Bukefalos 28 år!

Ångrar jobbet , kan man säga upp sig?

Jag är med i vision och har 1 månads uppsägningstid på vikariat. Inom kommunal verkar det vara lite olika. Kolla i ditt avtal om vad som står.

Från kommunals hemsida: "En visstidsanställning har ofta ingen uppsägningstid då anställningsformen redan är tidsbegränsad. Det finns alltså en början och ett slut på din anställning. Men det finns undantag. I vissa kollektivavtal gäller en månads uppsägningstid om vikariatet pågår tre månader eller längre."

Ja jag ska ringa kommunal idag och höra med dom vad som gäller här.. Bara hålla tummarna för att det finns nå kryphål här.
 
På anställningsbeslutet är vikariat i kryssat och om uppsägning står det bara: "För tillsvidare anställd gäller......" - så alltså inte mig.

Däremot är det ett vikariat för någon, vilket betyder att arbetsgivaren kan avsluta mitt vikariat imorgon om den jag går för kommer till.
 
Ganska vanligt att folk hoppar av sina tidsbegränsade anställningar på mitt jobb (redan efter intronätterna :P), de ska ju egentligen fullfölja men det inte så mycket arbetsgivaren kan göra om de säger att det inte funkar. Mig veterligen så har det aldrig blivit nån påföljd av att folk ringt och sagt att de inte kommer komma mer fast jag vet att chefen försökt trycka på att de minsann signat ett avtal. Om nu arbetsplatsen är jobbig pga konflikter kan man ju alltid fula sig och hota med att gå till läkare och bli sjukskriven pga psykisk ohälsa om de inte släpper dig frivilligt.
 
Om nu arbetsplatsen är jobbig pga konflikter kan man ju alltid fula sig och hota med att gå till läkare och bli sjukskriven pga psykisk ohälsa om de inte släpper dig frivilligt.

Vill man avslöja sig som en barnslig och dålig medarbetare som arbetsplatsen kan klara sig utan så bör man absolut göra så.

Man hotar inte med sjukskrivning. Man ljuger inte för läkare. Dessutom är det läkare som avgör om du är sjuk och försäkringskassan som avgör om du saknar arbetsförmåga.
 
Ganska vanligt att folk hoppar av sina tidsbegränsade anställningar på mitt jobb (redan efter intronätterna :P), de ska ju egentligen fullfölja men det inte så mycket arbetsgivaren kan göra om de säger att det inte funkar. Mig veterligen så har det aldrig blivit nån påföljd av att folk ringt och sagt att de inte kommer komma mer fast jag vet att chefen försökt trycka på att de minsann signat ett avtal. Om nu arbetsplatsen är jobbig pga konflikter kan man ju alltid fula sig och hota med att gå till läkare och bli sjukskriven pga psykisk ohälsa om de inte släpper dig frivilligt.


Ja sommarvikarier hoppar ju av sina vikariat på löpande band :p

Grejen är väl också att jag lär inte behöva hota eller fula mig till sjukskrivning, för jag lär krascha om jag stannar kvar. Det är ett oerhört krävande jobb psykiskt, vilket jag naturligtvis visste när jag började. Men jag har svävat på gränsen till att bryta ihop hela våren och nu när en vän tog livet av sig för 2 veckor sedan så känner jag att jag är på bristningsgränsen.. För just nu är det dessutom en värre period på jobbet där brukaren är inne i sin värsta period, så i natt när jag fick en gipsfigur i huvudet så bröt jag ihop.. Och bryta ihop när man har hand om en psykisk sjuk människa som befinner sig i konstant psykos är ingen bra kombination. :/

Samtidigt som jag gillar personen och tycker jobbet är kul i dom bra perioderna och när man själv mår bra.
 
Om du har en tidsbegränsad anställning som är längre än tre månader kan du säga upp dig med en månads uppsägningstid om du är kommunalt anställd. (AB paragraf 33 mom 3) . Undantaget är om du och arbetsgivaren har kommit överens om att denna paragraf inte ska gälla.
AB = Allmänna Bestämmelser = Det kommunala kollektivavtalet.
 
Ja sommarvikarier hoppar ju av sina vikariat på löpande band :p

Grejen är väl också att jag lär inte behöva hota eller fula mig till sjukskrivning, för jag lär krascha om jag stannar kvar. Det är ett oerhört krävande jobb psykiskt, vilket jag naturligtvis visste när jag började. Men jag har svävat på gränsen till att bryta ihop hela våren och nu när en vän tog livet av sig för 2 veckor sedan så känner jag att jag är på bristningsgränsen.. För just nu är det dessutom en värre period på jobbet där brukaren är inne i sin värsta period, så i natt när jag fick en gipsfigur i huvudet så bröt jag ihop.. Och bryta ihop när man har hand om en psykisk sjuk människa som befinner sig i konstant psykos är ingen bra kombination. :/

Samtidigt som jag gillar personen och tycker jobbet är kul i dom bra perioderna och när man själv mår bra.
Fy fan, låter som riktigt skitjobb! Jag förstår att du inte är road. :crazy:
Rena, rama tortyren!
 
Ja sommarvikarier hoppar ju av sina vikariat på löpande band :p

Grejen är väl också att jag lär inte behöva hota eller fula mig till sjukskrivning, för jag lär krascha om jag stannar kvar. Det är ett oerhört krävande jobb psykiskt, vilket jag naturligtvis visste när jag började. Men jag har svävat på gränsen till att bryta ihop hela våren och nu när en vän tog livet av sig för 2 veckor sedan så känner jag att jag är på bristningsgränsen.. För just nu är det dessutom en värre period på jobbet där brukaren är inne i sin värsta period, så i natt när jag fick en gipsfigur i huvudet så bröt jag ihop.. Och bryta ihop när man har hand om en psykisk sjuk människa som befinner sig i konstant psykos är ingen bra kombination. :/

Samtidigt som jag gillar personen och tycker jobbet är kul i dom bra perioderna och när man själv mår bra.
Jag tycker du ska prata med din chef/ag
Säg som det är, att du inte klarar av den psykiska påfrestningen det ger i nuläget och att du är på väg att bryta ihop
Om kommunen är rädd om sina undersköterskor så borde dom omplacera dig/låta dig gå
 
Om du har en tidsbegränsad anställning som är längre än tre månader kan du säga upp dig med en månads uppsägningstid om du är kommunalt anställd. (AB paragraf 33 mom 3) . Undantaget är om du och arbetsgivaren har kommit överens om att denna paragraf inte ska gälla.
AB = Allmänna Bestämmelser = Det kommunala kollektivavtalet.


Det låter ju märkligt om det stämmer, för enligt kommunal så kan jag inte sägs upp mig. :/
 
Ett vikariat är en tidsbegränsad anställning som gäller från datum x till datum y. Ingendera parten, vare sig arbetsgivare eller arbetstagare, kan avsluta vikariatet i förtid före datum y, inte ens om den man vikarierar för kommer tillbaka tidigare. Det är nackdelen med vikariat. Om endera parten vill avsluta vikariatet i förtid kan det endast ske i samråd med den andra parten, dvs man måste båda vara överens om att man får sluta tidigare.
Vid vissa vikariat finns en uppsägningstid inskriven i anställningskontraktet, och i så fall går det att säga upp vikariatet enligt vad som står specificerat där. Står det ingen uppsägningstid specificerad gäller att man ska arbeta tom datum y.
 
Ett vikariat är en tidsbegränsad anställning som gäller från datum x till datum y. Ingendera parten, vare sig arbetsgivare eller arbetstagare, kan avsluta vikariatet i förtid före datum y, inte ens om den man vikarierar för kommer tillbaka tidigare. Det är nackdelen med vikariat. Om endera parten vill avsluta vikariatet i förtid kan det endast ske i samråd med den andra parten, dvs man måste båda vara överens om att man får sluta tidigare.
Vid vissa vikariat finns en uppsägningstid inskriven i anställningskontraktet, och i så fall går det att säga upp vikariatet enligt vad som står specificerat där. Står det ingen uppsägningstid specificerad gäller att man ska arbeta tom datum y.
Hur många år har du arbetat som ombudsman/AG representant o inom vilka avtalsområden?
 
Det låter ju märkligt om det stämmer, för enligt kommunal så kan jag inte sägs upp mig. :/
Jag är säker på min sak och det är bara att läsa innantill i AB. Bestämmelsen är ganska ny dock. Det kan dock vara så att det finns ngt i just ditt fall som är speciellt och som du nämnt i samtalet med kommunal, men som du inte nämner här. Jag tycket att du ska fråga kommunal varför de inte anser att den paragraf jag refererade till inte är tillämplig i ditt fall.
 
Jag är säker på min sak och det är bara att läsa innantill i AB. Bestämmelsen är ganska ny dock. Det kan dock vara så att det finns ngt i just ditt fall som är speciellt och som du nämnt i samtalet med kommunal, men som du inte nämner här. Jag tycket att du ska fråga kommunal varför de inte anser att den paragraf jag refererade till inte är tillämplig i ditt fall.


Nej det finns inget annat. Jag sa att jag har ett vikariat som har ett slutdatum. Så det borde inte vara något speciellt i mitt fall, men då ska jag absolut läsa på och ringa igen!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 586
Senast: Bortglömd
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp