Frågor kring företagande/enskild firma

Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Ja men... Om jag har en butik, låt säga. Jag köper varor för 20 000:- och säljer dem för 100 000:-. Jag har ingen F-skatt. Hur beskattas då de 80' som jag har i vinst (ja nu förenklar jag bokföringen lite ;))?
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Ja, som inkomst av näringsverksamhet. Men för att betala in preliminärskatt behövs ingen F-skatt?
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Nej, det är ju bara att skyffla in på skattekontot. Jag hade dock hellre satt det på ett räntebärande konto OM inte SKV vill ha in det tidigare än slutskattdatum.
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Med en så stor omsättning så måste du dock registrera dig för moms.
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Ja det förstår jag, men jag behöver väl fortf inte F-skatt?
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Jag och min man har sedan 1995 haft jordbruk utan att bedriva annan näring än att ta hö för eget bruk, vi har inte F-skatt, har aldrig behövt heller, däremot är vi momsregistrerade, vilket sker automatiskt.
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Vi har näringsfastighet men inte har vi blivit momsreggade automatiskt ..

Mia
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

*knapplån*

På min deklaration framgår det att jag är näringsidkare, upptäckte jag, så detta måste ha skett automatiskt iom gårdsköpet i höstas. Om jag får tillbaka på skatten, så sker det i december, som min sambo som är egen företagare sedan en tid tillbaka...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 372
F
Skola & Jobb Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma)...
2
Svar
32
· Visningar
3 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp