Använda hanhund till avel.

Treeesa

Trådstartare
Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år.
Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon.
Han är världens goaste lilla kille med bra psyke.
Jag har en tanke att låna ut han till avel just för att han är såsåså fin, go och stabil i sig själv.
Men jag har aldrig gjort detta, hur går man tillväga för att tik ägare skall se/hitta honom?
Min tanke med de hela är enbart att föra vidare hans fina gener. ☺️
 
Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år.
Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon.
Han är världens goaste lilla kille med bra psyke.
Jag har en tanke att låna ut han till avel just för att han är såsåså fin, go och stabil i sig själv.
Men jag har aldrig gjort detta, hur går man tillväga för att tik ägare skall se/hitta honom?
Min tanke med de hela är enbart att föra vidare hans fina gener. ☺️
Ställ ut honom så får du svart på vitt om han har något att tillföra aveln och det är bra reklam om han får en bra bedömning. Gå med i rasklubben och annonsera ut hans tjänster efter du gentestat honom mot diverse rasrelaterade problem och mentaltestat som @Sel sa.
 
Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år.
Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon.
Han är världens goaste lilla kille med bra psyke.
Jag har en tanke att låna ut han till avel just för att han är såsåså fin, go och stabil i sig själv.
Men jag har aldrig gjort detta, hur går man tillväga för att tik ägare skall se/hitta honom?
Min tanke med de hela är enbart att föra vidare hans fina gener. ☺️
Börja med att göra hälsotester som rasföreningen vill ska göras och ett mentaltest.
 
Ställ ut honom så får du svart på vitt om han har något att tillföra aveln och det är bra reklam om han får en bra bedömning. Gå med i rasklubben och annonsera ut hans tjänster efter du gentestat honom mot diverse rasrelaterade problem och mentaltestat som @Sel sa.
åh gud va nervöst att ställa ut 😂😄
Vart gentestar man bäst? ☺️
 
Ja jag tänker lite längre fram i tiden ☺️ rasföreningen vart hittar jag rätt?
Ta kontakt med dem helt enkelt. Kolla upp vilka hälsotester som krävs, se till att mentaltesta (även om det inte krävs), sporta gärna, ställ ut och meritera din hund. Prata med uppfödaren, hen har säkert tips? :) Du behöver ju ha koll på hälsan bakåt i släktleden och genom syskonen också.
 
Det kan ju i allra värsta fall vara så att alla andra syskon är antingen otrevliga, födda med rädslor eller någon typ av hälsoproblem och då spelar det inte så stor roll hur trevlig din hanhund är om han inte är alldeles särskilt unik. Generna delar han ju med både sina förädrar och sina syskon.
 
Ställ ut honom så får du svart på vitt om han har något att tillföra aveln och det är bra reklam om han får en bra bedömning. Gå med i rasklubben och annonsera ut hans tjänster efter du gentestat honom mot diverse rasrelaterade problem och mentaltestat som @Sel sa.
Gentestar man chihuahua och i så fall för vad?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Du måste gå till en veterinär för att kolla patella-status på din hane. För att detta ska bli officiellt så måste hunden vara 12 månader fyllda (alltså inte yngre) och veterinären måste ha behörighet att utfärda officiellt patellaintyg. Det är en enkel undersökning där hunden står på bord och veterinären böjer på bakbenen och känner hur knäskålen ligger både när leden böjs och när hunden står på benet. Ingen smärta och ingen sedering.

Du ska även ställa ut din hane några gånger på officiell utställning och detta är för att du själv ska få en uppfattning om han är så bra exteriört som du tycker och när man visar upp sin hane på utställning så kan det ju även hända att det finns någon tikägare som får syn på honom och gillar det denne ser och blir intresserad.

Gör ett BPH (Beteende och personlighetsbeskrivning). Som medlem i Chihuahuacirkeln och därmed även i specialklubben Svenska Dvärghundklubben så får du efter genomfört BPH 200 kr tillbaka av specialklubben. Här kan du läsa mer om BPH på SDHKs hemsida.

Naturligtvis lånar du bara ut din hane till renrasiga och SKK-registrerade tikar. Tag gärna hjälp av någon kunnig inom rasen, t ex uppfödaren till din hane. Ingen kan allt i början, men alla kan ta hjälp av de som kan mer. En personlig mentor (alltså inte ett opersonligt forum) är guld värd när man vill lära sig mer om avel och sin ras.
 
Du får fråga chihuahuaringen, PRA t ex? Tandproblem? Jag tror ju inte att chihuahuorna är problemfria som ras, öppen patella? Allergier?
Jag frågade dig eftersom du skrev att TS skulle gentesta. Tandstatus gentestar man inte för utan det får man bedömning på när man ställer ut.
Den PRA som finns hos chihuahua verkar man inte kunna gentesta för, utan det är ögonlysning som rekommenderas, men det är inget krav.
Öppen fontanell och allergier är heller inget man kan gentesta för.

Det enda som är ett krav innan avel är känd patellastatus.
 
@Treeesa - detta med avel är en hel värld att sätta sig in i. :)
En intressant och rolig värld!

Som hanhundsägare behöver du meritera, testa och visa din hund så tikägarna får upp ögonen för honom.Gör testerna och undersökningarna, ge dig sedan ut i utställningsvärlden.

Det finns möjlighet att visa hundar redan från ung ålder. Från ung till senior. Ställ ut och träffa andra vavva-ägare, uppfödare och domare.

Det finns massor av roligt att lära sig!
 
Jag frågade dig eftersom du skrev att TS skulle gentesta. Tandstatus gentestar man inte för utan det får man bedömning på när man ställer ut.
Den PRA som finns hos chihuahua verkar man inte kunna gentesta för, utan det är ögonlysning som rekommenderas, men det är inget krav.
Öppen fontanell och allergier är heller inget man kan gentesta för.

Det enda som är ett krav innan avel är känd patellastatus.
Jag är inte insatt i rasen men det som man bör göra är ju att ta reda på vad som finns i linjerna och vilka rasbundna problem det finns som man ska se upp med. Låter märkligt att det inte ska gå att testa för PRA när det går att göra det annars, men oavsett så anser jag att man ska ha koll på hur det ser ut i linjerna innan man sätter någon i avel.

Jag har spårat uppfödares linjer tillbaka till 70-talet innan vi skaffade hund, just pga att det är väldigt trist att upptäcka att den hund man köpt visat sig komma från hundar som inte borde gått i avel.
 
Låter märkligt att det inte ska gå att testa för PRA när det går att göra det annars, men oavsett så anser jag att man ska ha koll på hur det ser ut i linjerna innan man sätter någon i avel.

Som med många sjukdomar beror det på vilken "version" av sjukdomen som är aktuell i rasen. SKK skriver rätt bra om det: SKK om Prcd-PRA

Så vitt jag vet är inte alla anlag bakom PRA kartlagda, och i vissa raser förekommer flera olika.
 
Som med många sjukdomar beror det på vilken "version" av sjukdomen som är aktuell i rasen. SKK skriver rätt bra om det: SKK om Prcd-PRA

Så vitt jag vet är inte alla anlag bakom PRA kartlagda, och i vissa raser förekommer flera olika.
Sant. PRA är inte en enda sjukdom, utan det är olika gener som berörs i olika raser. Av den anledningen så kan man inte gentesta för PRA hos alla raser, helt enkelt därför att man ännu inte kommit fram vilken gen det gäller. Hos labrador så finns det t ex två olika typer av PRA (prcd och Stargardt – den senare upptäcktes för drygt 10 år sedan när hundar som var testade och fria från prcd-varianten ändå utvecklade PRA).
Uppenbarligen verkar det inte vara prcd-varianten som finns hos chihuahua.
 
Jag är inte insatt i rasen men det som man bör göra är ju att ta reda på vad som finns i linjerna och vilka rasbundna problem det finns som man ska se upp med. Låter märkligt att det inte ska gå att testa för PRA när det går att göra det annars, men oavsett så anser jag att man ska ha koll på hur det ser ut i linjerna innan man sätter någon i avel.

Jag har spårat uppfödares linjer tillbaka till 70-talet innan vi skaffade hund, just pga att det är väldigt trist att upptäcka att den hund man köpt visat sig komma från hundar som inte borde gått i avel.
Visst ska man vara noga med hälsobiten, men det som är rätt och riktigt inom en viss ras behöver inte vara det i en annan. PRA är en ögonsjukdom som kan orsakas av olika gener. Den variant som orsakas av prcd-genen kan man gentesta för, men det verkar inte vara den varianten som chihuahua drabbas av. För att kunna gentesta så måste man ju först veta vilken gen man ska kolla upp och har man inte hittat den så går det ju inte att gentesta.

Utställning kommer att visa om hunden har problem med bett och tänder och även öppen fontanell. Allergier är ju samma som hos alla raser, det går inte att gentesta för (beror ju inte på en enskild gen), det registreras ingenstans, utan man får lita på vad hundägaren säger. Dessutom är allergi ibland en ganska suddig "diagnos" då hunden kan få den diagnosen när veterinären inte hittar något annat som t ex återkommande klåda eller hudproblem beror på. Man antar bara att det är allergi.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 389
Senast: Nirvana
·
Hundavel & Ras Ja, som frågan lyder. Jag har noterat att det är väldigt många bukefalister som endera redan föder upp hundar eller har planer på att ta...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 514
Senast: _Amazing_
·
F
Övr. Hund Måste skriva av mig... Som några kanske vet från förgående trådar så fick jag i sommar hem en import från Ungern. Världens goaste...
Svar
16
· Visningar
1 519
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på om jag ska kastrera min hund eller inte. Mest för att det är smidigt att ha han kastrerad om kompisar med...
2
Svar
39
· Visningar
3 304
Senast: Trani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp