Hjälp med skiss på stall

Nominous

Trådstartare
Skulle behöva lite bra inputs på en bra planering på mitt nya stall. Jag får verkligen inte till någon bra lösning :( Jag har själv gjort några skissar men väljer att inte lägga upp dem här då jag inte vill färga er som vill hjälpa till, utan att ni får börja med helt nollställda idéer. :)

Bygglov har vi på yttermåtten 9,6x14,4m och då ska en kortsida vara skärmtak för gödselhantering, hösilage osv. Måttet på den beror lite på hur takstolarna placeras men jag ska rikta in mig på att stalldelen blir på 9,4x10,5m ca. Osäker på hur mycket väggarna (trä byggsats) stjäl av måtten. Men om jag riktar in mig på dessa mått ca och hellre lägger på lite mer i utrymmena så gör det inget om det skulle fattas en dm någon stans. :)

Det jag måste ha i stallet är 2 boxar 12m2, spolspilta och sadelkammare. Jag önskar även en till box på 9m2 (går det med 12m2 vore det underbart) och foderrum placerat intill spolspiltan (praktiskt med avlopp och vatten). Stallgång behöver inte vara 3m, jag klarar mig fint på 2,5m då vi har det i nuvarande stall och det känns bra. Är hellre generös med utrymme där hästarna bor än där jag sadlar. Har jag spolspilta som är 3m bred så behöver inte stallgången vara så bred.

Stalldörr blir på kortsidan utan skärmtak och den vill jag placera på mitten. På andra kortsidan blir som sagt skärmtaket. Där ska det finnas en liten dörr, spelar ingen roll vart på väggen den placeras.

Några idéer? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med skiss på stall

Stalldörr på mitten av kortsidan med stallgången rakt fram till nästa kortsida där dörren till gödsel är. Det ger 9,4 - 2,5 (stallgången) = 6,9/2= 3,45 breda boxar.
Nu har du tre delar på varje sida á 3,5 ( 10,5/3=3,5)
Du har alltså sex lika stora delar, 12kvm styck.
Du kan sätta in fyra boxar, en spolspilta och en liten sadelkammare.
Eller minska antalet boxar och öka sadelkammaren.
Hoppas du förstod vad jag menade :)

Aha! Såg att jag missat foderrum, men då tar du av den fjärde boxen ;)
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Ja det är en idé. :) Fan vad svårt det är att planera hur stallet ska inredas. Hur ska jag kunna veta nu hur det blir i verkligheten :p
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

En radikalide är att ha en gång på tvärs motsvarande en box fast lite längre (på tvären i huset)Och en motsvarande innanför det som foder och sadelkammare. Om vattnet är instängt därinne så går det att hålla varmt även när man tar in och ut hästen i det första rummet, då detta skulle vara skötselplats och spolspilta. Hovslagaren blir förhoppningsvis glad när det är fyra meter brett och kanske sex meter långt.
Värmen i kammaren blir då på liten yta
Stalldelen skulle då "engelsk" variant, fyra platser. varav en att använda till annat.

3*4+ väggtjocklek*2 i varmdel+väggtjocklek i kalldel+takutsprång (ev)*2 =Borde funka inom 14 m
2*4+väggtjocklek i kalldel*2+öffs =Borde funka inom 10 m

Inte som kravspecen utan mera som att tänka lite fritt!

Tänkte mig varmdelen kanske i lecablock dådet ska vara både fukt och brandtåligt och kalldelen i trä.

Ptr
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Tror inte jag förstår riktigt :) Du kan inte rita upp din idé? Alla idéer mottages!
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Det här är min grovskiss på det bästa jag kommit på hittills iafl.

Foder/förvaringsdelen har jag inte bestämt mig för om jag vill ha ett rum eller öppet som det är på skissen. Vill ha mer öppna ytor i stallet och slippa dörrar överallt, men det är inte jättekul å ha foder lättåtkomligt heller. Så jag har inte bestämt mig hur jag ska göra där ännu. Det är ju lättå slå upp en vägg där. :)

 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Som jag ser det så är det av vikt att lägg så lite yta på stallgång som möjligt då stallet redan är litet.
Sen med bara två eller tre hästar så ger det inte så mycket värme.

Därav tanken att man skulle kunna ha ett "varmgarage" för skötsel och sadelkammare och foder/foderberedning. Även golvbrunn får inte frysa och på det viset så blir det lite att stänga om när hästarna är ute, och inte behöver man vara så snabb med att stänga när man tar in dem.

Men då blir det dörrar på långsidorna och det var ju inte tänkt så.

Ptr
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Jag tycker din skiss ser jättebra ut! Det var ungefär så jag menade :)
Men personligen hade jag hellre haft större sadelkammare och mindre foderkammare.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall



måste du ha stalldörrarna mitt i mitten? om det går att placera dem en bit åt sidan så kan man göra såhär.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Som jag ser det så är det av vikt att lägg så lite yta på stallgång som möjligt då stallet redan är litet.
Sen med bara två eller tre hästar så ger det inte så mycket värme.

Därav tanken att man skulle kunna ha ett "varmgarage" för skötsel och sadelkammare och foder/foderberedning. Även golvbrunn får inte frysa och på det viset så blir det lite att stänga om när hästarna är ute, och inte behöver man vara så snabb med att stänga när man tar in dem.

Men då blir det dörrar på långsidorna och det var ju inte tänkt så.

Ptr

Jag vill inte ha kallställt i någon del i stallet, för min egen skull. Jag vantrivs att hålla på i kyla så det kommer jag bespara mig. Det känns lite tråkigt att ha två sektioner i stallet som är separerade från varandra, och lite bökigt. Vill nog ha allt samlat :)

Jag tycker din skiss ser jättebra ut! Det var ungefär så jag menade :)
Men personligen hade jag hellre haft större sadelkammare och mindre foderkammare.

Dom två går ju att omkasta men det är ju rätt lämpligt att ha vatten brevid spolspiltan, därav foderrum där. Foderrummet blir egentligen bara en liten del. De bruna fälten blir förvaring, täckeshängare, garderober osv. Så jag kommer inte behöva ha så mycket förvaring av sådant som tar mycket plats i sadelkammaren, utan ha det där ute i garderober och dyligt. Någon typ av täckestork tänkte jag förska få nån lösning på med.



måste du ha stalldörrarna mitt i mitten? om det går att placera dem en bit åt sidan så kan man göra såhär.

Jag hatar asymmetri så jag kommer bli galen av att ha dörren på sniskan :p

Jag kan gå med på att placera dörrenpå långsidan, i mitten om det går att göra bättre lösning av det.

Åhhh, jag vill också vara hajj på sketch-up...
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

kl

Jag tyckte senaste skissen såg bättre ut.
Utrymmesmässigt ser det mycket större ut/mer luftigt och mer "rent".

Fördelar med boxarna på samma ställe är arbetsbesparing, det ser bättre ut och att man spar in på värmen, om stallet inte värms upp tex på annat sätt.

Däremot nåt jag tipsar om är att hålla vatten så långt bort från dörrar det är möjligt om man inte har tänkt att värma upp stallet eller har ordentlig isolering. Frysrisken blir annars ganska stor och det är en större risk när man har vattenledningar samt avlopp nära dörrar så det är superviktigt att isolera bra eller värma upp. Annars är ju vattenspiltans placering optimal genom att man tex inte sölar ner hela stallet på vår/höst om man vill kunna spola av benen vid intag.
Ska du ha varmvatten som klarar en heldusch av häst? Isf ska ju en större varmvattenberedare få plats också och bör inte heller vara utsatt för kyla utan helst i uppvärmt utrymme.

Ang täckestork, skulle ett torkskåp kanske kunna funka? De tar ju inte fullt så mycket plats, borde kunna sluka 2-3 täcken och kanske ryms i sadelkammaren? Jag hade nog också gjort mindre foderkammare och större sadelkammare om det är så att tex bara fodersäckar, tunnor, hinkar och kanske någon ströbal ska förvaras där. Enl min erfarenhet krävs inte alls så mycket utrymme till sån förvaring och som inhyrd blir man som oftast bara utdelad ett fåtal kvadratmeter per box ute i foderdelen och det ryms gott och väl, men det blir ju lite svårare om man tänker storhandla och förvara mycket. I två av stallen jag stått har man blivit tilldelad en lastpall med en hylla på väggen, det ryms väldigt mycket faktiskt på den ytan.
Alternativt att det går att trycka in ett litet skrymme som blir täckestork mellan de två rummen..täckestorkar behöver inte vara stora, bör inte ens vara stora heller för det förlänger bara torktiden.

Grep, sop och skottkärra skulle jag förvara utomhus om det är lite utrymme, så slipper man tänka på det utrymmet också och kanske då med fördel under skärmtaket till och med. Faktiskt så är jag lite anti redskap inne i stall..på nåt sätt är dem alltid i vägen :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med skiss på stall

Så asymmetriska blir det inte :p, men det går att få till en dörr på långsidan.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Haha jo måånga dm fel åt det ena hållet :P

Har skissat på en ny variant ikväll. Tycker den blev helt ok. Får ordentlig spolspilta och lite större sadelkammare. :)

måtten är inte helt hundra då vi fått tagit bort lite för väggar och sådant.

 
Sv: Hjälp med skiss på stall



det blev faktiskt väldigt mycket bättre (och symmetriskt :p) med dörrarna på långsidorna.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Ja det blir väldigt lämplig storlek på det mesta sådär, men om stallet ser ut så så behöver jag bara en dörr :p Det är skärmtak på ena kortsidan där hö, spån och gödsel kommer förvaras så jag hade helst velat ha en dörr dit. :)
 
Sv: Hjälp med skiss på stall



det blev faktiskt väldigt mycket bättre (och symmetriskt :p) med dörrarna på långsidorna.
Fint!!

Dock att sadelkammare och foderrum antagligen kan byggas mkt mindre till ett så litet stall? Alternativt att man förvarar sadlar och foder i samma rum. Isåfall kan ju TS få in en dörr på kortsidan också genom att ha en skallgång som ser ut |- om ni fattar? :P

Är hemma och sjuk, så jag har inga vettiga ritprogram här tyvärr!
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Sätt en dörr i spolspiltan :p eller gör som en korridor igenom foderkammaren, dvs dörren in i stallet och ut mot gaveln är mitt framför varandra, så det bara är att öppna båda och gå rakt igenom.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Ja precis, jag tänker såhär (är INTE haj på sketchup så här blire paint):
Enda nackdelen är ju det där med vatten/dörrar, men har man själva uttaget på en innervägg nära stallgången så kanske det är lugnt?



ang storlek på sadelkammare etc: om jag skulle bygga eget skulle jag ta i rejält med sadel- och foderkammare. Varför inte liksom? Det kanske kostar lite mer, men varför inte bygga så att man trivs och är stolt när man ändå gör det, istället för att bygga för litet och stå ut med att det är trångt och fult...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med skiss på stall

Jag avråder starkt från att ha allt som rör vatten nära dörrar då man kan ge sig tusan på att det kommer frysa på vintern och blir kanske obrukbar i flera månader.. I värsta fall dyrt m reparationer. Jag hade placerat det så långt bort från dörrar som möjligt. Sen är det inte så klokt att hästar går över eller i närheten av avlopp mer än nödvändigt då mycket sand, spån etc sätter stopp. Skulle inte placera vattenspiltan sådär för genompassage, även om det kan tyckas vara praktiskt tror jag att man kan få onödigt arbete

Hur ser ser det ut om man ritar in en täckestork ? Är själv för kass på ritningar men det var väl ett utrymme som var önskvärt?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 173
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 519
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 657
Senast: Monifa
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 444
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp