Ännu en tråd om objektiv...

zassoo

Trådstartare
Har använt sökfunktionen och hittat en mängd gamla trådar som givit mig en del bra tips, men vågar mig ändå på att starta en egen tråd.

Jag har en Nikon d3100 med kitobjektivet 18-55mm och ett 55-200mm, nöjd med båda. Meen, känner mig sugen på att utöka objektivsamlingen snart och funderar på vad nästa ska vara.

50mm har jag hört mycket bra om, det är ett alternativ. Samtidigt är jag bra sugen på ett macroobjektiv. Då är frågan i så fall hur många millimeter man ska lägga sig på, vill ju inte behöva krypa upp 1mm nära det jag ska fota. Har funderat på 85mm macro, nån som har erfarenhet? Andra synpunkter?

Jag är en glad amatör som tycker det är kul att fota och gärna vill lära mig. Behöver inte "det bästa av de bästa" men det ska ju ändå vara bra grejer.

Tips mottages gärna! :)

Sv: Ännu en tråd om objektiv...

Jag har Sigmas 105mm/2.8 makro och det är jag väldigt nöjd med. Den lite längre brännvidden gör att man kan ha större avstånd till flugorna och skalbaggarna som fotas:D. Funkar bra som porträttobjektiv också och inte särskilt dyrt heller - åtminstone inte när jag köpte det för några år sedan.

Sen finns det ju vidvinkelobjektiv av olika sorter, men ja, vad man vill ha beror ju på vad man fotograferar. Fisheyeobjektiv kan vara skojiga - köpte nyss ett väldigt billigt sådant (Samyang) som är roligt att experimentera med.

105mm känns så mycket, egentligen skulle jag vilja prova lite olika för att känna hur det känns. Pojkvännen har ett 60mm macro men det är utlånat till en kompis, han får visserligen tillbaka det om några veckor igen så det ska jag nog kunna testa. För att känna av lite.

Ja vidvinkel är spännande också, jag fotar ju en del landskap också så det vore inte helt fel... Men jag är ju inte rik som ett troll så det får bli ett objektiv i taget! :D

Det är det som är problemet med fotografi - när man väl upptäcker alla roliga tillbehör som finns så inser man hur dyrt det blir:D

Jag älskar mitt Nikkor 35/1,8 objektiv. Ytterst trevligt både till landskapsfotografering och porträttfotografering, även vid dåligt ljus.

Du känner inte att du kommer för långt bort med 35mm vid porträttfotografering? :) Man kan ju visserligen gå närmre, men ändå. Frågar av nyfikenhet. :)

Jag har ett 50 mm 1.4 som är helt underbart :love: Jag var också sugen på ett makro-objektiv, men plånboken tillåter inte alla utsvävningar (samtidigt iaf!) så jag köpte närbildslinser till mitt 50 mm, så att jag kunde prova på.
Och tur var väl det, för när jag hade fotat kaffebönor i närbild, hundens klor och mina halvdöda krukväxter, då var det inte så himla kul längre. Så ett makro-objektiv hade nog mest blivit liggande hos mig.

Utifrån mina preferenser skulle jag alltså föreslå ett 50 mm, det är väldigt "allround" men samtidigt kan man vara rätt kreativ med det. Ett 35 mm är också ett alternativ om man mest fotar inomhus, jag fotar mycket på hundutställningar och där kommer man inte tillräckligt nära med ett 35, trots DX-sensor.

Nej jag tycker jag kommer lagom nära, i alla fall för det jag vill ha det till, tycker man kommer för nära med ett 50 och det blir för liten vy vid landskap.

Fotade det här häromdagen med 35mm och min Nikon D90
182295_10150090694956156_589361155_6967164_5656451_n.jpg

Ja, jag har hört mycket bra om 50mm! Det är en het kandidat :D

Grejen med makroobjektiv är ju att man kan ju fota annat än bara rena makrobilder med dem. Det är därför jag funderar på vilken brännvidd jag i såna fall behöver. Knepigt.

Ok tack för ditt svar! :) Det beror väl på vad man föredrar helt enkelt.

Otroligt söt hund förresten!

Puttar upp min tråd lite igen. Om jag ska köpa ett nytt objektiv så blir det nog ett 50mm. Men hur stor skillnad blir det om man jämför det med 1,4 i f-tal jämfört med det på 1,8? Det senare är ju betydligt billigare.

Jag inser att ingen är sådär värst intresserad av vad jag ska ha för objektiv :p:D Men nu har jag läst och läst och läst på hur många sidor som helst på nätet och jämfört och tänkt och grejat. Så det blev beställt ett Nikon Nikkor AF 50/f1.8D. :) Plus ett närbildsfilter, får se hur det funkar.
Så nu är jag glad men nervös :D

Kul med nytt objektiv. Jag köpte ett Nikkor af-s 50 1.4 till min kamera och det lilla jag har hunnit fota med det så är jag väldigt nöjd iaf.

Eftersom jag inte har autofocus i huset, och känner att man har blivit väldigt bekväm med att slippa foca manuellt, så hade jag inte så mycket att välja på.

Valde mellan ett 35 och 50 mm men blev rekommenderad av de flesta att jag skulle ta 50. Man kan få lite vidvinkelperspektiv på 35:an.

Lycka till med objektivet.

Jag har ju autofokus i kameran så det är skönt, 1.8 känns lagom också även om jag inte hade tackat nej till ett 1.4! :D Men ekonomin har ju sitt att säga till om.
Jag tror också att 50mm är mer "allround". Kul med ditt objektiv också! :)

Trodde inte den hade autofocus i huset. Har iofs inte läst så mycket om den kameran men kollade lite fakta och då står det så här

AF Nikkor typ G eller D utan inbyggd autofokusmotor : Alla funktioner utom autofokus stöds.
Övriga AF Nikkor utan inbyggd autofokusmotor : Alla funktioner stöds utom autofokus och 3D-färgmatrixmätning II.

Åh suck, nu har jag lust att gå och dra något gammalt över mig... :crazy: Tyckte jag hade letat runt så mycket och läst på men tydligen inte tillräckligt... Blä.

Jahapp. Fokusera manuellt lär ju vara ljusår jobbigare än med auto? Frågan är vad jag ska göra då, skicka tillbaks eller behålla när det väl kommer...

Fråga i en butik om din kamera har autofocus i huset. Det här var bara som jag hittade på en fotosida där de säljer kameror.

Har iaf fått för mig att varken D40, D60 (det vet jag eftersom jag har den), 3000 och 5000 inte har autofocus i huset.

Hon som ångrar att hon inte lade till några tusen och köpte en D80 istället

Har läst runt lite mer nu, och nej, den har inte det... Skit också. Där fick jag. Då är det väl bara att skicka tillbaka och börja om med letandet.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag funderar på att köpa ett objektiv till min sambos kamera när han fyller år, som han vill kunna fota fåglar med. Jag kan ingenting om...
Svar
15
· Visningar
1 601
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på... 2
Svar
25
· Visningar
2 419
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 216
Senast: cewe
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D40 (ca 3 år gammal) som jag har varit extremt nöjd med. Har till den ett 55-200 objektiv som bara är :love:! MEN...
Svar
9
· Visningar
1 581
Senast: Mononoke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka