Frågor kring företagande/enskild firma

L

Lilla_My

Jag och min make har nyligen köpt en gård och måste starta ett företag (måste man ju om man äger en jordbruksfastighet). Vi är gifta och har lika stor del av lånet på gården, och äger alla grejor tillsammans. Men om jag förstår det rätt så kan bara en av oss vara innehavare av den enskilda firma som är nödvändig för att driva gården. Vi har båda heltidsjobb och företaget kommer inte omsätta några stora pengar. Intäkterna i företaget kommer främst vara från försäljning av hö alternativt utarrendering av marken. Dessa intäkter kommer användas för underhåll av marker och byggnader, samt renovering av stall, med mållsättning att så småningom (om flera år) kunna ta emot några inhyrningar.

Hur tänker man här; när vi lägger lika mycket pengar och arbetsinsatts i gården/företaget, men bara en kan stå för den enskilda firman? Kan det bli något negatuvt för den ena parten att ha/inte ha företaget skrivet på sig? Eller kan man ha någon annan företagsform?
Alla tankar och erfarenheter kring detta är välkomna!
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Inte är du tvungen att starta Enskild firma för att du har en Näringsfastighet .




Mia
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Nej, man kan starta någon annan typ av firma. Men någon typ av företag måste man väl ha för att driva det?
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Hej
Är inte säker på det jag säger. Kanske inte gäller när man har jordbruksfastighet. Men det finns ju nått som heter hobbyverksamhet och då får man ju ha inkomst på 16000(?) om året utan att ha företag. Men det beror ju på hur mycket ni beräknar tjäna på det. Omsättningen får ju vara högre.
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Du behöver inte starta någon firma. Ägarna (du och din man) av jordbruksfastigheten blir automatisk registrerade som enskilda näringsidkare. (Om gården är tillräckligt stor)
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

I ock med att ni har köpt gården är ni bägge delägare i näringsfastigheten (firman). Men det som gör skillnaden och där man bara använder ett personnummer är registrering för moms. För det kommer inte automatiskt för att man har en näringsfastighet utan det får man göra själv hos Skattemyndigheten. Samma om man på någotvis kommer att utföra tjänster till någon annan så får man skaffa F-skattebevis som också är personligt. Man kan säkert om man vill skaffa både moms- och F-skattebevis för bägge men det innebär också en hel del mer pappersarbete och bokföring. För det blir i princip som om man bedriver två olika verksamheter i samma fastighet och ni verkar inte ha planer på att det ska bli i någon större omfattning.
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Väcker upp den här tråden även fast den är några månader gammal.

Sambon och jag är i samma sits som trådskaparen. Vi har nyligen köpt en gård på i alla fall över 10 hektar. En del av marken är utarrenderad och få får då in pengar från arrendet. Sedan blir det ersättningar från stöd man söker.

Sambon har en enskild firma, men som inte har med gården att göra, så han är momsregistrerad och har F-skattsedel.

Tanken är att vi ska driva gården som ett litet företag, men vart vänder man sig för att få information kring hur man gör och få hjälp med det? Vissa intäkter får vi ju bevisligen från arrende och stöd, och sedan har vi på sikt kanske tänkt att driva det som en hästgård med inhysningar mm.
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

nu kan ju skaffa ett handelsbolag om ni är fler ägare i bolaget.. inga större skillnader jämte enskild firma, förutom att man är fler ägare och lite smågrejjer.. fortfarande personligt skyldiga och inga kapital måste in (såsom AB) och man slipper det där med juridisk person osv..
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Ta kontakt med LRF, de har vana av den här typen av frågor, och följdfrågor som kommer.
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Du behöver inte starta någon firma. Ägarna (du och din man) av jordbruksfastigheten blir automatisk registrerade som enskilda näringsidkare. (Om gården är tillräckligt stor)

Hur stor ska gården vara då? Behöver man inte söka om F-skattesedel alls då?
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

F-skattsedel måste man ha om man skall sälja tjänster.
Om man bara säljer varor så behövs det inte.
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Så livsmedelsbutiksägaren har inte F-skatt? Nej - alla som driver företag måste ha F-skattsedel, tror du täntke lite fel eller att jag inte förstår hur du menar. För att kunna få en F-skattsedel krävs att du
• bedriver näringsverksamhet eller
• har för avsikt att bedriva näringsverksamhet.
Till TS: Utöver LRF finns mycket info på skatteverkts hemsida
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Nej jag tänker inte fel.
Utan jag vet precis hur det fungerar.

Du kan utan vidare driva en butik utan F-skatt.
Men inte utan att vara moms-registrerad.

F-skatt behöver man bara när man fakturerar för tjänster.
Det är för att visa att man själv tar hand om arbetsgivar-avgiften och den preilminära A-skatten.
För en enskild firma så heter det "egenavgifter".
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

F-skattesedel behöver du om du har näringsverksamhet och för mig är i vart fall en butik/restaurgan eller liknande näringsverksamhet.

Citat från skatteverkets sida:
"Alla företagsformer utom enskild näringsidkare måste registreras hos Bolagsverket för att kunna starta sin verksamhet. Vill du som enskild näringsidkare skydda ditt företagsnamn behöver du även registrera dig hos Bolagsverket.

Oavsett företagsform ska du lämna en skatte- och avgiftsanmälan till Skatteverket. Anmälan innehåller

ansökan om F-skatt eller FA-skatt
anmälan om momspliktig verksamhet
anmälan som arbetsgivare om du ska ha anställda
uppgifter för beräkning av din preliminära skatt.".
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Jag orkar inte dra det här.
Men du har blandat ihop saker och ting.

Jag har drivit företag i olika former i över 20 år och vet precis hur det fungerar.
F-skatt behövs bara när det är frågan om uppdrag.

Den behövs inte när det handlar om varor eller hyror.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

...och jag arbetar som företagsrådgivare och har gjort i mer än 20 år. Delägare i handelsbolag idag, drev under 10 år ett enskilt bolag och hade då FA-skatt pga att jag också hade en anställning. Gift med en revisor som också har ett företag.
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Ni har fel i alla fall.
En enskild firma som bara säljer saker och hyr ut lokaler behöver ingen F-skattsedel.
Det går t.o.m. att driva en liten butik så.

Uppgifter från Skatteverket.

(Jag har också FA-skattsedel - vad det nu skulle ha med saken att göra?)

Du som jobbar med det hela borde ju definitivt veta vad F-skatten är till för.
Den behövs bara när man skall sälja tjänster.
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

Skatteverket skriver ingenstans att F-skattsedel är tvingande. Tvärtom är de väldigt försiktiga.

---
Jag har startat ett företag. Behöver jag ha F-skatt och hur gör jag för att få det? Hur fungerar F-skatten?
Om du är företagare kan du efter ansökan hos Skatteverket få en F‑skattsedel. Om du har F-skatt betalar du själv din preliminärskatt och dina socialavgifter.

För att du ska kunna få en F-skattsedel krävs att du bedriver eller avser att bedriva näringsverksamhet. Du måste också ha lämnat inkomstdeklaration och redovisat och betalat dina skatter och avgifter.

Om du visar ditt F-skattebevis ska den som anlitar dig inte dra skatt eller betala socialavgifter. Du visar enklast att du har F-skatt genom att ange detta på fakturorna
---
www.skv.se
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

kl

Jag har liksom Inte_ung förstått det som att man bara behöver F-skatt när man säljer tjänster. Men funderar lite på detta nu... om man säljer varor/hyr ut lokaler och går med vinst, då måste man ju skatta för det? Om man inte har F-skatt, vad händer då?

Inget som rör mig personligen utan bara en undran.

//athena, också med FA-skatt ;)
 
Sv: Frågor kring företagande/enskild firma

SKV har svar på allt

---
Det är betalningsmottagarens skattsedel som styr om skatteavdrag ska göras och arbetsgivaravgifter betalas.
Om utbetalningen görs till en juridisk person, t.ex. ett aktie-, handels- eller kommanditbolag som inte har F-skatt, ska du göra skatteavdrag med 30 procent på det debiterade beloppet (exklusive mervärdesskatt). Du ska inte betala arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt för juridiska personer.

Om utbetalning görs till en enskild näringsidkare som inte har F-skatt, ska du göra skatteavdrag med 30 procent (exklusive mervärdesskatt). Du ska också betala arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt
---
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 372
F
Skola & Jobb Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma)...
2
Svar
32
· Visningar
3 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp