Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej.
Det vill säga, ja jag känner igen att det är de åsikterna som förs fram.

Men jag tror ju inte att de flesta människor som köper billiga vbl-travare är okunniga och ointresserade.

Jag ser rätt stor skillnad på en billig fd travare som är välhanterad och trevlig och en tvåårshingst som börjat bli hingstig. Det senare kräver en helt annan kunskap, även om man bara är ute efter en skogsmulle.
 
Nej, hur lyckas du läsa in det?
Jag menar att intresset från personer som har kunskap att hantera en unghäst, dessutom hingst, lär vara mer eller mindre obefintligt, inte minst en sån här sommar med tanke på risken för foderbrist. Visst finns det vettigt folk som vill ha varmblodstravare som ridhästar, men vettiga personer brukar vara noggranna med vilken häst de köper och inte ta en random 2-årshingst som riskerar slakt.

Största frågetecknet jag ser i den annonsen är egentligen huruvida hästen över huvud taget har ett pass.
Det kan vara knepigt att fixa till en oreggad travare. STC tar den ju inte, och det kan bli dyrt att få den inreggad så den får pass.
I övrigt är det väl bara att låta kastrera?
Vbl-travare brukar ju vara ganska väl hanterade, som regel.
 
Största frågetecknet jag ser i den annonsen är egentligen huruvida hästen över huvud taget har ett pass.
Det kan vara knepigt att fixa till en oreggad travare. STC tar den ju inte, och det kan bli dyrt att få den inreggad så den får pass.
I övrigt är det väl bara att låta kastrera?
Vbl-travare brukar ju vara ganska väl hanterade, som regel.

Fast man kan inte låta bli att reflektera över hur mycket man brytt sig om att hantera en häst som man inte ens har registrerat.
 
Största frågetecknet jag ser i den annonsen är egentligen huruvida hästen över huvud taget har ett pass.
Det kan vara knepigt att fixa till en oreggad travare. STC tar den ju inte, och det kan bli dyrt att få den inreggad så den får pass.
I övrigt är det väl bara att låta kastrera?
Vbl-travare brukar ju vara ganska väl hanterade, som regel.

Folk har frågat om den har pass men inte fått svar, så jag misstänker att den inte har det. Om ägaren, som han själv skriver, "missade att regga honom som ettåring" känns det inte som om man ansträngt sig överdrivet mycket med passet heller.
Ja, travhästar brukar vara välhanterade, iaf om de stått i travstall.
Jag har inte några egentliga problem med själva annonsen, men jag tror alltså att risken med en sån här försäljning är att hästen inte får den typ av hem den förtjänar.
 
Nej.
Det vill säga, ja jag känner igen att det är de åsikterna som förs fram.

Men jag tror ju inte att de flesta människor som köper billiga vbl-travare är okunniga och ointresserade.
Det tror inte jag heller att de är, men jag tror fortfarande att det finns fler hästar av det slaget än det finns lämpliga köpare, sett överlag. Särskilt inte till en som är oreggad, och verkar sakna pass.
 
Det tror inte jag heller att de är, men jag tror fortfarande att det finns fler hästar av det slaget än det finns lämpliga köpare, sett överlag. Särskilt inte till en som är oreggad, och verkar sakna pass.
och dessutom marknadsförs med att den har en bra stam :banghead:. Vilken seriös ridmänniska bryr sig om stam på sin varmblodstravare? De seriösa bryr sig snarare om att den har lämplig exteriör och är trevliga att arbeta med.
 
Folk har frågat om den har pass men inte fått svar, så jag misstänker att den inte har det. Om ägaren, som han själv skriver, "missade att regga honom som ettåring" känns det inte som om man ansträngt sig överdrivet mycket med passet heller.
Ja, travhästar brukar vara välhanterade, iaf om de stått i travstall.
Jag har inte några egentliga problem med själva annonsen, men jag tror alltså att risken med en sån här försäljning är att hästen inte får den typ av hem den förtjänar.

När jag hör om en oregistrerad hästar som denna, av en ras där hingstavgifterna är dyra, tänker jag alltid att man inte kan registrera hästen för att man inte har betalt avgifterna.
 
och dessutom marknadsförs med att den har en bra stam :banghead:. Vilken seriös ridmänniska bryr sig om stam på sin varmblodstravare? De seriösa bryr sig snarare om att den har lämplig exteriör och är trevliga att arbeta med.

Stam på ridtravare kan väl vara intressant, t ex finns det franska linjer som hoppar bra. Ville jag ha en ridtravare att hoppa med skulle jag titta efter dem.
 
Så du tänker att travstam som ger hoppanlag inte också kan vara en bra stam för trav?
Nej men jag syftar på att den promotas som en lovande travare (som inte får startas) och inte som en lovande hopphäst. Jag har ingen aning om ifall aktuell stam är lämplig för hoppning men då jag läste annonsen så tolkade jag den som att säljaren inte vet ifall den är lämplig för andra områden än trav.
 
Nej men jag syftar på att den promotas som en lovande travare (som inte får startas) och inte som en lovande hopphäst. Jag har ingen aning om ifall aktuell stam är lämplig för hoppning men då jag läste annonsen så tolkade jag den som att säljaren inte vet ifall den är lämplig för andra områden än trav.

Jag pratade inte om den aktuella annonsen, jag pratade generellt eftersom du skrev att en seriös ridmänniska inte bryr sig om stammen på en ridtravare och jag skrev varför en seriös ridmänniska visst skulle kunna göra det.
 
Jag pratade inte om den aktuella annonsen, jag pratade generellt eftersom du skrev att en seriös ridmänniska inte bryr sig om stammen på en ridtravare och jag skrev varför en seriös ridmänniska visst skulle kunna göra det.
Då diskuterade vi helt enkelt olika saker
 
Inte hästrelaterat, och jag klistrade in en likalydandes annons för ett par år sedan (tänkte inte på att man inte fick det). Men eftersom annonsen återkommit några gånger så kommer den här i repris. En myndighet söker en "Handläggare för arbete mot penningtvätt och finansiering av terrorism". Kan läsas på mer än ett sätt.
 
Vilken seriös ridmänniska bryr sig om stam på sin varmblodstravare? De seriösa bryr sig snarare om att den har lämplig exteriör och är trevliga att arbeta med.

Fast vilken stam hästen har är väl lika intressant för en "ridtravare" som om det gällt en annan ras, i synnerhet om det är en unghäst som inte är inriden och kanske inte gjort så mycket annat i hanteringen heller. "Bra stam" ur travsynpunkt är väl sak samma - så står inte stammen utskriven kan jag hålla med i just det här fallet (har inte sett annonsen), men vilken stam ser jag inte som ett dugg oseriöst att bry sig om. Olika hästar ärver ju ner olika egenskaper, vissa mer kända för att lämna vissa än andra. Det finns absolut hingstar som jag personligen hellre ser i stammen än andra om jag ska köpa en travare för ridning, även om jag inte håller särskild bra koll (alls...) på travet som sådant och (eftersom jag inte är det minsta intresserad av just trav) inte bryr mig om eventuella meriter från just travet. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
51 087
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 978
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 781
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp