Ansökan om förprövning

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det någon som vet hur detaljerad stallritningen till förprövningshandlingarna behöver vara? Millimeterpapper? CAD-ritad? Väggarnas tjocklek inritade, som på en husritning?
Eller räcker det med en tydlig principskiss, där det framgår hur boxväggarna ska stå, vilka mått boxar, dörrar, stallgång och andra utrymmen ska ha? Behöver man rita ut var fönstren sitter? Höjd på dem också?
 
Sv: Ansökan om förprövning

När jag skickade in mina papper för drygt ett år sedan använde jag rutat papper, linjal och en blyertspenna! Och lite tejp i skarvarna....
Jag angav längd, bredd o höjd på hela stallutrymmet, storlek och mått i cm på boxar, mått på stallgång osv.
Jag hade ritat ut fönster, eftersom det rörde sig om en totalrenovering av en befintlig bygnad, så satt fönstrena redan på plats.
Du ska även ange ventilation, lyse, evt vattenkoppar osv.
Det som jag hade missat att ange fick jag notering om vilka regler som gällde och det var ju bara att anpassa sig efter det.
Så det var inte alls avancerat och det var helt ok.
Lycka till!
 
Sv: Ansökan om förprövning

Tack för svar!
Då ska jag börja rita, äntligen! :)
 
Sv: Ansökan om förprövning

Jag laddade ner en gratis provmånad av Microsoft Office Visio och ritade det i datorn mycket smidigt.
 
Sv: Ansökan om förprövning

Hmm, Visio har jag en gammal version av (med licens) nånstans, frågan är bara var... tack för tipset!
 
Sv: Ansökan om förprövning

Jag ritade på vanligt vitt papper, och sedan förklarde jag i en medföljande text hur jag hade tänkt med saker som brandskydd, el, vatten osv för det tyckte jag var svårt att rita. Mannen på länstyrelsen ringde ändå och frågade om ett par saker, men efter att jag skickat lite kort på hur våran lada såg ut innan vi började så kom ansökan tillbaka godkänd på bara ett par dagar.

Jag var mycket nöjd med bemötandet från min länstyrelse!
 

Liknande trådar

Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 588
Senast: pajaztar
·
Anläggning Skulle behöva lite bra inputs på en bra planering på mitt nya stall. Jag får verkligen inte till någon bra lösning :( Jag har själv...
2
Svar
37
· Visningar
8 059
Senast: Rie
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 586
Senast: a1agnlju
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp