Bukefalos 28 år!

Ångrar jobbet , kan man säga upp sig?

Kul att kunna hjälpa dig! Du behöver inte uppge ngt skäl till att du säger upp dig. Finns krav i AB på skriftlig uppsägning, men hanskrivet är lika giltigt som 'på maskin' - bara din handstil är läslig:D
 
Klart man kan säga upp sig. Det kan man alltid.
Nej, om det står t ex 1 juli - 30 nov 2016 och ingen hänvisning till uppsägningstid i anställningsavtalet och det inte heller finns ngt om uppsägning av tidsbegränsade anställningar i ett giltigt kollektivavtal, så är både du och arbetsgivaren bundna den avtalade tiden. Den enda giltiga anledningen till att i så fall avsluta anställningen i förtid är om du eller arbetsgivaren begår ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, t ex om du stjäl från din arbetsgivare eller om arbetsgivaren inte betalar ut din lön. Då gäller hellet ingen uppsägningstid, men väl viss formalia främst ftån arbetsgivarens sida.
 
Nej, om det står t ex 1 juli - 30 nov 2016 och ingen hänvisning till uppsägningstid i anställningsavtalet och det inte heller finns ngt om uppsägning av tidsbegränsade anställningar i ett giltigt kollektivavtal, så är både du och arbetsgivaren bundna den avtalade tiden. Den enda giltiga anledningen till att i så fall avsluta anställningen i förtid är om du eller arbetsgivaren begår ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, t ex om du stjäl från din arbetsgivare eller om arbetsgivaren inte betalar ut din lön. Då gäller hellet ingen uppsägningstid, men väl viss formalia främst ftån arbetsgivarens sida.

Men har inte i princip alla kollektivavtal en sådan klausul, precis som det var i det här fallet? Med tanke på hur svensk arbetsmarknad är organiserad, så verkar det dumt att utgå från att det inte finns kollektivavtal. Det vanliga är ju att det finns.
 
Kul att kunna hjälpa dig! Du behöver inte uppge ngt skäl till att du säger upp dig. Finns krav i AB på skriftlig uppsägning, men hanskrivet är lika giltigt som 'på maskin' - bara din handstil är läslig:D


Vilka krav att det måste vara läsbart :confused::rofl:

Men jag skrev ut ett färdigt papper där jag bara fylla i namn, personnummer och datum.. Så det borde dom kunna läsa :D


Ser dock inte fram emot när personalgruppen får reda på det..
 
Men har inte i princip alla kollektivavtal en sådan klausul, precis som det var i det här fallet? Med tanke på hur svensk arbetsmarknad är organiserad, så verkar det dumt att utgå från att det inte finns kollektivavtal. Det vanliga är ju att det finns.

Många små bolag har inte, men jag har alltid hävdat LAS i det läget. Sämre än LAS kan man inte ha som
Arbetsgivare.
 
Många små bolag har inte, men jag har alltid hävdat LAS i det läget. Sämre än LAS kan man inte ha som
Arbetsgivare.
Hur konstigt det än kan verka så är utgångspunkten i LAS att anställningar är tills vidare. När det gäller uppsägning ( ej att förväxla med avsked ) så reglerar LAS bara tillsvidareanställningar. Huvudregeln är att en tidsbegränsad anställning gället för den avtalade tiden.
 
Är jag skyldig att tala om anledningen för uppsägningen till chefen? Och har hen isåfall rätt att säga något till personalgruppen?

Jag tror nämligen att det kommer bli ett jäkla liv och inga glada miner alls ifrån personalgruppen när detta kommer till deras kännedom.
Nej! En anställning är "frivillig" och ingen har med att göra varför du vill sluta. Om du och brukaren inte passar ihop kan du ju ha det som skäl om de frågar. Ibland kan det till och med vara en rejäl nackdel att tala om varför man vill sluta. För senare anställningar alltså.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Bortglömd
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 212
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
870
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp