Bukefalos 28 år!

anväda spö i hagen

Sv: anväda spö i hagen

Det är sommar , hästen går troligen på bete och säg den häst som inte vill vara kvar där då.

Min kommer glatt fram och följer gärna med in trots att han går på bete med kompisar, så där har du en ;) Vet många fler också, så att det skulle vara någon omöjlighet tycker jag är löjligt av dig att påstå.

Dock så i allt med hästarna så är det vårat ansvar att se till att allt funkar som det ska, gör det inte det så är det vårat fel, inte hästens.

Jag menar inte alls att ts på något vis skulle vara sämre än jag själv eller andra och att det är därför hästen inte vill komma, utan denna hästen kräver antagligen mer en "normal-hästen", och eftersom ts har hand om hästen ligger det på henne att göra allting för att hästen ska tycka att det är roligt när matte kommer.
 
Sv: anväda spö i hagen

Hej. Jag har också spöt med mig i hagen, men då endast när jag ska fylla på vattnet. Detta efter att han vänt rumpan till och lyft lite i bakänden då jag försökt mota bort honom. Så har med mig det som en säkerhetsåtgärd. Slår heller aldrig men däremot gör jag lite läten så han vet att han ska hålla avstånd.

Men nog om det, har även haft lite hästar som inte alltid varit så pigga på att bli fångade. Det jag tycker funkar bäst om hästen går iväg är att helt enkelt följa efter tills den stannar. Vilket den gör tids nog. MEN funkar ju tyvärr inte om hästen är på bushumör. Annars sätta sig nånstans och ignorera. Låta deras nyfikenhet ta överhand. Sen hade jag nog mutat tills hästen kommer fram självmant till dej. Behöver ju inte vara något stort men vanliga hästgodisar från affär. Att varje gång du fångat hästen så ger du den godis. Sen hade jag nog haft med mig spöt i ena handen ifall ifall något skulle hända så man kan försvara sig. Däremot inte visa att du har det med dig om det nu gör att hon tar avstånd ytterligare från dig.
 
Sv: anväda spö i hagen

Jag vill nog inte buntas ihop med Mac Gyver i den här frågan. ;)
Om en häst attackerar mig så får den ingen kram just då. Det kan bli för farligt.

Och jag skulle ALDRIG rekommendera någon jag inte känner och vet hur snabb den är och hur bra den är på att läsa djur att ge en häst jag inte sett en kram då den attackerar. Det kan ju innebära att någon skadar sig illa.

Däremot tycker jag man ska fråga sig varför beteendet uppstått och kvarstår/inte försvunnit. För det finns ett skäl till varför en häst gör så här.

Mina hästar går på ett fantastiskt bete i en mycket harmonisk flock. Kuperad jääättehage med bra vattenkoppar och massa mat och ett jättefint lösdriftshus. De kommer glatt fram då man kommer. Även första dagarna.

Min ponny gjorde det inte då jag fick honom. Då både gick han till attack och sprang ifrån mig. Men jag visste varför, det var lite väl hårt med förra ägaren. Och när det problemet försvann och ridnigen gjordes till något kul, boxen var hans mysplats och vi hade trevligt i övrigt så ville han komma in igen.
Inna kunde jag jaga honom, träna honom i eveigheter innan gick att fånga.

Jag hade försökt göra om någonting mer än bara hur hästen plockas in. Någon stor del av samvaron.
Du skrev någon tråd om starkare bett som behövdes, blank stång.
Det signalerar för mig ett ekipage som inte förstår varann och ryttaren måste ta till en nödlösning för att kuva hästen så den blir ridbar. För det är inte trevligt att betslas upp när det görs av fel skäl.
 
Sv: anväda spö i hagen

Jag vill nog inte buntas ihop med Mac Gyver i den här frågan. ;)
Om en häst attackerar mig så får den ingen kram just då. Det kan bli för farligt.

Och jag skulle ALDRIG rekommendera någon jag inte känner och vet hur snabb den är och hur bra den är på att läsa djur att ge en häst jag inte sett en kram då den attackerar. Det kan ju innebära att någon skadar sig illa.

Däremot tycker jag man ska fråga sig varför beteendet uppstått och kvarstår/inte försvunnit. För det finns ett skäl till varför en häst gör så här.

Mina hästar går på ett fantastiskt bete i en mycket harmonisk flock. Kuperad jääättehage med bra vattenkoppar och massa mat och ett jättefint lösdriftshus. De kommer glatt fram då man kommer. Även första dagarna.

Min ponny gjorde det inte då jag fick honom. Då både gick han till attack och sprang ifrån mig. Men jag visste varför, det var lite väl hårt med förra ägaren. Och när det problemet försvann och ridnigen gjordes till något kul, boxen var hans mysplats och vi hade trevligt i övrigt så ville han komma in igen.
Inna kunde jag jaga honom, träna honom i eveigheter innan gick att fånga.

Jag hade försökt göra om någonting mer än bara hur hästen plockas in. Någon stor del av samvaron.
Du skrev någon tråd om starkare bett som behövdes, blank stång.
Det signalerar för mig ett ekipage som inte förstår varann och ryttaren måste ta till en nödlösning för att kuva hästen så den blir ridbar. För det är inte trevligt att betslas upp när det görs av fel skäl.

Du får ursäkta "ihopbuntningen" då ;)

För övrigt håller jag med i allt du säger, och det är väl ungefär det jag försökt få fram utan vidare framgång :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 635
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 068
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 725
Senast: tott
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 046
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp