Annonsera mera hundar 2

De där staketen! Känns som om varenda rescue i Storbritannien förväntar sig att man ska bygga om sin trädgård till fängelsegård med 3 meter höga staket och taggtråd för få ha hund. Man kan tydligen inte motionera en 8-årig chihuahua utan en ”private, secure garden” :arghh:

Många av britterna med trädgård går ju inte ens ut på promenad med sina hundar. De får nöja sig med att snurra några varv på konstgräset… :meh:
Precis, det är helt barockt. Har man inte en "secure garden" är det väl ganska lätt löst genom att inte släppa hunden där utan uppsikt. :idea:
 
Det är lite sorgligt. Jag hade faktiskt gärna övervägt att ta en shiba från en rescue som nästa hund, känner att mitt hem är rätt perfekt för en nervös eller på något vis lite svårare individ - men det går inte eftersom jag inte har ett två meter högt staket. Ja, och så jobbar jag ju inte hemifrån heller förstås. Bara anpassade skift fem minuter bort... men ja ä int bitter. :D
 
Ja håller med dig särskilt när det i 90 procent av fallen är det enda kravet på den nya ägaren.
Tycker även det är lite skrattretande att aå många hundar kräver att ha eget hus medans rätt många människor varken har råd eller möjlighet till ett eget hus.

Jag tror det är en kombination av att "ute på landet" är automatiskt tyst och lugnt eller att hunden kommer va där och springa i timmar med nöje dag ut och dag in. Sen är det nog också ett sätt att snällt uttrycka "hunden har problematik med det sociala och är ängslig". Det är nog också en frustration för folk ute på landet eller bor på en gård i sig för "hem ute på landet" verkar behandlas lite som "här kan vi slänga in en ostabil hund"-hem.

Och ja, hus är det inte alla som har, både av val och att man inte har råd.

Håller med till 150%.
Själv hade jag Setter som jag jagade med och tävlade lydnad med, när jag bodde i lägenhet i stan 🤷‍♀️

Så kan det ju absolut funka! I lägenheten äter vi, tar det lugnt, tränar inomhus lite, osv. Det är som om folk tror att man sitter inlåst i sin lägenhet dygnet runt? :crazy:

Visst är det trams. Mina hundar har alltid bott i lägenhet med mig och jag skulle vilja säga att vi har legat snäppet högre i aktivitet än medelhundägaren, jag förstår verkligen inte varför det ena skulle förta det andra.

Här i landet är det en sådan etablerad fördom att det, trots att det lobbas för "adopt don't shop", i princip är omöjligt för en helt normal vardagsmänniska/familj att ta emot en hund från en rescue. Man får inte jobba (om det inte är hemifrån), inte ha barn eller andra husdjur och dessutom måste man ha en stor trädgård som är inhägnad med staket som är minst 6ft högt. Detta i princip oberoende på om du är intresserad av en kanintax, malteser eller husky, typ. 😅

Det är en väldigt trist fördom. När jag letade efter nästa hund så kom jag över uppfödare av medelaktiva hundraser som vägrade sälja till folk i lägenhet. Oftast är det uppfödare som är äldre, men ändå. Jag bor i lägenhet själv och vi har redan börjat sätta igång smått med tre olika grenar, har nära till hundrastgårdar och natur, vi ska börja cykelträna, och det ovanpå det basala som promenader, kompisar och leksaker att underhålla sig med. Varför välja bort ett sådant hem vs. ett hem med stor trädgård men hunden kanske strosar runt uttråkat i timmar om inte fördomar?

Det ser man ju en del även här på Hundstallet. Hem ute på landet, inhängat, ha inga andra hundar, inga katter, inga småbarn, ha sällan gäster över, och någon måste vara hemma hela tiden. Dom enda hundarna jag har hittat som skulle kunna passa här enligt kraven är typ 10-åriga chihuahuas med kroniska sjukdomar, artros och är inte rumsren, vilket går också bort för jag vill ha en aktiv promenads- och träningskompis och ingen rumsrenhet går även bort. "Adopt" kan inte alltid ersätta att köpa hund från en seriös uppfödare.

Sedan kan det givetvis finnas andra anledningar för att en hund inte passar i lägenhetsboende. Det kanske har låg retningströskel för ljud eller annat, men då får man ju skriva det istället för att den gillar att springa på tomten. :)

Det finns absolut sådana fall där t.ex hunden är lättstressad av ljud, dock är det mer efterfrågan ett lugnt hem i ett tyst område. Ute på landet är det inte alltid så jättetyst heller om man bor t.ex vid en vältraffikerad väg.
 
De där staketen! Känns som om varenda rescue i Storbritannien förväntar sig att man ska bygga om sin trädgård till fängelsegård med 3 meter höga staket och taggtråd för få ha hund. Man kan tydligen inte motionera en 8-årig chihuahua utan en ”private, secure garden” :arghh:

Många av britterna med trädgård går ju inte ens ut på promenad med sina hundar. De får nöja sig med att snurra några varv på konstgräset… :meh:

Jag tänkte också på USA där. Lite synd när jag tänker på hur den typiska trädgården i Storbritannien ser ut, och hunden ska sen nöja sig med den lilla plätten?

Jag gissar att en del av de hundar som måste bo på landet helt enkelt är hundar som inte kan vara i närheten av barn, djur eller alltför många människor alls. Dvs den bits eller blir så sjukt stressad av allt så att den inte fungerar i annat än en väldigt lugn miljö. Hundar som kanske inte borde vara på omplaceringsmarknaden...

Värst när såna förväntas kunna dumpas på någon djurägares gård, som om inte dom är rädda om sina egna djur.
 
Håller med till 150%.
Själv hade jag Setter som jag jagade med och tävlade lydnad med, när jag bodde i lägenhet i stan 🤷‍♀️
Ja det är så löjligt.
Hus på landet är inte automatiskt en stor gård att springa på många på landet har inte ens en inhägnad trädgård åt sina hundar.
Dvs lika lite möjligheter att släppa ut hunden som i en lägenhet.

Men visst finns drömhemmen på landet med stor inhägnad trädgård men dom räcker knappast åt varenda hund som "vill" ut på landet.
 
Ja det är så löjligt.
Hus på landet är inte automatiskt en stor gård att springa på många på landet har inte ens en inhägnad trädgård åt sina hundar.
Dvs lika lite möjligheter att släppa ut hunden som i en lägenhet.

Men visst finns drömhemmen på landet med stor inhägnad trädgård men dom räcker knappast åt varenda hund som "vill" ut på landet.
Dessutom är det inte automatiskt lugnare på landet än i en lägenhet.
Beror ju helt på läget.
 
Ja det är så löjligt.
Hus på landet är inte automatiskt en stor gård att springa på många på landet har inte ens en inhägnad trädgård åt sina hundar.
Dvs lika lite möjligheter att släppa ut hunden som i en lägenhet.

Men visst finns drömhemmen på landet med stor inhägnad trädgård men dom räcker knappast åt varenda hund som "vill" ut på landet.

Jag känner faktiskt folk som bor ute på landet och flera av dom har knappt någon tomt alls och inte heller är den inhägnad. Storleken på tomten beror helt enkelt på fastigheten och var den ligger.

Släppa ut kan man ju göra i någon hundrastgård. Dom kanske var ovanliga förr men idag är dom rätt så många och tillgängliga. Min strosar och snusar runt i kanske 25 min och sen är det liksom "och vad ska vi göra nu då?"

Dessutom är det inte automatiskt lugnare på landet än i en lägenhet.
Beror ju helt på läget.

Detta med, två jag känner bor rätt så nära trafikerade vägar och har även grannar som bor nära inpå. Där jag bor är det faktiskt rätt så tyst med väldigt lite trafik, men jag bor i ett område lite mellan "småstad" och "landet".
 
Jag känner faktiskt folk som bor ute på landet och flera av dom har knappt någon tomt alls och inte heller är den inhägnad. Storleken på tomten beror helt enkelt på fastigheten och var den ligger.

Släppa ut kan man ju göra i någon hundrastgård. Dom kanske var ovanliga förr men idag är dom rätt så många och tillgängliga. Min strosar och snusar runt i kanske 25 min och sen är det liksom "och vad ska vi göra nu då?"



Detta med, två jag känner bor rätt så nära trafikerade vägar och har även grannar som bor nära inpå. Där jag bor är det faktiskt rätt så tyst med väldigt lite trafik, men jag bor i ett område lite mellan "småstad" och "landet".
Samma här.
Jag bor i utkanten av en småstad men inom stadsmiljö men har fem minuters gångväg rakt ut på landet med grusvägar stigar och gärden där man kan gå mil efter mil om man vill det och jag har även nära till flertalet badplatser och jag tycker själva miljön där jag bor är lugnare än flera ställen på landet.

Exet bor på landet men i ett typiskt villakvarter mitt på vischan men ändå massor av grannar och trafik och ett köpcentrum på andra sidan vägen 😆

Det var längre att gå till lugnet från hans hus än där jag bor nu trots att jag bor i stan och han på landet.
 
Jag gissar att en del av de hundar som måste bo på landet helt enkelt är hundar som inte kan vara i närheten av barn, djur eller alltför många människor alls. Dvs den bits eller blir så sjukt stressad av allt så att den inte fungerar i annat än en väldigt lugn miljö. Hundar som kanske inte borde vara på omplaceringsmarknaden...
Eller att de är extremt vaktande/larmande och skäller på allt de hör i trappuppgången.
 
Är karelsk björnhund väldigt vanlig? Tycker jag ser många valpar med den rasen i sig på Blocket
När jag växte upp var den lokalt vanlig i olika blandraser, märkligt nog. Men det var ju framför allt jakt och gårdshundar, inte sällskapshundar som vanligtvis hamnar på blocket idag. Det är inte en "vanlig ras".
 
Samma här.
Jag bor i utkanten av en småstad men inom stadsmiljö men har fem minuters gångväg rakt ut på landet med grusvägar stigar och gärden där man kan gå mil efter mil om man vill det och jag har även nära till flertalet badplatser och jag tycker själva miljön där jag bor är lugnare än flera ställen på landet.

Exet bor på landet men i ett typiskt villakvarter mitt på vischan men ändå massor av grannar och trafik och ett köpcentrum på andra sidan vägen 😆

Det var längre att gå till lugnet från hans hus än där jag bor nu trots att jag bor i stan och han på landet.

Du verkar bo snarlikt som mig, och med cyklande är det ännu snabbare. Jag kan även ta buss en kort bit till flera lantliga ställen och fler naturområden och t.om skog.

Jag tror det kan vara en förlegad syn, för förr var det nog så att landet = lugnt med stor trädgård och närmsta granne flera minuter bort och små grusvägar med kanske en liten ICA-butik en bit bort. Idag kan du se hela villakvarter mitt ute på landet komplett med köpcentrum. Sen att lägenhet eller radhus = bor mitt i stan medan du faktiskt kan hitta dom rätt så lantligt numer.

Eller att de är extremt vaktande/larmande och skäller på allt de hör i trappuppgången.

Det kan vara ett bekymmer och ett störmoment för grannar, men jag är också lite inne på biten att det kan också handla om understimulering i en del fall. Lägenhet är inte heller en garanti att hunden får faktiskt aktivera sig.

Är karelsk björnhund väldigt vanlig? Tycker jag ser många valpar med den rasen i sig på Blocket

Inte alls vanlig, 76 registreringar förra året.
 
Jag får upp videos från en hundfrisör i USA som får in många herdehundar osv. Nu senast var det en maremma/pudel korsning som kom in för den sas vara farlig från tidigare frisörer. Ni kan ju gissa hur den var? En gigant med Maremma temperament med tovad doodlepäls. :eek::eek::eek:
Som en komondor!
 
Som en komondor!
Doodles bildar nog i princip aldrig snören utan bara filttovor skulle jag gissa på. Min har lösa dreads i svansen, men de är mycket långt ifrån snören och hade nog blivit tovor om hon haft ”riktig doodlepäls”
IMG_7135.jpeg
 
Doodles bildar nog i princip aldrig snören utan bara filttovor skulle jag gissa på. Min har lösa dreads i svansen, men de är mycket långt ifrån snören och hade nog blivit tovor om hon haft ”riktig doodlepäls”
Visa bifogad fil 141811
Jag syftade på den speciella kombinationen som angavs. Inte doodles överlag!
Den ger ju samma pälsnyckel/pälskod som en komondor till fenotypen OCH de sa att hunden var som en Marema i sättet.
Därav kom min kommentar.

Du tänker kanske att ex komondor ect bildar fina pälssnören av sig själv? Så är det inte. Det blir precis som du beskriver men att de delar på dem om det ska bli en utställningshund.
Ute på landet/arbetande sådana hundar i Ungern: Då ser de inte ut som utställningshundarna! De har stören men också stora, tjocka, ibland platta dreads.
Utställningshundar av den här typen...där ser man till att det blir jämna snören ...
 
Jag syftade på den speciella kombinationen som angavs. Inte doodles överlag!
Den ger ju samma pälsnyckel/pälskod som en komondor till fenotypen OCH de sa att hunden var som en Marema i sättet.
Därav kom min kommentar.

Du tänker kanske att ex komondor ect bildar fina pälssnören av sig själv? Så är det inte. Det blir precis som du beskriver men att de delar på dem om det ska bli en utställningshund.
Ute på landet/arbetande sådana hundar i Ungern: Då ser de inte ut som utställningshundarna! De har stören men också stora, tjocka, ibland platta dreads.
Utställningshundar av den här typen...där ser man till att det blir jämna snören ...
Ja, det kräver mycket underhåll för att få snygga snören, men det krävs ändå rätt päls för att det överhuvudtaget kunna bli snören av den. Det finns tex pudlar som bildar snören, men det gäller absolut inte majoriteten av pudlarna. Om inte hunden har rätt päls så krävs det Extremt mycket jobb för att lyckas få till snören. Rätt päls bildar snören av sig själv som man sedan bara behöver underhålla för att de ska bli jämna. Släpper du ut en pudel eller doodle och låter den sköta pälsen själv som en jobbande komondor så får du rätt snabbt en hund som är så ihoptovad av filttovor att den inte kan gå
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 837
Senast: LaMagia
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
880
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Acto
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 065
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp