Antskallhalsband - funkar de?

Sv: Antskallhalsband - funkar de?

Som jag sagt nu flera gånger mina hundar står inte och skäller! Och nej jag blir inte vräkt pga att dom bara varnar dom tystnar ju direkt!och jag förklarade att jag haft hundar som folk har haft i lägenhet och jag har hjälpt dom med deras hund att dämpa skällandet genom att tillämpa hela amichien så har problemet slutat! Vilket också har skapat frid med grannarna! Ingen hund ska ha ansvaret av att hela tiden skälla! De största ansvaret har människan inte hunden!:idea:

Swat. Genom ditt inlägg förstår jag att du inte är insatt i jan eller amichien ej heller i Thony och hans föreläsningar. Jan har inte endast studerat hundar i hägn. Och tam hunden vargen och vild hundar har mycket liknande beteenden. Jag känner både jan och Thony i hur dom föreläser om arten hund! Och de du pratar om ligger de ingen sanning i vad gäller amichienbonding. Sen om jag är "såld" inte ett dugg! Jag har både sett och hört hur amichienbonding fungerar på tusentals hundar finns massor med bevis för de.. Och de räcker gott för mig förstår du! Jag går på handling inte ord.:bow:

Swat. Vad jag förstår så är du väldigt aktiv på detta forum och även att du ger många råd angående deras hundar..
De är nämligen dom jag brukar få sådan här helt felaktig information om amichienbonding.. Dom brukar precis som du ge exakt samma kommentarer som tex: att jan bara studerat varg i hägn. och att hunden inte är som vargar.
Varför kommenterar du inte mig den dagen du vet vad amichienbonding bygger på. Istället för att kasta ur dig något som är totalt fel angående jan fennell..
Du har säkert mkt kunskap angående hund de betvivlar jag inte! Men vad gäller jan fennell där har du totalt fel. :bow:

Hur skulle ditt sätt att träna göra med en sådan hund som min då?

T ex när han vill leka med en hund skäller han på den ibland spec om den är ointresserad! Svarar den upp med hot då för att bli lämnad ifred då skäller min hund ännu mer för att han blir rädd och vill verka tuff!

Likaså vid dörren, han är rädd och envis och vägrar sluta gapa eftersom han inte släpper sin osäkerhet förrän hotet är över!

Jag tar över, jag är superlugn, tar min tid, säger tacktack och det är BRA Melvin eftersom han vet att bra är ett berömmord. Han vill inte sluta ändå utan moffar till, hoppar runt är uppstissad och galen! Bara kattmat kan lugna men ändå lämnar han skålen för att kolla vem som kom osv. Ringer porttelefonen och barnen öppnar fönstret för att kolla är han lika galen helt hyper! Är han riktigt trött är han såklart mycket bättre. Men problemet finns där. Jag har försökt att ignorera osv men problemet är att HAN FÖRSTÅR INTE vad jag vill och önskar av honom för han är för blockerad för att lära i detta läge!

Mitt sista hopp är spela in ringklockan och porttelefon och ha på i flera timmar och bara låtsas som det regnar!

Mitt råd till dig om du nu frågar för att du vill ha hjälp. Är att forska i amichienbonding och även att ta kontakt med en doglistener och boka en konsultation, dom finns att hitta på nätet. Googla på: certifierade dog listener i sverige rekommenderade av jan fennel) Jag vet att du kan komma till rätta med allt detta genom rätt information till vovven:) bara du själv vill lära dig! De är viktigt att tillämpa hela amichienbonding i flocken de är en kommunication/språk. Ingen quick fix. Jag kan lova dig att om du verkligen förstår och tillämpar den kunskapen du får genom en konsultation kommer dina problem avta! Detta vet jag för jag har hundar och även tagit hand om hundar med dom problem du beskriver idag. Och mitt nr vill jag inte ge ut här pga vissa har en fel inställning. Men jag hjälper dig jätte gärna förstår att du älskar din vovve och vill lösa problemet!
Att skriva ner allt till dig är väldigt svårt de finns massor av bitar i dom problemen man får, då skulle jag behöva prata med dig i telefon men eftersom de inte går rekommenderar jag att leta upp doglistener på internet. Kram till dig och vovven:):rofl:

Typiskt: Det finns alltså bara en sanning!
Strasser, livets ord eller amichien, samma inställning o troligen samma penningflöde till grundaren.
PL

Det framstår dessutom mer o mer tydligt att du är ute att göra reklam för dig själv vilket inte är tillåtet i forumet, men jag hoppas att du får sticka ut nacken en stund till.
PL

Hur skulle ditt sätt att träna göra med en sådan hund som min då?

T ex när han vill leka med en hund skäller han på den ibland spec om den är ointresserad! Svarar den upp med hot då för att bli lämnad ifred då skäller min hund ännu mer för att han blir rädd och vill verka tuff!

Likaså vid dörren, han är rädd och envis och vägrar sluta gapa eftersom han inte släpper sin osäkerhet förrän hotet är över!

Jag tar över, jag är superlugn, tar min tid, säger tacktack och det är BRA Melvin eftersom han vet att bra är ett berömmord. Han vill inte sluta ändå utan moffar till, hoppar runt är uppstissad och galen! Bara kattmat kan lugna men ändå lämnar han skålen för att kolla vem som kom osv. Ringer porttelefonen och barnen öppnar fönstret för att kolla är han lika galen helt hyper! Är han riktigt trött är han såklart mycket bättre. Men problemet finns där. Jag har försökt att ignorera osv men problemet är att HAN FÖRSTÅR INTE vad jag vill och önskar av honom för han är för blockerad för att lära i detta läge!

Mitt sista hopp är spela in ringklockan och porttelefon och ha på i flera timmar och bara låtsas som det regnar!

Är han stressad för övrigt?

PETER: Skrev jag att jag skulle ge henne en konsultation???? NÄ DE SKREV JAG INTE. Förstår att du tolkar de som reklam men jag är inte ett dugg intresserad att göra reklam! Men att ge henne en lösning via text på problemen de är inte speciellt bra! Blir lätt missförstånd då! Du får tro att de är reklam men de hade jag INTE en tanke på. Men jag vet att hon kan lösa sina problem! Då tiger jag INTE när jag vet att de finns lösning! Och speciellt om hon frågar då svarar jag:-P ganska logiskt!:banana:

Tror du på livets ord peter? Gulligt;) de gör inte jag! Och något "penningflöde" har jag INTE heller sett!... Som vanligt inget av de du babblar om känner jag igen;)

Vad kostar utbildning o certifiering?
Vem utom grundarna övervakar certifieringen.
Nej jag tror inte på livets ord lika lite som jag tror på en sekt med cerifiering som tror att de har den enda lösningen på alla problem när det gäller hundbeteende.
PL

Är amichienbonding en sekt? Varför blandar du in religion och hundar? Trodde de var hundar man pratade här inne. vilka fördomar:) jag har inte sagt att du behöver tro på amichienbonding. Eftersom du inte är insatt i ämnet och gör personliga påhopp på mig någon du inte känner. och något du inte har kunskap om. Förstår inte riktigt vad du egentligen är ute efter? Låter precis som du letar fel. och fördomar har du ju jätte mycket! De finns folk här inne som vill lära sig mera om hund och dom svarar jag gärna:)men inte när man är hatisk och elak:(
Du får ha en bra kväll.:)

Tror du på livets ord peter? Gulligt;) de gör inte jag! Och något "penningflöde" har jag INTE heller sett!... Som vanligt inget av de du babblar om känner jag igen;)

http://www.janfennellthedoglistener.com/educationalcourses.php
http://www.janfennellthedoglistener.com/onlineshop.php
Man kan även köpa ett "amchen honesty lead" det vill säga ett helt vanligt reteriverkoppel för sådär 200 spänn...
Det är det här Peter pratar om.

Jag har inget emot att betala bra för bra hundträning, men jag drar definitivt öronen åt mig om en hundtränare påstår att den har den enda metoden som fungerar, och som ALLTID fungerar för ALLA hundar och alla andra har fel. Det är ett sektliknade synsätt.

Senast ändrad:

Är amichienbonding en sekt? Varför blandar du in religion och hundar? Trodde de var hundar man pratade här inne. vilka fördomar:) jag har inte sagt att du behöver tro på amichienbonding. Eftersom du inte är insatt i ämnet och gör personliga påhopp på mig någon du inte känner. och något du inte har kunskap om. Förstår inte riktigt vad du egentligen är ute efter? Låter precis som du letar fel. och fördomar har du ju jätte mycket! De finns folk här inne som vill lära sig mera om hund och dom svarar jag gärna:)men inte när man är hatisk och elak:(
Du får ha en bra kväll.:)

Peter är varken hatisk eller elak, han har däremot ett kritiskt tänkande och ifrågasätter saker och ting. Det är ett bra tecken om personer kan redogöra för sina teorier och metoder.
Den enda som varit otrevlig i tråden är faktiskt du.

Är han stressad för övrigt?

Stressad konstant NEJ. Jämfört med för månaderna efter jag fick honom NEJ. Men han klarar inte av att tex sitta uppbunden ute på gården/stranden och att jag avlägnsar mig för långt eller länge, bättre JA men kan inte kalla honom för avslappnad. Ibland duger inte ens att husse håller i kopplet och jag går ( men det har vi delvis löst genom att husse ger mat ibland, badar ibland och går mer roliga långpromenader med honom så han betyder ngt för vovve )

Han kan varva ner på spårvagnar nu, åka bil, vara ensam om han är trött osv. Upplever honom som väldigt osäker och pga det otrygg. Drar i kopplet-mycket svårt att komma till rätta med. Har super inkallning såtillvida han inte ser en hund. är han näa mig tar jag hono lugnt medans han fryser. Är han närmare hunden fryser han, sedan struntar han i mig och väljer konfrontera hunden oavsett vad han känner för den, skulle den vara snäsig löser man det med massa fjäsk och eftersom konseptet alltid gått hem hittills....dock har det inte hänt på FLERA månader att han gått fram till en hund eftersom han är så nära mig men problemet finns där. samtidigt går han som en klocka med kontakt och nära mig lös.
Han har svårt att varva ner med andra hundar men även det har börjat bli mycket bättre faktiskt :laugh:

Igår och idag har vi dessutom passat en kompis bostonteriertik som styr som bara en klok tik kan, med fast järnhand och noll tolerans och hög integritet och min hund är som förbytt! Helt plötsligt lugn och respektfull och kan t om titta på katten som går förbi ( sålänge han inte blir överraskad av katten då ska den skrämmas iväg *läs jagas bort* )

Han har inte snuttat täcke i vårt sovrum som en galning på länge vilket är starkt tecken på lugn hund MEN han har börjat varva upp igen på fönstertitt trots att det nästan avtagit en period. Dörren har vi börjat träna ordentligt. Har 4 kompisar på besök 3 ggr i veckan som jag pluggar ihop med och det blir 2-4 dörrpling varje morgon. När de väl kommit känner han ju igen dem vilket oxå minskar osäkerheten och fjäskandet. Han har skällhalsband på för att inte gå upp i varv, får massor med beröm när han boffar och får käka torrisar på hallmattan och påminns äta om han fokuserar på gästen.

Den här sidan hos honom är så jobbig för annars är han helt skottfast, fyrverkerier och åska bryr han sig inte om. Kan gå precis intill en riktigt ordentligt bullrande grävskopa och i trånga och konstiga utrymmen. Är lekfull och vill leka med alla hundar, har bra kroppspråk och läser andra bra, kanske för bra...men han kopplar lätt situationer fel spec om han blir blockerad. Uthållig och tror verkligen han kan få sin vilja igenom med gapighet. Stå uppbunden på kursen när vi hämtar och sätter upp hinder är en till jobbig grej, då är dessutom skallet gällt och uppvarvat och kan krossa glas. Gärna med "bajsenödiggrimasen" så han verkligen ser nervös ut!

Och blir han hotad så backar han inte, men är egentligen jättemesig. Trampar man lätt på en tass eller svans, klipper en klo eller så så skriker han som om jag just stuckit kniven i honom. Ignorerar förstås totalt sådant fjanteri.

Nu tror jag att du behöver ta några djupa andetag!

För snart 10 år sedan - när jag planerade inköpet av min nu äldsta hund - läste jag allt som fanns utgivet av Jan Fennel.
Jag ha fortfarande alla hennes böcker och tycker att delar av det hon pratar om är bra.

Det jag tänker främst på att tänket att "göra så lite som möjligt av så mycket som möjligt".

MEN (!!) det man lär sej när man arbetat med hundar en längre tid är att det INTE finns en metod som passar ALLA!
Inte A. Hallgren, inte E. Willson, inte C. Milan och INTE heller j. Fennel!!

I ALL hundträning gäller det att hitta ett förhållningssätt som passar de enskilda individerna - hund OCH människa - och deras målsättning.

Att tro att J Fennel skulle vara lösningen för alla hundar och hundägare är lika korttänkt som att tro att C Milan är lösningen för alla!
Det gäller att plocka russinen ur kakan från ALLA som har något vettigt att säga om hundträning och sedan skapa sin alldeles egen stil! Det går liksom inte att kopiera någon annans koncept rakt av! Inte inom hundträning, inte inom bilkörning, inte inom ett förhållande eller någon stans där det handlar om relationer mellan levande varelser!

Vore däremot intressant att få svar på mina frågor i tidigare inlägg till dej!

/Swat

Nu tror jag att du behöver ta några djupa andetag!

För snart 10 år sedan - när jag planerade inköpet av min nu äldsta hund - läste jag allt som fanns utgivet av Jan Fennel.
Jag ha fortfarande alla hennes böcker och tycker att delar av det hon pratar om är bra.

Det jag tänker främst på att tänket att "göra så lite som möjligt av så mycket som möjligt".

MEN (!!) det man lär sej när man arbetat med hundar en längre tid är att det INTE finns en metod som passar ALLA!
Inte A. Hallgren, inte E. Willson, inte C. Milan och INTE heller j. Fennel!!

I ALL hundträning gäller det att hitta ett förhållningssätt som passar de enskilda individerna - hund OCH människa - och deras målsättning.

Att tro att J Fennel skulle vara lösningen för alla hundar och hundägare är lika korttänkt som att tro att C Milan är lösningen för alla!
Det gäller att plocka russinen ur kakan från ALLA som har något vettigt att säga om hundträning och sedan skapa sin alldeles egen stil! Det går liksom inte att kopiera någon annans koncept rakt av! Inte inom hundträning, inte inom bilkörning, inte inom ett förhållande eller någon stans där det handlar om relationer mellan levande varelser!
:bow::bow::bow:
Kan bara skriva under på detta!

Jag tackar min långa erfarenhet på häst för att jag tidigt i mitt hundägarskap insåg att det inte finns några färdiga system där man kan sätta in hunden och invänta lösning. Inom hundvärlden finns det massor med olika människor som hävdar just det.

Själv har jag en russinburk, den är märkt med Apo&Grå-metoden :banana:
Den är högst oapplicerbar på någon annan i sin helhet men jag delar gärna med mig av russinen om jag tror att någon annan kan ha nytta av dem :D

Escodobe: Jo doglistener signaler fungerar utmärkt på alla hundar! och jo mina hundar blir tysta och släpper ansvaret! Till skillnad från dig! så är jag inte intresserad av att få mina hundar att sluta prata! Att sätta dom i köket fungerar utmärkt och pratar dom tystnar dom efter ngr sekunder! Kopplet plockar bort stress och släpper ansvar! Att bekräfta en hund i stress ökar stressen! Därför ignorerar man! När jag har tackat vet flocken att "faran" är över och att jag tagit över situationen! Men använd de "berömda" halsbandet om du tror de är hundens kommunication;-) jag behöver de inte jag har lösningen:-) *voff voff* :banana:

Snabb fråga. När du inte är hemma, vem säger då Tack Tack och tar över ansvaret från dina hundar som tystnar när det knackar på dörren ( eller vid något annat ljud dom reagerar på ) ?

SWAT: Jo jag har förstått att du är för "mix metoder" tyvärr hjälper de inte att läsa alla jans böcker och sen säga att man fattat innebörden... De är som om jag skulle läsa alla kyra kyrklunds böcker och sen säga att jag var kvalificerad för grand prixe.. Du får lycka till med ditt hundägarskap och jag önskar dig en fortsatt bra dag ha de gott:) mvh en flock på 8:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en ~2.5 kg chihuahua och vi åker ofta med kollektivtrafik. Han är reaktiv och skäller på andra hundar :devil: men håller käften när...
Svar
4
· Visningar
204
Senast: geting
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 512
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 123
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka