Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
AS finns det lite forskning på att lågkolhydratkost är framgångsrikt. Har en gammal kollega med AS som blev symptom och ffa smärtfri genom att lägga om maten![]()
Ok, nä låter ju inte så bra att äta vildsvin skjuten vid åtel iaf då.
Ja det står på innehållsföteckningen, ägg om det är hela ägget. Vet iaf att i kavlis ekologiska majonnäs står det bara äggula och i den vanliga står det ägg.
Ja, ja vet att jag snöar in på detaljer, men det är väl så min kropp vill ha det verkar det som
![]()
Ang kött och inflammationer fettet av stor betydelse också, kött från djur som fötts upp på kraftfoder har omega6 (inflammationsdrivande) medan gräsbetat kött har höga halter av omega3. Vilt, som ätit artriktig föda hela livet, torde vara rätt bra ur den synpunkten.
AIP har jag bara hittat info om på engelska, men kolla kostdoktorns forum, finns lite info om det i trådarna om MS.
En kort variant av det är att du plockar bort ALLT som kan tänkas trigga immunförsvaret till att börja med. Allt spannmål väck, absolut inget socker, inga frön, nötter, ägg, mjölkprodukter, paprika, tomat och potatis (nightshades, de tillhör samma familj och kan vara tuffa mot tarmen). Kött, fisk, fågel och gärna inälvsmat och grönsaker i olika varianter, mycket bladgrönt rekommenderas, samt frukt i måttlig mängd (begränsa mängden fruktos). Fetter som används är kokosolja (kallpressad, flammationsdämpande) animaliskt fett och olivolja. Kokosmjölk används en del. Honung för sötning men även där med måtta då honung innehåller mycket fruktos. Benbuljong att dricka och ha i matlagning är bra. Överlag ligger fokus på så näringstät mat som möjligt, ren utan tillsatser (vissa förtjockningsmedel som guargummi kan ge problem)
Man äter så här strikt tills man märker förbättringar/mår bra, då kan man börja återintroducera en sak i taget. Ägggulor är vanligt att ta tillbaka ganska tidigt eftersom de är näringstäta och det är vitan i äggen som kan vara problematisk.
Undvik allt spannmål om du kan, bra att du inte äter margarin för det är inflammationsdrivande.
Ta tillskott av omega 3, magnesium och D-vitamin, inte livsmedelsverkets rekommendationer utan minst 2500 IE per dag av D.
Magnesium och d-vitaminbrist kan ge värk och smärta i leder och muskler.
Dra drastiskt ner på alla kolhydraterna, ät helst bara 20g/dag.
Jag blev av med min ledvärk helt när jag började med Lchf och tillskott av Omega 3, magnesium och D-vitamin.
"Syndar" jag, helst om det innehåller vetemjöl eller mycket socker kommer ledvärken efter några timmar och håller sedan i sig ett par dagar fast jag äter strikt igen. Även om jag glömmer ta magnesium ett par dagar så får jag ont.
Är inte alltid lätt att undvika allt bröd och socker men varje gång jag gör avsteg så ångrar jag mej pga värken.
Vet att Lchf är omtvistat men för mej har det hjälpt och många med reumatiska sjukdomar har upplevt samma sak, titta in hos kostdoktorn och sök på forumet på reumatism. Min mamma hade reumatisk värk och blev sjuk av tabletterna hon tvingades äta, hon ville inte lägga om kosten tyvärr.
Jag har fibrpmyalgi och har funderat i samma banor som du. Har precis beställt en bok på temat. Jag återkommer om ngn vecka då jag fått denna!![]()