Annonsör vill kommunicera via SMS

Tervaleijona

Trådstartare
Jag har svarat via på en intressekoll på en häst på Hästnet och förklarat vad jag kan erbjuda och frågat mer info om hästens utbildningsnivå och om hästen är till salu. Jag har skrivit i Hästnets meddelandefunktion, men annonsören har bara svarat att jag ska skriva via SMS istället. Jag har då frågat varför och om vi inte kan börja kontakten via Hästnet och sen fortsätta via SMS om den ens är till salu. Annonsören har läst mitt meddelande, men inte återkommit. Är det något fuffens på gång tror ni eller är jag bara nojig i onödan över att lämna ut mitt nummer? Jag vet att Hästnets-meddelandetjänst strular ganska ofta, men varför skriver inte annonsören att det är därför i så fall?
 
Som du skrev är det många som föredrar sms framför Hästnets meddelandetjänst eftersom den strular titt som tätt. Tycker precis som du att man kan skriva detta i annonsen, eller i alla fall lägga tiden på att svara när någon frågar varför kontakten ska ske via sms.

Om du är intresserad hade jag inte tvekat att lämna telefonnumret till personen i fråga. I dagsläget är telefonnummer så lätt att få tag på ändå, räcker i princip med att man Googlar lite snabbt. Visar det sig att personen skickar tusentals sms och ringer stup i kvarten kan du bara blockera numret sen.

Men det är såklart viktigt att du inte gör något som du inte är bekväm vid. Utifrån det du skrivit låter det som att du helst undviker att ge ut ditt nummer, så det kanske är bäst att avstå om inte hästen verkligen intresserar dig? 😊
 
Jag hade en annons ute för ett tag sedan och fick så många svar att någon som "krånglade" på minsta sätt tyvärr fick vänta (och ofta glömdes bort). Jag hade varken tid eller energi att svara på 200+ meddelanden, hur otrevlig jag än kände mig.

Personligen hade jag inte tvekat att lämna ut telefonnummer, tycker inte det känns det allra minsta fuffens alls, så jag hade bara messat numret, eller om det kändes oklart på annat sätt, struntat i hästen.
 
Jag har svarat via på en intressekoll på en häst på Hästnet och förklarat vad jag kan erbjuda och frågat mer info om hästens utbildningsnivå och om hästen är till salu. Jag har skrivit i Hästnets meddelandefunktion, men annonsören har bara svarat att jag ska skriva via SMS istället. Jag har då frågat varför och om vi inte kan börja kontakten via Hästnet och sen fortsätta via SMS om den ens är till salu. Annonsören har läst mitt meddelande, men inte återkommit. Är det något fuffens på gång tror ni eller är jag bara nojig i onödan över att lämna ut mitt nummer? Jag vet att Hästnets-meddelandetjänst strular ganska ofta, men varför skriver inte annonsören att det är därför i så fall?
Varför frågar du ”om” hästen är till salu? Kanske en felskrivning här av dig?

Du kanske har fler felskrivningar? Appen är toppen men lite problematisk med meddelandehanteringen. Jag fick en uppdatering idag kanske förbättrats?

Det är så att du är intresserad av att köpa en häst. Täckningen på landsbygden kan Vara dålig och operatörerna har olika bra tillgänglighet. Det kanske helt enkelt är dålig uppkoppling och då brukar sms fungera bäst.
 
Varför frågar du ”om” hästen är till salu? Kanske en felskrivning här av dig?

Du kanske har fler felskrivningar? Appen är toppen men lite problematisk med meddelandehanteringen. Jag fick en uppdatering idag kanske förbättrats?

Det är så att du är intresserad av att köpa en häst. Täckningen på landsbygden kan Vara dålig och operatörerna har olika bra tillgänglighet. Det kanske helt enkelt är dålig uppkoppling och då brukar sms fungera bäst.
Det var en intressekollsannons, de annonserna betyder inte alltid att hästen är till salu.
 
Jag har svarat via på en intressekoll på en häst på Hästnet och förklarat vad jag kan erbjuda och frågat mer info om hästens utbildningsnivå och om hästen är till salu. Jag har skrivit i Hästnets meddelandefunktion, men annonsören har bara svarat att jag ska skriva via SMS istället. Jag har då frågat varför och om vi inte kan börja kontakten via Hästnet och sen fortsätta via SMS om den ens är till salu. Annonsören har läst mitt meddelande, men inte återkommit. Är det något fuffens på gång tror ni eller är jag bara nojig i onödan över att lämna ut mitt nummer? Jag vet att Hästnets-meddelandetjänst strular ganska ofta, men varför skriver inte annonsören att det är därför i så fall?
Ja, du är nojig i onödan.
Såvida du inte har hemligt/skyddat nummer av någon anledning som gör det väldigt riskabelt för dig om säg någon viss person hittar dig.

Jag ber mina potentiella medryttare maila info om dem och skriva med telefonnummer så jag kan ringa upp om det låter bra. Det önskemålet skriver jag förvisso direkt i annonsen.
Jag bevakar inte hästnet dagligen, vill inte ha onödiga pling i min mobil då jag blir stressad av det, så om jag skulle till exempel sälja en häst där jag får stort intresse skulle det stressa mig otroligt mycket med känslan att jag ständigt måste svara på meddelanden från sådana som kanske inte är seriöst intresserade faktiskt.
Jag tycker också det är lättare att kopiera och klistra in text mellan olika meddelanden i min telefons smsfunktion än mellan hästnet meddelanden om många skulle ställa samma fråga.

Seriöst intresserade gör sig oftast "omaket" att skicka ett mail eller sms. Då får vi också snabbare och effektivare kontakt därefter vilket hittills alltid fungerat bra för alla parter.

Jag hade över huvud taget inte reagerat på att någon föredrog sms.
Men hade tyckt att annonsören kunde skrivit något om hur de föredrog att bli kontaktade i annonsen. Har de gjort det så brukar jag försöka respektera det, och om jag mot förmodan inte skulle känna mig bekväm med det de föredrar (har aldrig hänt) så får jag avstå att svara på den annonsen.
 
Jag har svarat via på en intressekoll på en häst på Hästnet och förklarat vad jag kan erbjuda och frågat mer info om hästens utbildningsnivå och om hästen är till salu. Jag har skrivit i Hästnets meddelandefunktion, men annonsören har bara svarat att jag ska skriva via SMS istället. Jag har då frågat varför och om vi inte kan börja kontakten via Hästnet och sen fortsätta via SMS om den ens är till salu. Annonsören har läst mitt meddelande, men inte återkommit. Är det något fuffens på gång tror ni eller är jag bara nojig i onödan över att lämna ut mitt nummer? Jag vet att Hästnets-meddelandetjänst strular ganska ofta, men varför skriver inte annonsören att det är därför i så fall?
Du oroar dig nog i onödan men jag tycker det är rätt oseriöst att det ska ske via sms.
Okej att första kontakten är via sms men sen vill jag det ska vara via telefon än att hålla på att smsa 25 000 gr fram och tillbaka. Det har jag varken tid eller intresse för. Förstår ändå inte alla dessa intressekoll annonser. Antingen är väl hästen till salu eller inte. Skulle aldrig själv svara på en sån annons då jag tycker det tyder på en strulig säljare.
 
Du oroar dig nog i onödan men jag tycker det är rätt oseriöst att det ska ske via sms.
Okej att första kontakten är via sms men sen vill jag det ska vara via telefon än att hålla på att smsa 25 000 gr fram och tillbaka. Det har jag varken tid eller intresse för. Förstår ändå inte alla dessa intressekoll annonser. Antingen är väl hästen till salu eller inte. Skulle aldrig själv svara på en sån annons då jag tycker det tyder på en strulig säljare.
Håller med. Låter mer som en marknadsundersökning av vad man kan få ut i cash på sin häst, än att man seriöst är intresserad av att hitta ett nytt hem till hästen.
 
Det var en intressekollsannons, de annonserna betyder inte alltid att hästen är till salu.
Å jag fick en slarvig läsning på mig. Ursäkta. Min fundering är väl att egentligen är väl alla annonser en intressekoll.. Hittar man inte en köpare så säljs inte hästen.

För övrigt så tror jag fortfarande på att dålig täckning är orsaken till sms. Sms går alltid fram , nästan. Väsentligt mindre information som ska överföras. Om dålig täckning är orsaken så kanske en läser på hästnet vid bra uppkoppling och inser att man vill ha mer kontakt med eventuell köpare och sedan ger ut sms-nummer.
 
Å jag fick en slarvig läsning på mig. Ursäkta. Min fundering är väl att egentligen är väl alla annonser en intressekoll.. Hittar man inte en köpare så säljs inte hästen.

Ah, ja, man kan tro att det är så enkelt men som @Nytant så träffsäkert beskrev hjälper det ibland inte om hästen så har tio köpare som står på rad med plånboken redo.

Intressekollar är konstiga.
 
Å jag fick en slarvig läsning på mig. Ursäkta. Min fundering är väl att egentligen är väl alla annonser en intressekoll.. Hittar man inte en köpare så säljs inte hästen.

För övrigt så tror jag fortfarande på att dålig täckning är orsaken till sms. Sms går alltid fram , nästan. Väsentligt mindre information som ska överföras. Om dålig täckning är orsaken så kanske en läser på hästnet vid bra uppkoppling och inser att man vill ha mer kontakt med eventuell köpare och sedan ger ut sms-nummer.
En till salu annons är väl för fasen inte en intressekoll. Får man inte sålt har man antingen
1. Fel prissättning eller
2. Fel vara

Allt enligt principen tillgång och efterfrågan.

Låter snarare som att det bottnar i att folk är clueless vad deras hästar är värda och vad de ska kosta köparen och vad säljaren eventuellt får in på kontot efter avslutad affär.

Vilket inte ska förväxlas med vad ägaren/uppfödaren plussat ihop modell "det här har hästen kostat mig å det här ska jag få ut".
 
En till salu annons är väl för fasen inte en intressekoll. Får man inte sålt har man antingen
1. Fel prissättning eller
2. Fel vara

Allt enligt principen tillgång och efterfrågan.

Låter snarare som att det bottnar i att folk är clueless vad deras hästar är värda och vad de ska kosta köparen och vad säljaren eventuellt får in på kontot efter avslutad affär.

Vilket inte ska förväxlas med vad ägaren/uppfödaren plussat ihop modell "det här har hästen kostat mig å det här ska jag få ut".
Jag tror du missförstod. Poängen är väl att ”intressekoll” är rätt meningslöst eftersom man lika gärna kan sätta ut annons direkt. Man måste ju inte sälja i slutändan, om man inte vill sälja till någon av de som önskar köpa hästen.
 
Jag tror du missförstod. Poängen är väl att ”intressekoll” är rätt meningslöst eftersom man lika gärna kan sätta ut annons direkt. Man måste ju inte sälja i slutändan, om man inte vill sälja till någon av de som önskar köpa hästen.
För mig är en annons en annons en annons oavsett. Allt annat är ju ett totalt slöseri med tid för alla inblandade vilket ju det här med att sälja och köpa häst i de flesta fall redan är.
 
Jag har svarat via på en intressekoll på en häst på Hästnet och förklarat vad jag kan erbjuda och frågat mer info om hästens utbildningsnivå och om hästen är till salu. Jag har skrivit i Hästnets meddelandefunktion, men annonsören har bara svarat att jag ska skriva via SMS istället. Jag har då frågat varför och om vi inte kan börja kontakten via Hästnet och sen fortsätta via SMS om den ens är till salu. Annonsören har läst mitt meddelande, men inte återkommit. Är det något fuffens på gång tror ni eller är jag bara nojig i onödan över att lämna ut mitt nummer? Jag vet att Hästnets-meddelandetjänst strular ganska ofta, men varför skriver inte annonsören att det är därför i så fall?
Jag förstår att säljaren inte vill använda Hästnets meddelandefunktion för den funkar skitdåligt. Jag har en häst på annons nu och det har hänt flera gånger att meddelanden har försvunnit. Jag har tryckt på skicka och det ser ut som att meddelande har gått iväg, men sedan har det visat sig att intressenterna inte har fått mitt svar. Jag skrev ett meddelande på min dator och sen när jag kollade i appen på telefonen så fanns inte det meddelandet där och spekulanten hade inte fått det, men när jag tittade i datorn så såg jag fortfarande meddelandet där och det stod som skickat.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, Jag var tvungen att fundera lite över rubriksättningen. Jag skulle kunna skriva mycket men jag ska försöka fatta mig kort. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 188
Senast: nickan1
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 903
Senast: cirkus
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp