Anmäla till dagis redan nu?

Mirre

Trådstartare
Isak är 7 månader den andra och tanken är att jag ska kunna ut och jobba när han blir 1 år. Alltså måste han vara på dagis då. Men ska man anmäla redan nu då?
 
Sv: Anmäla till dagis redan nu?

Jag tror att olika kommuner har olika regler för hur man ska anmäla till förskolan. Kolla på din kommuns hemsida om du inte hittar ngn information.
Min bror blev uppmanad att söka om dagisplats direkt när dottern föddes, för att ha chans att få nån plats 1½ år senare. Här tror jag att man får söka tidigast 3 månader innan man behöver platsen - eller var det kanske 6 månader? (jag har inte haft barnen på dagis och därför inte satt mig in i det)
 
Sv: Anmäla till dagis redan nu?

Ja!

Här i Stockholm anmäler man så fort man får, vissa tillåter direkt efter födseln men vissa har en undre åldersgräns på 6 mån för att få ställa sig i kö/anmäla.

En kompis ställde sin dotter i kö när hon föddes, på flera dagis. Hon har fått plats på ett enda där hon kommer börja efter nyår då hon är 17 månader... Kommunen är skyldig att ge dig dagisplats men det gäller alltså inom hela kommunen.
 
Sv: Anmäla till dagis redan nu?

Är inte de nya reglerna så att man får ställa sig i kö tidigast 3 månader innan start? Sen får man plats efter ålder på barnet. I Stockholm alltså, och de nya reglerna sen 1 juli.

Till TS, är olika för olika kommuner, kolla på hemsidan.
 
Sv: Anmäla till dagis redan nu?

Oj, har ingen aning, men hur ska det fungera? Med tanke på min kompis situation, dottern är född i augusti förra året så det gällde ju inte för dem. Kanske bara gäller kommunala dagis? Det enda de fick plats på i tid var ett montessori-dagis.

Bäst jag kollar upp det här nu, min bebis kommer ju snart. Det är jättesvårt att få plats den tid som passar en själv på ett bra dagis här (Hägersten) fastän det finns många.
 
Sv: Anmäla till dagis redan nu?

Här ska man söka senast 4 månader före man vill ha sin plats och tidigast 8 månader innan.

Här jag bor planerar många att börja jobba igen i januari 09. Just nu är det 12 st barn som ska skolas in då, samtidigt *pust*
 
Sv: Anmäla till dagis redan nu?

*knapplån och lite trådkap*

Har någon koll på egentligen hur man gör när man avser bo i en annan kommun, i ett annat län när det är dags för dagis?
Min dotter är just nu 7 månader, och vi räknar med att till nästa sommar flytta till en annan stad. Som tidigast nästa höst vore det då aktuellt med dagis. Men. Kan man ställa sig i kö i en kommun man inte bor? Eller blir det stressökning nästa sommar? Hur funkar det där egentligen, vet nån..?
 
Sv: Anmäla till dagis redan nu?

*knapplån och lite trådkap*

Har någon koll på egentligen hur man gör när man avser bo i en annan kommun, i ett annat län när det är dags för dagis?
Min dotter är just nu 7 månader, och vi räknar med att till nästa sommar flytta till en annan stad. Som tidigast nästa höst vore det då aktuellt med dagis. Men. Kan man ställa sig i kö i en kommun man inte bor? Eller blir det stressökning nästa sommar? Hur funkar det där egentligen, vet nån..?

När jag flyttade från en kommun till en annan så gick det inte!!(det här var många år sen från södermalm till sthlmsförort) Totalt dödläge - Vi fick inte ställa oss i kö i nya kommunen innan vi flyttat OCH sonen fick inte gå kvar på gamla dagiset när vi väl hade flyttat (det hade fungerat för oss eftersom vi ändå åkte in när vi jobbade) - det slutade med att jag fick ta ledigt i 2 månader - utan lön typ... kul... not... och det var bara ren och skär tur att vi fick en plats då på ett föräldrakooperativ - kommunen bara skrattade åt oss (nej jag överdriver inte - hemskare människa i telefon har jag inte stött på:eek:)

Men det var några år sen
 
Sv: Anmäla till dagis redan nu?

I vår kommun kan man anmäla 6 månader före men senast 3 månader före så kolla med din kommun vad som gäller.
 
Sv: Anmäla till dagis redan nu?

Är inte de nya reglerna så att man får ställa sig i kö tidigast 3 månader innan start? Sen får man plats efter ålder på barnet. I Stockholm alltså, och de nya reglerna sen 1 juli.
Nej de nya reglerna (om vi pratar om Stockholms kommun, kan vara annorlunda i kranskommunerna) är att kötiden räknas fom barnet är 6 mån, det tar emot anmälan tidigare men köplaceringen räknas först från 6 mån. Sen får man plats efter kötid. Det är nytt, tidigare gick ålder före kötid, däremot går ålder före om man har precis samma kötid. Syskon har förtur.

Min erfarenhet är att om man har möjlighet att specificera vilket dagis man vill ha så ska man absolut titta på dagiset innan man sätter upp sig där, inte bara ta några på måfå. Det är väldigt påfrestande att hamna på ett dagis man inte trivs med. Likaså bör man utgå från att det är svårt att få plats på andra tider än i augusti, i innerstan är det något bättre för där flyttar folk mer, men i villaområden är det helt kört, särskilt med tanke på syskonförturen som kniper de få platser som kan tänkas vara. Man får plats, men då hamnar man ofta på ett "slaskdagis" där de stoppar in resterna, det kan tex vara ett helt nyöppnat dagis/avdelning där det då blir väldigt många småttingar som inte klarar nåt själva (=personalen har inte tid att göra så mycket annat).
 
Sv: Anmäla till dagis redan nu?

*knapplån och lite trådkap*

Har någon koll på egentligen hur man gör när man avser bo i en annan kommun, i ett annat län när det är dags för dagis?
Min dotter är just nu 7 månader, och vi räknar med att till nästa sommar flytta till en annan stad. Som tidigast nästa höst vore det då aktuellt med dagis. Men. Kan man ställa sig i kö i en kommun man inte bor? Eller blir det stressökning nästa sommar? Hur funkar det där egentligen, vet nån..?

Jag sökte plats i kommunen vi skulle flytta till. Inga problem alls.
 

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
849
Senast: enough
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 561
Senast: cewe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
10 679
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp