Antagning HT2016

Tack för tipset! :)
Uppsala har definitivt de där, Lin/Norrköping också tror jag. Och från mig till Uppsala finns det ju direkt-tåg, så det kanske skulle kunna gå...
Tänkte dock - dumt nog- att jag skulle komma in i Sthlm, så då behöver jag inte söka någon annanstans. Dumma Dressyrtjej :down:

Men nu blir det väl bara att skriva HP flera gånger och försöka igen nästa höst...

Det kan vara så att programmen har lägre antagningspoäng till våren eftersom det är färre som söker just då men kolla statistiken på det.

Jag kom äntligen in på beskattningsrätt, kurs på distans:banana: efter typ två år av sökandes.
Ska även läsa statistik och en kurs i finansiering så kommer läsa 125% så ska jag se till att klara de två tentorna som jag har hängandes i augusti så kommer nog gå under jorden tills januari. Just ja ska pendla 1h varje dag i 10 veckor pga statistiken men det är det värt!

@cirkus Han får säkert igen pengarna. Tror inte bostadspriserna kommer sjunka betydligt här (tyvärr säger jag som drömmer om något eget :angel:). Men nu ska vi släppa Off topic-spåret. Men som sagt, hoppas att han ska trivas här :up:

Kom inte in på kursen jag sökte, hade jag inte alls räknat med :wtf:
Tittade bara på urvalsgruppen högskolepoäng från förra intaget och jag hade långt över, så tänkte att det var chill :cool:. Men de räknar bara visst upp till 165p och bara en plats så jag är lottad 5a i den gruppen.

Bäst chans har jag nog i gymnasiebetygsgruppen (har 22,1 av 22,5), 1a reserv till 2 platser. I Högskoleprovsgruppen 4e reserv till 2 platser (1,6, mitt 1,7-resultat måste vara för gammalt nu).

Annars blir det väl att börja leta exjobb (läser ett civilingenjörprogram där jag bara har det kvar).

Sökte lite olika, mitt förstahandsval var Djursjukskötare men klarade inte matten i våras, är antagen på det som jag sökte lite för skojs skull men är osäker, jag tror utbildningen är SKITROLIG men sen då?

Kandidatprogram - Manus för film och TV är utbildningen, blir ju en rätt lång flytt isåfall så är i valet och kvalet, annars kan jag läsa på Vux i höst, eller söka jobb, just nu har jag bara jobb över sommaren
Djursjukskötare är ett stundom tufft men otroligt roligt yrke. Vill du bli det så sök igen (för som jag uppfattade ditt inlägg kom du inte in i år).

Djursjukskötare är ett stundom tufft men otroligt roligt yrke. Vill du bli det så sök igen (för som jag uppfattade ditt inlägg kom du inte in i år).
Behöver både läsa matte B och sen få betydligt högre högskoleprov, i dagsläget är mina meriter långt ifrån tyvärr..

Är det fler än mig som uppfattat att antagningsgränserna generellt verkar lägre i år? eller är det bara slumpen på mina sökta utbildningar (SLU) ? Kan det ha något att göra med minskande barnkullar? efter detta intaget ligger gränsen på vad det andra år varit efter att sista reserv kallats in så det skiljer ju en hel del. Hoppas det håller i sig till nästa år..

Är det fler än mig som uppfattat att antagningsgränserna generellt verkar lägre i år? eller är det bara slumpen på mina sökta utbildningar (SLU)
Oj 1,6 på veterinär! :O

Kan inte arbetsmarknaden blivit lite bättre oxå? Jag är årsmodell 90, som iofs var en stor barnkull här iallafall och gick ju ut gymnasiet 09 så verkligen mitt i lågkonjukturen och vet att många pluggade vidare direkt för att de ändå var så hög arbetslöshet och varsel till höger och vänster

Jag är reserv med villkor till handledarkursen inom mitt program. Har en släpande skituppgift från T5 som jag måste få klar innan terminsstart :banghead: När jag väl får tummen ur är jag dock garanterad plats på kursen iom att jag läser på programmet. Ska dock fundera ett varv på om jag ska gå den då det skulle innebära en studietakt på 125%...

Är det fler än mig som uppfattat att antagningsgränserna generellt verkar lägre i år? eller är det bara slumpen på mina sökta utbildningar (SLU) ? Kan det ha något att göra med minskande barnkullar? efter detta intaget ligger gränsen på vad det andra år varit efter att sista reserv kallats in så det skiljer ju en hel del. Hoppas det håller i sig till nästa år..

Till mitt förstahandsval, lärare 4-6 på distans i Sundsvall så var det högre HP än förra hösten. 0,1 förra och 0,3 i år. En bra höjning tycker jag.

Fast det är ju fortfarande ett jättelågt HP?

Edit: Eller vänta, jag kanske fattade fel. Nevermind!

Haha ja det är jättelågt men det är ju allmänt känt att det är barnsligt lågt HP till lärarprogramen. De har ju pratat om att det borde införas att minimumkrav som inte är baserat på vad de lägsta som söker har. Där av att jag tycker att ökningen är bra :)

Haha ja det är jättelågt men det är ju allmänt känt att det är barnsligt lågt HP till lärarprogramen. De har ju pratat om att det borde införas att minimumkrav som inte är baserat på vad de lägsta som söker har. Där av att jag tycker att ökningen är bra :)
Jag insåg det efter några minuters betänketid. :D

Hade tänkt gratulera dig till att du slipper läsa sociologi . . :angel::o:D

Är det jättedåligt?

Jag jobbar som lokalvårdare nu och alla bara tjatar om att jag borde börja plugga nångång, så jag tänkte att jag chansar (min bästis läste sociologi och är nöjd och har ett intressant jobb nu :) ) har liksom inte en susning om vad jag vill bli när jag blir stor, har sökt till lokförare och kom inte in heller :D haha.

Är det jättedåligt?

Jag jobbar som lokalvårdare nu och alla bara tjatar om att jag borde börja plugga nångång, så jag tänkte att jag chansar (min bästis läste sociologi och är nöjd och har ett intressant jobb nu :) ) har liksom inte en susning om vad jag vill bli när jag blir stor, har sökt till lokförare och kom inte in heller :D haha.

Nejdå :D

Jag läste sociologi A och det var mest bara det att hela kursen blev kaosartad. Läraren hånade mitt huvudämne (tror inte han visste att det fanns elever därifrån där) och en av eleverna hade fasen bestämt sig för att gå i krig med en av lärarna; han ställde sig upp mitt på föreläsningarna och called him out och skickade mail till gruppen om bristerna och allt. Jag minns bara hur otroligt skakig och kaosig hela kursen var.

Och om man inte gillar matematik - Chi2 och signifikanstester är inte jätteroligt. Eller hur, @Reykjavik? :D

Men absolut, om du är intresserad och kursen har ett bra, vettigt upplägg tror jag absolut att det kan vara roligt! För mig kändes det mest som en påtvingad kurs inom programmet. :angel:

Nejdå :D

Jag läste sociologi A och det var mest bara det att hela kursen blev kaosartad. Läraren hånade mitt huvudämne (tror inte han visste att det fanns elever därifrån där) och en av eleverna hade fasen bestämt sig för att gå i krig med en av lärarna; han ställde sig upp mitt på föreläsningarna och called him out och skickade mail till gruppen om bristerna och allt. Jag minns bara hur otroligt skakig och kaosig hela kursen var.

Och om man inte gillar matematik - Chi2 och signifikanstester är inte jätteroligt. Eller hur, @Reykjavik? :D

Men absolut, om du är intresserad och kursen har ett bra, vettigt upplägg tror jag absolut att det kan vara roligt! För mig kändes det mest som en påtvingad kurs inom programmet. :angel:

Jag hatar matte (har inte ens läst matte B :o - vad är Chi2 och signifikanstester liksom O_o ) har därför lite begränsat utbud av vad jag kan söka, haha.

Har hört att det är en lite flummig utbildning, vet av en bekant som ångrar sig nu när hon gått ut att hon ens gick den :D

Jag hatar matte (har inte ens läst matte B :o - vad är Chi2 och signifikanstester liksom O_o ) har därför lite begränsat utbud av vad jag kan söka, haha.

Har hört att det är en lite flummig utbildning, vet av en bekant som ångrar sig nu när hon gått ut att hon ens gick den :D

Jag har också bara läst matte A, tur det inte gör något inom de flesta humanistämnena. :D

Alltså, jag skulle inte säga att det har gett mig något speciellt. Det bästa var att man fick lära sig att skriva en korrekt forskningsöversikt på ett moment vilket är hjälpsamt om man ska skriva akademisk uppsats - det var bra inför min uppsats på C-nivå; på B-nivå är de ju inte lika petiga med dem. :D

Flummig vet jag inte riktigt, lite abstrakt var den väl ibland (:angel:) men mest tyckte jag att den kändes väldigt omodern, som att jag hade kunnat gå på ett amerikanskt universitet på 1950-talet och ha fått ungefär samma utbildning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Du som läst på universitet eller högskola, vad har du gjort med alla de läroböcker du samlat på dig? Jag har ett tiotal läroböcker... 2
Svar
25
· Visningar
1 363
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att... 2
Svar
25
· Visningar
1 810
Senast: Kakis
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka