Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
”New forest valack till salu”

Kollar man upp hästen med namn ser man att den är en korsning, visserligen med stor procent new forest (pappa renrasig, mamma korsning new forest/varmblodstravare) men ändå. Att hästen också är 155 cm hög skvallrar också om att det är annat med i genpoolen. Ovanligt att en renrasig new forest skulle växa över ponnymåttet såpass rejält.
 
Alltså, en grej som stööööör mig i annonser: när folk ljuger om grejer som är så lätta att kolla upp. Typ om hästen är tävlad en viss klass. Tar mig ju mindre än en minut att kolla upp om det är sant eller ej?

Stör mig även på när hästen anges vara av en viss tävlingsnivå, och så tittar man på resultaten och ser att den startat klassen typ en gång och då fick 50% eller liknande. Eller blev utesluten.
 
Ingen konstig annons men; ”lugn o stabil kille med spunk”
Om min häst haft spunk nån dag har hon inte varit lugn o stabil utan snarare haft frispel.:nailbiting:
Är det dialektalt, olika betydelser? :D

Det är nog ett försök att försvenska det engelska spunk; att ha go och driv, lite kaxig.
Men det gör inte användningen av det bättre.
 
Det är nog ett försök att försvenska det engelska spunk; att ha go och driv, lite kaxig.
Men det gör inte användningen av det bättre.
Vid googling så får man ju upp att det också betyder sädesvätska :o
https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/spunk
Vilket i och för sig inte är fel om det då är en hingst :up: och som ska användas till avel då är det ju en fördel :D
Och i Pippi Långstrumps värld var det bestämt en skalbagge till slut tror jag eller om det var en sak man inte behöver men som passar till allt ;)
 
Om man öppnar en bal hösilage och sprider ut det glest så det torkar, så blir det ungefär som torrhö, faktiskt. Man har ju inte lagt in något annat i balen än lätt torkat gräs, som är syre"fritt" förpackat. Samma gräs som det som blir hö - det är bara det att det inte behöver vara lika torrt när man förpackar det i plast som när man tar in det direkt.

Så kan man ju göra om man inte har tillräcklig åtgång för att en hel bal ska stå sig.
Jag tror allt grovfoder som inte är dåligt/mögligt osv kommer behövas, med tanke på torkan.
 
”New forest valack till salu”

Kollar man upp hästen med namn ser man att den är en korsning, visserligen med stor procent new forest (pappa renrasig, mamma korsning new forest/varmblodstravare) men ändå. Att hästen också är 155 cm hög skvallrar också om att det är annat med i genpoolen. Ovanligt att en renrasig new forest skulle växa över ponnymåttet såpass rejält.

Den aktuella hästen är säkert en korsning men jag har sett en NF skimmel på ca 155cm i mkh. Jättefin fullstammad individ.
 
Får nog börja läsa annonser igen , fast jag lagt av med hästeriet :up: . Verkar ju vara en guldgruva

Ja, man kan ju få underhållning åtminstone.

Än så länge syns inte grovfoderångesten så mycket i hästannonserna dock. Väntar bara på att få se prisdumpning när folk börjar få problemen mer överhängande.
 
@kryddelydd @Korven
Såg en första (för mig) idag
"Pga av mycket tragiska besked idag så måste tyvärr XX akut få ett nytt hem annars måste ja nog ta bort han, torkan har gjort att vi bara får halva mängden än vad vi planerat för...XX är en snäll men lite speciell kille, tyvärr ej ridbar pga gammal benskada absolut inget som märks av förutom ibland vid verkning kan han vingla till när man lyfter just de bakbenet ...Perfekt läromästare till unghästar då han är ganska hög i rang har uppfostrat min andra herre...Snälla finns det ingen vill verkligen inte skicka han..."
 
Någon i "bla-bla" trakten som har en welsh hingst behöver ej vara godkännd för att betäcka mitt ponnysarna med. Fölet ska jag ha till parkörning för egen del. Hingsten ska vara svart mkh ca 120
 
@kryddelydd @Korven
Såg en första (för mig) idag
"Pga av mycket tragiska besked idag så måste tyvärr XX akut få ett nytt hem annars måste ja nog ta bort han, torkan har gjort att vi bara får halva mängden än vad vi planerat för...XX är en snäll men lite speciell kille, tyvärr ej ridbar pga gammal benskada absolut inget som märks av förutom ibland vid verkning kan han vingla till när man lyfter just de bakbenet ...Perfekt läromästare till unghästar då han är ganska hög i rang har uppfostrat min andra herre...Snälla finns det ingen vill verkligen inte skicka han..."
Än så länge är det nog de gamla och trasiga som läggs ut men framåt hösten kommer man nog kunna göra riktiga kap, om man har foder.
Hatar denna torka :rage:
 
@kryddelydd @Korven
Såg en första (för mig) idag
"Pga av mycket tragiska besked idag så måste tyvärr XX akut få ett nytt hem annars måste ja nog ta bort han, torkan har gjort att vi bara får halva mängden än vad vi planerat för...XX är en snäll men lite speciell kille, tyvärr ej ridbar pga gammal benskada absolut inget som märks av förutom ibland vid verkning kan han vingla till när man lyfter just de bakbenet ...Perfekt läromästare till unghästar då han är ganska hög i rang har uppfostrat min andra herre...Snälla finns det ingen vill verkligen inte skicka han..."

Tråkigt.
Och väldigt väntat att det är den här typen av häst som först riskerar avlivning.
 
"Våran fina XX söker ett sista hem som sälskapahäst med mycket utevistelse. En otroligt kärleksfull men mycket försiktig herre. Han är riden hos oss, men funkar inte till ridning och trivs inte med de. Han är genomgången av kiropraktor en gång sen han kom hit i oktober och hon kände inget konstigt."

:cry:
Hästen är 12 år för övrigt.
 
"Våran fina XX söker ett sista hem som sälskapahäst med mycket utevistelse. En otroligt kärleksfull men mycket försiktig herre. Han är riden hos oss, men funkar inte till ridning och trivs inte med de. Han är genomgången av kiropraktor en gång sen han kom hit i oktober och hon kände inget konstigt."

:cry:
Hästen är 12 år för övrigt.
Bara att hoppas att någon vettig köper den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 919
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 972
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 778
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp