Bukefalos 28 år!

Antibiotika för sår?

Jag drog upp ett sår på ridbanan i somras, djupt och långt och fullt med div skräp som inte riktigt gick att få bort ens efter lokalbedövning och efterföljande skrubbning.

Men någon stelkrampspruta var det inte tal om. Intressant nog. Jag själv tänkte inte på det heller (men jag visste ju å andra sidan att mitt skydd var uppdaterat).

I mitt fall var jag ju helt säker på att jag inte var up to date på sprutorna plus då min immunsituation så jag är glad att de gav mig sprutan. Fast jag tycker ju att de borde frågat dig om senaste vaccineringen med tanke på att det var i en stallmiljö.
 
Min hund bet mig i fingret i somras, ärret är ca 1 cm. Fick antibiotika direkt men den läkaren menade på att det va tur jag kom in så fort (bara några timmar efter), för går det mer än ett dygn är det för sent att sätta in antibiotika. Men va ju ett hundbett, kanske va skillnad. Hade det varit en skärskada eller annan typ av skada än bett hade dom sytt också, men ville inte sy in bakterierna!
På vilket sätt skulle det vara för sent att sätta in antibiotika om det gått mer än ett dygn? Skulle man lämnas att självdö?
 
Min hund bet mig i fingret i somras, ärret är ca 1 cm. Fick antibiotika direkt men den läkaren menade på att det va tur jag kom in så fort (bara några timmar efter), för går det mer än ett dygn är det för sent att sätta in antibiotika. Men va ju ett hundbett, kanske va skillnad. Hade det varit en skärskada eller annan typ av skada än bett hade dom sytt också, men ville inte sy in bakterierna!

Nä, det är aldrig för sent att sätta in antibiotika.
 
På vilket sätt skulle det vara för sent att sätta in antibiotika om det gått mer än ett dygn? Skulle man lämnas att självdö?

Jag vet inte, va en kvinlig läkare som sa "tur att du kom in så fort, ska man sätta in antibiotika så måste man göra det inom ett dygn". Jag är själv truckförare så jag kan inte så mkt...
 
Min hund bet mig i fingret i somras, ärret är ca 1 cm. Fick antibiotika direkt men den läkaren menade på att det va tur jag kom in så fort (bara några timmar efter), för går det mer än ett dygn är det för sent att sätta in antibiotika. Men va ju ett hundbett, kanske va skillnad. Hade det varit en skärskada eller annan typ av skada än bett hade dom sytt också, men ville inte sy in bakterierna!
80% av katter har pasteurella multocida i munnen o 20% av hundar (har även sett andra uppgifter) vanligt pc räcker, själv har jag väntat med beh några timmar tills jag sett en reaktion.
 
Jag vet inte, va en kvinlig läkare som sa "tur att du kom in så fort, ska man sätta in antibiotika så måste man göra det inom ett dygn". Jag är själv truckförare så jag kan inte så mkt...

Låter helt obegripligt. En sak är att det sällan är lönt att sy efter ett dygn - obs, inte bett. Bett ska aldrig sys ihop.
 
Låter helt obegripligt. En sak är att det sällan är lönt att sy efter ett dygn - obs, inte bett. Bett ska aldrig sys ihop.
Mja, aldrig är väl ändå en sanning med modifikation, ibland måste man liksom...
Jag har sett både ihopsytt hästbett och ihopsytt hundbett. Bägge stora och fula, i ansiktet på tonårstjej.
Men jag förstår om man undviker det in i det längsta, för att inte stänga in skiten.
 
80% av katter har pasteurella multocida i munnen o 20% av hundar (har även sett andra uppgifter) vanligt pc räcker, själv har jag väntat med beh några timmar tills jag sett en reaktion.
Har haft en kollega som hamnade på infektionskliniken med ett kattbett. Satte på eget bevåg in vetrimoxin ganska omedelbart men det räckte tydligen inte.
Var dessutom vår mest kattintresserade veterinär. Hon tog det nästan som en personlig förolämpning.
 
Att ta antibiotika när man inte är säker på att det behövs, ja då hade jag helt sonika valt att inte ta det. Jag tror att om det behövs antibiotika så MÄRKER man det på såret.

Jag har tyvärr en hel del erfarenheter av hundslagsmål och fått plåstra om en del sår hos bråkstakarna och jag har aldrig gått till veterinär för sådana sår, trots att andra ibland tyckt det, "för säkerhets skull så att hunden kan sys och få antibiotika". Jag har istället sköljt av och tvättat av såret noga och satt på ett plåster, när plåstret trillat av har såret fått en liten hinna och då ser man ganska snart om det läker väl eller behöver få hjälp på traven.

Som lite n fick jag lära mig att om man får ett sår så tvättar man av det ordentligt det första man gör sedan låter man det vara tills det läkt eller tills såret "talar om" att det behöver hjälp. Inget onödigt duttande med det. De flesta sår funkar det på faktiskt.
 
Vad menar du med onödigt "duttande"?
Samtalsämnet om antibiotika kom upp efter att någon påstått att en veterinär skulle ha sagt att det är för sent att sätta in antibiotika om såret är över ett dygn gammalt.
Min gissning är att vet sagt att man inte syr dygnsgamla sår.

Alla är inte bra/duktiga på att sköta/vårda sår. På ett djurforum läste jag senast igår att hen skötte sår genom att smörja in dem med Helosan eller Idomin innan det bandagerades igen, visst det fick visst lufttorka utan bandage 2 ggr/dygn.

Jag fick ju omplacera Lillvispan efter att hon börjat ge sig på Fähunden, hon 13 kg, han 28. Det var blod högt o lågt o båda fick sår o djupa sår av hörntänderna. Hade jag inte haft den utbildning jag har, samt erfarenheter av sårvård dels från plastik/brännskade omläggningar med t ex tamponader o/e bensår inom hemsjukvården så hade jag fått höga veterinärkostnader.
 
Kaninbett brukar blöda bra och läka bra. De är växtätare utan särskilt farliga bakterier i munnen, och tänderna bruka ge skarpa snitt. Nästan värre att bli klöst pga bajs-bakterier.

Oavsett, sätt alsolsprit på plåstret och byt plåster dagligen i en vecka. Håll koll så att det inte blir värre, börjar dunka eller att du får röda strimmor som sprider sig bort från såret.

RÖDA STRIMMOR ÄR JÄTTEFARLIGT!
/Mvh en som hamnade på akuten med blodförgiftning pga ett skavsår
 
@skiesabove "tyvärr" blödde bara en del av såret (har märken från över och undertänder) så halva blev infekterad typ. Hade plåster tills det slutade blöda. Klämmer ur var ett par gånger per dag men annars går det fin-fint! :D
 
Nä, det är aldrig för sent att sätta in antibiotika.


Kan man generalisera (när det gäller sådana här mindre "vardagsskador") och säga att det är bättre att vänta till man har en faktiskt situation där man måste använda antibiotika och inte ta det i förebyggande syfte?
 
@skiesabove "tyvärr" blödde bara en del av såret (har märken från över och undertänder) så halva blev infekterad typ. Hade plåster tills det slutade blöda. Klämmer ur var ett par gånger per dag men annars går det fin-fint! :D

Rengör ordentligt med sprit/klorhex också så kommer det nog ge sig. I värsta fall pilla upp den variga delen med spritade tops/pincett också. Det är säkert nån skit fast i delen som inte blödde.
 
Kaninbett brukar blöda bra och läka bra. De är växtätare utan särskilt farliga bakterier i munnen, och tänderna bruka ge skarpa snitt. Nästan värre att bli klöst pga bajs-bakterier.

Oavsett, sätt alsolsprit på plåstret och byt plåster dagligen i en vecka. Håll koll så att det inte blir värre, börjar dunka eller att du får röda strimmor som sprider sig bort från såret.

RÖDA STRIMMOR ÄR JÄTTEFARLIGT!
/Mvh en som hamnade på akuten med blodförgiftning pga ett skavsår

Alsolsprit torkar ut och svider, helt onödigt. Tvål och vatten är minst lika bra. Eller bara skölj med ljummet kranvatten (billigt, finns i obegränsade mängder i hemmet i valfri temperatur).

NEJ, röda strimmor är inte farligt. Det är INTE ett tecken på blodförgiftning. Det är ett tecken på att ditt immunförsvar fungerar, då det röda beror på lymfkärl.
 
Kan man generalisera (när det gäller sådana här mindre "vardagsskador") och säga att det är bättre att vänta till man har en faktiskt situation där man måste använda antibiotika och inte ta det i förebyggande syfte?

Det beror på vad det är för sår - vissa vet man att det så gott som alltid blir eländes infekterat - och var de sitter. Så det är svårt att generalisera.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Alsolsprit torkar ut och svider, helt onödigt. Tvål och vatten är minst lika bra. Eller bara skölj med ljummet kranvatten (billigt, finns i obegränsade mängder i hemmet i valfri temperatur).

NEJ, röda strimmor är inte farligt. Det är INTE ett tecken på blodförgiftning. Det är ett tecken på att ditt immunförsvar fungerar, då det röda beror på lymfkärl.

Vi kanske pratar om olika sorters strimmor? Från det att smuts kom in i mitt skavsår till att det inte var någon tvekan om vad som pågick var det ungefär 12 timmar. Smärtan kombinerat med dom raskt växande strimmorna var det som fick mig att ta mig till akuten och tur var det enligt läkarna.
 
Vi kanske pratar om olika sorters strimmor? Från det att smuts kom in i mitt skavsår till att det inte var någon tvekan om vad som pågick var det ungefär 12 timmar. Smärtan kombinerat med dom raskt växande strimmorna var det som fick mig att ta mig till akuten och tur var det enligt läkarna.

Tror inte det. Strimmorna är irriterade/aktiva lymfkärl och har inget direkt samband med blodförgiftning. Båda kan förstås förekomma samtidigt, särskilt om det är ett rejält infekterat sår, men det går alldeles utmärkt att ha blodförgiftning utan strimmor och vice versa. Ett rött område som ökar i storlek är otrevligt, däremot. Jag tror du hade åkt in ändå, pga smärta, svullnad och rodnad kring såret.
 
Jag hade nog väntat mycket längre om jag inte misstänkt blidförgiftning, nu såg jag strimmorna och tänkte direkt på Alfred i Emil i Lönneberga och tjatade upp kollektivkompisen med bil så han fick skjutsa mig (motvilligt, tidig morgon efter en fest).
 

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp