Bukefalos 28 år!

Annonsera mera VII

Skulle hellre sälja med öppna kort till någon som är villig att rehaba än att avliva, om jag inte hade råd själv!
Det finns säkert olika anledningar men man tar ju alltid en risk när man säljer en skadad häst. Jag såg en liknande annons igår och där vet jag att ägaren har resurserna att rehabilitera men antagligen inte lusten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Skulle hellre sälja med öppna kort till någon som är villig att rehaba än att avliva, om jag inte hade råd själv!

Jag anser att man har ett ansvar som hästägare att ha en plan för hur man ska lösa det ekonomiska om hästen behöver vård. Jag anser också att man har ett ansvar att se till att ens häst har det bra och att man tar hand om den tills den mår bra.

Har själv varit i sitsen att en häst jag skulle sälja blev skadad. Fick låna på min bostad och sälja ett år senare.
 
Jag anser att man har ett ansvar som hästägare att ha en plan för hur man ska lösa det ekonomiska om hästen behöver vård. Jag anser också att man har ett ansvar att se till att ens häst har det bra och att man tar hand om den tills den mår bra.

Har själv varit i sitsen att en häst jag skulle sälja blev skadad. Fick låna på min bostad och sälja ett år senare.
Jag sitter i exakt den sitsen nu, Med en häst som jag bestämt att jag ska sälja, men som istället ska hältutredas. Han står ju i träning för dyra pengar och skulle flytta direkt därifrån till försäljare i stället, men nu får han ju komma hem istället. Nu var det ju inte av ekonomiska skäl han skulle säljas, men det hade ju kunnat vara det pga ökade kostnader eller arbetslöshet eller nåt. Man kan ju inte förutse allt även om man har goda intentioner när man köper häst.
 
Jag sitter i exakt den sitsen nu, Med en häst som jag bestämt att jag ska sälja, men som istället ska hältutredas. Han står ju i träning för dyra pengar och skulle flytta direkt därifrån till försäljare i stället, men nu får han ju komma hem istället. Nu var det ju inte av ekonomiska skäl han skulle säljas, men det hade ju kunnat vara det pga ökade kostnader eller arbetslöshet eller nåt. Man kan ju inte förutse allt även om man har goda intentioner när man köper häst.
Fast man måste ju förutse att hästen kan bli skadad och behöva kostsam vård. Min opererades två gånger och stod sen på rehabstall. Dyrt ja, men hästen blev frisk.
 
Fast man måste ju förutse att hästen kan bli skadad och behöva kostsam vård. Min opererades två gånger och stod sen på rehabstall. Dyrt ja, men hästen blev frisk.
Fast du vägrar ju förstå att om man av ekonomiska skäl måste sälja och det samtidigt inträffar något som gör att hästen inte för tillfället är helt ok på en besiktning hellre väljer att sälja billigt än att avliva (det kan hända mycket som kastar omkull ens möjligheter att fortsätta ha häst trots att man har haft en plan för att bekosta hästvård från början när man köpte hästen).
 
Fast du vägrar ju förstå att om man av ekonomiska skäl måste sälja och det samtidigt inträffar något som gör att hästen inte för tillfället är helt ok på en besiktning hellre väljer att sälja billigt än att avliva (det kan hända mycket som kastar omkull ens möjligheter att fortsätta ha häst trots att man har haft en plan för att bekosta hästvård från början när man köpte hästen).
Jag vägrar inte att första. Jag håller bara inte med om att det är så man löser situationen.
 
Jag har svårt att se att det skulle vara fel att testa att sälja sålänge man är ärlig. Hittar man ingen vettig köpare får man ju tänka om, men det kan absolut finnas bra folk som vill chansa om priset är rätt.

Saker kan hända som gör att man inte kan vänta.
Jag tycker att man har ett ansvar för de djur man skaffar sig och ser till att ha en plan b och kanske även c om något oförutsett händer.
Är för hästens skull orolig för att den skulle säljas vidare med skadan mörkad och hästen skulle fara illa.
 
Jag tycker att man har ett ansvar för de djur man skaffar sig och ser till att ha en plan b och kanske även c om något oförutsett händer.
Är för hästens skull orolig för att den skulle säljas vidare med skadan mörkad och hästen skulle fara illa.

Men plan B eller C behöver ju inte vara dina lösningar. Min sista lösning skulle vara att slakta om det skulle kosta så mycket att jag måste belåna mitt hus.

När inte ens försäkringsbolagen tycker i sin lyckade test att rehabilitera hästar är värt pengarna, så måste man ha förståelse för att andra inte har råd.
 
Men plan B eller C behöver ju inte vara dina lösningar. Min sista lösning skulle vara att slakta om det skulle kosta så mycket att jag måste belåna mitt hus.

När inte ens försäkringsbolagen tycker i sin lyckade test att rehabilitera hästar är värt pengarna, så måste man ha förståelse för att andra inte har råd.
Om du läser att jag tycker att alla ska ha samma lösningar som jag så har du missförstått, jag tog mig själv som exempel på hur man kan lösa problemet och ville visa att jag själv har varit där.
 
Jag tycker att man har ett ansvar för de djur man skaffar sig och ser till att ha en plan b och kanske även c om något oförutsett händer.
Är för hästens skull orolig för att den skulle säljas vidare med skadan mörkad och hästen skulle fara illa.
Exakt! Hur i hela friden ska man veta att de verkligen kommer att rehabilitera bara för att säger att de ska göra det?
 
Jag tycker att man har ett ansvar för de djur man skaffar sig och ser till att ha en plan b och kanske även c om något oförutsett händer.
Är för hästens skull orolig för att den skulle säljas vidare med skadan mörkad och hästen skulle fara illa.
plan B kanske är att behandla så långt det är rimligt
och plan C kanske är att undersöka om det finns någon annan som vill/har möjlighet att ta över och fortsätta behandla hästen för att kanske undvika
plan D som är avlivning

Allt det är tänkbara planer som visar att man har tänkt efter.
 
plan B kanske är att behandla så långt det är rimligt
och plan C kanske är att undersöka om det finns någon annan som vill/har möjlighet att ta över och fortsätta behandla hästen för att kanske undvika
plan D som är avlivning

Allt det är tänkbara planer som visar att man har tänkt efter.

Precis så. Först kolla upp och behandla, inte annonsera ut hästen innan man gjort vad man kan för att ta reda på vad den råkat ut för och om den går att få frisk med rätt behandling. När man har den infon kan man ta ställning till nästa steg.
 
Exakt! Hur i hela friden ska man veta att de verkligen kommer att rehabilitera bara för att säger att de ska göra det?

En skadad häst som säljs vidare har betydligt sämre förutsättningar, jämfört med en frisk.
Även friska hästar som säljs kan bli sjuka/skadade av nya rutiner, nya hagar och hästkompisar, ny ridning, nya underlag osv.
En skadad häst kan behöva lugn för att läka bra. En ny miljö kan ändra de förutsättningarna.

Håller med om att en säljare inte heller har några som helst garantier för att hästen kommer få utredning och vård. Det går liksom inte att sälja och tro att det kommer bli bra för hästen i ett sånt läge.
 
Precis så. Först kolla upp och behandla, inte annonsera ut hästen innan man gjort vad man kan för att ta reda på vad den råkat ut för och om den går att få frisk med rätt behandling. När man har den infon kan man ta ställning till nästa steg.
Fast jag förutsattte ju att man har undersökt och fått någon form av diagnos/ prognos av skadan. Annars kan man ju inte sälja som rehabprojekt. Men att man inte kan ha kvar hästen under rehab.
 
Om du läser att jag tycker att alla ska ha samma lösningar som jag så har du missförstått, jag tog mig själv som exempel på hur man kan lösa problemet och ville visa att jag själv har varit där.

OK, jag läste det så, ja. Att man måste inse att man kan behöva ställa sig i skuld i många år eller att man måste planera att ha obegränsat med pengar för att göra allt.

Jag är däremot helt enig med alla att man i det stora hela inte ska sälja en skadad häst, speciellt inte på annons. Däremot skulle jag kunna sälja en diagnosticerad, skadad häst, till någon jag känner eller får kontakt med genom bekanta.
 
Det jag hade varit orolig för är främst att köparen skulle försöka sälja hästen vidare på stam & gamla meriter för användning som hästen inte håller för.
Fast om man själv köper häst, så kan det vara så att man av alla möjliga olika anledningar säljer vidare.

Självklart kan en köpare göra det också.

Man får sälja med gott omdöme och välja köpare så noggrant man kan. Mer kan man inte göra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
36 37 38
Svar
751
· Visningar
56 171
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 586
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp