Bukefalos 28 år!

Annonsera mera VII

Eller alla som säljer grejer med fläckar "går säkert bort i tvätten"
Visst! En del saker kan vara bättre med fläckar eller endast avborstade eller punktvättade så gott det går tex täcken istället för att förlora all impregnering i tvätt men när det gäller saker som lätt kan tvättas i vanlig tvättmaskin då får man la göra det innan man lägger ut annons. Eller sälja så billigt att köpare inte bryr sig. Tycker också knöliga ridbyxor på annons inte är så inbjudande, liksom man kan se att de hittade dem intryckta i nåt hörn och vill göra sig av med…
 
Jag har lagt ut otvättade grejer på annons där jag verkligen inte orkar /har tid /eller möjligher att tvätta. Självklart informerat om att det är smutsigt och satt ett lägre pris.
Det har blivit sålt det med 🙃
 
Jag har lagt ut otvättade grejer på annons där jag verkligen inte orkar /har tid /eller möjligher att tvätta. Självklart informerat om att det är smutsigt och satt ett lägre pris.
Det har blivit sålt det med 🙃
Ja det har jag också gjort, men då har jag lagt ut otvättat och tänkt sälja otvättat. Det här är ju folk som lägger ut bild på otvättat men skriver att sakerna kommer tvättas innan köp.
 
Den bär definitivt inte på intressanta färger, men den andra delen av meningen var intressant skriven. För med ett sto med passande färg så kan den rent principiellt ge de färgerna ... :cautious: Men fy vad fult!
Står dessutom att hingsten är isabell, fast den är fux … jag kollade föräldrarna i Blå Basen och ingen av dem var gul, däremot finns det gulbrunt längre bak i stammen men gult hoppar ju inte över generationer.
Jag anmälde faktiskt annonserna, fanns två på den hingsten.
 
Står dessutom att hingsten är isabell, fast den är fux … jag kollade föräldrarna i Blå Basen och ingen av dem var gul, däremot finns det gulbrunt längre bak i stammen men gult hoppar ju inte över generationer.
Jag anmälde faktiskt annonserna, fanns två på den hingsten.
Vill inte rätta dig, hästen hade säkert fel färg.
Men ibland händer det nog att gulbruna hästar står som bruna, min stallkamrat har en sån. Hon är gulbrun med brun mamma och fux pappa. Mamman har gett flera gulbruna och hon själv är gulbrun. Men nån missade det när hon var liten 😄
 
Vill inte rätta dig, hästen hade säkert fel färg.
Men ibland händer det nog att gulbruna hästar står som bruna, min stallkamrat har en sån. Hon är gulbrun med brun mamma och fux pappa. Mamman har gett flera gulbruna och hon själv är gulbrun. Men nån missade det när hon var liten 😄
Jo sånt händer ju, speciellt mörkgulbruna (swb-hingsten Pompe är ju ett känt exempel). Gulsvarta kan väl se ut att vara svarta eller svartbruna(?).
Har ridit en häst som var gulbrun med mamma som såg brun ut men måste varit gulbrun då hon fått gulbrunt föl e ickegul hingst.
 
Vill inte rätta dig, hästen hade säkert fel färg.
Men ibland händer det nog att gulbruna hästar står som bruna, min stallkamrat har en sån. Hon är gulbrun med brun mamma och fux pappa. Mamman har gett flera gulbruna och hon själv är gulbrun. Men nån missade det när hon var liten 😄
I just detta fall behöver de ha blivit fel i flera generationer för att det ska kunna stämma. Sånt brukar man kunna se på avkommorna, om det finns gula utan gul andraförälder.
 
Angående att inte kunna genetik så hamnade jag i en diskussion med en som bla hävdade att fux är JÄTTEdominant. Hon hävdade också att hon hade fått en ickefux efter två fuxföräldrar. Jag sa att det går inte utan då måste en annan hingst varit framme men JODÅ, det gick VISST! Jag frågade vilken färg fölet hade och den var skimmel. Jag sa att då måste ena föräldern vara skimmel och om båda föräldrarna var fux så måste fölet ha en annan pappa. Då sa hon att pappan var skimmel men han var MINSANN ÄNDÅ BARA fux och fölet var skimmel (född fux såklart, men inte enligt henne, den var BARA skimmel) så det bevisade att två fuxar kan ge annan färg än fux. Behöver jag säga att jag avslutade diskussionen där :banghead:
 
Angående att inte kunna genetik så hamnade jag i en diskussion med en som bla hävdade att fux är JÄTTEdominant. Hon hävdade också att hon hade fått en ickefux efter två fuxföräldrar. Jag sa att det går inte utan då måste en annan hingst varit framme men JODÅ, det gick VISST! Jag frågade vilken färg fölet hade och den var skimmel. Jag sa att då måste ena föräldern vara skimmel och om båda föräldrarna var fux så måste fölet ha en annan pappa. Då sa hon att pappan var skimmel men han var MINSANN ÄNDÅ BARA fux och fölet var skimmel (född fux såklart, men inte enligt henne, den var BARA skimmel) så det bevisade att två fuxar kan ge annan färg än fux. Behöver jag säga att jag avslutade diskussionen där :banghead:
Intressant att pappan var bara fux medan fölet var bara skimmel när de bägge har samma färg 🤔:rofl:
 
Angående att inte kunna genetik så hamnade jag i en diskussion med en som bla hävdade att fux är JÄTTEdominant. Hon hävdade också att hon hade fått en ickefux efter två fuxföräldrar. Jag sa att det går inte utan då måste en annan hingst varit framme men JODÅ, det gick VISST! Jag frågade vilken färg fölet hade och den var skimmel. Jag sa att då måste ena föräldern vara skimmel och om båda föräldrarna var fux så måste fölet ha en annan pappa. Då sa hon att pappan var skimmel men han var MINSANN ÄNDÅ BARA fux och fölet var skimmel (född fux såklart, men inte enligt henne, den var BARA skimmel) så det bevisade att två fuxar kan ge annan färg än fux. Behöver jag säga att jag avslutade diskussionen där :banghead:
Färggenetik är så kul! Visserligen hund, men jag blev glad när vi helt plötsligt fick en brun och vitfläckig valp i en kull (Siberian husky). Mamman ljust rödcreme och pappan brun ( och vit,men ej fläck). Lyckades hitta vilken förfader i pappans stam som hade varit fläckig. Fick senare även en valp som var rödcremefläckig ( inte supersnyggt).
 
Intressant att pappan var bara fux medan fölet var bara skimmel när de bägge har samma färg 🤔:rofl:
Eller hur! Det var där jag gav upp 😅😅
Färggenetik är så kul! Visserligen hund, men jag blev glad när vi helt plötsligt fick en brun och vitfläckig valp i en kull (Siberian husky). Mamman ljust rödcreme och pappan brun ( och vit,men ej fläck). Lyckades hitta vilken förfader i pappans stam som hade varit fläckig. Fick senare även en valp som var rödcremefläckig ( inte supersnyggt).
Visst är det! Jag håller på med marsvin och där ploppar det upp recessiva och dolda anlag titt som tätt, vilket många gånger är en total överraskning för de som inte är så kunniga på färg- och pälsgenetiken. Jag har lyckas få massor av knepiga och vackra färgmysterium genom åren men nu har jag bara en svart, en zobel och en white/black/cream (Epica på min profilbild) och inga knasiga frisyrer på dem längre.
Senaste 10 åren har det kommit minst tre nya färg/teckningsmutationer och det är alltid lika spännande! Jag hoppas att pink devil kommer till Sverige snart för jag hade inte sagt nej till en sådan 😍
 
Någon försöker sälja ett avelssto och skriver att den är e.Diamant de semilly-Verdi men i själva verket är den Kiekeboe-Verdi. Den var tydligen ute på annons 8/5 för 150 k och säljs nu som avelssto för 40 k för den vill inte tävla mer. Stoet är 8år och har tydligen (baserat på tidigare annonser där den beskrivs som både 168 och 169 cm hög men nu 170 cm) också växt 2 cm på en månad🤪
 
Någon försöker sälja ett avelssto och skriver att den är e.Diamant de semilly-Verdi men i själva verket är den Kiekeboe-Verdi. Den var tydligen ute på annons 8/5 för 150 k och säljs nu som avelssto för 40 k för den vill inte tävla mer. Stoet är 8år och har tydligen (baserat på tidigare annonser där den beskrivs som både 168 och 169 cm hög men nu 170 cm) också växt 2 cm på en månad🤪
Älskar när folk uppdaterar annonserna frekvent och ändra lite detaljer 😂
När jag letade häst var det en som växte från 162 till ”ca 165” mellan annonserna. 🤪
 
Knepigt 😂
Men tänker att många har ju inte möjlighet att mäta ordentligt så några cm felmarginal måste man ju ha, men en decimeter är ju rätt mkt att ta fel. 😁
När jag fick hem min häst var jag tvungen att kontrollmäta med en tumstock då jag hade svårt att tro att hon "bara" var 165 och inte 170+ som hon kändes :rofl: Tom stallägaren utbrast "är hon BARA 165?!".
 
Angående längd så minns jag hur vi i stallet jag red i som tonåring att tränarna i brist på bättre tillhyggen "mätte" hästarna genom att ställa ungdomar bredvid tills det var en längdmatch, och så frågades ungdomen om sin längd. Perfekt metod, eller?:laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
34 35 36
Svar
712
· Visningar
53 704
Senast: geting
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 062
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 531
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp