Ännu en Evidensia-klink stängs

Rätt åt dom ockrarna 😬
Ockrare eller inte - vi behöver veterinärer!

Problemet är att jag tror att det är bättre lönsamhet för dem att ha ett fåtal centrala kliniker och frakta patienterna dit än att ha många kliniker spridda över landet. Så dålig lönsamhet kan de facto betyda "inte tillräckligt lönsam".

Ockrare eller inte - vi behöver veterinärer!

Problemet är att jag tror att det är bättre lönsamhet för dem att ha ett fåtal centrala kliniker och frakta patienterna dit än att ha många kliniker spridda över landet. Så dålig lönsamhet kan de facto betyda "inte tillräckligt lönsam".
Fast när det kommer till häst så kommer avlivningarna att öka, en akut skada planerar man inte in i förväg så med en lång transport kommer de avlivas istället.

Tror mycket beror på vad man är inne för, för större skador och mer avancerade grejer kan jag tänka mig att priserna känns mer rimliga. Var med hunden en gång i väntrummet då en liten pinne satt sig mellan två tänder, jag vågade inte ta bort den själv och dom tog 1500 kr för att öppna munnen och ta bort pinnen utan att vi ens gick in i något rum. Var inte ens en veterinär utan en som stod i receptionen bara. Inga folk där heller så tog inte tid från någon annan. Tog max en halv minut innan vi var iväg igen.

Ingen annan klinik jag varit på har varit så giriga och tar betalt för att man mer eller mindre kliver in i väntrummet. Det är sånt som gör att jag iallafall drar mig till andra kliniker.
Hade du bokat tid? I såfall är det ju självklart att du betalar.

Det här fenomenet har jag sett under en 20-års period i byggmaterialbranschen. Alltså den bransch som tillhandahåller material till byggbolag.
Det är gynnsamt att sälja sitt bolag i en högkonjunktur, så senaste 10 åren har många företag sålts till större aktörer än dey sålda bolaget.
Det är ofta svårt för köparna att få samma fina känsla i bolaget när det väl är köpt. Samt att köparens företagsloggor, kultur, affärssystem etc skall implementeras i verksamheten. Ofta är det också en viss personalflykt från bolaget efter köpet, vilket gör att personalstyrkan oftas skakas om i sin harmoni. Rädslor och irritationer över situationen är vanligt förekommande åren efter ett bolagsköp.
Inte sällan läggs vissa anläggningar efter några år, då de inte är tillräckligt vinstdrivande.
Nya verksamheter poppar upp som svampar, ofta i nya skepnader med nya möjligheter av den ursprungliga personalen.
Sällan är det familjeförerag som köper upp och sedan lägger ned i brist på lönsamhet. Familjeföretag köper lönsamma verksamheter med en väl genomförd plan för framtiden av det nya förvärvet.
Riskkaptalbolag spenderar pengar på lite andra premisser och gör snabbare av med förvärvade verksamheter om de inte genererar pengar. Familjeföretag, mindre företag har oftas mera långsiktiga mål och pengar att pumpa in under tiden då det är rörigt i bolaget efter köpet.

Både Evidensia och Anicura har blivit väldigt kritiserade inte så konstigt att kunderna sviker. Tar man ut ockerpriser och samtidigt gör en gigantisk vinst så blir folk arga.

Vår administratör som nyligen köpt häst igen åkte till Evidensia och gjorde en munhåle-undersökning och fick lite Metacam utskrivet. Räkningen slutade på 20000 SEK. Och försäkringen ville inte betala då det inte ställts någon diagnos.

Vi har flera veterinärer som driver eget och har portabel röntgen och ultraljud och del har tom egen klinik. Funkar hur bra som helst.
Håller med till fullo. Evidensia har dödat sig själva genom ojämn kompetens bland veterinärer, ockerpriser samt inte komma till mål om man bokar hältutredning, de vill hellre ha ett besök till.
Tyvärr håller även Mälarkliniken på att gräva sin egen grav. 1600 + moms för böjprov och rörelsekontroll fick jag på mitt senaste besök där jag skulle ul och röntga en svullen kotled efter ett trauma i hagen. Det var uppenbart var skadan satt så jag var ens aldrig inne i löpargången. Bestred och de tog bort kostnaden.
Fick dock betala 175 kr + moms för att de skrev ett recept...

Trist när ATG klinikerna såldes till riskkapitalister för att de naturligtvis ska anses som olönsamma och läggas ned. ATG klinikerna var väl inte lönsamma heller. Det absolut mest trista vore om evidencia låser lokalerna och inte låter andra veterinärer med mindre omkostnader ta över. Rent företagsmässigt är naturligtvis det de ska försöka göra för att driva hästägare mot de större klinikerna.

Tog de en hel hög med plåtar, drog ut tänder (eftersom den fick metacam) eller vad var det som kostade..? O_o
Nej de kollade efter styngflugelarver vilket han inte hade sedan skrev de ut ett recept på Metacam och sa "ge det här och kolla om det blir bättre". Hästen betedde sig allmänt konstigt och släpade mulen i marken.

Min privata, duktiga tandläkare är på ”smile” nu. Jag tror att det är fristående tandläkare som samarbetar om administrativa tjänsterna som reception, betalning och apparater etc. En variant av detta vore suveränt på de lokaler som finns idag som är bra och lämpade i närheten av travet som ger mängd.

Jag älskar mina kliniker/djursjukhus. Evidensiakliniken är kanon, bra veterinärer och väldigt bra bemötande varje gång. De tog till och med emot mig precis vid stängning för att kisse svalt ett grässtrå som fastnat i halsen. Tog kanske 1,5 min för dom att dra upp ett 25 cm långt, hårt grässtrå. Fick inte betala alls.
Anicura-sjukhuset jag går hos är också jättebra, haft massor av kontakt med dom pga flera operationer på en kisse och jag är supernöjd med de veterinärerna och fysioterapeuten som vi går hos. Billigt är det inte, men huruvida det skiljer enorma pengar vet jag inte. Höftoperationerna kostade lika mycket som UDS och när jag kollade magnetröntgen var priserna också samma som Ultuna.

Hade du bokat tid? I såfall är det ju självklart att du betalar.
Nej det var inte bokat någon tid, som jag skrev så kollade dom det i receptionen bara, vi gick inte ens in i något rum.

Jag gick in och fråga om dom kunde hjälpa mig att få loss pinnen ev om han hade behövt träffa veterinär men pinnen lossade såfort personen tog i den mer eller mindre och ändå 1500kr för det. Inte ens 2 minuter var vi där, nästan som om den kliniken tar minutpeng från det att man kliver in i väntrummet.

En klinik tjänar betyder mer om dom är hjälpsamma och har priser som är rimliga, då kommer man tillbaka. Jag vet flera som gått en gång och aldrig mer pga orimliga priser. Folk vågar ju inte gå dit för man riskerar att bli ruinerad för i princip ingenting.

Dom ATG klinikerna jag var på var trevliga, dom har jag aldrig haft problem med. Men här var det inte Evidensia som tog över dom klinikerna så veterinärerna var lika bra på det nya.

Evidensia kanske har andra krav på veterinärerna som gör att bemötandet blir mindre trevligt. Dom känns så otroligt giriga.
ok då har jag missuppfattat, trodde att Kalmarkliniken varit en ATG innan Evidensia.

Var kan jag hitta information om det?
Screenshot_20191020-183634_Facebook.webp

Även bekräftats av personal som jobbar där just nu att de lägger ned i November.

Både Evidensia och Anicura har blivit väldigt kritiserade inte så konstigt att kunderna sviker. Tar man ut ockerpriser och samtidigt gör en gigantisk vinst så blir folk arga.

Vår administratör som nyligen köpt häst igen åkte till Evidensia och gjorde en munhåle-undersökning och fick lite Metacam utskrivet. Räkningen slutade på 20000 SEK. Och försäkringen ville inte betala då det inte ställts någon diagnos.

Vi har flera veterinärer som driver eget och har portabel röntgen och ultraljud och del har tom egen klinik. Funkar hur bra som helst.
Fast det där låter jättekonstigt. Det är typ vad jag betalar för Evidensia att komma ut och göra munhåleundersökning. Så det måste blivit fel någonstans.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Till hösten kommer två av Distriktsveterinärernas kliniker att stänga: "Det är ett tufft besked för hela personalgruppen och vi håller...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ännu en del av landet blir av med den veterinära beredskapen nattetid när jouren stängs i Vimmerby, Västervik och Oskarshamn i den norra...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår bestämde sig pannan för att gå sönder. I -20 :cry: Maken skulle dessutom jobba natt. Började med att jag städade undan lite efter...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: et_flickan
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
3 026
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka