Annorlunda färg/tecken etc på fbl

sommerday

Trådstartare
Jag blev lite intresserad av just detta i o m diskussionen om Colour of ... i annan tråd. Hur står det till med fbl och färg/tecken etc. Vad finns för varianter.....
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Vi har faktiskt en åring som är lite fläckig, Hon är efter Most welcome .
Lite Ljusa fläckar på gumpen och mörkare fläckar på Bringan .Fux som grund .
Vad kallas den färgen ?
Hej från hambo
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Hoppas att dom då åtminstone är ston !
Rosa Hingstar... Nej !
Annars håller jag med dig !
HfH
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Fast nu är hon även lite randig !
Hon blev Nyfiken på det nymålade staketet !
HfH
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Om staketet var vitmålat hade det varit roligare om stoet var svart. Då kunne hon ha varit Zuperzebran (filmen Racing Stripes). Den vet vi ju kunne springa fort.
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Icke sett, men som sagt ! Bara dom springer fort .
I kväll var hon lite svettig= svettfux
HfH
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Man brukar skriva tio om man är kortfattat som CaOs för att få upp antalet tecken, så det går att skicka.

Jag lånade ett barn för att ha en ursäkt för att se filmen.
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

....hmm...jag kanske skrev min fråga lite luddig...tänkte mer på det ovanliga inom fullblod typ skäck, hur vanligt är det med skäckhästar inom fbl etc.....givetsvis ska de springa fort det fattar man nog om man pysslar men galopp:rofl:.

Kul att se och höra "ovanligheterna".....
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Att du lånade ett barn för att se filmen förstår jag !
Men jag fattar fortfarande inte (tio). Är det ett skämt eller allvar ?
Eller har det gått så långt att jag nu blivit korkad ?
Hej från en Korkad? Hambo
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Merparten är nog bruna med fuxar på god andra plats. Sen finns det vissa grå familjer men dom flesta ser ganska vanliga ut.

Skäckar finns inte och mycket vitt är ganska ovanligt. Skulle tro att dom extrema färgerna är resultat av människans önskemål och om man inte avlar på det så blir färgerna liksom vanliga!:)
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Merparten är nog bruna med fuxar på god andra plats. Sen finns det vissa grå familjer men dom flesta ser ganska vanliga ut.

Skäckar finns inte och mycket vitt är ganska ovanligt. Skulle tro att dom extrema färgerna är resultat av människans önskemål och om man inte avlar på det så blir färgerna liksom vanliga!:)

Vita tecken nedärvs inte ihop med färgerna utan är en helt egen historia. Skäck likaså och antar att skäckgenerna helt enkelt knappt existerar i rasen. Förövrigt är färggenetik en väldigt komplicerad historia med många parametrar och dominans hit och dit!! :p:D
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

... men jag fattar fortfarande inte (tio).

Jag tror att tio tecken inkl. mellanslag är minimumgränsen för att kunne skicka ett inlägg på Buke. Om man skrivar mindre än tio tecken kan man skriva t. ex. tio för att komma över gränsen. Man kan skriva nioochenhalv också, men det accepterade är tio, om det nu funkar.

Nu vi är igång med att diskutera olika färgar, kan någon förklara varför mitt nick ibland står med blå bokstäver och ibland med bruna eller gröna ?
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Nu hajjar jag !!
Ditt nick och mitt nick är grönt i dag !
Alla andras är blåa ! Antingen är vi "Inne" och dom andra "ute" eller så är det tvärtom !

HfH
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Jag tror att det ändras till grönt om man har följt länken till nickets profil. Efter ett antal dagar återgår sedan färgen till blå.

Sen kan man titta på den lilla gubben nere i vänster hörn för att se om vederbörande är inloggad eller ej. Blå=inne, grå=ute!
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Jag såg på avel-sidan att de hade en tråd angående sabinoanlag på hbl. Finns detta anlag också bland fbl?
 
Sv: Annorlunda färg/tecken etc på fbl

Fuxar med mörka fläckar eller vita fläckar i pälsen anges i pass/registreringar endast som fuxar.
Dessa fläckar brukar benämnas Bend Or- och Birdcatcher-spots. Fläckarna brukar bli fler till antalet med åren.


BEND OR SPOTS – mörka fläckar på fuxfärgad häst
Bend Or xx, född 1877, hade mörka fläckar i sin fuxfärg och fläckarna förekommer på släktingar efter honom. Färgen finns även hos andra raser som halvblod.


BEND OR-SPOTS. Fuxhingsten Most Welcome xx hade tydliga Bend Or-fläckar, i hans härstamning hittar man också Bend Or som ligger 10 led bak i härstamningen.
most_welcome.jpg

Foto: Anki Lundberg

Bend or ligger bakom hingsten Phalaris (brun född 1913), en linje som finns i en stor del av dagens fullblod. Hingstlinjen ser ut så här: Phalaris – Polymelus (brun född 1902) – Cyllene (fux född 1895) – Bona Vista (fux född 1889) – Bend Or.

..........................................

BIRDCATCHER-SPOTS
Vita fläckar som förekommer på hästar kallas birdcatcher spots, efter fullblodet Birdcatcher (fux född 1833) som hade dessa.

Se foton i högertarmen på denna sida: (skrolla längst ner)
http://www.angloarab.se/undersidor/farger_rod_svart.htm
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
983
Senast: Crossline
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 916
Senast: Twihard
·
Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 929
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 004
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp