Anställningsavtal

wrangler

Trådstartare
Ponera att man har fått ett vikariat och gått intro samt börjat hoppa in och jobba extratimmar vid ett par tillfällen, fått ett schema som startar om någon månad och då heltid/semestervikarie, men inte ännu skrivit på anställningsavtalet och då blir erbjuden ett annat arbete som man hellre vill ta.

Vad gäller då? Kan man tacka nej så sent i processen så att säga.

Ja jag vet att man ska prata med arbetsgivaren osv, men vill ändå veta hur det brukar funka i såna här lägen. Man kan ju räkna med att arbetsgivaren inte blir överlycklig direkt oavsett vad man har rätt till eller inte... :cautious:
 
Vill du få möjlighet att jobba på det första stället nåt mer skulle jag inte göra det, men jag har varit med om att människor gjort så.
Inte alltid sagt till förrän första dan på viket heller :)
Så fundera lite och ta det som känns bäst
 
Att ni ingått ett avtal står ju relativt klart, och frågan är vad ni har avtalat om uppsägningstid. Eftersom du redan har börjat jobba, är det uppsägningstid (om det finns någon) som gäller. Är det en tidsbegränsad anställning utan uppsägningstid går det inte att säga upp den innan avtalstidens utgång.
 
Att ni ingått ett avtal står ju relativt klart, och frågan är vad ni har avtalat om uppsägningstid. Eftersom du redan har börjat jobba, är det uppsägningstid (om det finns någon) som gäller. Är det en tidsbegränsad anställning utan uppsägningstid går det inte att säga upp den innan avtalstidens utgång.


Jaa du, visst har vi ingått någon form av avtal eftersom jag har börjat jobba men vad det avtalet innehåller har jag inte en aning om. Vi har inte diskuterat vare sig anställningstid eller uppsägningstid eller annat.
Det har allmänt varit väldigt rörigt i kontakten med arbetsgivaren upplever jag, trots att det handlar om en kommun.
Jag har fortfarande inte sett anställningsavtalet så jag vet inte alls vad som står i det.
 
Vill du få möjlighet att jobba på det första stället nåt mer skulle jag inte göra det, men jag har varit med om att människor gjort så.
Inte alltid sagt till förrän första dan på viket heller :)
Så fundera lite och ta det som känns bäst

Nja, egentligen inte. Det är inget jobb jag vill ha utan ett jag fick så att säga. Nu har jag blivit kallad till intervju till ett -för mig -drömjobb (tror jag). Vilket ger mig ångest för jag vill inte vara oseriös eller oansvarig.
Men jag har också ångest inför jobbet jag har fått, det är verkligen inte vad jag vill jobba med alls även om jag kan göra ett bra jobb.
Och just nu har jag nog med ångest känner jag, går igenom den värsta perioden i mitt liv för tillfället - på alla plan.

Nu är det ju långt ifrån klart att jag skulle få det andra jobbet, men jag tänker inte ens gå dit på intervju om jag ändå inte kommer kunna tacka ja.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: Gotthard
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok De senaste veckorna har varit väldigt nervpåfrestande för mig. Jag visste inte att man kunde må så dåligt över att söka jobb, men det...
Svar
2
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 810
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 974
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp