Ansiktsvård

Bukefalos 30 år!

På sommaren använder jag alltid SPF 50 i ansiktet, men är inte lika noga med det på hösten och vintern. Borde jag använda SPF dagligen året runt?
Ja, keep it simple och välj en dagkräm som har SPF i sig. Eller en renodlad SPF.
Jag orkar inte hålla på med så många produkter så jag har alltid dagkräm med SPF i (minst 30, helst 50) och tar tillräcklig mängd för gott skydd.

Ja, keep it simple och välj en dagkräm som har SPF i sig. Eller en renodlad SPF.
Jag orkar inte hålla på med så många produkter så jag har alltid dagkräm med SPF i (minst 30, helst 50) och tar tillräcklig mängd för gott skydd.

Jag håller med om ovanstående även om jag inte följer det jämt. Min reaktiva hud kan gå igång på SPF och då måste jag köra utan. Men jag tål ju heller inte sol så jag är ändå försiktig med att vara i solen öht.

Ännu en utan rutiner! 🙋‍♀️ Jag blaskar vatten i ansiktet när jag sköljer bort tandkrämslödder från munnen. Smörjer med ansiktskräm med spf efter dusch. Försöker periodvis få in rutin med ansiktsvatten men med npf-hjärna är det lättare sagt än gjort. Använder inte smink och huden ser ok ut så jag tänker att det jag gör ändå är good enough.

Tvättar ansiktet med CeraVe på kvällen och smörjer mig. På morgonen smörjer jag mig ibland, och har solskyddskräm om det är säsong. Klart.

Min hud gillar inte heller alla typer av SPF, så jag förstår dig.

Min ögon gillar inte när jag har spf inomhus ansiktet. Det svider alltid i ögonen. Plus att all spf känns som om man kletat in smör i ansiktet. De sjunker aldrig in utan ligger utanpå hela tiden. Men jag antar att det är det de ska göra...

Min ögon gillar inte när jag har spf inomhus ansiktet. Det svider alltid i ögonen. Plus att all spf känns som om man kletat in smör i ansiktet. De sjunker aldrig in utan ligger utanpå hela tiden. Men jag antar att det är det de ska göra...

Nää... Låter som att du bara testat "gamla skolans" spf. Det finns nya mycket lättviktiga. Och börjar det svida i ögonen så har det runnit, då var det inte heller rätt sort för just dig.

Är du säker på det? Det finns massa skitprodukter, speciellt i matbutikerna, som innehåller för mycket vatten och alkohol och parfym för att funka för torrisar. Det blir bara svidigt och ont.

Men exempelvis AtoControl som jag nämnde är framtagen specifikt för känsliga torrisar, för att lindra och stärka.

Från deras egen hemsida:

"Lugnande ansiktscreme för torr, irriterad och kliande hud Eucerin AtoControl Calming Face Cream är en ansiktscreme som intensivt vårdar och lugnar irriterad, torr och kliande hud långvarigt. Formulan är berikad med aktiva ingredienser som stärker hudbarriären, stillar kliande, tillför fukt i upp till 48 timmar och reducerar rodnad. Huden känns mjuk och len efter applicering. Lämplig för spädbarn från 1 månad och uppåt. Även lämplig för kontaktlinsbärare. Utan parfym och icke-komedogen."
Ja det är jättesvårt att hitta. Precis som schampoo och balsam. Allt som jag hittat gör det värre, torrare och även sårigt. Nu testar jag hampa så får vi se.

Jag är övertygad om att man inte på något sätt "måste" ha en hudvårdsrutin med tusen dyra produkter där det ska peelas, och serum, och masker och hit och dit. Huden är ju av naturen gjord för att vara kroppens yttersta barriär och kunna ta lite "skit".

MEN, det är klart att man kan ha problem med huden, precis som man kan ha problem med allt annat kroppsligt, och då tror jag att det allra viktigaste är att utgå ifrån sina egna behov och inte vad någon annan gör eller vad all reklam eller influencers säger att man "måste" göra.

Jag har torr hud, alltid haft, det går hand i hand med att min sköldkörtel inte fungerar som den ska. Jag har länge kämpat med en kombination av att min hud blir oljig i T-zonen och flagnar i övriga ansiktet, samt finnar. Det som hjälpt mig mycket är att inte störa huden för mycket och undvika tvätt (och framförallt vatten) i den utsträckning jag kan.

Jag duschar varannan dag på kvällen. Två gånger i veckan är det efter simträning och då använder jag ingen ansiktstvål alls utan bara vatten (blir ju också lite typ schamporester), på söndagar duschar jag hemma och då brukar jag tvätta ansiktet noga i duschen med en mild rengöring. Har haft olika från Cerave, Aco, Lumene osv som alla funkat bra.

Efter dusch (oavsett var jag är) smörjer jag med en "snäll" återfuktare. Nu har jag länge haft La Roche-Posay Toleraine sensitive creme som funkar bra.

Jag tvättar aldrig på morgonen. Är det en riktigt torr vinter kan jag smörja om det finns behov men annars inte. Jag sminkar mig med ögonpenna och mascara så på kvällen tvättar jag bort det med micellärvatten + sminkborttagning men bara runt ögonen. Jag brukade försöka använda ögoncreme men det ger mig bara milier så nu gör jag inget där heller och det funkar bättre.

Vissa behöver speciell hudvård, så är det men jag tycker inte man ska blunda för att det är en miljardindustri där pengarna tjänas på att vi hela tiden matas med ideer om att man MÅSTE ha denna nya 12-stegsrutinen för att man inte ska åldras eller huden ska ramla av. Det är klart man kan ha hudvård som intresse också och jag tycker inte nödvändigtvis det är något fel med det men jag tycker ändå att man ska vara medveten om marknadsstrategin som finns bakom detta.

Tror livet i stort och andra förutsättningar än ren hudvård påverkar jättemycket för egen del, så fokuserar nog mer på sådant som att äta och träna. Hade fruktansvärd hy stundtals när jag var underviktig, det var väl fysisk och psykisk stress och annat, gick upp ganska många kilo till normalvikt och kan numera slarva mer med rengöring och återfuktning och ändå ha mycket bättre hy än jag hade förut.

Jag tror inte iheller att man måste fixa med sin hy, om man inte har problem. Jag har periodvis (när jag var yngre) bara tvättat med vatten och lite tvål runt näsan och bara smörjt in ansiktet med aloevera efter dusch.
Samtidigt så vill jag nog påstå att jag är mer nöjd med min hud idag än vad jag var då.

Liknande trådar

• Streaks
  • Inställning till hudvård
  • Fuktgivande produkter
  • Att städa sin diskmaskin (låter väl urspännande!)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka