Ångest - GAD ?

Jag trodde inte heller att jag var stressad tills psykologen förklarade hur det är att leva med stress. Inte bara ''oj nu måste jag skynda mig till bussen'', utan känslan som sitter i magen jämt.
Jag måste göra det här om en vecka men jag vill/kan/orkar inte med det.
Du stressar kanske över att du måste tillbaka till jobbet och du måste må bra innan dess.

Jag trodde heller inte jag hade ångest innan samma psykolog förklarade hur känslan är.
Trodde ''bara'' jag hade socialfobi och depression innan, men nej då det är fler fel på mig än så :p

Hur är det på sommaren? Lika illa eller något som kommer varje vinter? Eller helt enkelt något nytt?
Får du nog med C och D vitamin?
När du är hos VC be om ett blodprov, det var det första min nya läkare ville göra för att utesluta. Och jag sitter långt ner i skiten och bara hoppades att det skulle visa något, men icke.
Dock vet jag inte vad de ville prova :angel:

Om du har råd tycker jag du ska söka privat terapeut. Jag har lite tillit till VC och undviker gärna om jag kan. Men det är ju tusen gånger bättre än att gå hemma själv och undra.

Har du något du tycker är roligt att göra? I väntan på rätt hjälp.
Måla, pyssla, handarbeta, vad som helst? Gå in för det. Låt dig själv må dåligt.
Jag uppmuntar mig själv som en 3 åring, ''ÅH det tog bara 2 timmar att gå upp ur sängen GUD vad BRA, duktig idiot!:laugh:''
Det är ingen ide att sitta och hacka mer och mer på sig själv när du redan mår helt uselt. Det åstakommer inget.

Det tog faktiskt bara 2 timmar upp ur sängen idag... :angel:
 
Jag har fått svar från vc som sa "ring om du behöver sjukintyg nu när du varit hemma en vecka" typ. Och så mena de på att jag nog behöver gå via dom då de trodde psykiatrin skulle hänvisa mej till vc...

Hur funkar högkostnadsskyddet om man går "privat" ?
Även om jag har ok ekonomi är jag ju inte rik...
 
Jag har fått svar från vc som sa "ring om du behöver sjukintyg nu när du varit hemma en vecka" typ. Och så mena de på att jag nog behöver gå via dom då de trodde psykiatrin skulle hänvisa mej till vc...

Hur funkar högkostnadsskyddet om man går "privat" ?
Även om jag har ok ekonomi är jag ju inte rik...
För att högkostnadsskyddet ska funka måste terapeuten vara landstingsanknuten. Enstaka privata terapeuter är det. Men jag tror inte det är så vanligt.
 
Problemet med att googla, framförallt om man har GAD är att det otroligt lätt triggar ångesten. Söker du info om hosta och hittar 9 fall där det står att det kan vara förkylning och 1 där det står att det kan vara symptom på en dödlig sjukdom så kommer GAD:en få dig att tro att du snart kommer dö. Har man GAD så funkar inte alltid det logiska tänkandet och du klarar inte att sortera ut genom rimlighet. Så att googla när man har GAD kan vara otroligt destruktivt.

Jag har också en ångestproblematik i den stilen, och är väldigt katastroftänkande. Och det är alltid en hårfin linje, men i det här fallet tycks ju TS funnit information om GAD, och kanske fått en tydligare bild om hur hens problematik kan bemötas för att underlätta för framtiden, förhoppningsvis.
 
Jag har också en ångestproblematik i den stilen, och är väldigt katastroftänkande. Och det är alltid en hårfin linje, men i det här fallet tycks ju TS funnit information om GAD, och kanske fått en tydligare bild om hur hens problematik kan bemötas för att underlätta för framtiden, förhoppningsvis.

Jag är ju inte i "den bortre änden" av ångesten dvs som många som varit där "mer och längre". Jag är ju i "början" av "vad det nu är".
Men har som sagt varit i kontakt med vc och på besök en gång med frågor om mitt mående och då blev de symptomen som finns för diffusa enligt läkaren på de jag ev skulle kunna ha. Men ångest börjar ju så diskret, så därför kände jag att de är nåt jag ville fråga om här.
Ångest börjar säkert olika på alla personer.
Den första som tog upp ångest är faktiskt min chef, men då angående min pappas alkoholproblem. Nu är min pappa ointresserad av att kolla upp sina problem då han hellre dränker dom. Jag å andra sidan dricker väldigt sällan och ser verkligen inte alkohol som problemlösare i någon form.
Så även om pappas problematik är odiagnostiserad så kan de ju vara så att ångest alltså redan finns i familjen.
 
Jag är ju inte i "den bortre änden" av ångesten dvs som många som varit där "mer och längre". Jag är ju i "början" av "vad det nu är".
Men har som sagt varit i kontakt med vc och på besök en gång med frågor om mitt mående och då blev de symptomen som finns för diffusa enligt läkaren på de jag ev skulle kunna ha. Men ångest börjar ju så diskret, så därför kände jag att de är nåt jag ville fråga om här.
Ångest börjar säkert olika på alla personer.
Den första som tog upp ångest är faktiskt min chef, men då angående min pappas alkoholproblem. Nu är min pappa ointresserad av att kolla upp sina problem då han hellre dränker dom. Jag å andra sidan dricker väldigt sällan och ser verkligen inte alkohol som problemlösare i någon form.
Så även om pappas problematik är odiagnostiserad så kan de ju vara så att ångest alltså redan finns i familjen.

Och om det är "början", är det ju möjligt att ångestproblematiken ökat i samband med en depression osv. Sedan ser ju ångest olika ut från person till person, och kan manifestera sig på olika vis för samma person i olika skeden av livet. Men jag hoppas att du lyckas få hjälp att bena ut det, det är ju inte så lätt att få den vården man behöver alla gånger - men ibland har man tur. :)
 
Träffade en kompis idag som skrivit 2 böcker om psykisk ohälsa och själv behandlats (behandlas) för panikattacker och depression. Ville inte prata om min situation då jag vet hans sjukdomshistorik men det blev ju så ändå. Han tror på någon typ av utmattning (stress).
Fick med mej 3 böcker och han hänvisade till 2 till som han tycker jag borde läsa.
Han fick den "lätta" versionen. Men de nya symptomen va de han reagerade mest på.
Natten tors-fre sov ok, fred-lörd max 3-4 timmar, lör-sön sov ok, sön-mån 0 timmar sömn, mån-tis 10 timmar, tisd-ons (inatt) 0 timmar.
Jag är inte ens trött. Seg men har varit segare. Så i morgon blir det att ringa vc igen. Kan inte jobba om jag inte kan sova. Inte för att jag är för seg utan för att det helt klart är något som inte stämmer. Han sa detsamma och sömn är något som alla är överens om måste fungera.
Han har ju varit med mycket mer än mej så ändå skönt att prata med honom.
Vi har ju inte setts på ett tag men jobbade ihop tidigare så han vet ju vem jag är. Och vet lite om min bakgrund.
 
Hej!

Det låter definitivt som att du behöver någon slags hjälp.

Själv lyssnade jag inte på kroppen alls, eller på sinnet och det slutade med ett (väldigt dyrt) läkarbesök i Dominikanska Republiken, för jag kunde varken äta, sova eller göra nånting annat heller.

Det visade sig att jag var både deprimerad och hade ångest (GAD), många jag träffade tyckte det lät helt omöjligt "jag som alltid var så glad"... Själv trodde jag nog mest att jag var lite utarbetad och behövde sova nån dag eller två. Jag blev sjukskriven 6 månader på heltid, jobbade 2 månader under långsam ökning av arbetstid och blev sen sjukskriven igen i typ 6 månader till. Kämpar fortfarande med att ångesten inte ska ta överhanden, mår bättre, men har svårt med förändringar och saker som inte fungerar som de ska...

Lycka till! /Lavinia
 
Jag är sjukskriven pga sömnbristen men även fått en psykologtid i januari (lång väntetid på dom)
Och berättat för min chef (närmaste chef) men kommer skicka in ett helt blankt sjukintyg till jobbet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 481
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 833
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Ja, lite märklig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag orkar inte ens vara anonym, känns som att jag passerade det stadiet av...
2
Svar
35
· Visningar
3 083
Senast: Livet
·
Kropp & Själ Det här blir det mest privata jag skrivit. Och jag har ALDRIG tagit upp det med någon, men jag har utvecklats någon sorts sexuell ångest...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 701
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp