom vägrar ställa upp på förhållandena får dom sparken. Om dom inte håller schemat kan dom också få sparken. Och ja, dom kör ofta på vägarna i Sverige... Så döm inte chauffören innan du vet lite mer...

Sen kan det ju också vara den mänskliga faktorn, vi är trots allt inte gjorde för att färdas i mer än 7 km/h...
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

När någon kör på bakifrån är det alltid dennes skuld. Oavsett hur det sker. Man har skyldighet att hålla sådant avstånd så att man hinner bromsa.

Tragisk olycka. :(
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

Denna mindre olycka norr om gävle (skarvberget ligger inte i tierp) körde antagligen vi förbi. En långtradare med varningsblinkers och hästtransport som inte såg ut att vara skadad.

Den andra olyckan lät verkligen hemsk, stackars stackars häst:cry:
 
Sv: Angående häst i trafikolycka

När någon kör på bakifrån är det alltid dennes skuld. Oavsett hur det sker. Man har skyldighet att hålla sådant avstånd så att man hinner bromsa.

Tragisk olycka. :(

FEL. Allt beror på omständigheterna. Förra sommaren råkade en kollega till mig ut för en olycka. Han låg i högerfilen på en 3-filig 70km/h väg. Det är ganska mycket trafik pga rusningen hade börjat. Helt plötsligt så uppmärksammar han att bilen framför kör betydligt långsammare än den övriga trafiken. Han har ingen möjlighet att väja undan utan tvärnitar samtidigt som han tutar för att uppmärksamma föraren framför på hans trafikfarliga beteende, då han körde i ca.30-40km/h. Kollegan hinner stanna men inte bilen som ligger bakom honom, utan den bilen kör rakt in i kollegan. Bilen kilas fast under kollegans lastbil och brandkåren måste klippa loss dom två personerna i bilen.
Under polisförhör så framkommer det att bilen som körde långsamt gjorde det för att växellådan var trasig (kunde inte köra fortare) och han var på väg till verkstad. Men föraren av den personbilen blev helt vållande då han inte skulle fortsatt på motorvägen (som detta var) utan ha svängt av och valt mindre vägar istället. Föraren av bilen berättad nämligen hur långt han hade kört på motorvägen och det var nästan 1 mil och längs den sträckan finns det 4-5 avfarter som han hade kunnat svängt av på och kört på vägar med lägre hastigheter och ändå utan problem kunna ha tagit sig fram till verkstan.

Så vem som är vållande är inte alltid den som kör på någon bakifrån även om det är vanligast.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 198
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 418
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 032
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp