Ångest över nästa rasval

B

beda

Jag har länge funderat över nästa ras. Ett tag var jag inne på retrivier eller spaniel, nu har jag kärat ner mig i riesenschnauzer... Sedan finns det ju hundra andra raser som jag fullkomligt älskar. :love:

Det svåra är att välja rätt! Jag har ju bara haft en hund, min blandis som jag har nu, och efter tre år med intensivt tränande med honom tycker jag mig ha samlat på mig lite kunskaper och hundvana. Jag har trots allt ingen lätt hund, han kräver att få jobba varje dag och han är inte lättmotiverad precis. Samtidigt som han är pipig och mjuk är han fruktansvärt envis och en riktig ögontjänare.
Men jag har (tycker jag själv iaf) lyckats rätt bra med honom - han kan gå lös på gården och har inga olater av något slag. Jag stegrar störningsmomenten eftersom och nu kan jag nog ha honom lös även om det springer förbi en dagisklass med barn (som han älskar) och hundar kan passera runt honom utan problem osv. Att han då inte gör alla lydnadsmoment korrekt enligt tävlingsreglerna spelar ingen roll för mig. Ska han sätta sig bredvid mig kan han sitta snett, lite framför, eller tillochmed bakvänd! :D Jag bryr mig bara om att han sitter! Hoppas ni förstår vad jag menar! ;)

I alla fall, det jag ville komma till (vill inte kalla det PROBLEM) är att jag är så osäker på mig själv. Jag vill att min nästa hund ska vara aktiv, jag vill prova på att tävla mm. Min dröm är att skaffa schäfer så småningom - men klarar jag av det? :confused:
Jag tänker såhär (eftersom jag ändå är "nybörjare") - kanske jag tar mig vatten över huvudet om jag skaffar en bruksras? Tänk om jag misslyckas? Och måste man sikta på SM?

Eftersom jag bara haft en hund har jag ju inget att jämföra med... Jag litar inte på min förmåga att avgöra om min nuvarande hunds mentalitet när jag bara har honom att mäta med. Jag vet som sagt att han inte är någon soffliggare - men hur är en riesenschnauzer eller schäfer i jämförelse? Kanske min hund då uppstår som värsta baggisen... :confused:

Hoppas ni förstår hur jag tänker. Hur tänkte ni andra när ni var nybörjare? Alla andra verkar så himla självsäkra...
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Jag tycker att du har det värdefullaste, och det är att du vet vad som menas med att aktivera sin hund. Du vet hur mycket tid det tar att rasta, motionera och träna.

Många säger "visst visst" och sen inser de att de inte orkade mer än att snabbrasta hunden 4 ggr per dag.

Jag tror att du klarar av vilken som helst av de raserna du räknar upp. Vill du ha Schäfer så skaffa Schäfer! Det finns flera här på Buke med schäfrar som verkar väldigt trevliga och lättförda, de kanske kan ge tips om kennel?

Min kompis Schäfrar är mycket mer lättförda än mina Labradorer och jag kan väl säga att vi är ungefär lika dåliga förare båda två *hi hi* Fast mina är mycket gulligare, mindre och bättre på att apportera :love:
 
Sv: Ångest över nästa rasval

jag tycker att schäfer låter som ett bra val. de är ganska sansade, lätta att lära och träna och funkar till i princip allt. dessutom finns det massor av människor som är riktigt duktiga på den rasen så det är lätt att få hjälp.
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Min dröm är att skaffa schäfer så småningom - men klarar jag av det?

Så köp en schäfer!

Det är ingen svår hund att äga och träna, många missförstår nog schäfern på så sätt. De är, de ska vara lättförda och sammarbetsvilliga. De gör det mesta för att vara sin ägare till lags. Det "svåra" med schäfern är att de kräver träning, aktivering och motion för att kunna bli denna suveräna livskamrat de faktiskt är. De nöjer sig inte med att gå och skrota, utan de vill jobba. Precis som många andra raser. Får de utlopp för sin energi, så blir de trevliga kompisar, familjemedlemar och tävlings/träningskompisar.

Då Du redan vet att det är en aktiveringskrävande hund och beredd på att lägga ned tid, så är det ju bara att köra på. Leta efter en bra och seriös uppfödare som engagerar sig i sina valpköpare.

Du kommer inte att ångra Ditt val!

G.A/ Schäferägare och såld på rasen. :D :D
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Jag säger som GA om du vill ha en schäfer så är det du skall köpa. Riesen är inte lättare än schäfer och då kan du ju lika gärna satsa på den ras du vill ha allra mest.

Du kommer nog upptäcka att en brukshund på många sätt är lättare än den du har. Visserligen ställer de höga krav på jobb men de har även genom målmedveten avel många saker som andra raser inte med på köpet, förhoppningsvis. Du börjar helt enkelt på en mycket högre nivå redan från början. Du behöver inte jobba upp motivation, koncentration osv osv i den utstäckning som man ofta måste jobba upp på raser som inte är avlade för arbete.
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Tack alla ni som svarat, det var verkligen vad jag behövde höra :banana: .

Jag har börjat inse nu att jag måste ha en schäfer. Varför skaffa en annan ras när jag egentligen vet vad jag vill?
Men jag tycker att attitiyden bland bruksfolk (hmm inte alla förstås) är lite att du helst ska ha MASSOR med erfarenhet och ha SM som mål om du ska skaffa schäfer. Därför har mitt självförtroende dalat lite, och jag har istället planerat att skaffa lite mer vana först i form av en annan ras där man inte har riktigt samma förväntningar på sig...
Men nej, nu ska jag satsa på det jag vill. :)

Jag älskar min nuvarande hund jättemycket, han är min livskamrat och världens goaste. Men det är liiiite trist att behöva träna, träna och åter träna fram viljan hos honom. (fast vi har kul, tro inget annat, jag plågar honom inte lika mycket som det verkar ;) ). Säger jag "sitt" måste han alltid tänka efter först typ "sitt... få se nu... vad gjorde man då.." Sedan slänger han en blick på Frolicen jag har i handen och sätter sig ner med en djup suck. :D

Det kanske är så att jag till och med kommer att tycka att schäfern blir en baggis att träna i jämförelse med den jag har? :p

Nåja, det var som sagt kul att höra lite synpunkter, tack för det. :bow:
 
Sv: Ångest över nästa rasval

martha skrev:


Tycker om att hitta på aktiviteter tillsammans med hunden. Gårdshunden är nyfiken, aktiv, pigg, alert och tycker mycket om att vara med. Den behöver någon form av regelbunden stimulans för att må bra. Lydnad, agility, freestyle och spår går t.ex. utmärkt att träna. Är du inte ute efter en hund att aktivera dig med - välj hellre en annan ras.


Har möjlighet att ha hunden med Dig under dagarna - alternativt har tillgång till dagmatte/-husse eller hunddagis. Gårdshunden tycker inte om att vara ensam. Faktum är att rasen är mer beroende av mänskligt sällskap än många andra raser. Högst ca 4 timmar per dygn bör den lämnas ensam.


Inte har något emot kroppskontakt med hunden. Många gårdshundar är riktiga knähundar som älskar att sitta i knäet och ligga nära intill i soffan. Helst vill den även krypa ner under täcket i sängen.


Är intresserad av att tillämpa de nya "mjuka" inlärningsmetoderna där hundens förtroende för föraren står i centrum. Många gårdshundar är ganska "milda" och "mjuka" och mår inte alls bra av tuff dressyr.


Inte är allergisk mot hund. Undvik en tragedi för dig, familjen och hunden genom att avstå från köp om du misstänker att någon inom familjen eller den närmaste vänkretsen kan vara känslig.


Uppskattar att vara med och hjälpa till att bevara en gammal, genuin svensk (och dansk) hundras
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Åh så söt, speciellt krambilden :rofl:
D/S:en är underbar, och jag skulle vilja ha en senare i livet. Men inte just nu... ;)
 
Sv: Ångest över nästa rasval

fast jag tycker att schäfern saknar lite av den där "sprittande" energin (labbeenergin...). de är liksom lite dåliga på att ta egna initiativ. har fått det bekräftat från andra håll också, att arbetslusten, "kamplusten", måste arbetas upp. å andra sidan slipper du lägga ner så mkt tid på att dämpa hunden.

men skiljer det sig från linjer till linjer? att de är "självgående"? för det händer ju ibland att man ser schäfrar med lite sprutt i, men de kan ju ha varit upparbetad arbetslust. fast i 9 av 10 fall är det de "små och grå" som verkar ha denna motor.

GA: mosa mina fördomar!
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Min kompis är en gul/svart, men med lite grått bakom sig. Henne är det bra sprutt på, men hon lyssnar iaf bra på sin ägare. Hon behöver dämpas och inte triggas. Hon har kamp och motor i sig. Jag skulle dock så här mellan tummen och pekfingret iaf inte säga att hon är nervfast. Snarare nervösa tendenser, livlig, bra social kamplust utan att vara i överkant för mycket, bra jaktlust, nyfiken, mer skärpa och försvarslust än liten - men jag kan så klart inte placera den på nån skala. Hmm vad mer? Dådkraft kan jag inte gissa mig till, men den är iaf inte obefintlig. Kan vara den enda Schäfern jag känner som inte är tråkig ;) Den andra är det...
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Vad jag förstår är det bara en bråkdel av schäfrarna som är något att ha? (om man vill klättra i tävling)
Bäst att börja redan nu med att suga åt sig kunskap så man väljer rätt hund den dagen det blir aktuellt. *längtar* Om ett par år vill säga.

-Vad ska man kolla på?
-Är rasklubben och bruksfolket samspelta? (har förstått att det finns konflikter där..)
-Vem ska man prata med?
-Vilka kennlar ska man kolla på?
-Hur ska man lära sig använda rasdata? Det måste vara en utmärkt informationskälla, bara man vet vad man ska kolla efter. (inte lätt, när man är helt off när det gäller alla beteckningar typ SUCH SBCH och gud-vet-allt :confused: )

Tacksam för alla tips och råd jag kan få! :bow:
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Kolla på schäfrar av brukstyp, inga räkstjärtar......jag såg en gång en grå schäfer..så jäkla läcker, det finns rydligen en kennel uppe i Norrland nånstans som föder upp såna, och de är av brukstyp...denna som jag såg var högt utbildad och var avelsgodkänd själv.....
 
Sv: Ångest över nästa rasval

SBCH = Svensk Bruks CHampion
SUCH = Svensk Utställnings CHampion
SLCH = Svensk Lydnads CHampion
(rätta mig någon om jag fått det helt fel...)

det är de med SBCH och SLCH du ska leta efter. TJ betyder TJänstehund och en lat hund blir inte tjänstehund. börja spåna lite på rasdata.nu (schäfer finns väl med där?) och titta på vad de olika kennlarnas hundar har presterat. kanske lär du dig också vilka linjer som ger vad och vilka kombinationer som lyckas oftare än andra.
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Jag misstänkte att det betydde något sånt. Ja, jag är inte ute efter en utställningshund.
Ska börja leka på rasdata och se om man lär sig något eftersom.. Något som jag är helt off på är mentalbeskrivning. Det måste väl vara jätteviktigt att kolla upp det... Men jag är som sagt dålig på benämningarna där.
 
Sv: Ångest över nästa rasval

det är jag också. speciellt på schäfer. någon annan som har bättre koll får svara på hur Den Ideala Schäfern ser ut.
 
Sv: Ångest över nästa rasval

beda skrev:
Jag misstänkte att det betydde något sånt. Ja, jag är inte ute efter en utställningshund.
Ska börja leka på rasdata och se om man lär sig något eftersom.. Något som jag är helt off på är mentalbeskrivning. Det måste väl vara jätteviktigt att kolla upp det... Men jag är som sagt dålig på benämningarna där.

Haka inte upp Dig på mentalbeskrivningarna. De säger inte SÅ mkt om hunden. Visst en del, men långt ifrån allt!

Ska Du ha nytta av mentalbeskrivningarna så får Du göra ett spindeldiagram på en hel kull eller gärna flera kullar från föräldraparet.
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Nej, jag har förstått att räkstjärtarna inte är så poppis... Varför? Är de utställningsinriktade? Osunda?

Och vad är det för skillnad på grå och svart/gula? Finns ju även helsvarta och långhåriga...(vilket är icke godkänt, eller hur?)
Tycker överhuvudtaget schäfrar kan vara jätteolika utseéndemässigt. Endel ser nästan halv-långhåriga-groenendaellika ut... alltifrån det till riktiga "rastypiska" svart-gul-gråa. (vad-heter-färgen?)

Norrland låter bra, jag bor där :) . Pm:a gärna kennelnamnet om du skulle komma på det. ;)
 
Sv: Ångest över nästa rasval

Vet inte om det är skillnad, men det borde det ju vara på grå och "standard" Jag tycker bara att dom är så läckra :D kraftigare är dom jag sett också....

Räkstjärtar har ju en gång som JAG tycker inte skulle vara hållbar för hård träning....
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 740
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 233
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 295
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp