Bukefalos 28 år!

Antibiotika för sår?

tolksele

Trådstartare
Kaninen bet mig i ett finger förra veckan och jag blev rekommenderad att se en läkare av sjukvårdsupplysningen. (Kunskapen om kaninbett verkar vara något begränsad inom sjukvården) Sagt och gjort. Såret hade inga läskiga katt-bakterier i sig som man måste få spruta för men doktorn skrev ut antibiotika till mig "ifall jag behöver".

Nu kan jag inte bestämma mig för om jag behöver eller ej. Halva såret läker ok men den andra halvan vill liksom inte riktigt. Det är rött och ömt runtomkring såret och det varar.

Vad säger ni - avvakta eller ta ut antibiotikan?
 
Inte jättestort, halv cm typ, vet inte hur djupt, var säkert ett par mm (kaninens tänder mötte nästan varandra i mitten, ena halvan av såret blödde mycket och den sidan har även läkt bättre) och sitter på ett finger mellan två leder.

Ingen bild nu tyvärr..
 
Är inget proffs men måste vara försiktig pga medicinering (immundämpande). Så länge jag inte har feber eller röda strimmor som går från såret hade jag personligen inte var så bekymrad.

Har du provat med ett alsolspritsomslag? Det brukar dra ut den mesta skiten :)
 
På handflatesidan eller handryggssidan? Vilket finger? Över fingrets mittlinje eller bredvid? Är resten av fingret påverkat? Svullet? Kan du böja och sträcka?

Det är på "kanten" av långfingret, går att böja men stramar.

Ta antibiotikan. Det var ju just det här den var menad för.
Dumt att ta antibiotika i onödan!

Det här jag velar mellan och därför hamnade det hela på buke :D
 
Jag hade nog inte ens ringt sjukvårdsupplysningen för det :o

Såret var djupt och jag var mest fundersam på om det fanns farliga bakterier att akta sig för. Doktorn berättade att det fanns katter som hade en bakterie som gjorde att hela såret var extremt inflammera på bara några timmar, krävde någonslags spruta också :crazy:
 
Såret var djupt och jag var mest fundersam på om det fanns farliga bakterier att akta sig för. Doktorn berättade att det fanns katter som hade en bakterie som gjorde att hela såret var extremt inflammera på bara några timmar, krävde någonslags spruta också :crazy:

Har man inte uppdaterat sitt stelkrampsskydd kan det ju vara bra att göra det när man fått ett ordentligt sår. Jag fick en stelkrampsspruta för några år sedan när jag kört in en pinne i benet (jag har ett intressant jobb :meh:) eftersom jag inte tagit någon sådan sedan typ 6:an. Så uppsöka sjukvården eller iaf ringa och fråga är väl inte så dumt när man fått ett rejält sår även om det ser ok ut :)
 
Tyvärr är det inte helt klart vad du menar med "kanten".
"Djupt" är också relativt.... men var det säg 3 mm djupt och 5 mm brett så behöver du inte vara orolig så länge fingret inte är svullet och du inte har feber.
Det är dumt att ta antibiotika i onödan.

Kattbett kan kräva en annan sorts antibiotika då de kan ha en ganska ilsken bakterie i munnen. Nån spruta behövs inte för just kattbett, om hen inte menade stelkrampsspruta.
 
@CillaW Haha, ok. Men det sitter liksom inte på framsidan och inte på baksidan av handen utan på kanten av fingret ;) Syns från sidan. Vet inte exakt hur djupt mer än att tänderna nästan nuddade varandra i mitten, kanintänder är ju som en hovtång modell mindre.

Men ingen antibiotika om det inte blir värre ändå, kostar ju pengar om inte annat :angel: Vad mer kan man göra då? Fortsätta klämma ut var och tvätta?
 
Det är nog inte ett särskilt farligt område.
Så länge det bara är lite var och inte såsar oupphörligen, och så länge fingret inte är svullet, rött och varmt och så länge du mår bra och inte har feber - så borde det räcka med tvål och vatten och så plåster på, byt efter behov.
 
Kaninen bet mig i ett finger förra veckan och jag blev rekommenderad att se en läkare av sjukvårdsupplysningen. (Kunskapen om kaninbett verkar vara något begränsad inom sjukvården) Sagt och gjort. Såret hade inga läskiga katt-bakterier i sig som man måste få spruta för men doktorn skrev ut antibiotika till mig "ifall jag behöver".

Nu kan jag inte bestämma mig för om jag behöver eller ej. Halva såret läker ok men den andra halvan vill liksom inte riktigt. Det är rött och ömt runtomkring såret och det varar.

Vad säger ni - avvakta eller ta ut antibiotikan?

Min hund bet mig i fingret i somras, ärret är ca 1 cm. Fick antibiotika direkt men den läkaren menade på att det va tur jag kom in så fort (bara några timmar efter), för går det mer än ett dygn är det för sent att sätta in antibiotika. Men va ju ett hundbett, kanske va skillnad. Hade det varit en skärskada eller annan typ av skada än bett hade dom sytt också, men ville inte sy in bakterierna!
 
Min hund bet mig i fingret i somras, ärret är ca 1 cm. Fick antibiotika direkt men den läkaren menade på att det va tur jag kom in så fort (bara några timmar efter), för går det mer än ett dygn är det för sent att sätta in antibiotika. Men va ju ett hundbett, kanske va skillnad. Hade det varit en skärskada eller annan typ av skada än bett hade dom sytt också, men ville inte sy in bakterierna!

Därför jag ringde och åkte in på inrådan, försökte googla på kaninbett men hittade ingenting och djurbett kan ju vara kneptigt. Även om kaniner genrellt stoppar mindre äckliga saker i munnen än hundar och katter :)
 
Har man inte uppdaterat sitt stelkrampsskydd kan det ju vara bra att göra det när man fått ett ordentligt sår. Jag fick en stelkrampsspruta för några år sedan när jag kört in en pinne i benet (jag har ett intressant jobb :meh:) eftersom jag inte tagit någon sådan sedan typ 6:an. Så uppsöka sjukvården eller iaf ringa och fråga är väl inte så dumt när man fått ett rejält sår även om det ser ok ut :)

Jag drog upp ett sår på ridbanan i somras, djupt och långt och fullt med div skräp som inte riktigt gick att få bort ens efter lokalbedövning och efterföljande skrubbning.

Men någon stelkrampspruta var det inte tal om. Intressant nog. Jag själv tänkte inte på det heller (men jag visste ju å andra sidan att mitt skydd var uppdaterat).
 
@lil-sis Doktorn frågade mig om stelkramp men vi kom fram till att det var lugnt, den ska räcka i minst 30 år sa han. Jag bad inte direkt om någon heller ;)
 

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp