Ansiktstvätt

Thehitchhiker

Trådstartare
Vad använder ni får ansiktstvätt/ ansiktsvatten? Just nu har jag Apotekets Spotstop, tycker att den fungerar bra, men skulle vilja ha ett ansiktsvatten att ta innan skolan (jag lyckas alltid dränka hela badrummet och mig själv när jag tvättar ansiktet i handfatet). Tips på bra ansiktsmasker mottas gärna också!
 
Vad använder ni får ansiktstvätt/ ansiktsvatten? Just nu har jag Apotekets Spotstop, tycker att den fungerar bra, men skulle vilja ha ett ansiktsvatten att ta innan skolan (jag lyckas alltid dränka hela badrummet och mig själv när jag tvättar ansiktet i handfatet). Tips på bra ansiktsmasker mottas gärna också!
Kanske kika på micellärvatten? 😊
 
Vad använder ni får ansiktstvätt/ ansiktsvatten? Just nu har jag Apotekets Spotstop, tycker att den fungerar bra, men skulle vilja ha ett ansiktsvatten att ta innan skolan (jag lyckas alltid dränka hela badrummet och mig själv när jag tvättar ansiktet i handfatet). Tips på bra ansiktsmasker mottas gärna också!
Vattenskvättande minskar sannolikt om du gör likadant med vattnet från kranen som med rengöring på flaska?:)

Vatten är bra om man inte har problem som behöver behandlas.
 
Jag använder en serie från Body Shop. Tycker dock inte att ansiktsvatten kan ersätta tvätt, det är ju mer ett mellansteg efter tvätt och innan smörj. Men beror säker på vad man har för hy.

Du kanske kan prova att blöta en liten handduk till vattnet för att få mindre skvätt på golvet?
 
Jag tvättar inte ansiktet på morgonen. Jag upplever att min hy trivs bättre om jag bara tvättar ansiktet på kvällen. På morgonen smörjer jag bara in.
Det förutsätter att hyn är torr. :)

Det vore lite äckligt att smörja min feta hud på morgonen.
Minsta vore att torka med blöt tvättlapp. Men normalt blaskar jag vatten - och lite tvål - för att få bort grums vid ögonen, och nattens avlagringar.

Så har jag gjort sen tonåren. Och hyn har alltid varit fet. Har till och med haft ett speciellt sorts papper att dutta bort fett på näsa och panna med under dagen.
 
Det förutsätter att hyn är torr. :)

Det vore lite äckligt att smörja min feta hud på morgonen.
Minsta vore att torka med blöt tvättlapp. Men normalt blaskar jag vatten - och lite tvål - för att få bort grums vid ögonen, och nattens avlagringar.

Så har jag gjort sen tonåren. Och hyn har alltid varit fet. Har till och med haft ett speciellt sorts papper att dutta bort fett på näsa och panna med under dagen.

Min hy blir fet om jag tvättar den för mycket. Om jag inte ger den riktigt mycket fukt och fett (d.v.s både fuktgivande kräm och ansiktsolja) så producerar den själv väldigt mycket fett och ser extremt flottig ut. Det tog ett tag för mig att lista ut det! Var nästan 40 år innan jag fattade att min hy ville ha mer fukt och fett och inte mindre. Produkter för fet hy gör den fetare. Produkter för torr hy gör att den inte producerar så mycket fett själv.
 
Min hy blir fet om jag tvättar den för mycket. Om jag inte ger den riktigt mycket fukt och fett (d.v.s både fuktgivande kräm och ansiktsolja) så producerar den själv väldigt mycket fett och ser extremt flottig ut. Det tog ett tag för mig att lista ut det! Var nästan 40 år innan jag fattade att min hy ville ha mer fukt och fett och inte mindre. Produkter för fet hy gör den fetare. Produkter för torr hy gör att den inte producerar så mycket fett själv.
Det är ju ganska vanligt om man i grunden har torr hy :)
 
När jag tvättar ansiktet så använder jag bara kranvatten. Har aldrig använt specifika ansiktstvätt-produkter och aldrig heller haft några större problem med min hy (förutom när jag blivit lite väl torr vintertid, löses lätt med hudkräm innan långa promenader i kyla). Vet inte om det bara är ren tur, eller om det är något med att alltid använda massor av specialprodukter som gör huden beroende av att man fortsätter med det.
 
Min hy blir fet om jag tvättar den för mycket. Om jag inte ger den riktigt mycket fukt och fett (d.v.s både fuktgivande kräm och ansiktsolja) så producerar den själv väldigt mycket fett och ser extremt flottig ut. Det tog ett tag för mig att lista ut det! Var nästan 40 år innan jag fattade att min hy ville ha mer fukt och fett och inte mindre. Produkter för fet hy gör den fetare. Produkter för torr hy gör att den inte producerar så mycket fett själv.
Så bra att du hittat en lösning som funkar på dig.:)

I perioder när jag varit väldigt krasslig har ansiktstvätt inte hört till mina prioriteringar. Hyn blir inte annorlunda. :(
 
Det förutsätter att hyn är torr. :)

Det vore lite äckligt att smörja min feta hud på morgonen.
Minsta vore att torka med blöt tvättlapp. Men normalt blaskar jag vatten - och lite tvål - för att få bort grums vid ögonen, och nattens avlagringar.

Så har jag gjort sen tonåren. Och hyn har alltid varit fet. Har till och med haft ett speciellt sorts papper att dutta bort fett på näsa och panna med under dagen.
Samma här. Min hy är som något slags oljeverk🤣

Under våren kunde jag inte tvätta ansiktet ordentligt pga skada (fick inte blötas ner) och jäklar så mycket problem med hyn jag fick. Har tagit månader att försöka lugna ner hyn igen, det fullkomligt exploderade med finnar på ett sätt som jag nog inte haft sedan jag var ung tonåring🤪
Nu när jag kört i flera månader med tvätt morgon och kväll med mina vanliga produkter (för fet hy) så börjar det bli bättre igen.
 
När jag tvättar ansiktet så använder jag bara kranvatten. Har aldrig använt specifika ansiktstvätt-produkter och aldrig heller haft några större problem med min hy (förutom när jag blivit lite väl torr vintertid, löses lätt med hudkräm innan långa promenader i kyla). Vet inte om det bara är ren tur, eller om det är något med att alltid använda massor av specialprodukter som gör huden beroende av att man fortsätter med det.
Du har nog tur som har bra hy i grunden😊
 
Så bra att du hittat en lösning som funkar på dig.:)

I perioder när jag varit väldigt krasslig har ansiktstvätt inte hört till mina prioriteringar. Hyn blir inte annorlunda. :(

Det räcker inte för mig att bara låta bli att tvätta ansiktet. Det är den lilla delen. Den viktiga delen är att ge huden den fukt och fett den behöver. Då lugnar den sig och producerar inte lika mycket fett själv.
 
Det är ju ganska vanligt om man i grunden har torr hy :)

Jag fattade ju inte det! Jag trodde att jag hade fet hy!

Jag hade lugg ett tag. Jag behövde tvätta luggen två gånger per dag för att den inte skulle se fet ut! Så mycket fett producerade pannan. Den producerar fortfarande för mycket men inte alls på samma nivå!
 
Jag fattade ju inte det! Jag trodde att jag hade fet hy!

Jag hade lugg ett tag. Jag behövde tvätta luggen två gånger per dag för att den inte skulle se fet ut! Så mycket fett producerade pannan. Den producerar fortfarande för mycket men inte alls på samma nivå!
Nej det är inte så lätt att veta såklart😊
Finns verkligen alla varianter.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 610
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 835
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp