Bukefalos 28 år!

Annonsera mera VII

Nu hittade jag en hingstannons där man försöker lura folk med att hingsten kan ha färganlag som den inte har. Man skriver "bär på intressanta färger och kan eventuellt lämna både skäck, isabell och bork (senaste avkomman)". Enligt Blå Basen är hingsten fux och alltså kan den inte ha anlag för vare sig gult eller skäck eftersom den själv inte har den färgen.
Jag tycker att det är fult att försöka locka de som inte vet hur olika färger nedärvs. Den borkfärgade avkomman hade givetvis en gul mamma, de andra reggade avkommorna är bruna och fuxar.

Det verkar vara väldigt vanligt att folk inte har den minsta aning om hur färger ärvs.

Jag vet inte hur många gånger jag fått rätta folk i mer eller mindre fantasifulla antaganden. Som de som med spänning väntade på vilken färg fölet skulle få. Båda föräldrarna var fux.

Eller hon som menade att om man parar ljusa fuxar i många generationer så kommer man nog till slut att få ett skimmelföl.

Och han som sade att hans hingst "ger väldigt stor andel skimmelföl", säkert 80-90%.

Eller han som var övertygad om att hans häst nog var homozygotisk skäck, det kunde han se på de oregelbundna kanterna på någon fläck. Hästens mamma var enfärgat brun.
Och så vidare.
 
En Islandshäst som säljes:

En väldigt vacker och elegant 2-åring med 4 rena gångarter redan i hagen. Positiv och framåt. Rena töltmaskinen. Smäcker modell och blir ca 135. Korrekt och kvadratisk byggd exteriör. Fin resning, mycket man och svans. Är hanterad. En allroundhäst som kommer passa både till islandshästridning och för den som vill hoppa, rida dressyr och trail då han är trygg i sig själv. Bra begagnad islandssadel med normalbom som kommer passa honom som vuxen finns att köpas till ett vettigt pris.

Helt fantastiskt, en tvååring som redan nu har en sadel som kommer att passa honom som vuxen och som har alla gångarter på plats … och som dessutom passar till hoppning och dressyr. Rena rama kapet….
 
Är det bara jag som tycker att 100000kr för en 11-årig häst med pålagringar i SI-leden och som inte ska tävlas är dyrt?
Enligt min begränsade erfarenheter av pålagringar i SI-leder så blir det ofta förr eller senare mer problem och man behöver i stort sett alltid anpassa träningen. Men jag kanske har fel?
 
Är det bara jag som tycker att 100000kr för en 11-årig häst med pålagringar i SI-leden och som inte ska tävlas är dyrt?
Enligt min begränsade erfarenheter av pålagringar i SI-leder så blir det ofta förr eller senare mer problem och man behöver i stort sett alltid anpassa träningen. Men jag kanske har fel?
Nej jag håller med.
 
Det verkar vara väldigt vanligt att folk inte har den minsta aning om hur färger ärvs.

Jag vet inte hur många gånger jag fått rätta folk i mer eller mindre fantasifulla antaganden. Som de som med spänning väntade på vilken färg fölet skulle få. Båda föräldrarna var fux.

Eller hon som menade att om man parar ljusa fuxar i många generationer så kommer man nog till slut att få ett skimmelföl.

Och han som sade att hans hingst "ger väldigt stor andel skimmelföl", säkert 80-90%.

Eller han som var övertygad om att hans häst nog var homozygotisk skäck, det kunde han se på de oregelbundna kanterna på någon fläck. Hästens mamma var enfärgat brun.
Och så vidare.
Visst är det så, därför tycker jag att det är extra tråkigt när man försöker lura i folk sånt här.
Tidigare år har det stått att hingsten kan ge de färgerna och jag har anmält annonsen eftersom den innehåller ett påstående som inte är sant. I år har man ändrat texten så jag ser det som att man är medveten om att det inte stämmer.
 
Ser nu att en häst som på bilder och film är väldigt brun, men som enligt länken till BLUP är fux, nu är såld.
Undra vilken färg köparen får på hästen 😆

Jag skrev faktiskt och frågade för någon dag sedan ang varför det står annan färg på blup då den såg intressant ut. Se svar i bilden 🙈

82DBDB17-526B-4E61-A144-4485E808398F.jpeg
 
Ser nu att en häst som på bilder och film är väldigt brun, men som enligt länken till BLUP är fux, nu är såld.
Undra vilken färg köparen får på hästen 😆

Jag skrev faktiskt och frågade för någon dag sedan ang varför det står annan färg på blup då den såg intressant ut. Se svar i bilden 🙈

Visa bifogad fil 92689
Haha jag hade blivit helt paff av ett sådant svar 😅 Min hjärna kan liksom inte processa det. So much to unpack.
 
Benskydd som är:
"Ej mycket använda, lite repiga men annars i fint skick"

Bild på ett skydd som är helt uppskrapat, alltså verkligen hela skyddet.
Det är inte trasigt, och det påverkar inte funktionen - men det är helt klart mer än "lite repiga"

Har sett så många annonser på benskydd som är "ej tvättade" och bild på skitiga skydd... varför inte ta och tvätta dem då, repor kan man ju inte göra mycket åt men mina benskydd ser som nya ut efter tvätt. Tänker att det måste vara lättare att sälja rena saker...
 
Har sett så många annonser på benskydd som är "ej tvättade" och bild på skitiga skydd... varför inte ta och tvätta dem då, repor kan man ju inte göra mycket åt men mina benskydd ser som nya ut efter tvätt. Tänker att det måste vara lättare att sälja rena saker...
Det undrar jag också alltid. Och så står det typ ”tvättas såklart vid köp”. Varför inte tvätta innan?😆
 
Nu hittade jag en hingstannons där man försöker lura folk med att hingsten kan ha färganlag som den inte har. Man skriver "bär på intressanta färger och kan eventuellt lämna både skäck, isabell och bork (senaste avkomman)". Enligt Blå Basen är hingsten fux och alltså kan den inte ha anlag för vare sig gult eller skäck eftersom den själv inte har den färgen.
Jag tycker att det är fult att försöka locka de som inte vet hur olika färger nedärvs. Den borkfärgade avkomman hade givetvis en gul mamma, de andra reggade avkommorna är bruna och fuxar.
Den bär definitivt inte på intressanta färger, men den andra delen av meningen var intressant skriven. För med ett sto med passande färg så kan den rent principiellt ge de färgerna ... :cautious: Men fy vad fult!
 
Har sett så många annonser på benskydd som är "ej tvättade" och bild på skitiga skydd... varför inte ta och tvätta dem då, repor kan man ju inte göra mycket åt men mina benskydd ser som nya ut efter tvätt. Tänker att det måste vara lättare att sälja rena saker...
Eller alla som säljer grejer med fläckar "går säkert bort i tvätten"
 

Liknande trådar

Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
351
Senast: Tokyo
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
38 39 40
Svar
782
· Visningar
58 332
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 123
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 616
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp