Ansvarsnämnd för hovslagare?

svea

Trådstartare
Kan/bör man anmäla ifall hovslagaren har orsakat hästen skada genom slarv/okunnighet. Och i så fall, vem anmäler man detta till?

Om hovslagaren har skadat hästen, är h*n då ersättningsskyldig för veterinärvård/sjukbeslag? Resor till/från klinik? Mediciner och förbandsmaterial?

Sv: Ansvarsnämnd för hovslagare?

Utbildade hovslagare, som är medlemmar i hovslagareföreningen är ansvarsförsäkrade. Den försäkringen träder in om hovslagaren orsakat någon form av skada eller felbehandling. (om jag fattat det hela rätt) Det finns säkert mer information på hovslagarföreningens hemsida.

Jäpp ansvarsförsäkringen skyddar dig som hästägare mot uppkomna kostnader i orsakade av hovslagaren. Försäkringen träder in även vid slarv eller grov oaktsammhet men i de fallen så lär försäkringbolaget kräva tillbaks beloppet av hovslagaren.

En förutsättning till o kunna anmäla är att du har anlitat en utbildad hovslagra som är ansluten till Hovslagarföreningen, annars kan du inte göra mkt

En förutsättning till o kunna anmäla är att du har anlitat en utbildad hovslagra som är ansluten till Hovslagarföreningen, annars kan du inte göra mkt

Måste hovisen vara medlem i Hovslagarföreningen för att försäkringen ska gälla? Är det verkligen riktigt? :confused:

Det finns ju säkert en hel del utbildade hovisar som valt att inte vara med där.

Jäpp ansvarsförsäkringen skyddar dig som hästägare mot uppkomna kostnader i orsakade av hovslagaren. Försäkringen träder in även vid slarv eller grov oaktsammhet men i de fallen så lär försäkringbolaget kräva tillbaks beloppet av hovslagaren.

Behövs det en rättslig process till för att få ut pengar då?
Har hört att det är det ansvarsförsäkringen är till för, att betala hovslagarens rättskostnader.

Helt rätt, ansvarsförsäkringen är till för hovslagaren, och betala hans rättegångskostnader och eventuella skadestånd som döms ut i de fall han förlorar en tvist. Dvs, du som hästägare är precis lika oskyddad som förrut. Vill du ha pengar så måste du stämma honom och förlorar du i domstol så blir du skyldig massor.

Vad är det smartaste att göra om hovslagaren har skadat hästarna då?

Normalt sett när en hantverkare har gjort fel så är det väl brukligt att man ger dem en chans att rätta till felet. Men den här människan får på inga villkor komma i närheten av mina hästars hovar igen. Det här handlar nämligen inte om ett enstaka felplacerat söm, det handlar om att två hästar är halta på sammanlagt sju hovar.

Det lutar åt att det blir besök på djursjukhus/klinik i morgon, och så får vi be en bön att det finns något sätt att sko dem på så att de kan gå utan smärta. Sedan vill jag förstås gärna ha ett dokument på hur mina hästar mår efter den här hovslagarens framfart.

Detta vill ju jag förstås ha ersättning för från hovslagaren. Och bensinpengar. Och pengarna i retur för den misslyckade hovvården.

Dessutom borde de stackars hästarna få ett kilo morötter per dag i minst ett år som ersättning för sveda och värk.

Måste hovisen vara medlem i Hovslagarföreningen för att försäkringen ska gälla? Är det verkligen riktigt? :confused:

Det finns ju säkert en hel del utbildade hovisar som valt att inte vara med där.

Har dom valt att inte vara med där har dom förhoppningsvis tecknat en Företagsförsäkring där ansvarsförsäkring ingår i annat förs.bolag.

Har dom valt att inte vara med där har dom förhoppningsvis tecknat en Företagsförsäkring där ansvarsförsäkring ingår i annat förs.bolag.

Ja. det var precis min tanke. Så är det ju vilket företag som helst egentligen. :idea:

Men oavsett om hovslagaren har ansvarsförsäkring eller inte så kan väl jag begära ersättning. Det är ju inte mitt problem om hovslagaren får ta de pengarna ur egen ficka, eller om de täcks av en försäkring...

Du kan försöka få ut ersättning av hovisen men vägrar h*n betala måste du vända dig till allmän domstol o förlorar du där så kan det bli väääääääääääldigt dyrt.

Vi får väl hoppas att den här personen har vett nog att erkänna sitt misstag och göra rätt för sig. Jag är i och för sig ganska övertygad om att personen är ansluten.

Är man seriös så borde man väl bli ganska skärrad och illa till mods av att ha verkat två hästar kraftigt halta, och vilja göra rätt för sig.

Men oavsett om hovslagaren har ansvarsförsäkring eller inte så kan väl jag begära ersättning. Det är ju inte mitt problem om hovslagaren får ta de pengarna ur egen ficka, eller om de täcks av en försäkring...

1. Är hovisen ansluten till hovslagareföreningen, vänd dig till dem. Det är den enklaste lösningen.

2. Är hovisen utbildad men ej ansluten till hovslagareföreningen, då måste du kräva personen på den ekonomiska ersättningen. I många fall tecknar dessa personer egna ansvarsförsäkringar, eftersom i regel innehar F-skattesedel och har reggad firma.

3. Är ej hovisen utbildad så kan du fortfarande göra ekonomiska krav, dock ligger du betydligt risigare till eftersom en sån person brukar inte satsa på någon ansvarsförsäkring vilket medför att det är ett personligt krav som du ställer. Då hänger allt på vilken betalningsförmåga personen har. Dessa personer brukar också utföra dessa tjänster utan kvitto, vilket medför att din bevisförmåga minskar avsevärt.

Behövs det en rättslig process till för att få ut pengar då?
Har hört att det är det ansvarsförsäkringen är till för, att betala hovslagarens rättskostnader.

Är det helt uppenbart att det är försäkringtagaren som varit vållande till uppkommen skada och det skett genom t ex. oaktsamhet så kan försäkringbolaget välja att betala utan process. Sen har beloppet en del med det hela att göra. Jag tror att min självrisk ligger på cirka 8000 Kr

Vi får väl hoppas att den här personen har vett nog att erkänna sitt misstag och göra rätt för sig. Jag är i och för sig ganska övertygad om att personen är ansluten.

Är man seriös så borde man väl bli ganska skärrad och illa till mods av att ha verkat två hästar kraftigt halta, och vilja göra rätt för sig.

Vet du att det är en ansluten hovslagare?
Det låter lite underligt att lyckas med att göra två hästar halta om h*n är utbildad.

Jag vet inte helt säkert än, jag ska ringa honom senare i dag. Just nu måste jag försöka plugga ikapp det jag inte har hunnit med i helgen på grund av denna historia. Det är väl risk att jag blir upprörd av att ringa, och så försvinner all koncentration...

Men det är klart, Hovslagarförbundet klarar jag nog att ringa utan att bli förbannad... :crazy:

Presonen har dock gott anseende, utbildning, och en gedigen yrkesbakgrund. Det är ganska många som ställer sig frågande till hur detta har kunnat hända.

Det måste vara extremt slarv.

Det finns inget hovslagarförbund men väl en hovslagarförening.
018-429944
Du skriver utbildning...
Menar du då vid en godkänd hovslagarskola med genomförd examen?
Jag vet att vissa av försäkringsbolagen har blivit allt kinkigare att ersätta ens veterinärvård vid hovrelaterade hältor om inte dessa kriterier är uppfylda.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns inget hovslagarförbund men väl en hovslagarförening.
018-429944
.

Fel telefonnummer! Rätt är: 0248-405 40 (Kerstin har flyttat). Och jag tror Boj har fel ang. Outbildade hovisar. Där är jag säker på att det är helt och hållet hästägarens ansvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 991
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 142
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 453
Senast: fridaxi
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 874
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka