Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har frågat tidigare, men nu har jag tagit reda på lite mer
Genom vårt tomt går en väg ned till hus längre ned.
Vägen är vår, och det är bara folk som bor där och dess besökare som får "framföra fordon".
Det går MASSOR med människor på denna väg med och utan hundar, stannar och röker och nu har droppen fått bägaren att rinna över. (Kastade fimpar och lösspringande hundar som gör utfall mot kaninburen eller försöker sätta tänderna i vår katt)
Jag vill sätta upp en skylt där det står att det är privat väg, vilket det är. (Vägen går mellan vår ingång till huset och garaget och vägen ägs av oss) Men FÅR vi sätta upp en skylt?
Vad jag/vi vill är att få bort alla som går.. med eller utan hund, barnvagnar, folk som röker och slänger fimpar osv. Förutom de som bor i området såklart, de var vi ju medvetna om att de skulle nyttja vägen när vi köpte. Jag trodde dock inte att hela samhället hade detta som promenadväg när det dessutom gå stigar runt vår tomt som är fullt användningsbara, en är dessutom en gammal väg!!!
Enligt allemansrätten så ser jag inget om hur man får nyttja privata vägar som går på privat TOMT, inte mark alltså. "Inte störa, inte förstöra" står det också.. och de stör, anser jag!
Det måste väl ändå bero på vad för "väg" vi talar om? Om TS i samarbete med grannen över sin tomt skulle gjort en väg till dennes tomt, uppkommer knappast rätt för annan att använda den för att ta sig över TS tomt.Man får inte uppehålla sig på eller passera över tomt. Att gå på en väg över en tomt är i och för sig inte "olovlig väg" i lagens mening.
Nejvisst, men vi/jag talar bara om tomt runt och nära hus!Gränsen för tomt samman-faller inte alltid med fastighetsgränsen.
Om man så på denna tomt har en privatväg till en grannfastighet, kan jag inte se att denna plötsligt skulle omfattas av allemansrätten.
....men jag tvivlar starkt på att man kan förbjuda nån att gå på vägen.
Jag satte upp solcellslampor på båda sidor av vägen, så att det blev som grindstolpar.Massa nyfikna frågor till dig IU,hur bar du dig åt för att skylta så att alla förstod att även fast vägen fortsatte så fick ingen gå på den?
Det finns jättefina och billiga skyltar på Nordpost.Finns det skyltar att beställa från vv eller kommun?
Ringer till polisen.Vad gör man om folk säger att allemansrätten gäller på vägen och vägrar sluta gå där?
Går vägen förbi tomten? Jag har förstått det som att vägen går över tomten.Fast jag tror ändå inte att man kan förbjuda nån att gå på en privat väg som fortsätter förbi den egna tomten till flera andra fastigheter förräns jag är överbevisad
Ber dom kontrollera lagarna lite bättre. Eller sätter utskrift på utdraget ovan i händerna på dom. I värsta fall blir det till att anmäla, så får vederbörande reda på vad som gäller. Undrar f ö hur folk är funtade som skiter i andras hemfrid?Vad gör man om folk säger att allemansrätten gäller på vägen och vägrar sluta gå där?