Bukefalos 28 år!

Ångrar kattungeköp

Tesso

Trådstartare
Hej!

Vi har en katt sedan tidigare som nu är ett år. Han är innekatt och vi har tänkt länge på att skaffa en till så att han har någon att leka med. Så i lördags gjorde vi slag i saken och hämtade hem en liten tös.

De fick nosa på varandra och träffas när vi kom hem, men det första våran hankatt gör är att börja tvätta henne och sedan liksom bita och attackera henne. Så vi bestämde att hon skulle få bo i sovrummet. Detta har inte funkat alls. Hon skriker och krafsar på dörren, vilket då leder till att hankatten gör likadant, men ibland så struntar han i det. Varje gång de nu möts så attackerar han henne. Jag är inte supervan vid katter men det ser ut att gå extremt vilt till. Han biter och liksom drar bak öronen (har även hänt att han gjort liknande på våra armar, och då gör det skitont!) så jag tänker att det borde göra ont på henne med. Men hon piper ibland men fortsätter att söka sig till honom.

När de är separerade så verkar våran hankatt mycket lugnare och mindre stressad. Då är han som vanligt liksom. Men det verkar som att han verkligen vill skada den lilla.

Jag kanske bara överreagerar, det har ju bara gått två dygn. Men jag är sliten och trött efter att inte ha sovit något. Därför har jag nu börjat tycka synd om våran första katt, för han får ju aldrig chansen att sova med oss nu. Han har alltid sovit i våran säng och är nu förvisad nattetid. Vilket har gjort att jag liksom tagit den gamla kattens parti och börjat ogilla kattungen mer och mer. Jag leker med tanken på att sälja henne vidare för att ge henne det liv hon förtjänar och låta min hankatt få ha lägenheten för sig själv. Han kanske inte har lidit så mycket som jag trott? Eller så kanske jag har gett upp för fort. Så jag söker mig hit för råd och tips!
 
Du kan inte stänga in en kattunge i ett rum och tro att den kommer känna sig trygg där på egen hand. Den har precis flyttat ifrån sin mamma och sina syskon och behöver närhet.

Bygg ihop en nätdörr (minst komplicerade varianten är två kompostgaller ihopmonterade) och låt katterna lära känna varandra på avstånd. Det kommer ta tid, men det går.
 
Tar oftast tid innan de accepterar den nya katten. Det är en helt ny gruppdynamik som behöver etableras. Så länge det inte är bråk på liv och död så brukar det inte vara så farligt som man tror. Låt det ta tid. Både kattungen behöver vänja sig vid att vara borta från sin familj den tidigare bott i och den gamla katten behöver få tid på sig att lära känna den nya.

Men ska du göra dig av med katten så hör av dig med uppfödaren till den först. De har kanske fler köpare som tidigare fått återbud.
 
Kattungen är ju såklart aldrig ensam. Det är alltid någon med henne, både dag och natt.

Det känns helt enkelt som ett väldigt stort ansvar och att det kommer krävas extremt mycket tålamod. Samtidigt så kommer jag snart att återgå till jobbet och det känns inte bra att lämna de två helt ensamma hemma tillsammans, fast separerade.

Det hela känns oavsett extremt hopplöst och jag hade nog en drömbild om hur det hela skulle gå till. Därför känner jag att det kanske är bättre för kattungen att få ett nytt hem. Däremot så vet jag att uppfödaren inte har några fler på tur, då han hade väldigt svårt att bli av med dem han hade.
 
Kattungen är ju såklart aldrig ensam. Det är alltid någon med henne, både dag och natt.

Det känns helt enkelt som ett väldigt stort ansvar och att det kommer krävas extremt mycket tålamod. Samtidigt så kommer jag snart att återgå till jobbet och det känns inte bra att lämna de två helt ensamma hemma tillsammans, fast separerade.

Det hela känns oavsett extremt hopplöst och jag hade nog en drömbild om hur det hela skulle gå till. Därför känner jag att det kanske är bättre för kattungen att få ett nytt hem. Däremot så vet jag att uppfödaren inte har några fler på tur, då han hade väldigt svårt att bli av med dem han hade.

För kattungens skull kanske du ska testa lite längre än 2 dygn?
 
Är ju inte så att jag tänker sälja den ikväll. Men jag ber om råd och tips för att jag aldrig varit med om det här förut. Trist nog så känns det som att folk hellre vill komma och berätta om hur dålig man är. Tycker nog att man är bra om man bryr sig om hur katterna mår och försöker göra det bästa för dem.
 
Är ju inte så att jag tänker sälja den ikväll. Men jag ber om råd och tips för att jag aldrig varit med om det här förut. Trist nog så känns det som att folk hellre vill komma och berätta om hur dålig man är. Tycker nog att man är bra om man bryr sig om hur katterna mår och försöker göra det bästa för dem.
Men du har ju fått råd och tips? :)
Separera med hjälp av nät, låt dem lära känna varandra och lät det ta tid :)
 
Tycker det later helt normalt. Separera med nat gar ju men att de bjabbas lite ar inget konstigt. Det kan ta nagra veckor innan laget stabiliserats.

Det gor inget om de pucklar pa varandra lite grand. Om katter brakar pa riktigt sa hor man det. Jag lovar.

Hankatten har ju dessutom forsokt lara kanna kattungen. Tvattas och bitas ar inte nodvandigtvis aggressivt och avvisande beteende. Oftast brukar de ga undan forst isf.

Det som framforallt verkar tarande pa er ar det eviga krafsandet. Det kan man verkligen bli tokig pa. sa oppna dorren och se till att kattungen har en plats att komma undan pa. En lada med liten oppning inarheten av er sang tex.


Ar bada kastrerade?
 
Har man aldrig varit med om en kattintroduktion tidigare är det inte konstigt om man blir lite förskräckt över hur det går till när katter lär känna varandra... Jag har nyligen försökt förklara detta för en annan orolig kattägare på ett annat forum. Läs gärna: http://ragdoll.ifokus.se/discussions/53b949b9ce12c458900030a3-foxys-nya-kompis-ar-har?discussions-1

Kan du inte tipsa om att göra om en plastback med lock till toalåda åt Harvey. Och göra ett hål i sidan anpassat för honom. Då får han ro att toaletta ifred om han vill.

Angående trådens katter så hoppas jag det går bra framöver.
Är också nyfiken på om hanen är kastrerad.
 
To
Kan du inte tipsa om att göra om en plastback med lock till toalåda åt Harvey. Och göra ett hål i sidan anpassat för honom. Då får han ro att toaletta ifred om han vill.

Angående trådens katter så hoppas jag det går bra framöver.
Är också nyfiken på om hanen är kastrerad.
Tog en månad för min hankatt att acceptera nya katten. Ännu längre när sambons katt flytta in. Han tolereras nu men de umgås inte
 
För oss tog det flera månader innan våra två katter accepterade varandra. Men de kom aldrig att verkligen gilla varandra.
Då var det i ett stort hus i flera plan och det fanns alltid plats att gå undan så de slapp varandra.
Båda kastrerade.

Rent spontant är min känsla att du bör försöka få uppfödaren att återta kattungen.

Det kan ta TID att introducera nya katter, och du verkar inte riktigt vara sugen på att lägga ner den tiden :)
 
Är ju inte så att jag tänker sälja den ikväll. Men jag ber om råd och tips för att jag aldrig varit med om det här förut. Trist nog så känns det som att folk hellre vill komma och berätta om hur dålig man är. Tycker nog att man är bra om man bryr sig om hur katterna mår och försöker göra det bästa för dem.

Att ångra ett kattköp efter 2 dagar tycker jag inte direkt visar på att man är en bra kattägare faktiskt. Då är man lite för impulsiv i mina ögon.
 
Att ångra ett kattköp efter 2 dagar tycker jag inte direkt visar på att man är en bra kattägare faktiskt. Då är man lite för impulsiv i mina ögon.

Jag håller med.
Men samtidigt tycker jag det bra om man snabbt inser att "nej det blev nog lite mer arbete med det här än vad jag har lust till" och ser till att kattungen kommer till ett hem där det finns engagemang och intresse :)

Det kan ju inte vara kul för lilla katten att komma till ett helt nytt och okänt ställe och känna sig oönskad.
 
Jag håller med.
Men samtidigt tycker jag det bra om man snabbt inser att "nej det blev nog lite mer arbete med det här än vad jag har lust till" och ser till att kattungen kommer till ett hem där det finns engagemang och intresse :)

Det kan ju inte vara kul för lilla katten att komma till ett helt nytt och okänt ställe och känna sig oönskad.

Visst! Dock blir ju kattungen lidande i detta fall oavsett, vilket jag inte tycker om.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 981
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 698
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 170
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp