Bukefalos 28 år!

Finns det ingen människa i ditt liv som DU gillar? en morbror/faster? kusin? farmor? någon kompis från förr som du förlorat kontakten med?
Nej, det gör verkligen inte det. Min släkt är finsk och jag har aldrig haft kontakt med dem.

Och barndomsvännerna förlorade jag när jag var 15.
 
Nej, det gör verkligen inte det. Min släkt är finsk och jag har aldrig haft kontakt med dem.

Och barndomsvännerna förlorade jag när jag var 15.
Så iongen som DU gillar?

Samtidigt så verkar det ju vara så att samtliga dina trådar här väcker engagemang. Mängder av människor engagerar sig och lägger tid på att svara och förklara. Att bry sig om dig.

Lite väl elakt att kasta tillbaka att det inte finns nån som du gillar? När det finns så många som bryr sig om dig.
 
Nej, det gör verkligen inte det. Min släkt är finsk och jag har aldrig haft kontakt med dem.

Och barndomsvännerna förlorade jag när jag var 15.
Om DU inte gillar någon som du träffat så är det ju inte konstigt att du känner dig så ensam, det är ju svårt att vara vän med personer man inte gillar :/

Tror du din trötthet kan vara en orsak till att du inte gillar någon du träffar? för att när man är trött uppfattas normala saker som väldigt jobbiga, så när du mår bättre och inte är så trött jämnt kanske det blir lättare att hitta vänner :)
 
Så iongen som DU gillar?

Samtidigt så verkar det ju vara så att samtliga dina trådar här väcker engagemang. Mängder av människor engagerar sig och lägger tid på att svara och förklara. Att bry sig om dig.

Lite väl elakt att kasta tillbaka att det inte finns nån som du gillar? När det finns så många som bryr sig om dig.
tror hon menar irl, TS vet nog om att många här på buke bryr sig om henne, men det är inte samma sak som att ha en vän man träffar och umgås med och pratar med irl
 
Så iongen som DU gillar?

Samtidigt så verkar det ju vara så att samtliga dina trådar här väcker engagemang. Mängder av människor engagerar sig och lägger tid på att svara och förklara. Att bry sig om dig.

Lite väl elakt att kasta tillbaka att det inte finns nån som du gillar? När det finns så många som bryr sig om dig.
Frågan gällde släktingar och barndomsvänner.
 
Jag tänker spontant att OM det finns något att ärva efter din pappa så är det bästa att bevaka det, och närvara vid t ex bouppteckning.
Som tidigare skrivits så försvinner mycket pengar för att hantera den.
Det är inte särskilt svårt, och behöver inte kosta dödsboet en massa om man har en dialog.
När sonen dog blev vi rekommenderade en pensionerad revisor som åtog sig uppdrag, han tog 1500 för det, hade vi struntat i det hade det troligtvis hamnat på åtminstone det tiodubbla.
Nu spelade iofs inte pengarna någon roll men vill man ha en chans att få ut ett ev arv så är det nog bäst att samarbeta.

Nu vet jag dock inte om du skulle ha orken med tanke på dina trådar, kanske är det bättre att låta det hela ha sin gång i såna fall
 
Jag tänker spontant att OM det finns något att ärva efter din pappa så är det bästa att bevaka det, och närvara vid t ex bouppteckning.
Som tidigare skrivits så försvinner mycket pengar för att hantera den.
Det är inte särskilt svårt, och behöver inte kosta dödsboet en massa om man har en dialog.
När sonen dog blev vi rekommenderade en pensionerad revisor som åtog sig uppdrag, han tog 1500 för det, hade vi struntat i det hade det troligtvis hamnat på åtminstone det tiodubbla.
Nu spelade iofs inte pengarna någon roll men vill man ha en chans att få ut ett ev arv så är det nog bäst att samarbeta.

Nu vet jag dock inte om du skulle ha orken med tanke på dina trådar, kanske är det bättre att låta det hela ha sin gång i såna fall
Det finns ingen "någon". Kan jag inte göra något själv så blir det inte gjort. Så ser livet ut för mig.
Fast du har ju många här som gillar och stöttar dig?
Släpper du in människor i ditt liv?
Känner lite igen mig i dig, men försöker numer vara öppen för nya människor.
Inte så att alla kommer innanför mina "murar" men jag har dem i åtanke iaf
 
Jag tänker spontant att OM det finns något att ärva efter din pappa så är det bästa att bevaka det, och närvara vid t ex bouppteckning.
Som tidigare skrivits så försvinner mycket pengar för att hantera den.
Det är inte särskilt svårt, och behöver inte kosta dödsboet en massa om man har en dialog.
När sonen dog blev vi rekommenderade en pensionerad revisor som åtog sig uppdrag, han tog 1500 för det, hade vi struntat i det hade det troligtvis hamnat på åtminstone det tiodubbla.
Nu spelade iofs inte pengarna någon roll men vill man ha en chans att få ut ett ev arv så är det nog bäst att samarbeta.

Nu vet jag dock inte om du skulle ha orken med tanke på dina trådar, kanske är det bättre att låta det hela ha sin gång i såna fall

Fast du har ju många här som gillar och stöttar dig?
Släpper du in människor i ditt liv?
Känner lite igen mig i dig, men försöker numer vara öppen för nya människor.
Inte så att alla kommer innanför mina "murar" men jag har dem i åtanke iaf
Hur ska någon på nätet kunna betala mina räkningar t.ex. om jag själv hamnar på sjukhus? Inte ens någon i närheten skulle kunna göra det.
 
Nej, men denna någon kanske kan meddela fodringsägarna att du inte kan betala i tid?
Det förutsätter ju att jag kan prata. Och kan jag prata kan jag nog betala räkningar. Det är få som skickar pappersfaktura. Det är nog bara sotning, sophämtning och slamtömning som kommer så.
 
Det förutsätter ju att jag kan prata. Och kan jag prata kan jag nog betala räkningar. Det är få som skickar pappersfaktura. Det är nog bara sotning, sophämtning och slamtömning som kommer så.
Det gör det väl inte? Om någon får höra att du är på sjukhuset kan denne i sin tur ringa eller maila och meddela att du inte kommer kunna betala räkningar i tid. Var i den kedjan krävs det att du kan prata?
 
Min svåger har nu legat nersövd i sex veckor, det har inte varit några problem (förutom med Fortum) att få anstånd med betalning av fakturor fast svågern inte har kunnat prata.
Nu kommer min svåger troligtvis inte överleva, men det hade ju inte varit så kul för honom vakna upp till mängder av kronofogdsansökningar?
 
Fast jag förstår Wille i det här. Om jag inte har någon jag anförtror mej till så finns det ingen som kan ta hand om ens saker om nåt händer. Att "hitta på" kontaktpersoner som sen ska eventuellt hamna i den sitsen att de måste "sköta mitt liv" för att jag är oförmögen är ju inte med på listan. Så en person man inte anser är "nära" ska helt plötsligt bli fullt insatt i mitt liv för att "det är så det är" ?? Då tar jag hellre den dusten med alla bolag när jag kommer ur den krisen jag hamnat i. Alternativt får samhället sätta in resurser som det ändå skulle handla om i fall där det faktiskt inte finns närmsta anhöriga.
Det här är ju inget jättevanligt problem men fler än ni tror sitter utan närmsta anhöriga.
Bara för att man är social i olika sammanhang innebär inte att man har ett socialt skyddsnät. (Wille tex är ju social här på buke, men det är ju ett internetbaserat och kan vara hur opersonligt/personligt man gör det till)

Även här tycker jag ni i tråden ger konstiga signaler. "Va ??? Har du ingen närmast anhörig ? Vad konstigt, det har ju ALLA"
Vilket nu gör att Wille tycker Wille är ÄNNU mer "utanför" ...
Nä det är inte konstigt att inte ha en närmast anhörig. Det är vanligare än folk tror.

Nu eftersöker dock Wille förslag på hur man får tag i en "närmast anhörig". Rent konkret om jag inte hade haft någon annan hade jag satt min kontaktperson på socialnämnden eller annan myndighet. Så samhället får börja ta ansvar för personer som "faller mellan stolarna". Det är enligt mej iaf, samhällets skyldighet. Inte personers föräldrar som oavsett var de bor knappt har en susning om man lever eller inte.
Sjuksköterskor tex får ansöka om god man så detta är ju ett exempel på hur samhället får lösa ens problem om ett långvarigt "bortavarande" skulle inträffa.

Nu har jag personligen ett utbrett socialt nätverk och har flertalet ICE kontakter. Men ponera att min alkoholiserade pappa skulle va den enda kvarvarande. Det hjälper föga att ha honom som kontakt. Visst han kanske vill veta om jag ligger för döden men han skulle ALDRIG klara av att ta hand om mina räkningar eller liknande. Han skulle skita i det totalt, och om någon påpekade att han kanske skulle göra det, så skulle han inte veta det ändå. Inte ens om han kom in i min dator och telefon skulle det hjälpa det minsta. Han har inte ens koll på sin egen ekonomi.
 
Nu eftersöker dock Wille förslag på hur man får tag i en "närmast anhörig". Rent konkret om jag inte hade haft någon annan hade jag satt min kontaktperson på socialnämnden eller annan myndighet.
Måste bara påpeka att det kan vara vanskligt att ge numret till en enskild tjänsteman. Denne kan sluta och numret inte användas, eller vara sjuk och det missas att lyssna av personens telefon. Har flera gånger varit med om att någon trott att denne lämnat meddelanden till en tjänsteman som inte varit kvar och numret antingen inte används eller getts till någon som jobbar på en annan del av kommunen.

Själv har jag varit i sitsen att min fasta telefon talat om att jag var sjukskriven men om man ringde mobilnumret gick inte det budskapen fram och situationen blev väldigt olycklig.
 
Måste bara påpeka att det kan vara vanskligt att ge numret till en enskild tjänsteman. Denne kan sluta och numret inte användas, eller vara sjuk och det missas att lyssna av personens telefon. Har flera gånger varit med om att någon trott att denne lämnat meddelanden till en tjänsteman som inte varit kvar och numret antingen inte används eller getts till någon som jobbar på en annan del av kommunen.

Själv har jag varit i sitsen att min fasta telefon talat om att jag var sjukskriven men om man ringde mobilnumret gick inte det budskapen fram och situationen blev väldigt olycklig.

Absolut men det gäller ju alla. En närmast anhörig som någon angett kan ju bytt telefonnummer eller själv vara oförmögen att svara. Så det gäller ju alla nummer man ger. Även om man HAR kontaktpersoner.
 
Nä det är inte konstigt att inte ha en närmast anhörig. Det är vanligare än folk tror.
Det är oerhört vanligt och det blir man varse om när folk går bort. Jag har haft otaliga begravningar där ingen har kommit, det har bara varit en representant från begravningsbyrån, eventuellt en präst om personen var med i Svenska Kyrkan och sen kapellvaktmästaren, inga vänner, ingen familj, inga blommor eller kort, ingenting. I många fall håller man inte ens någon begravningsceremoni utan kistan körs till kremation direkt från bårhuset och sen gravsätts askan på en anonym minneslund.

Jag tycker det är lika sorgligt varje gång trots att det säkert finns fall där personens ensamhet är "självförvållad" sas.
 
Om jag faller ihop och hamnar på sjukhus behöver ingen veta det.
Nu vet jag inte om någon redan svarat.

Problemet är ju inte om man hamnar på sjukhus - problemet är väl om man ramlar ihop hemma eller inte kommer ur sängen pga sjukdom och behöver hjälp att larma efter hjälp. Då är det ju jättebra om arbetsgivare etc har någon att ringa till om man inte kommer dit och inte går att nå.

Oavsett vad man tycker om folk är det inget roligt att ligga och törsta ihjäl med ett brutet ben
 
Njae?

Du har ett hus. Jag antar att du fortfarande står som lagfaren ägare till det.
Det kan vara praktiskt att elbolag, sophanteringen, försäkringsbolag, sotaren m.fl. vet att du fallit ihop och är på sjukhus.

Sånt sköts inte genom magi. "Någon" måste underrätta resp om vad som eventuell ska göras.
Ofta kan en granne (med samma sophämtning etc) ringa och be om anstånd pga sjukdom. Det är otroligt vad företag går med på om man pratar med dem innan det trasslat i hop sig alldeles.

Om man blir akut-hämtad av ambulans kan det också vara bra om en granne kan se till att fönster och dörrar är stängda. Kanske också rensa ut kyl och hänga/slänga ev tvätt i maskinen etc
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 168
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 712
Senast: sjoberga
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 658
Senast: tanten
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 841
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp