Antidepp och extrem trötthet?

Agapi

Trådstartare
Vet inte om det finns en sån här tråd sen tidigare? Isåfall får moderator ta bort denna :)

I januari i år började jag med antidepp (Cipralex) och började iom det att drömma mardrömmar varje natt. Efter ett par månader ökades dosen till 10 mg och mardrömmarna försvann. Däremot drömmer jag extremt mycket, från att tidigare aldrig ha kommit ihåg drömmar kan jag nu komma ihåg nästan varenda detalj.
Känner mig aldrig utvilad trots att jag sover mycket. Är trött hela tiden, sover också 2-3 timmar varje eftermiddag men varje gång jag vaknar känns det som om jag inte sovit alls eftersom jag drömt så mycket.

Igår var jag till läkaren och han skrev ut en annan medicin (Sertralin 100mg) ihopp om att jag ska börja känna mig piggare.

Är det vanligt att få såhär när man äter antidepp? Hur har ni upplevt det?
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

nu har jag inte fungerat normalt på nån antidepp som jag har fått, men när jag fick mirtazapin (hur det nu stavas) så sov jag mellan 18-20 timmar om dygnet. kan ju säga att jag slutade med dom rätt snabbt. vet inte hur det är för andra som äter eller har ätit den medicinen. funderar på om det kan ha påverkats av min naturliga trötthet och orkeslöshet.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Jag har Sertralin, blir lite trött av den. Min läkare sa åt mig att ta den på morgonen men det funkar inte, då går jag bara och gäspar, så jag tar den lagom till läggdags istället, då är det ju bara bra att bli trött av den, haha.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

När jag tog Sertralin så sov jag 1h på en hel vecka, fick sluta omedelbart med dessa. Låg bara och skakade och svettades på nätterna, inte ens insomnings och sömntabletter bet på detta. Bytte sedan till Mirtazapin och sover mycket bättre, men får som du, väldigt mycket "verkliga" drömmar så när jag vaknar så känns det inte ens som att jag har sovit. Men jag föredrar den sista helt klart, Sertralin är enligt mig djävulens påfund :p , men alla reagerar ju olika såklart.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

nu har jag inte fungerat normalt på nån antidepp som jag har fått, men när jag fick mirtazapin (hur det nu stavas) så sov jag mellan 18-20 timmar om dygnet. kan ju säga att jag slutade med dom rätt snabbt. vet inte hur det är för andra som äter eller har ätit den medicinen. funderar på om det kan ha påverkats av min naturliga trötthet och orkeslöshet.

Känner igen det där! Vid insättningen på mirtazapin så sov jag i flera dygn, vaknade bara för att gå på toa. under hela tiden jag använde det så var jag fruktansvärt trött, och minns inte mycket alls från de vakna perioderna heller. Hatade den medicin så mycket, så fick ta ut den då allt bara blev värre av den.

TS:
Nu är ju inte Cipralex och Mirtazapin i samma grupp antidepprisiva, då Mirtazapin är MAO hämmande och Cipralex (och Sertralin) är SSRI.
Men Cipralex har vad jag vet trötthet som vanlig biverkning.

Prova att äta Sertralin ett tag och se om det blir bättre. Olika mediciner funkar olika bra på olika människor. En del mår bättre av att vara lite dåsiga, då de kan "stänga av" lättare, medans andra bara mår sämre av att vara så bortkopplade.

Jag käkade Setrtalin under 2,5 år och blev inte tröttare. Man blev inte lika allert, men kunde ändå tänka klart och vara med och leva ett normalt liv.
Lika dant kan man exprimentera med dosen lite också, 100 passade inte alls för mig, på 150 var det perfekt osv. Detta måste såklart göras med samrådan av läkare dock!

Lycka till och krya på dig!

//Hermulen, som snart har varit medicinfri i ett år och aldrig mått bättre! :)
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

När jag tog Sertralin så sov jag 1h på en hel vecka, fick sluta omedelbart med dessa. Låg bara och skakade och svettades på nätterna, inte ens insomnings och sömntabletter bet på detta. Bytte sedan till Mirtazapin och sover mycket bättre, men får som du, väldigt mycket "verkliga" drömmar så när jag vaknar så känns det inte ens som att jag har sovit. Men jag föredrar den sista helt klart, Sertralin är enligt mig djävulens påfund :p , men alla reagerar ju olika såklart.

Haha, detta bekräftar vad jag precis skrev i mitt inlägg att det är olika för alla! :D
För mig var mirtazapin det som gjorde att jag tillslut fick läggas in, när den togs ut och man la på mer sertralin så blev jag bara bättre och bättre, tills jag kunde ta ut den.
Åt iofs Propavan(sömnmedel) under första året med Sertralin, men det hade jag behövt göra utan också.
Bra att alla de olika medicinerna finns, så att man kan prova sig fram lite. Trots att det är ett helvete, så är det värt det i slutändan. (I alla fall för mig)
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Jag har fått Citalopram för att stävja de värsta psykiska biverkningarna av epilepsimedicinen jag tar (Lamictal, som också används mot bipolär sjukdom).

Citalopram är i det närmaste likadant som Cipralex.

Båda medicinerna har trötthet som mycket vanlig biverkning så ja, jag är trött hela tiden. Spelar ingen roll hur roligt jag har, jag gäspar non-stop och det känns som om jag skulle kunna somna stående eller gående när jag får för många sinnesintryck på en gång.

Tänk på att undvika alkohol också, särskilt med Sertralin.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

KL

Jag verkar inte vara ensam om extrem trötthet, iaf!

Varför ska man undvika alkohol speciellt med Sertralin? Jag har googlat lite men har läst att folk inte direkt märkt av någon skillnad.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Mirtazapin är MAO hämmande och Cipralex (och Sertralin) är SSRI.

Mirtazapin är ett NaSSA-preparat ("Nordarenergic and Specific Serotonergic Antidepressants") och ingen MAO-hämmare :). Men det var bara lite hårklyveri från min sida ;).

Agapi: SSRI potenserer de kognitiva og motoriska effekterna av alkohol, så det är därför du inte bör blanda de två.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Mirtazapin är ett NaSSA-preparat ("Nordarenergic and Specific Serotonergic Antidepressants") och ingen MAO-hämmare :). Men det var bara lite hårklyveri från min sida ;).

Agapi: SSRI potenserer de kognitiva og motoriska effekterna av alkohol, så det är därför du inte bör blanda de två.

Ah, så sant som det är sagt! Vad fick jag MAO-hämmare ifrån? Tack för att du rättade mig. :)
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Jag tar också cipralex sedan januari i ny dos. Denna läkaren sa att jag skulle ta medicinen på morgonen för det ger mindre påverkan av sömnen. Fick sömntabletter i början men jag sov inte p g a ångest och depression inte tabletterna.
Nu sover jag gott men är trött och blir trött av intryck av folk framför allt. Funderar på om det är medicinen eller sviter av depressionen.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Jag har fått Citalopram för att stävja de värsta psykiska biverkningarna av epilepsimedicinen jag tar (Lamictal, som också används mot bipolär sjukdom).

Citalopram är i det närmaste likadant som Cipralex.

Båda medicinerna har trötthet som mycket vanlig biverkning så ja, jag är trött hela tiden. Spelar ingen roll hur roligt jag har, jag gäspar non-stop och det känns som om jag skulle kunna somna stående eller gående när jag får för många sinnesintryck på en gång.

Tänk på att undvika alkohol också, särskilt med Sertralin.

Även jag äter citolapram och gäspar som en galning.
Går bara inte att hindra.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Jag gäspade också som 17 på Citalopram!

Till TS: Jag lovar att om du läser om biverkningarna i den medföljande bipackssedeln så står det med utmattning där ;)
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Mirtazapin är ett NaSSA-preparat ("Nordarenergic and Specific Serotonergic Antidepressants") och ingen MAO-hämmare :). Men det var bara lite hårklyveri från min sida ;).

Agapi: SSRI potenserer de kognitiva og motoriska effekterna av alkohol, så det är därför du inte bör blanda de två.
Haha, jag skulle precis göra samma påpekande :p. Sen, btw, just mirtazapin är ökänt för sina trötthetsbiverkningar. Som patient kan man tom få det utskriver på indikationen sömnsvåriheter.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Varför ska man undvika alkohol speciellt med Sertralin? Jag har googlat lite men har läst att folk inte direkt märkt av någon skillnad.

Varför vet jag inte med FASS säger "Alkohol bör undvikas när du behandlas med Sertralin". Jag antar att det handlar om levern snarare än effekt.

Man ska ju för övrigt undvika alkohol överhuvudtaget när man tar antidepressiva då alkohol är en depressant i sig själv.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Jag tar också cipralex sedan januari i ny dos. Denna läkaren sa att jag skulle ta medicinen på morgonen för det ger mindre påverkan av sömnen. Fick sömntabletter i början men jag sov inte p g a ångest och depression inte tabletterna.
Nu sover jag gott men är trött och blir trött av intryck av folk framför allt. Funderar på om det är medicinen eller sviter av depressionen.

Jag tog min Citalopram på morgonen förut men sedan sa min neurolog att jag skulle ta den på kvällen istället då den är så tröttande. Har funkat väldigt bra faktiskt, tidigare kunde jag gå utan sömn i fyra-fem nätter i sträck och mått hemskt dåligt, nu sover jag alltsomoftast som en liten gris.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Samma här, måste ta den på kvällen så sover jag bort en del biverkningar.
Skulle aldrig klara av att jobba med den trötthet som drabbar mig efter ca '30 minuter.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

KL
Venaflaxin förskrivs ibland för sömnreglering, det är ett antidepp som de flesta inte blir trötta av, men som över tid ger bättre sömn.
Jag har fått det utskrivet för sömnreglering o är mycket nöjd.
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

Jag har fått Citalopram för att stävja de värsta psykiska biverkningarna av epilepsimedicinen jag tar (Lamictal, som också används mot bipolär sjukdom).

Citalopram är i det närmaste likadant som Cipralex.

Båda medicinerna har trötthet som mycket vanlig biverkning så ja, jag är trött hela tiden. Spelar ingen roll hur roligt jag har, jag gäspar non-stop och det känns som om jag skulle kunna somna stående eller gående när jag får för många sinnesintryck på en gång.

Tänk på att undvika alkohol också, särskilt med Sertralin.

Åt också citalopram och blev jättetrött. Dels så drömde jag mycket, otäckt och verkligt varje natt så jag kände mig aldrig utsövd, och dels så blev jag torr i munnen vilket ledde till att jag snarkade så mycket att jag till slut fick andningsuppehåll. När jag väl kom till den gränsen med andningsuppehåll gav jag fan i medicinen och trappade ner. Har nu varit utan i snart ett år och är fortfarande chockad när jag vaknar efter en GOD nattsömn och känner mig utvilad!
 
Sv: Antidepp och extrem trötthet?

KL
Venaflaxin förskrivs ibland för sömnreglering, det är ett antidepp som de flesta inte blir trötta av, men som över tid ger bättre sömn.
Jag har fått det utskrivet för sömnreglering o är mycket nöjd.

när jag åt den så sov jag inte på 3dygn. fick sluta ganska omgående med den åxå
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 256
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 512
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag kommer ofta ihåg vad jag har drömt, både detaljer om vad som händer, tankar och känslor jag har under tiden jag drömmer. Men, de...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Voeux
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 207
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp