Ansökan med videointervju

Alltså detta. Den där delen av säljvärlden är så cynisk. Jag har sett på nära håll vad det du kallar win-win kan medföra (sjukpension pga sönderstressat hjärta). Och har någon annan i min närhet som i år tog hem hela sin årsbudget i maj. Vilket gör mig orolig för att hen får en ännu större budget nästa år och måste jobba ännu mer.

Jag fattar inte hur någon kan vilja jobba i en sådan organisation överhuvudtaget.
Win-win, betalar dessa företag dubbel sjukförsäkringsavgift för sin ohälsosamma verksamhetsform? Det vore en tydlig signal och en finansiering av följderna.
 
Provision i sig är inte dåligt. Men när det krävs ett bra provisionsutfall för att ens få en acceptabel inkomst, så skapar det mycket negativa effekter. Det ska vara utformat så att det blir en bonus, dvs något man inte måste ha , men som ger lite extra.

För mycket provision driver DÅLIGT säljarbete. Kortsiktigt, på gränsen till bedrägligt, inte relationsbyggande och långsiktigt. Jag har upplevt det och det är hemskt för alla inblandade.
 
Fast att det faktiskt görs kan ju inte vara en nyhet? Speciellt inom yrken där man ska vara ansiktet utåt.

Jag har faktiskt en annan erfarenhet. Har jobbat som säljare själv på ett stort företag och har haft nära vänner som legat i topp i landet över hur de presterat inom sina företag (inte samma som jag). Min erfarenhet är att, i den mån utseende var en faktor, så hade med dagens norm "snygga" tjejer en nackdel. För män verkade det inte ha samma effekt riktigt åt ngt håll. Dock ska det sägas att jag inte varit insyltad i mode/smink/etc-branscher utan mer åt teknik.

Vad gäller provision håller jag med @sjoberga om att det ska gå att leva på lönen även om det är provision, den ska gälla för att få det extra. Och jag känner en drös som dragit in rätt bra på det där extra så att det gäller så få som framställs i vissa inlägg här stämmer inte. Ok att de i vissa fall vunnit bjudresor och varor istället för rena pengar, men då har de haft jäkligt roligt och kunnat sälja vidare. För unga hungriga människor kan den typen av jobb vara en väg in på arbetsmarknaden, särskilt om de inte är typen som vill/kan plugga. Visst det är hög omsättning, men det är det inom många yrken. Du ser ju sällan 50+are som plockar disk eller serverar drinkar på stans househak, men det är fortfarande jobb du kan få genom att vara rätt person och jobba hårt.
 
Det där får jag inte att gå ihop alls. CV = lista på var man jobbat liksom, så är CV't kasst på papper är det lika kasst om någon sitter och rabblar det på film och hur ett CV kan "dölja pärlor som inte gör sig i skrift" är en lika stor gåta av samma anledning.

Att personliga brev kan dölja pärlor pga hur de uttrycker sig i skrift kan jag möjligen köpa, men att ett CV gör det? Nä.
Har du läst många jobbansökningar där CV inte följts av ett personligt brev?
Ett kasst CV = inga erfarenheter alls eller erfarenheter som inte har någon bäring på sökt jobb. Och det personliga brevet som följer är ett standard brev som jag beskrev. bla bla flexibel, positiv, bla bla
Och när man sen pratar med personen så är den en pärla som strålar.
 
Har du läst många jobbansökningar där CV inte följts av ett personligt brev?
Ett kasst CV = inga erfarenheter alls eller erfarenheter som inte har någon bäring på sökt jobb. Och det personliga brevet som följer är ett standard brev som jag beskrev. bla bla flexibel, positiv, bla bla
Och när man sen pratar med personen så är den en pärla som strålar.

Jag har insett hur svårt det är att bedöma CVn så numer träffar jag helst så många som möjligt för ett kort möte. Särskilt när det gäller mindre kvalificerade jobb, när skicklighet i skrift inte är så vanligt. Och inte så viktigt.
 
Jag har insett hur svårt det är att bedöma CVn så numer träffar jag helst så många som möjligt för ett kort möte. Särskilt när det gäller mindre kvalificerade jobb, när skicklighet i skrift inte är så vanligt. Och inte så viktigt.
Vi körde en variant av speeddating sist - 4 grupper intervjuare (chefer, föreståndare, fritidsledare och ungdomar), 20 minuter med varje arbetssökande och lite gemensam fika med alla i mitten.
Dom arbetssökande sa att det var nervöst men supertrevligt. Det som var tydligast var att chefsgruppen inte fick samma resultat som ungdomsgruppen, somliga visade sina sämre sidor...inget bra om man ska jobba med ungdomar.
Och vare sig CV eller personligt brev hade någon bäring alls på resultatet.
Någon med fantastiska meriter, både utbildning och jobb var direkt otrevlig och ifrågasatte våra frågor. Vi satt och bara tittade på varandra i föreståndargruppen och kom av oss i intervjun. Hen hade visat samma tendenser hos dom andra grupperna också.
En person som vi mest tog in för att vi fick ett återbud och den trots allt hade hyfsat rätt profil men där CV inte stämde alls med vad vi sökte var klockren.
Och någon med ok CV men trätorrt brev var så sjukt jäkla rolig och positiv.
 
@Lobelia

Självklart ser vi hög personalomsättning som ett problem.
Vi, tillsammans med många anda högavlönade säljyrken har ju det som en av våra största utmaningar.

Min personliga åsikt (inte att sammankopplas med bolagets) att det är en omöjlig ekvation att hitta många extremt drivna människor med en hälsosam syn på livet utanför jobbet till ett säljyrke av denna sorten.

Många drivs av pengar, och att tjäna mycket pengar. Är drivkraften tillräckligt stor så är detta människor som gör extremt bra säljsiffror för bolaget. Det blir en "win win" för bolaget som ökar omsättning och för säljaren som tjänar enorma summor pengar.
Problemet är ofta att dessa säljare har pengar som hobby. Eller extremt dyra hobbys, t.ex. samla på lyxbilar eller klockor och inte ser något värde i att ha en massa fritid utanför jobbet. Min teori är ju att den livsstilen inte fungerar i längden. Jag förstår dock att företagen ofta är beroende av denna typ av säljare, dels för dess egna säljsiffror men också för hur den enskilda individen kan inspirera och pusha andra säljare till att öka sina siffror.

Lösning? Tja.. Jag ser faktiskt ingen, men jag har heller inte satt mig in i det ordentligt. Ta du bort provisionslönen tappar du de säljare som drivs av pengar. Då behöver du som arbetsgivare anställa fler säljare för att inte minska omsättning, och det kostar också pengar att öka personalstyrkan.

Jag hade som sagt själv denna tjänsten i 2 år. Det var enda anledningen till att jag kunde köpa min tävlingshäst. Det gjorde det värt det för mig - i början. Men jag har för hög integritet och värderar min fritid högre än pengar (så länge jag har pengar nog till hästen). Det gjorde mig till en medelsäljare. Jag brände inte ut mig utan trivdes inte med att vara medel. Jag vill vara bäst på det jag gör.

Massa svammel, och det är ju inte detta tråden handlar om egentligen. Men där har du en inblick i det hela :)

Vi gjorde ett test i en av våra butiker, där all lön som alla säljare tjänade, fördelades ut på hela butikens personalstyrka. Det slutade med att ett fåtal säljare kämpade på och sålde lika mycket som tidigare medan några andra tog över "administrativa roller" som underlättade för de som sålde. Och en tredje grupp säljare backade tillbaka och blev oproduktiva. Så det var heller inte lösningen på problemet.
Det är en nöt att knäcka men det krävs en sund organisation och det du beskriver verkar inte vara det.

Självklart är det svårt eller omöjligt att hitta extremt drivna människor med en hälsosam syn på livet utanför jobbet, i synnerhet när det inte är ett yrke där man drivs av intresse för själva jobbet som man kan finna hos vårdpersonal, hästmänniskor, lärare mfl. Det är en motsats att vara extremt driven när det gäller arbetet och ha ett liv utan för arbetet, det går inte ihop.
 
Provision i sig är inte dåligt. Men när det krävs ett bra provisionsutfall för att ens få en acceptabel inkomst, så skapar det mycket negativa effekter. Det ska vara utformat så att det blir en bonus, dvs något man inte måste ha , men som ger lite extra.

För mycket provision driver DÅLIGT säljarbete. Kortsiktigt, på gränsen till bedrägligt, inte relationsbyggande och långsiktigt. Jag har upplevt det och det är hemskt för alla inblandade.
Det ger också en dålig teamkänsla när man jobbar på individuella mål och inte gemensamma.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 407
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 507
Senast: Aliide
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 170
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 307
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp