Ännu en allemansrätt..

Sv: Ännu en allemansrätt..

Blanda inte ihop vägtrafikförordningen med allemansrätten.

Jag menar fortfarande (än så länge! :) ) att du ska gå på tomtmarks-linjen. Man får inte gå på tomtmark, åberopandes allemansrätten. Tomten är privat område och ingår inte i allemansrätten.

LIA

Har frågat tidigare, men nu har jag tagit reda på lite mer

Genom vårt tomt går en väg ned till hus längre ned.
Vägen är vår, och det är bara folk som bor där och dess besökare som får "framföra fordon".

Det går MASSOR med människor på denna väg med och utan hundar, stannar och röker och nu har droppen fått bägaren att rinna över. (Kastade fimpar och lösspringande hundar som gör utfall mot kaninburen eller försöker sätta tänderna i vår katt)

Jag vill sätta upp en skylt där det står att det är privat väg, vilket det är. (Vägen går mellan vår ingång till huset och garaget och vägen ägs av oss) Men FÅR vi sätta upp en skylt?

Vad jag/vi vill är att få bort alla som går.. med eller utan hund, barnvagnar, folk som röker och slänger fimpar osv. Förutom de som bor i området såklart, de var vi ju medvetna om att de skulle nyttja vägen när vi köpte. Jag trodde dock inte att hela samhället hade detta som promenadväg när det dessutom gå stigar runt vår tomt som är fullt användningsbara, en är dessutom en gammal väg!!!

Enligt allemansrätten så ser jag inget om hur man får nyttja privata vägar som går på privat TOMT, inte mark alltså. "Inte störa, inte förstöra" står det också.. och de stör, anser jag!

Från naturvårdsverket:

Det finns ingen avståndsgräns angiven i lag om hur nära hus man får passera eller uppehålla sig. Vad som gäller
är brottsbalkens regel om "olovlig väg". Man får inte uppehålla sig
på eller passera över tomt. Att gå på en väg över en tomt är i och
för sig inte "olovlig väg" i lagens mening. Gränsen för tomt samman-faller inte alltid med fastighetsgränsen.

Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att t ex gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrif-ter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Sådana förbud är dock ovanliga. Att gå, cykla eller rida på en enskild väg anses ingå i allemansrätten under förutsättning att vägen inte tar skada. Lokal trafikföreskrift meddelas av länsstyrelsen för vägar utanför tättbebyggt område, och i övriga fall av kommunen.

Men det är ju det att de äger inte vägen, det gör ju kommunen!
De har sattit upp skylten som om att vägen ingår i det där Privata området, men jag börjar tvivla på det.

Äger kommunen marken/vägen kan det väl aldrig vara några funderingar, bara att rida!! (?)

Man får inte uppehålla sig på eller passera över tomt. Att gå på en väg över en tomt är i och för sig inte "olovlig väg" i lagens mening.
Det måste väl ändå bero på vad för "väg" vi talar om? Om TS i samarbete med grannen över sin tomt skulle gjort en väg till dennes tomt, uppkommer knappast rätt för annan att använda den för att ta sig över TS tomt.

Gränsen för tomt samman-faller inte alltid med fastighetsgränsen.
Nejvisst, men vi/jag talar bara om tomt runt och nära hus!

En "väg" är inte alltid en väg!

LIA

Det är inte jag som hittat på dom reglerna utan det är vad som står om allemansrätten.
Enligt den texten är det fritt fram för alla att promenera,cykla och rida efter alla vägar även om de går över en tomt.

Det är inte den slutsats jag drar. Vi får kanske se vem som har rätt.

LIA

Som jag förstår det är väl det största problemet inte just att vägen nyttjas av andra än grannarna, utan att folk tar sig friheter utanför vägen, tex går och hälsar på hästarna över tomten. Som jag ser det det kan man förmodligen hävda att man får gå på själva vägen, men så fort man är utanför vägen är man på tomten, vilket måste kunna stoppas. Dessutom får man väl inte uppehålla sig på väg hur som helst heller?

Lite som LIA skriver, tomtmarkslinjen har man rätt att hävda.

Senast ändrad:

Ja, största problemet är ju lösspringande hundar osv, nu har jag dock blivit så less att jag inte vill ha någon som går där alls, som inte har "ärende i gårdarna nedanför".

Förstå mig rätt, jag gillar mina grannar och står gärna och snackar skit med dem när de går förbi oss.. det är de andra flanörerna som inte visar hänsyn som har fått mig att vilja "stänga av" möjligheten att nyttja vägen genom vår tomt för alla som inte bor/besöker" gårdarna nedanför. Allemansrätten i all ära, men den har också fått folk att tro att de kan göra vad f_n de vill. Allemansrätten borde endast gälla i skog och på mark...

Något som också är intressant att ta reda på är om folk får rasta sina hundar efter vägen.. för så fort de ska kissa är det ju på våra buskar osv... :crazy:

Senast ändrad:

Förmodligen,jag kan ju absolut förstå frustrationen att folk springer på gräsmattan men jag tvivlar starkt på att man kan förbjuda nån att gå på vägen.

Jag tror du får svårt att stänga vägen för alla utom grannarna men att de håller hundarna kopplade,håller sig på vägen och inte skräpar ner måste du kunna kräva. Det är ändå bara vanligt hyfs och vett att inte kasta fimpar,låta djuren göra sina behov och inte springa på gräsmattan.

Varför?

Det är i o f s svårt att ha en välgrundad åsikt, eftersom vi inte vet hur det ser ut hos TS. Vilka avstånd är det som gäller t ex? Mellan hus och väg? Från tomtgräns (vid väganslutning) till hus? Från tomtgräns till tomtgräns (vid väganslutning)?

Jag har hela tiden i mitt resonemang utgått från att tomten är vad man normalt menar med tomt, nämligen ett stycke trädgårdsmark mm nära bebyggelsen. Där gäller inte allemansrätten! Om man så på denna tomt har en privatväg till en grannfastighet, kan jag inte se att denna plötsligt skulle omfattas av allemansrätten.

LIA

Den texten är inte = lagen.
Utan en tolkning.

Om man blir störd så gäller inte allemansrätten där.
Även om där är en väg.
Det räknas dessutom ALLTID som tomt om det finns byggnader på båda sidor om vägen där man bor eller uppehåller sig för arbete.
Jag har mitt hus på ena sidan och stallet på andra sidan av MIN privata väg.
Vägen går till grannen men ingen har servitut på den.
Den vägen är tomt och jag, bara jag, bestämmer vem som får vara där då det är min tomt.

Bara för att man har 2 uppfarter till tomten så innebär inte det att alla får gå över tomten.

Om man så på denna tomt har en privatväg till en grannfastighet, kan jag inte se att denna plötsligt skulle omfattas av allemansrätten.

Det gör den inte heller.
En väg är inte alltid en väg.
Ibland så är den en gårdsplan = en tomt.

Nä jag vet,lagen bör ju vara brottsbalken 12 kap?

4 § Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.
6 § Åverkan eller tagande av olovlig väg må, om brottet endast förnärmar enskilds rätt, åtalas av åklagare allenast om åtal av särskilda skäl finnes påkallat ur allmän synpunkt.

Fast jag tror ändå inte att man kan förbjuda nån att gå på en privat väg som fortsätter förbi den egna tomten till flera andra fastigheter förräns jag är överbevisad :devil:

Massa nyfikna frågor till dig IU,hur bar du dig åt för att skylta så att alla förstod att även fast vägen fortsatte så fick ingen gå på den? Finns det skyltar att beställa från vv eller kommun?Staket,bommar,hur gör man för att hindra folk att gå på privat väg? Vad gör man om folk säger att allemansrätten gäller på vägen och vägrar sluta gå där?

Massa nyfikna frågor till dig IU,hur bar du dig åt för att skylta så att alla förstod att även fast vägen fortsatte så fick ingen gå på den?
Jag satte upp solcellslampor på båda sidor av vägen, så att det blev som grindstolpar.
Detta i båda ändor av tomten.
Efter det så upphörde passerandet.
Jag skällde också ut de som gick här med lös hund under tiden för kopplingstvånget.
Om inte hunden fick vara lös så var det tydligen inte intressant att gå här.

Finns det skyltar att beställa från vv eller kommun?
Det finns jättefina och billiga skyltar på Nordpost.

Vad gör man om folk säger att allemansrätten gäller på vägen och vägrar sluta gå där?
Ringer till polisen.
Jag har pratat med Polisen om detta och om man inte blir av med folk från sin tomt så kommer de och föser bort dem.
Man ärligt talat så räcker det med att hota om att ringa polisen.
Då så försvinner de illa kvickt.

Fast jag tror ändå inte att man kan förbjuda nån att gå på en privat väg som fortsätter förbi den egna tomten till flera andra fastigheter förräns jag är överbevisad
Går vägen förbi tomten? Jag har förstått det som att vägen går över tomten.

Ur Naturvårdsverket:

Tomt och annan förbjuden mark?

Fråga: Hur nära hus får man passera eller uppehålla sig?
Svar: Det finns ingen avståndsgräns angiven i lag. Vad som gäller
är brottsbalkens regel om "olovlig väg". Man får inte uppehålla sig
på eller passera över tomt.
Att gå på en väg över en tomt är i och
för sig inte "olovlig väg" i lagens mening. Gränsen för tomt samman-faller inte alltid med fastighetsgränsen. Tomt i det här sammanhanget är det område närmast huset där de boende ska kunna känna sig ostörda, det man kan kalla för hemfridszon. Hur stort det området är beror på förhållandena på platsen, t.ex. i fråga om insyn. Tomt-begreppet gäller runt boningshus, inte runt t.ex. båthus och uthus.
Det är inte heller tillåtet att passera över plantering, åkermark med gröda eller över annan ömtålig mark som lätt kan skadas.

Jag kan inte få det här till annat än att även väg är förbjuden att beträda, om den "är det område närmast huset där de boende ska kunna känna sig ostörda, det man kan kalla för hemfridszon."

Skyltar? Finns väl inga förbud så länge dom inte bryter mot lagen eller ex "skönhets"-bestämmelser.

Vad gör man om folk säger att allemansrätten gäller på vägen och vägrar sluta gå där?
Ber dom kontrollera lagarna lite bättre. Eller sätter utskrift på utdraget ovan i händerna på dom. I värsta fall blir det till att anmäla, så får vederbörande reda på vad som gäller. Undrar f ö hur folk är funtade som skiter i andras hemfrid?

LIA

Ett gott råd!

Om IU och jag är överens(!) i en lag-fråga, så är det bästa du kan göra att lägga ner. :)

LIA

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 863
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 431
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 989
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 958
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka