Annonsera mera VII

Ser en del annonser där det sägs hästen/ponnyn kan mätas upp eller mätas ner. Är det så officiella mätningar går till att om ponny/häst ligger precis på gränsen till en ponnykategori eller gränsen till storhäst att man låts välja åt vilket håll man vill få hästen mätt?
 
Ser en del annonser där det sägs hästen/ponnyn kan mätas upp eller mätas ner. Är det så officiella mätningar går till att om ponny/häst ligger precis på gränsen till en ponnykategori eller gränsen till storhäst att man låts välja åt vilket håll man vill få hästen mätt?
Nej den mäts men avrundas nedåt till närmaste heltal. Och - 1cm för skor. Så om mätstickan står på 149,9 slutar den som d ponny men du kan ju välja att åka hem utan utan intyg, då är den ju storhäst. Mellan kategorierna får du inte välja men i regel är det ingen fördel med en liten c-ponny eller liten d-ponny och därför vill väl folk ibland mäta ner dem. Eller liten storhäst för den delen.

Däremot kan du pyssla lite för att få ner den några cm och kanske en gnutta tur men egentligen är det ju fusk! En stallkompis åkte hem utan intyg då ponnyn mättes till 145cm(!).
De åkte tillbaka nån månad senare och fick ett mätintyg på 140.0cm 🙄🙄

Men att skriva i annonsen att ponnyn kan mätas ner är ju galet för det är inte alls säkert och inte okej.
 
När jag fick hem min häst var jag tvungen att kontrollmäta med en tumstock då jag hade svårt att tro att hon "bara" var 165 och inte 170+ som hon kändes :rofl: Tom stallägaren utbrast "är hon BARA 165?!".
Har tänkt mäta min jättelänge men inte kommit till skott än. Enligt annons 169, enligt kontrakt170. Enligt egen uppskattning mer än 170 i mkh, men stoor manke, så kanske som en 165 häst i ridkänsla.
 
Nej den mäts men avrundas nedåt till närmaste heltal. Och - 1cm för skor. Så om mätstickan står på 149,9 slutar den som d ponny men du kan ju välja att åka hem utan utan intyg, då är den ju storhäst. Mellan kategorierna får du inte välja men i regel är det ingen fördel med en liten c-ponny eller liten d-ponny och därför vill väl folk ibland mäta ner dem. Eller liten storhäst för den delen.

Däremot kan du pyssla lite för att få ner den några cm och kanske en gnutta tur men egentligen är det ju fusk! En stallkompis åkte hem utan intyg då ponnyn mättes till 145cm(!).
De åkte tillbaka nån månad senare och fick ett mätintyg på 140.0cm 🙄🙄

Men att skriva i annonsen att ponnyn kan mätas ner är ju galet för det är inte alls säkert och inte okej.
Finns en anonyma ute på en häst som sägs vara 155 cm, men kan ev mätas ned till F-ponny! Inget jag skulle chansa på.
 
Nej den mäts men avrundas nedåt till närmaste heltal. Och - 1cm för skor. Så om mätstickan står på 149,9 slutar den som d ponny men du kan ju välja att åka hem utan utan intyg, då är den ju storhäst. Mellan kategorierna får du inte välja men i regel är det ingen fördel med en liten c-ponny eller liten d-ponny och därför vill väl folk ibland mäta ner dem. Eller liten storhäst för den delen.

Däremot kan du pyssla lite för att få ner den några cm och kanske en gnutta tur men egentligen är det ju fusk! En stallkompis åkte hem utan intyg då ponnyn mättes till 145cm(!).
De åkte tillbaka nån månad senare och fick ett mätintyg på 140.0cm 🙄🙄

Men att skriva i annonsen att ponnyn kan mätas ner är ju galet för det är inte alls säkert och inte okej.
Jag tänkte väl att det lät väldigt suspekt att säga hästen kan mätas upp/ner… tråkigt att höra att det dock fifflas ibland.
 
Knepigt 😂
Men tänker att många har ju inte möjlighet att mäta ordentligt så några cm felmarginal måste man ju ha, men en decimeter är ju rätt mkt att ta fel. 😁
Annonsen uppdaterades senare med lägre pris och höjden tror jag blev 152 eller nått sånt. Hade jag haft ”obegränsat” med pengar och vågat chansa så hade jag köpt hästen och kollat om den hade gått att mäta som ponny. För jag upplevde den som mindre än hästen jag hade då (som var 152).
Den hade ju blivit mer värd som stor d-ponny än liten häst så lite konstigt att dom inte hade mätt den bättre
 
Fördelen med en liten storhäst om den ligger nån cm ifrån D-ponny är väl bara om man är vuxen över 20 år och vill tävla.

Men förstår jag rätt att utan mätintyg får/kan/måste hästen tävla som storhäst, även om den är en uppenbart liten ponny??
 
Fördelen med en liten storhäst om den ligger nån cm ifrån D-ponny är väl bara om man är vuxen över 20 år och vill tävla.

Men förstår jag rätt att utan mätintyg får/kan/måste hästen tävla som storhäst, även om den är en uppenbart liten ponny??
Japp. Min är mätt på utställning och med mätsticka till 145cm. Men hon har inget mätintyg eftersom jag är vuxen. Hon står som storhäst i TDB 👍🏻 Men skulle hon tävlas av barn så skulle det inte vara något problem att mäta in henne som d-ponny. Då kommer hon att vara d-ponny bland storhästarna sen också. Har man en omätt c-ponnyfår Den inte starta som c-ponny heller men som storhäst. Där finns ju inget krav på mätintyg men det måste den ha oavsett höjd när den tävlar som ponny.
 
Annonsen uppdaterades senare med lägre pris och höjden tror jag blev 152 eller nått sånt. Hade jag haft ”obegränsat” med pengar och vågat chansa så hade jag köpt hästen och kollat om den hade gått att mäta som ponny. För jag upplevde den som mindre än hästen jag hade då (som var 152).
Den hade ju blivit mer värd som stor d-ponny än liten häst så lite konstigt att dom inte hade mätt den bättre
Ja ibland kan det ju räcka att den är nyskodd och avspänd så har man tappat tre cm 😁
 
Angående mätbing: jag är mätperson för Whippet och ig. Allt förs in i register och om en hund plötsligt krymper eller växer över en viss gräns så ska det redas ut av förbundet. Mätpersoner as namn antecknas också. Hundar måste mätas två gånger (eller en om de mäts över 24mån ålder) så man ser ju skillnad.
 
Angående mätbing: jag är mätperson för Whippet och ig. Allt förs in i register och om en hund plötsligt krymper eller växer över en viss gräns så ska det redas ut av förbundet. Mätpersoner as namn antecknas också. Hundar måste mätas två gånger (eller en om de mäts över 24mån ålder) så man ser ju skillnad.
Vet en ponny som mättes och tävlades som c-ponny nått år som unghäst. Slutmättes sedan som b-ponny 🤪
 

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
52 585
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 021
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 512
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
418
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp