E

ecssory

Ett delikat problem.

Vi har fått en ny ponny till stallet.
När t.ex. jag går fram till min häst i hagen så kommer alltid denna ponny med bakåtslickande öron fram för att bråka - med t.ex. Mig (inte de andra hästarna) den kommer helt enkelt fram, går in i min frizon och puttar och bökar mot mig.
När man försöker mota bort ponnyn så blir den etter surare och vänder helt om och kickar, därefter ger den sig inte utan kommer tillbaka och den siktar när den sparkar. Den viker inte en mm när den är fri, jag tycker den är väldigt obehaglig och opålitlig...tur att den är liten.

Den är lika istadig när ägarna rider den.
För mig är det uppenbart att den är felhanterad från början (16 år) och det har tydligen alltid varit problem.

Jag misstänker för övrigt att hästen har ont.
Dock, det finns ingen anledning att den skall söka upp och attackera de människor som kommer in i hagen, vi bryr oss ju faktiskt inte om den.

Den är ok att ta in på kvällen för då vill den in och äta men att försöka ta in den några timmar tidigare för ev arbete är katastrofalt.

Så nu undrar jag, hur skall jag tackla detta så hästen låter oss vara ifred när vi kommer in i hagen för att hämta de andra hästarna och accepterar att vi motar bort den?

Hästägarna är inte intresserade av "cowboy tjafs". :smirk:

Jag gillar den inte, den beter sig som den har en hjärntumör...
 
Jag skulle inte tillåta alls att den kom in i min zon med den attityden.
Men nu är det ju det där med att hästägaren inte är intresserad av "cowboy fasoner" (!?)...annars hade jag helt enkelt tagit med ett leadrope (nhgrimskaft) och schasat (stavas det så) iväg den så fort den kom i närheten.

Skickat iväg ändan på repet mot hästen så den inte kunde komma i närheten av mig och därmed undvika risken att bli sparkad.

Det skadar inte hästen, den blir inte rädd eftersom den kommer med en otrevlig attiyd och man bara säger åt den att den inte får komma i närheten. "Håll dig borta från min flock"!

Men då var det återigen det där med att man måste få lov av ägaren...MEN ni ska ju inte utsättas för fara är ni ska in i hagen och hämta andra hästar!
 
Det är vårt stall så rätten att skydda mig själv har jag definitivt.

Jag har provat att schasa iväg den med 6m leadrope men den rubbar sig inte ett steg utan blir mer fientligt inställd och kommer emot en, vänder om och kickar.

Hästen har tydligen alltid bestämt över sin omgivning och har aldrig fått stryk eller så...det har nog varit alldeles för milda handskar.

Några häst"kompisar" har den inte heller för den är helt ointresserad av andra hästar och kommer någon fram till den så surar den och skriker till den andra hästen går därifrån.

Den vill helt enkelt stå och äta ifred ...till det kommer en människa vs.

Hästen är obehaglig och jag får faktiskt inte grepp om den.
 
Det är vårt stall så rätten att skydda mig själv har jag definitivt.

Jag har provat att schasa iväg den med 6m leadrope ( :smirk:) men den rubbar sig inte ett steg utan blir mer fientligt inställd och kommer emot en, vänder om och kickar.
En bomb skulle inte skrämma den så en repstump är skitsamma oavsett om den kommer farande eller snurrar som en proppeller, hästen höjer bara huvudet.

Hästen har tydligen alltid bestämt över sin omgivning och har aldrig fått stryk eller så...det har nog varit alldeles för milda handskar.

Några häst"kompisar" har den inte heller för den är helt ointresserad av andra hästar och kommer någon fram till den så surar den och skriker till den andra hästen går därifrån.

Den vill helt enkelt stå och äta ifred ...till det kommer en människa vs.

Hästen är obehaglig och jag får faktiskt inte grepp om den.
 
Hmm, för mig låter det enkelt att lösa problemet. :D

Det är ju erat stall. Eftersom du (ni) inte får fixa till hästen så får du (ni) ge ägarna ett ultimatum:
- Fixa till hästen eller byt stall. :devil:

Det kan ju knappast vara meningen att riskera sitt liv för att få in pengar för stallplatsen?

Kanske inte mycket till hjälp, men så skulle iaf jag agera.
 
Jag hanterar mina hästar enligt "nh" (vad man nu vill lägga in i det begreppet), men när det gäller dylika "livsviktiga" saker då kör jag med vilja och våld metoden. Ta med ett spö som gör att du kan klappa på rejält utan att behöva vara inom sparkavstånd, och se till att göra just det, klappa till rejält..

Förmodligen har ju hästen lite hjärna och fattar efter en gång att det är en dum ide att kuta på dej.

Jenny
 
Håller med bengall - det är ditt stall, så meddela ägarna att antingen skaffar dom hjälp och löser problemen, eller flyttar.

Men oavsett vilket, i MIN värld, så om en häst attackerar mig på det sätt du beskriver, då smäller det, och det smäller hårt. Var det träffar är helt oväsentligt, bara det får hästen att vika undan. Ett rep är det bästa, anser jag, då man får bäst räckvidd, det tar rätt hårt, men det blir inte den där svidande smärtan som av ett spö - utan det blir mer likt en "riktig smäll".

Men som sagt, ultimatum till ägarna å det rödaste rappet! Och tills nåt händer - gör det du måste för att freda dig.
 
Jag tog med mig longerpisken idag...

Resultatet...?!

Håller nog med Antti.
 
Jag tog med mig longerpisken idag...

Resultatet...?!

Håller nog med Antti.


Ska det tolkas som att du prylade skiten ur en häst som redan har problem med människor och att den svarade fel på misshandeln så det är lika bra att skjuta den, eller viftade du "bara" med pisken och den ändå attackareda dig så det är lika bra att skjuta den eller du hann inte använda pisken innan denna häst attackerade dig så den ska skjutas för den delen?

Förklara gärna för en nyfiken.
 
Eller så pratar man med den tills den svälter ihjäl.

Ännu en som inte vet vad han snackar om, gott om dem på detta forum...Men om sanningen ska fram så är det ju inte första gången du öppnar munnen utan att ha något vettigt att säga så... :smirk:

Jag hade väntat mig mer av någon som tror sig så gott.
 
Jag tog med mig en pisk.
Hästen kommer som vanligt fram med mindre vänligt sinne.
Jag markerar genom att försöka vifta bort den och använda rösten, då svarar den med att hugga i luften vända arslet till och sparka mot mig.
Jag tar då i för kung och fosterland och ger den en kyss i ärslet.
Den reagerar inte ett dugg med respekt eller tecken på obehag utan snarare mer irritation.
Den kom inte fram till mig något mer men höll sig i närheten smygandes och jag litar inte en sekund på hästen.
Den är osympatisk.

För övrigt upplever jag inte att den har "problem" med människor.
Så fort kontakten med människor gynnar hästen så har den öronen fram och beter sig normalt (borstning, fodring t.ex.)

Att däremot gå emot och olusta i hagen när det inte passar ser jag inte som normalt beteende, den beter sig dock normalt vid kvällning för då vill den ju in och äta.

Detta beteende skulle inte förvåna mig om det gällde en häst som blivit illa behandlad men denna häst är "bortdaltad".
Den har alltid fått styra och ställa (en ägare) och gör så fortfarande.
 
Tack för ditt svar! :)

Ibland är det ägarna man borde göra något med i stället för hästarna, eller, för det mesta borde jag kanske skriva. Är de inte öppna för hjälp alls?
 
Nej.

Hästen är 16 år.

Är antagligen dessutom lättare för någon utomstående att få fason på den.
Har hästen fått möjlighet att bestämma över ett par människor i 16 år så är frågan hur lätt det är att bryta den trenden?

Fast jag undrar ändå om den verkligen är som den skall.

Det är ovanligt att hästar söker upp människor för att bråka och den tar till rejäla metoder redan från början.
 
Den tror väl att du/ni ska muta den till snällhet? Du vet, havrehink med ut i hagen när besten ska fångas?

Ponnyer är smarta små äckel som blir direkt farliga när de insett vem som är boss egentligen.

(Fast jag älskar dem ändå).
 
Jag tycker det låter som en otroligt bortskämd liten en.

Säg åt ägarna att de får skärpa sig!

de får väl anlita en tränare el. nåt.

fy vad läskigt.
 
Bra vapenval.

Går hästen till strid ska man givetvis inte ge sig in i leken utan vapen. Lika barn leka bäst.
Du borde nog informera ägarna att du från och med nu tar med dig pisken in i hagen. Passar det inte dom så får de antagligen flytta hästen eller hyfsa till den lite.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 257
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 333
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp