Ansiktsvård

Bukefalos 30 år!

On topic: jag tvättar med cerave blemish control cleanser i duschen och smörjer med la roche posay cicaplast efteråt. Ibland tvättar jag ansiktet på kvällen om det var längesen jag duschade och tar en aco ansiktskräm istället eller arganolja. Tar även vitamintillskott för hår, hud och naglar och sedan jag började med detta märker jag skillnad till det bättre. Är liksom 30+ och har fortfarande finnar, så det är en välkommen skillnad.

Sen litet sidospår... Har egentligen svårt för det här "intresset" eller vad man ska säga eftersom det känns som en kvinnogrej. Vi ska ständigt tävla, mot varandra, om bekräftelse och att män ska anse oss attraktiva. Det är inte rättvist att vi ska "behöva" lägga pengar och energi på att hålla oss snygga känner jag, det är inte samma förväntan på män. Sen kan man ju känna att man gör det för sin skull men om inte samhällesidealen fanns eller spelade roll tvivlar jag på att beauty skulle vara en så enorm marknad. Jag vill duga som jag är liksom. Det hoppas jag att alla som är intresserade av skönhet tycker att de gör, verkligen! Det här är min bittra lekmannaanlys av ett patriarkalt samhälle bara ;)

Tror inte det kan kallas hudvårdsrutin i mitt fall.
Jag sköljer ansiktet med vatten på morgonen och smörjer med dagkräm från typ Nivea eller Lumene. Loocobase repair på läpparna för att de inte ska kännas torra. Sen smink med primer i basen.

På kvällen duschar jag och rengör ansiktet med ansiktstvätt från Nivea. Ibland skrubbar jag lite med en ansiktskrubb. Smörjer med nattkräm från Nivea eller Lumene.

Tidigare år har jag ibland använt the ordinarys hyaluronsyra på vinden men då var jag ute mer (pga hade häst och cykelpendlade) så huden var mer utsatt.

Jag har ingen problemhy. Inte torr, inte några direkta utslag eller liknande. Lite små, fina rynkor, men det ser jag inte som konstigt för en 40-åring.

On topic: jag tvättar med cerave blemish control cleanser i duschen och smörjer med la roche posay cicaplast efteråt. Ibland tvättar jag ansiktet på kvällen om det var längesen jag duschade och tar en aco ansiktskräm istället eller arganolja. Tar även vitamintillskott för hår, hud och naglar och sedan jag började med detta märker jag skillnad till det bättre. Är liksom 30+ och har fortfarande finnar, så det är en välkommen skillnad.

Sen litet sidospår... Har egentligen svårt för det här "intresset" eller vad man ska säga eftersom det känns som en kvinnogrej. Vi ska ständigt tävla, mot varandra, om bekräftelse och att män ska anse oss attraktiva. Det är inte rättvist att vi ska "behöva" lägga pengar och energi på att hålla oss snygga känner jag, det är inte samma förväntan på män. Sen kan man ju känna att man gör det för sin skull men om inte samhällesidealen fanns eller spelade roll tvivlar jag på att beauty skulle vara en så enorm marknad. Jag vill duga som jag är liksom. Det hoppas jag att alla som är intresserade av skönhet tycker att de gör, verkligen! Det här är min bittra lekmannaanlys av ett patriarkalt samhälle bara ;)

Jag tycker snarare det är så att det finns många män och kvinnor som skulle kunna må så mycket bättre om dom hade en grundläggande rutin med snäll rengöring, spf, återfuktning.

Massa män med fnasig hy, finnar i skägget. Kvinnor med eksem och sprickor.

Varför ha ont? Varför riskera cancer?

Hudvård är inte samma sak som smink. Det är könlöst och är inte primärt till för utseendets skull, utan hälsan. Sen är det utöver det såklart många som också tycker att det är en rolig, upplevelsebaserad hobby. Och såklart en del som blir för utseendefokuserade och tvärnojjar om rynkor, att bli av med porer osv. Men det finns det inom alla hälsoområden/hobbies.

Man kan jämföra med att göra yoga för hälsans skull, eller yoga för utseendets skull.

Jag tänker tvärtom, män borde bli mkt bättre på basic hudvård och solskydd. Det är ju en hygiengrej!

Blir ärligt talat riktigt pisstrött på folk i den här tråden som beter sig som att det är töntigt/onödigt/tridskrävande att ta hand om sin hy.

Ni spenderar troligtvis mer pengar på godis eller hovslagare och mer tid på att läsa här på forumet än vad det tar att göra en enkel hudrutin.

Men det är liksom ok på det här forumet att förlöjliga och göra sig till över folk som gör något för att ta hand om utseendet. 🤷‍♀️ Även om det görs för att man annars får medicinska problem.

Finns massor av oss som inte har något val såvida man inte vill utsätta sig för smärta, sår och bölder varje dag.
Jag hoppas du inte upplevde mitt inlägg som att jag hånar andra som lägger mer tid än jag, jag inser bara mer och mer att jag haft tur i genlotteriet vad gäller min hud och f ö har jag en hang up vad gäller att smörja in mig generellt för jag gillar inte att känna mig kladdig. :D

Och ja, jag lägger GARANTERAT mer pengar på min hovslagare... ;)

Jag duschar på kvällen. Tvättar därefter bort ev kvarsittande smink med tvål, vatten och ev avsminkningsservetter (Cien från Lidl helst). Sen gör jag inget mer förrän jag sköljer och torkar ansiktet på morgonen innan jag sminkar mig, Om jag går osminkad hoppar jag över allt utom duschen. Med andra ord är jag i @LenaH s liga. Helosan går att använda till allt. Har aldrig varit på ansiktsbehandling…
Jag gör som du, minus smink och således också minus sminkborttagning. Armens hudsalva på läpparna om jag blir narig på vintern.

Jag var på ansiktsbehandling i dag och fick höra att det vore bra om jag kunde få in en regelbunden rutin gällande att ta hand om ansiktet hemma.

Alltså smörja in på morgonen (bara smörja nu när det börjar bli kallt) och rengöra och smörja in på kvällen.

Och dricka mer vatten med celtic salt eftersom utan salt ger inte vattnet någon verkan.

Jag har hittills aldrig lyckas hålla i rutiner för ansiktet en längre tid men nu ska jag testa igen.

Och just ju! Det var viktigt att smörja in halsen oxå! Många glömmer det!

Hur ser era rutiner gällande ansiktet ut? Och vad har ni för produkter? Jag köpte lite nytt på apoteket i dag från Charlotte Kallas serie.
Min rutin är att tvätta så lite som möjligt (men jag använder heller inte smink så därmed blir ansiktet inte så "smutsigt"). Jag tvättar med bara vatten för att få bort ögongojs och annat som kan ha hamnat i ansiktet under natten. Samma när jag duschar, bara spolar av ansiktet. Har jag duschat så brukar jag smörja in ansiktet men nivea ansiktskräm/lotion annars blir det torrt och fnasigt. Det händer att jag får finnar runt munnen främst i samband med olika delar av hormoncykeln (är 48 nu, så hormonerna är lite random). Annars håller sig huden rätt snäll. Tror det handlar mest om gener, hade väll tur. Men ja, visst har jag rynkor och lite hängig hud inte minst på halsen, men det ingår ju lite i att åldras, en kamp som liksom inte går att vinna. Jag är dock inte så mycket för att sola, för jag bränner mig lätt och kan få utslag. Har nästan alltid någon form av hatt på mig ute om det är soligt. Har solskador i ansiktet i form av upphöjningar och missfärgningar som jag inte vill ska bli cancer.

Så min rutin är ingen tvätt med något utom vatten och att smörja in efter dusch, samt ha hatt/keps när jag är ute i solen.

Har en torr och känslig hy. Tvättar bort smink på kvällen med en rengöring från dr ceuracle, moist soothing serum från klairs och midnight cream från klairs. På morgonen tvättar jag med vatten och har på moist soothing cream från klairs. Dagar utan smink tvättar jag med vatten på kvällen och samma serum och kräm därefter. Min hy har mest blivit arg av syror så jag skippar det. :)

Har haft en period när jag använt skinome men gillar klairs bättre. Återkommer alltid till det ändå så fattar inte varför jag bemödar mig med annat. :D

Det är ju också en hudvårdsrutin :D

Dock skulle min hud dö av det (är extremtorr atopiker med perioral dermatit samt lite oklar överkänslighet mot en drös ämnen) men en gör ju vad som fungerar för en själv.

Ja innan jag började med hudvård för typ 10 år sedan var min hy helt galen. Alltså verkligen bananas, röd och torr och fick typ eksem på kinderna, speciellt vintertid. Nu är den mycket gladare. :)

Min hud blir lätt torr och stram, eller fet och finnig, om den inte är helt nöjd. Och får den sol på sig blossar det upp pigmentfläckar i pannan och på överläppen, vilket ger intryck av smutsfläck och en piffig liten moppemustasch. Jag har testat en del olika varianter men är nöjd med nuvarande.

Morgon:
Idun solsken - hudkräm m spf och niacinamid. De flesta solskydd rinner ner i ögonen och svider, eller blir feta och ger en massa finnar, men inte denna.

Kväll:
The ordinary squalane cleanser - en av få tvättar jag inte blir snustorr av
Om torr, irriterad hud någon typ av fukt + någon typ av fetare kräm
Om huden mår någorlunda bra C-vitaminemulsion utöver/istället för någon av de övriga produkterna beroende på hur mycket fukt som behövs

Upplever att enbart lätt, fuktgivande serum blir slurp in i huden och sedan är man torr igen så fort det torkat. Enbart fet kräm blir en fet hinna ovanpå en torr, stram hud. Hyaluronsyrabaserat serum följt av t.ex. squalane brukar bli en lagom fuktig, mjuk hud som håller sig så.

Jag hoppas du inte upplevde mitt inlägg som att jag hånar andra som lägger mer tid än jag, jag inser bara mer och mer att jag haft tur i genlotteriet vad gäller min hud och f ö har jag en hang up vad gäller att smörja in mig generellt för jag gillar inte att känna mig kladdig. :D

Och ja, jag lägger GARANTERAT mer pengar på min hovslagare... ;)
Strängt taget är det på grund av alla pengar jag lägger på hästen som övriga aspekter av livet har ganska begränsad budget. 🙂

Jag har antagligen tur i genlotteriet, sminkar mig sällan, röker öht inte och nyttjar sällan alkohol. Jag tvättar ansiktet när jag badar/duschar varannan/var tredje dag. Använder Nivea som fuktkräm och är nöjd. Den funkar bäst för mig med torr hud, smörjer in ansikte och hals när jag behöver och inte varje dag.

Bra, billigt och effektivt. :up: Är ingen nyponros men hyfsat rynkfri och problemfri hy.

Jag tänker tvärtom, män borde bli mkt bättre på basic hudvård och solskydd. Det är ju en hygiengrej!
Och @skiesabove , jag håller i stort med, det jag vänder mig emot är det ju inte är så. Det är vi kvinnor som förväntas ta ett mycket större ansvar gällande vårt utseende och vad andra ska tycka om det. Det är vår inlärda osäkerhet som många företag profiterar på. Jag tycker också att hudvård och skönhet kan vara en hälsogrej, har ju själv kapitulerat. Men jag knyter näven i fickan litegrann ändå.

Och @skiesabove , jag håller i stort med, det jag vänder mig emot är det ju inte är så. Det är vi kvinnor som förväntas ta ett mycket större ansvar gällande vårt utseende och vad andra ska tycka om det. Det är vår inlärda osäkerhet som många företag profiterar på. Jag tycker också att hudvård och skönhet kan vara en hälsogrej, har ju själv kapitulerat. Men jag knyter näven i fickan litegrann ändå.

Då är vi helt eniga :)

Jag har testat väldigt mycket olika under mitt liv och varit besviken på nästan allt. Nu har jag äntligen hittat något som funkar!

Morgon: Tvätta händerna jättenoga. Sedan gnugga i varmt vatten och sedan i kallt. Gnugga torrt hårt med frottéhandduk.
Ska jag sminka mig tar jag spf 50 + concealer eller tinted moisturiser, blandar i händerna och kladdar på i ansiktet. Sedan resten av sminket.
Sminkar jag mig inte och det är sommar har jag spf 50 i ansiktet. Är det vinter kan jag nöja mig med någon olja (just nu har jag en från Lumene) eller en mjukgörande kräm, helst med HA eller AHA i, det verkar funka bäst. Märke verkar kvitta.
Viktigt också för mig att inte använda för mycket produkt, blir det för mycket ballar det ur.
När jag borstar tänderna borstar jag även läpparna, som jag sedan har någon form av mjukgörande på, ofta även den med spf.

Under dagen: inte röra ansiktet.

Kväll: Tvätta händerna jättenoga. Blöter en frottéhandduk med varmt vatten och gnuggar bort första lagret smink. Gnuggar inte så mycket över ögonen utan där pressar jag bara handduken emot en stund så går det lättare att få bort sminket sen.
På med cetaphil daily facial cleanser på handduken, och mer vatten. Gnugga bort sminket mer noggrannt. Sedan sköljer jag handduken med varmt vatten och torkar igen.
Efter det tar jag micellärt vatten (verkar inte spela någon roll vilket märke så länge det är micellärt) och tvättar hela ansiktet med bomullsrondeller.
Sedan tar jag samma kräm med HA eller AHA och smörjer in.

Sedan, inte att förglömma det viktigaste steget. En gång i veckan i duschen använder jag apotekets parfymfria ansiktsrengöring med salicylsyra. Den har varit helt magisk för min hy. Får dock inte använda den oftare eller mer sällan för då blir huden arg på mig. Denna verkar kanske ha utgått ur sortimentet dock? :( Så jag måste hitta något likvärdigt, men jag har två tuber kvar hemma så jag har tid på mig!

@Barbabelle Upplever du själv att du har några problem med din hy?

Jag får ett ryck någon gång per år att jag borde börja ta hand om mitt ansikte, men resultat är varje gång att jag skapar massa problem som jag inte hade från början. 😅

Alla gör ju som man vill såklart men det finns ju absolut vetenskaplig evidens för mkt av hudvården som finns. Inte minst spf, mjukgörande kräm och A-vitamin.

Jag är inte hyper på ngt sätt (spenderar 5 min morgon och kväll) men om jag ska va lite judgy så har ju majoriteten av de som ”inte tror på hudvård” inte en hud jag skulle vilja ha… men det viktigaste är ju att skydda sig mot hudcancer såklart, resten är estetik/tycke och smak :)
Exakt så!
Min ”hudrutin” tar inte ens 5 minuter och innehåller inte 10 steg/produkter som kostar tusenlappar. Inget fel med det heller, såklart.
Men evidens finns det ju för en hel del.
Framförallt tycker jag att det märks tydligt från typ 35-40 år om någon använt SPF i ansiktet eller inte…

På sommaren använder jag alltid SPF 50 i ansiktet, men är inte lika noga med det på hösten och vintern. Borde jag använda SPF dagligen året runt?

Liknande trådar

• Streaks
  • Inställning till hudvård
  • Fuktgivande produkter
  • Att städa sin diskmaskin (låter väl urspännande!)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka