Bukefalos 28 år!

Annan öronklåda än skabb?

mandalaki

Trådstartare
Mina katter har varit på kattpensionat och den ena kom hem med pyttesmå runda sår runt öronen. Pyttesmå.

När jag tittar i öronen ser jag ingen svartbrun gegga. Däremot nåt som ser ut som rosa eksem på insidan ytterörat. Gissningsvis är det detta han kliat på.

Däremot kliar han inte nu. Jag har inte sett honom klia sig mer än vanligt så gissningsvis har det varit värre tidigare.

Kan det vara skabb även om det inte syns nån gegga? Hur smittar skabb - katterna har inte haft kontakt med andra katter på pensionatet, kan kvalstren efter andra katter leva kvar i rummet där de vistats:confused:

Vad kan det vara om det inte är skabb?

Tillägg: självklart ska han till veterinären, jag vill bara ha lite kött på benen, därför frågar jag här
 
Sv: Annan öronklåda än skabb?

Jag var innne med min katthona på ett år, med klåda i öronen. Det är som svart klegg i öronen. Jag märker att det kliar mycket. Hos veterinären fick jag reda på att det inte är skabb. Hon gav diagnosen otit. Veterinären sa att jag skulle rensa öronen och köpa Epi-Otic på apoteket. Om det inte gick över skulle jag gå dit igen.

Det skulle vara intressant och veta vad veterinären säger när du går dit. Jag har inte heller någon aning om vad det kan vara.

Mvh
Nora
 
Sv: Annan öronklåda än skabb?

Är katten känslig mot något födoämne och har innehavaren av kattpensionatet gett katterna den mat du skickat med? Jag känner till en kattpensionatsinnehavare som ger katterna den mat hon tycker är bra utan att fråga ägaren om hon inte är nöjd med den mat katten får med sig hemifrån!

Annars kanske det kan vara någon ohyra?
 
Sv: Annan öronklåda än skabb?

Vi har tid hos veterinären om en stund.

Jag har tittat noggrannare och djupare i öronen på honom nu och ser faktiskt lite brunsvart klegg längst därinne. Är det skabb så är det en gåta varifrån han fått det - jag tror nämligen i så fall att han kliade sig redan innan kattpanget. Kom på att jag under våren sett hans öron rycka helt omotiverat när han sover. Konstigt att det börjar klia i örat precis just nu, när han inte rör sig, har jag tänkt.

Det är inte de vanliga ryckningarna de får när de sover, de ser annorlunda ut än när örat rycker pga klåda.

Men det kanske är öroninflammation då, som du skriver noranora. Tack för tipset.

Mina katter är ju inne och har bara tillgång till balkongen så det är ett mysterium hur han kan fått skabb eller otit.

Sol - enl kattpangets ägare har de bara fått den mat jag hade med åt dem. Jag litar på ägarna. Däremot blev jag själv orolig över allergi. De äter ju enbart Mjau och råa kycklingvingar och den enda Mjau de accepterar är tre fisksorter. Har han blivit allergisk mot fisk är jag kokt.:crazy:

Men samtidigt, det brunsvarta klägget talar väl emot allergi eller snarare för nåt annat.
 
Sv: Annan öronklåda än skabb?

Som du ser så skrev jag att vi har tid hos veterinären om en stund. Det var tolv minuter sen;)
 
Sv: Annan öronklåda än skabb?

Nej, svart klägg i öronen är ju inget typsymptom på allergi så det ska du nog slippa. ;) Öroninflammation brukar ge gult vax, men det kan ju vara bara någon hudbakterie eller jästsvamp som fått möjlighet att växa till sig och att det är därför det har bildats mycket vax. Hos (de få kanske jag måste lägga till) devon rex med hudproblem är det i regel sådana problem som ligger bakom.

Det smittar lätt mellan tassar och öron så kolla tassarna också, för säkerhets skull.
 
Sv: Annan öronklåda än skabb?

Som du ser så skrev jag att vi har tid hos veterinären om en stund. Det var tolv minuter sen;)

hi hi, jag vet :D Men tänkte vara förekommande och insåg att det inte var säkert jag satt vid datorn några timmar senare :angel: Så lika bra och göra inlägget på en gång så det skulle finnas :rofl:

Intresserad av vad veterinären säger!
 
Sv: Annan öronklåda än skabb?

Sol: hur ska tassarna se ut för att vara angripna? Han har en problemtass som kliar som veterinären förra gången bedömde som mycket lindrig slickdermatit. Man ser att han tuggat i pälsen men man ser inget konstigt på själva tassen... Frågan är dock om det är tassjäkeln som ligger bakom alltihop? Skulle det i så fall kunna smitta över på den andra katten?

*KL*

Så här gick det:

Den lilla förekomsten av brunt klägg ser inte ut som skabb i mikroskop. Däremot behöver inte all skabb vara typisk så det KAN vara det, enligt vet.
Innehållet i eksemet i öronen visade på bakterier - men de har alltid bakterier på huden ändå så det är inte säkert att han har en bakterieinfektion. Men han kan ha det.

Även hos den andra katten hittade vet lite av det här. Mycket lite, jag har själv svårt att se det.

Men eftersom även han har det trodde hon att det var skabb, för skabb smittar ju. Och något måste enligt henne ligga bakom en ev bakterieinfektion och det kan vara skabb.

Slutsats: behandlar båda katterna med stronghold mot skabb samt salva med antibiotika och kortison för eksemet. De hatar mig redan.
 
Sv: Annan öronklåda än skabb?

Hos devon rex med med "typiska" hudproblem är huden vid klorna röd och irriterad. Det kan även (inte alltid) finnas brunt klegg mellan trampdynorna.

Hos devon rex brukar problemen inte smitta, men eftersom de beror på bakterier och/eller jästsvamp så bör det rimligtvis kunna smitta.
 
Sv: Annan öronklåda än skabb?

Tack! Efter ditt förra inlägg klickade det till i skallen, det kan vara tassen som är ursprungsproblemet. Ska smörja även den - och kolla övriga baktassar - när jag behandlar dem.
 

Liknande trådar

Hästvård Sitter och bläddrar i en broschyr från Jordbruksverket om parasiter. Läser lite om fotskabb och inser att det stämmer in på min ena...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: sthu
·
Katthälsa I höstas fick min katt öronskabb. Den behandlades och försvann, under behandlingen fick katten flytta till min mamma där hon bott i ett...
Svar
0
· Visningar
1 041
Senast: Piek
·
Hundhälsa Då min förra hund led av diverse problem, och därför fick sluta sina dagar för tidigt, så är jag numera nojjig för minsta lilla sak. Min...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: pepp
·
Hundhälsa Det kliar på Ivan. Jag noterade det för några dagar sedan och har svårt att avgöra om det ökar eller förändras, men det ser ut såhär...
Svar
9
· Visningar
6 753
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp