Ångest på hög nivå. Hjälp?

Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Usch vilken jobbig sits!

Tycker du ska försöka förklara ordentligt en gång till för sambon varför det är så jobbigt så att han verkligen förstår att det får dig att må dåligt! Det kan ju inte vara kul för honom att du mår dåligt för det går väl troligen ut över honom också..?

Du kan ju pröva att skaffa en medryttare innan (om) du byter stall ifall du känner dig osäker på att du kommer hitta en bra i det nya stallet. Kanske känns lättare att börja med en medryttare där hästen känner sig trygg.

Det ska ju vara roligt att ha häst, visst allt är inte solsken alla dagar men i det stora hela ska det vara KUL.
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

hur tar du dig till skolan?
kan du inte få in hästen någonstanns i närheten av skolan så får du kanske ännu mera tid
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Eftersom att jag alltid tar in hästarna så vet jag att han får ordentlig kvällsmat. Det är morgon och lunch i hagen jag oroar mig för.

nu vet jag inte hur morgonrutinerna i stallet är men funkar det inte med en höpåse på morgonen, du lägger i det hö din häst ska ha och det slänger dom in i boxen

lunchen sätt ut en höbal i hagen så slipper sväfar gå ut till hästarna

ett altenativ är ju att du säger åt sväfar att du ger mat och plockar ut din häst på morgonen
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Alltså det är ju det kniviga. Jag förstår å ena sidan han som tycker att han är schysst som ger dig gratis stallplats.
Samtidigt måste man ju på ett rättvist sätt komma överrens om vilka premisser som gäller, så båda parter är nöjda. Antingen säger dom att du får stå här gratis på villkoret att du sköter allt, vi hjälper till när vi kan eller så delar ni upp det enligt schema och sen är det inget mer med det. Då är det deras val att låta dig stå gratis.
Men en fråga bara, du som student, är det inte värt att lägga ner det extra jobbet för att få stå gratis? Är det bara arbetsinsatsen som gör att du inte trivs eller är det hela miljön och stämningen? Förstår att det är mycket med heltisstudier men jag som bor i en storstad tycker att det låter som en dröm att ha hästen på gården och dessutom helt gratis...
Jag försöker inte döma, bara undrar :)

Dom kanske resonerar så när dom åker bort att det inte är mer än rätt att du tar hand om stallet "då du ändå står gratis", kan det vara där skon klämmer?
Dom kanske inte vill ha pengar utan hjälp, men då ska ju det vara avtalat.
Vad säger din sambo i det hela, har inte han något råd att ge? han måste ju ändå känna sina försäldrar.

Sen är det ju helt oacceptabelt att han inte fodrar lunch och sätter på täcken osv, sådana överrenskommelser måste ju såklart följas för att det ska fungera. Kan inte en lunchgrind eller en höhäck vara ett bra alternativ så slipper ni lunchfodringen helt? En lunchgrind är nog inte alltför dyr, skulle helt klart vara värt att slippa fodra skulle jag tycka om jag hade eget.
 
Senast ändrad:
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Pröva att sätta ut en annons om medryttare och ha kvar hästen i nuvarande stall så får du väl se vad du får för svar :)
Jag tror säkert det finns en del skogsmullar där ute som vill rida din häst, och som även kan tänka sig att mocka tre boxar, faktiskt. Däremot tror jag inte du bör ta betalt för detta, då denne mockar de andra boxarna.
Men du kan ju skriva kontrakt och så med denne om du hittar någon så allt går rätt till även utan att du behöver ta betalt så att säja.
Hoppas det löser sig :)
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Men om din sambo tycker det är så bra med "gratis stallet" får ju han hoppa in och hjälpa dig lite när din tid inte räcker till!?
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Istället för att tala om för din sambo att du vill föytta pga att tjaffs, så kan du ju lägga fram det som att du saknar träningsmöjligheter och vill komma igång ordentligt igen, vilket inte går där du står. Dvs få det till att du flyttar "till" något och inte "från" något.
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Hur har ni kommit överens om arbetsfördelningen?

För mig är det inte ett värt byte att jag mockar åt någon som sedan inte ger min häst mat. Då skulle jag hellre ta på mig alla de turerna och låta dem mocka själva. På så sätt vet jag iallafall att inte min häst får lida för andras försumlighet.

Om arbetsuppdelningen är gjord av tidsskäl skulle jag fortfarande överväga att omförhandla den. Dina alternativ är ju bara sådana som både kräver mer tid och mer pengar så då kan du ju lika gärna satsa lite mer hemma och kanske inte behöva offra lika mycket som ett annat alternativ skulle kräva. Om arbetsbyte krävs, så se till att "få igen" i förväg. Då blir deras arbetsinsats ett villkor för att du ska ställa upp, och har de inte genomfört den så gör inte du din heller. Detta förutsätter alltså att du redan har på din lott alla livsuppehållande arbetsuppgifter.

Lite låter det som om ni båda på varsitt sätt utgår från att den andre parten är som ni själva. Då får man det jobbigt, de pga dina krav som de anser onödiga, och du pga dina förväntningar som du inte får uppfyllda. På det sättet kan ni aldrig nå fram till ett samarbete som fungerar. T ex: om din häst trivs och håller hullet trots deras utfodringsrutiner kanske det trots allt fungerar även om det inte är som du vill ha det?
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

hur tar du dig till skolan?
kan du inte få in hästen någonstanns i närheten av skolan så får du kanske ännu mera tid

Med bil.
Jag är bara i skolan ungefär 2-3 dagar i veckan så det hjälper inte så mycket. Bättre att ha stallplats på rimligt avstånd hemifrån.

Men om din sambo tycker det är så bra med "gratis stallet" får ju han hoppa in och hjälpa dig lite när din tid inte räcker till!?
Det är han nog inte alls intresserad av. Förstår inte varför han skulle göra det? Hästen är min, han är inte minsta intresserad.

Istället för att tala om för din sambo att du vill föytta pga att tjaffs, så kan du ju lägga fram det som att du saknar träningsmöjligheter och vill komma igång ordentligt igen, vilket inte går där du står. Dvs få det till att du flyttar "till" något och inte "från" något.

Tror inte att anledningen spelar så stor roll. För honom är det en ekonomisk fråga.

Hur har ni kommit överens om arbetsfördelningen?
Från början fanns ingen arbetsfördelning alls.
Vi började med att var och en mockar åt sin egen häst. Det tyckte inte svärfar var bra utan han ansåg att den som kom först till stallet skulle mocka åt alla.
Hade så ett tag, funkade mindre bra.
Jag skaffade en kalender där vi började schemalägga passen, fungerade bättre men inte helt bra. Som sagt.

Om arbetsuppdelningen är gjord av tidsskäl skulle jag fortfarande överväga att omförhandla den. Dina alternativ är ju bara sådana som både kräver mer tid och mer pengar så då kan du ju lika gärna satsa lite mer hemma och kanske inte behöva offra lika mycket som ett annat alternativ skulle kräva.

Förstår nog inte riktigt hur du menar här.. Hur ska jag satsa mer?

Lite låter det som om ni båda på varsitt sätt utgår från att den andre parten är som ni själva. Då får man det jobbigt, de pga dina krav som de anser onödiga, och du pga dina förväntningar som du inte får uppfyllda. På det sättet kan ni aldrig nå fram till ett samarbete som fungerar. T ex: om din häst trivs och håller hullet trots deras utfodringsrutiner kanske det trots allt fungerar även om det inte är som du vill ha det?

Jag har redan skalat av mina krav till minimum. De krav jag har nu är att min häst ska släppas ut i hagen med rätt täcke. Hästarna ska få hö 3 gånger per dag. Foderstaterna ska följas.

Min svärfar tycker inte att min häst borde ha täcke på natten, men hästen har känslig rygg och får ont.
Min svärfar tycker att det räcker att fodra två gånger per dag och att en häst klarar sig på typ 4 kilo hö per dag.
Det är liksom inte okej.

Att min häst håller hull nu beror ju på att jag oftast ser till att de får ordentligt med mat. Jag dubbelkollar.
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

nu vet jag inte hur morgonrutinerna i stallet är men funkar det inte med en höpåse på morgonen, du lägger i det hö din häst ska ha och det slänger dom in i boxen

lunchen sätt ut en höbal i hagen så slipper sväfar gå ut till hästarna

ett altenativ är ju att du säger åt sväfar att du ger mat och plockar ut din häst på morgonen

Vi fodrar morgonhö i hagen.
Sålänge det finns färdiga höpåsar så får de all mat de ska ha. Jag gör alltid höpåsar men sambons syster gör det aldrig. Jag försöker dubbelkolla och göra påsarna om hon har struntat i det, men ibland går det inte av olika anledningar.
Svärfar ger inte lunch utan jag och sambons syster delar på detta. Problemet är att hon ibland struntar i att ge lunch när det är hennes tur.


Alltså det är ju det kniviga. Jag förstår å ena sidan han som tycker att han är schysst som ger dig gratis stallplats.
Samtidigt måste man ju på ett rättvist sätt komma överrens om vilka premisser som gäller, så båda parter är nöjda. Antingen säger dom att du får stå här gratis på villkoret att du sköter allt, vi hjälper till när vi kan eller så delar ni upp det enligt schema och sen är det inget mer med det. Då är det deras val att låta dig stå gratis.

Jag har aldrig gått med på att göra allt som de nu förväntar sig. De har aldrig sagt innan att de förväntar sig arbetshjälp.
Jag har sagt att jag kan betala men då blev svärfar mest sur.

Men en fråga bara, du som student, är det inte värt att lägga ner det extra jobbet för att få stå gratis? Är det bara arbetsinsatsen som gör att du inte trivs eller är det hela miljön och stämningen? Förstår att det är mycket med heltisstudier men jag som bor i en storstad tycker att det låter som en dröm att ha hästen på gården och dessutom helt gratis...
Jag försöker inte döma, bara undrar :)

Nej jag tycker verkligen inte att det är värt arbetsinsatsen. Inte som det är nu.
Jag kan tänka mig att ta några timmar extra men inte så mycket som det är nu.
Saken är den att jag har fullt upp med mitt liv. Plugg, jobb, sambo, vänner, hus, min häst. Jag vill inte lägga min fritid på att mocka åt någon annans häst. Den tiden jag får lägga på deras hästar måste jag ta någon annan stans ifrån. I slutändan är det min häst som blir "lidande".

Sen gillar jag inte deras attityd.

Vad säger din sambo i det hela, har inte han något råd att ge? han måste ju ändå känna sina försäldrar.
Hn tycker på ett sätt att jag är lite löjlig men samtidigt så är han själv inte heller särskilt förtjust i sin pappa.
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

för mig hade valet varir enkelt.
jag har varit i en hel del stall där man ska hjälpas åt och dela på saker och arbete och jag tycker jämt det slutar med att man blir osams och det blir massa tjaffs. jag flyttade för 2,5 år sedan till ett stall där ägaren sköter alla in och utsläpp och sen sköter man sin häst bäst man vill. vi i stallet hjälper varandra en hel del så att man bara ska behöva åka dit dom dagarna man rider så det är verkligen toppen! det går åt oerhört mycket negativ energi när man ska tänka på allt krångel runt omkring så mitt råd är verkligen att flytta till något annat ställe så att du kan koncentrera dig på hästen och din ridning:)
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

men då ska han väl inte tjafsa om du tar studielån och betalar för att ha din häst inhyrd någonannanstans??
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Nej du har helt rätt, han borde inte lägga sig i på det sättet. Men det gör han.
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Åh, vilken tråkig sits du verkar sitta i!

Eftersom maten verkar vara en springande punkt undrar jag om det hade kunnat fungera med fri tillgång på hösilage ute? På det sättet frigörs en lunchfodring och du behöver inte vara rädd att han inte får i sig maten (och de slipper göra morgonhöpåsar..).
Ett annat alternativ är foderautomater eller lunchgrindar.

Är de beredda på att lägga ner lite cash så är även eluppvärmd flottör utomhus fantastiskt bra både vinter och sommar då hästarna alltid har isfritt vatten.

Ta genast bort regeln om att den som kommer först mockar! Var och en mockar åt sin häst och åker man bort så får man helt enkelt fråga om det är ok att du mockar. Om inte så får hennes föräldrar dra sitt strå till stacken.

Om du ser det här i en förlängning så tror jag att det vore klokt att prata ihop er om möjlighet till ridbana. Efter vad du berättat så misstänker jag att enbart skogsmulleri inte kommer att räcka för dig.

Kolla runt andra stall med moppeavstånd för att se om faciliteterna är värda att betalas för. Ettt gott hagliv är ju inte att förakta, tyvärr brukar det vara dåligt med den saken på lite större anläggningar.
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Min svärfar är snål och skulle aldrig lägga pengar på att få isfritt vatten eller fri tillgång till grovfoder i hagen. Han gnäller redan nu om att det går åt mycket hö och att det blir lite spill när en del hö trampas ner i leran..
Jag vill heller inte lägga ner allt för mycket pengar då jag redan nu är så osäker på om jag vill vara kvar i stallet..

Ja jag har lyckats bli av med den mockningsregeln. Helst skulle jag vilja att var och en sköter sin egen box men för att vara flexibel mot dem så har vi det uppdelat på olika dagar. Schema på vem som ska mocka när.
Men det funkar inte heller optimalt.

Min långsiktiga dröm/plan är att bygga ett helt nytt stall med ridbana. Men det kommer dröja många år innan något sådant kan bli verklighet.
OM jag kunde komma överens med svärfar om ridbanebygge så lär han inte vilja lägga ner några stora summor. Mer typ slänga på lite grus någonstans.. :cool:

Ja jag har nästan bestämt mig för att kolla runt lite och se vad som finns. Då kommer det bli lättare att ta ställning.
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Ja jag har också samma erfarenheter..

Kollektiv är ju toppen om man har väldigt mycket tid och vill spara pengar men det blir jobbigt om man mest värdesätter att ägna tid åt sin egen häst.
Pengar är inte allt.
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Min svärfar är snål och skulle aldrig lägga pengar på att få isfritt vatten eller fri tillgång till grovfoder i hagen. Han gnäller redan nu om att det går åt mycket hö och att det blir lite spill när en del hö trampas ner i leran..
Jag vill heller inte lägga ner allt för mycket pengar då jag redan nu är så osäker på om jag vill vara kvar i stallet

nu hänger inte jag med riktigt:confused:, visst kan jag ju förstå att du inte har större lust att lägga ner pengar på stället, men för att få det lungt kring dig och din häst medans du hittar en stallplats/medryttare/fodervärd/köpare ( först och främst bestämmer dig VAD du ska göra)så leta upp en som säljer hö och sätt ut höbalen i hagen och ha det som argumenat att du har betalat för höet själv och hästen/arna får göra så mycket spill det vill
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

*KL*

Skulle säga såhär

Skola > häst
Förhållande > häst
Hund = häst

I dina kläder skulle ja sålt hästen och satsat på skolan förhållande och hund (som i ärlighetens namn inte tar så mycket tid) häst finns det tid och fram för allt pengar för i framtiden.
 
Sv: Ångest på hög nivå. Hjälp?

Jag vill nog hålla med dig i det du säger. Även i min värld går förhållandet i första hand (går inte i skolan men gjorde jag det hade det också varit en prioriteringsfråga).

TS
Pengar är tyvärr en sak som tär på många förhållanden och även jag är i en sits där jag är ekonomiskt beroende av min partner (arbetslös). Så han försörjer mig till 100% och minsta krona jag får in går till honom.
Om du skulle tjäna på att ta studielån (eller ialf gå plus minus noll) så finns det ingen anledning för din pojkvän att klaga dock, då ekonomin blir oförändrad. Då står du ju dock med ett lån, plus räntor som ska betalas tillbaka i slutändan.

Situationen med svärfar verkar jättetråkig och jag förstår att du inte vill stå kvar där, men om det innebär (?) att din pojkvän måste lägga ut ännu mer pengar än han gör redan så förstår jag att han vill att du står kvar, och jag hade själv aldrig bett min sambo lägga ut mer pengar än det allra livsnödvändigaste. Men som sagt, vet ju inte hur din ekonomi förändras iom ett lån.

Hoppas det löser sig till det bästa!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
964
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 452
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 478
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp