Sv: Antskallhalsband - funkar de?
Är han stressad för övrigt?
Stressad konstant NEJ. Jämfört med för månaderna efter jag fick honom NEJ. Men han klarar inte av att tex sitta uppbunden ute på gården/stranden och att jag avlägnsar mig för långt eller länge, bättre JA men kan inte kalla honom för avslappnad. Ibland duger inte ens att husse håller i kopplet och jag går ( men det har vi delvis löst genom att husse ger mat ibland, badar ibland och går mer roliga långpromenader med honom så han betyder ngt för vovve )
Han kan varva ner på spårvagnar nu, åka bil, vara ensam om han är trött osv. Upplever honom som väldigt osäker och pga det otrygg. Drar i kopplet-mycket svårt att komma till rätta med. Har super inkallning såtillvida han inte ser en hund. är han näa mig tar jag hono lugnt medans han fryser. Är han närmare hunden fryser han, sedan struntar han i mig och väljer konfrontera hunden oavsett vad han känner för den, skulle den vara snäsig löser man det med massa fjäsk och eftersom konseptet alltid gått hem hittills....dock har det inte hänt på FLERA månader att han gått fram till en hund eftersom han är så nära mig men problemet finns där. samtidigt går han som en klocka med kontakt och nära mig lös.
Han har svårt att varva ner med andra hundar men även det har börjat bli mycket bättre faktiskt
Igår och idag har vi dessutom passat en kompis bostonteriertik som styr som bara en klok tik kan, med fast järnhand och noll tolerans och hög integritet och min hund är som förbytt! Helt plötsligt lugn och respektfull och kan t om titta på katten som går förbi ( sålänge han inte blir överraskad av katten då ska den skrämmas iväg *läs jagas bort* )
Han har inte snuttat täcke i vårt sovrum som en galning på länge vilket är starkt tecken på lugn hund MEN han har börjat varva upp igen på fönstertitt trots att det nästan avtagit en period. Dörren har vi börjat träna ordentligt. Har 4 kompisar på besök 3 ggr i veckan som jag pluggar ihop med och det blir 2-4 dörrpling varje morgon. När de väl kommit känner han ju igen dem vilket oxå minskar osäkerheten och fjäskandet. Han har skällhalsband på för att inte gå upp i varv, får massor med beröm när han boffar och får käka torrisar på hallmattan och påminns äta om han fokuserar på gästen.
Den här sidan hos honom är så jobbig för annars är han helt skottfast, fyrverkerier och åska bryr han sig inte om. Kan gå precis intill en riktigt ordentligt bullrande grävskopa och i trånga och konstiga utrymmen. Är lekfull och vill leka med alla hundar, har bra kroppspråk och läser andra bra, kanske för bra...men han kopplar lätt situationer fel spec om han blir blockerad. Uthållig och tror verkligen han kan få sin vilja igenom med gapighet. Stå uppbunden på kursen när vi hämtar och sätter upp hinder är en till jobbig grej, då är dessutom skallet gällt och uppvarvat och kan krossa glas. Gärna med "bajsenödiggrimasen" så han verkligen ser nervös ut!
Och blir han hotad så backar han inte, men är egentligen jättemesig. Trampar man lätt på en tass eller svans, klipper en klo eller så så skriker han som om jag just stuckit kniven i honom. Ignorerar förstås totalt sådant fjanteri.