Använda spö på rädd häst???

Sv: Använda spö på rädd häst???

Prova med ett stigläder runt halsen så kan du spänna det så långt att du kan hålla det lätt i ena handen hela tiden.

Så gjorde de alltid på ett stall jag jobbade i när de red unghästar och jag tyckte det fungerade bra när man själv är osäker.
Genom att veta att jag har en "säkerhetslina" slappnar jag av mer även på en häst som skyggar, hoppar åt sidan osv.

Det är ju förstås inte så bra i längden bla. för sitsen, mina armar blir tex. väldigt raka och jag sitter nog lite mer framåtlutad när jag rider med halsremmen.

Men får det dig att känna dig tryggare så är det ju bara bra!
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Hejsan!

Jag tror våra hästar är släkt! :rofl:
Min har dock blivit bättre. Jag fick flera bra råd här på buke.
Jag följde dem och det går bättre.

1. Jag rider ut med trygga hästar med trygga ryttare när jag ska vänja honom vid någon ny väg.

2. När han stannar och tittar eller inte vill gå förbi envisas jag bara och ger mig inte. Han går alltid förbi till slut. :rofl:

3. Jag tycker det är bättre du rider än går om din häst är som min. För på marken är det inget problem för det är skillnad på ledarskapet på marken och på ryggen eller i kärran. På marken ha det funkat från start men inte på ryggen för där är jag rädd inte när jag hanterar på marken eller kör med kärra.

4. Spö använder jag inte och det är nog som alla andra säger här inte nån bra idé.

Hur går det med hästen nu?

Han kan testa lite också för det har jag märkt att min går vissa gånger men då envisas jag bara emot igen.
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Jag håller absolut med om att man inte ska hoppa av och gå med hästen. Det blir samma som att dutta och klappa osv - det flaggar för hästen att det a) finns en anledning att vara rädd och b) att det kommer någon sorts "trygghets belöning" eller vad man ska kalla det när hästen reagerar så - dvs ryttaren hoppar av.

Karin: Hästen MÅSTE lösa "situationen", så är det bara. Men att den får stanna och pausa är ok i mina ögon - om ryttaren håller ramarna för detta, dvs då är det STILLA stå som gäller, inte nåt annat i form av att backa, vända runt osv. Har själv tröttat ut flera hästar på det sättet, - beteendet försvinner fort när de märker att det är trist och innehålls löst att stå och glo, och att ryttaren bara sitter där och "visslar".

Man kan aldrig vinna i ren och skär styrka över en häst. Däremot lite omvänd psykologi och mänsklig intelligens - det är ju det övertag vi har över hästen och en stor anledning till varför det ö.h.t fungerar för oss med hästar som inte alltid är på samma bana som det vi vill göra.

därför Oopsie håller jag inte helt med dig när du skriver att HÄSTEN MÅSTE FRAM till varje pris. Man måste titta lite på ryttarens förmåga och situation innan man säger så. Om inte ryttaren KAN få hästen framåt utan blir rädd själv - då är det bättre med lite omvänd psykologi som jag säger, till att få sin vilja fram. Målet är ju förstås att hästen sen går fram i varje situation - tekniken är bara en väg till att få det som man vill om jag säger så..... hoppas du förstår vad jag menar.

återigen - håller med om att INTE hoppa av om det ö.ht. går att undvika, dvs om inte ryttaren är så oerhört rädd att det inte går att lösa situationen. för chansen att man "löser" situationen bara tillfälligt är överhängande - du får sällan och mycket tvivelaktigt nånsin bort ett beteende genom att hoppa av om vi pratar just denna situation anser jag.

Karin - jag tror att det kan vara testande även om du tror att han är livrädd och han kanske är LITE rädd nånstans. Har du kollat hur van han är att ridas utomhus? en välutbildad läromästare är inte nödvändigtvis alltid miljö tränad utomhus....
är han smart och har varit runt i livet känner han som sagt att du blir rädd, en smart äldre herre tar ibland vara på sånt och utnyttjar det...

oavsett om det ligger någon sanning i att det möjligtvis är en kombination av rädsla och detta - en så smart herre fungerar det på att stanna och ha tråkigt också... så det bör funka ändå...

rapportera hur det går är du snäll!
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Jodå, jag förstår vad du menar, Mackan. Jag håller med om att hästen kan få titta, men jag menar också att den ska gå. Kanske inte rakt förbi om den nu är rädd eller vad den är, men den ska gå.

De allra flesta hästar kan vara tittiga eftersom hästen ju är ett flyktdjur och jag tycker det är otroligt viktigt att den som sitter på verkligen har kommandot. Annars kan det bli farligt: Om inte vid den ena soptumman eller brevlådan eller annan "fara" så vid nästa. Ska man ge sig ut på en häst måste man kunna få hästen att gå fram och lyda och den får inte heller plötsligt börja skena okontrollerat.

Man måste känna att man klarar av att få hästen att göra det man vill. Det är stora starka djur vilket också är orsaken till rädslan många känner.

Hur lär man sig klara det här? Jag har lärt folk IRL, jag är rätt bra på att få dem att känna det där "jävlaranamma" som man måste för att ta sig igenom sånt man är lite rädd för och få rätt inställning vilket verkligen inte innefattar att misshandla hästen. Men att känna att man bestämmer, inte hästen.

Jag håller inte med om att man ska stå hur länge som helst för då har hästen fortfarande valt när den vill gå. Titta sen gå. Det är ryttaren som avgör när man ska gå. Inte minst för att det är ute IRL
och det kan komma bilar, andra saker som skräms osv.

Jag tror dessutom att en tidigare lugn 15-årig häst är inte livrädd.
VÄldigt många hästar kan bli såna, Inte minst min och de flesta jag har haft. Ge dem bara tillfälle:cool:

Det här är svårt. Det är få saker som är så svåra att komma åt som när hästen skyggar för saker och är tittig, det går inte att straffa bort, som tex bockningar. Men det krävs en stor beslutsamhet från ryttaren att ta sig igenom.

Men det är svårt att lära sig på ett forum där var och varannan hoppar av och börjar leka med hästen i hagen istället. (ironisk)

Jag vet att många är yngre och kanske inte så kunniga och just därför är det så viktigt att få hjälp att göra rätt och inte bli räddare och hamna i onda cirklar.

Ja, man kan skriva hur mycket som helst. Men jag tycker det du föreslår är en klok "kompromiss" eftersom ryttaren är rädd. Men inte det optimala för att komma tillrätta med problemet om man är riktigt noga. Jag vill nog mer åstadkomma en inställning som gör att man klarar det man föresätter sig och mentalt känner att man har kontroll, och därmed inte är rädd utan säkrare vilket ger möjlighet att njuta av promenaderna.
Det som ger mest är praktisk träning och träning och träning. Att inte ge upp utan kämpa på. Jag tror många råd här (inte dina!) gör folk mycket mer osäkra och gör i värsta fall situationen värre.



Nu blev det långt för jag är trött och då blir det lite osammanhängande.:o


Karin: Hästar kan mycket övertygande se livrädda ut utan att vara det. Min gamla smarta valack blev ofta mycket övertygande "livrädd" för saker i ridhuset när passen började bli krävande (inte förrän då och inte vid trava av och skritt). Om jag la ner jobbet och lät honom "slippa" drog han en suck och gav inte farligheterna en blick ens. Mest rädd för jobbet skulle ajg säga. Men aldrig när red vid ca sju-åtta på kvällen......för då visste han att efteråt skulle jag göra kvällsmaten åt honom och de andra så då gällde det att bli klar fort, dvs arbeta så mjukt och lugnt och trevligt som möjligt. Inte spela över.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Använda spö på rädd häst???

[Karin - jag tror att det kan vara testande även om du tror att han är livrädd och han kanske är LITE rädd nånstans. Har du kollat hur van han är att ridas utomhus? en välutbildad läromästare är inte nödvändigtvis alltid miljö tränad utomhus....
är han smart och har varit runt i livet känner han som sagt att du blir rädd, en smart äldre herre tar ibland vara på sånt och utnyttjar det...

Ja det kan vara så för så var det med min häst. Han är så snäll och bussig när jag hoppar, rider dressyr, tävlar, pysslar i stallet, lastar,leder, duchar honom osv...
Men han är bara riden i ridhus tidigare bort sett fån en dag i veckan som tidigare ägare ridit ut samma vägar med andra hästar ofta anlaggda slingor kring anläggningen.

Till Karin: Har du kollat upp om din häst också har blivit riden på liknande sätt?
Läromästare är oftast som min en gammal tävlingshäst som mest blivit tränad i ridhus och på ridbanor.
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

oopsie skrev:
Ja, man kan skriva hur mycket som helst. Men jag tycker det du föreslår är en klok "kompromiss" eftersom ryttaren är rädd. Men inte det optimala för att komma tillrätta med problemet om man är riktigt noga. Jag vill nog mer åstadkomma en inställning som gör att man klarar det man föresätter sig och mentalt känner att man har kontroll, och därmed inte är rädd utan säkrare vilket ger möjlighet att njuta av promenaderna.
Det som ger mest är praktisk träning och träning och träning. Att inte ge upp utan kämpa på. Jag tror många råd här (inte dina!) gör folk mycket mer osäkra och gör i värsta fall situationen värre.

Vi är överrens i grund och botten och det verkar vi ju vara ofta. Det är inte optimalt som du säger, men det är som jag ser det en "vettig" utväg om man inte kan komma runt problemet att ryttaren blir rädd i dagsläget - vilket man inte kan bortse från. Då får man göra det bästa av situationen och det är det bästa jag kan föreslå - för att hoppa av är INTE en bra ide och det är vi ju överrens om. Om man måste välja mellan det och en totalt okontrollerad situation så har man iallafall vunnit lite mark, och en bättre position att bygga från. dvs OK - hästen står tillfälligt still, även om den inte går framåt. Men det är ett STILL som ryttaren kan kontrollera - eller har en sportslig att arbeta från. Jämfört med om den pressar framåt och inte kan hantera pressandet och hästens reaktion på pressandet.... eller hoppar av.....!!!!!

ja du förstår vad jag cyklar efter.
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Jo, jag förstår hur du tänker och det svåra med alla råd här är ju att vi inte vet hur just den hästen fungerar. Vissa skulle bli lugnare och till slut gå, vissa skulle troligen trappa upp (om den verkligen är ute efter att testa ryttaren)och bäjra konstra för att få vända också, efter ett tag. Då kan bara stå still bli en kamp i alla fall. (Hästen har nått sitt syfte) Och ryttaren har förlorat lite till.

Det är ju mycket lättare att ge råd när man känner hästen. Det var därför mitt viktigaste råd till ts (och andra i samma sits) var att fråga förra ägaren. Verkligen ta råd av dem. Kanske be dem komma och prova och visa hur de gör. Går då hästen utan problem kan nuvarande ryttare få lite hjälp att se om hästen verkligen är rädd eller ej och vad det hela handlar om.

Visst kan man undra om de inte red ut mycket och så kan det vara. Men det bästa är att fråga och lyssna. MÅnga har en tendens att döma ut dem som haft en häst tidigare och strunta i vad förra ägaren säger, misstänka att de inte säger sanningen osv.
Man frågar hellre folk här på buke som aldrig sett varken häst eller ryttare. Har de föra ägarna sagt att hästen var lugn så var den säkert det. Jag skulle aldrig lura på en osäker ryttare en häst som den inte kommer att klara. Men å andra sidan kanske min snällaste häst blev en odåga hos vissa ryttare.
(Jag har haftr en enda bra nybörjarhäst! Det var ett fullblod som vunnit myvcket pengar på banan. Han anpassade sej till varje ryttare. Mer ärlig häst har jag aldrig träffat. Duktiga ryttare kunde få ta en del duster, med låtsasträdsla, mm Men ju mer osäker ryttare ju snällare häst. Han passade aldrig på att jävlas utan verkade tycka att det inte var rätt att bråKa med svagare. Barnen red honom. Folk som aldrig suttit på en häst fick glädjen att trava runt på volten på en hundraprocent lydig häst. Honom litade jag totalt på . Om vi skulle ha sålt honom vilket aldlrig var aktuellt, hade det kunnat vara till en nybörjare. En arbetskamrats barn som skrämts från ridning fick självförtroendet tillbaka av den hästen! :love: Men en nybörjare skulle aldrig vågat köpa honom om de sett honom med mej på ryggen. En duktig hoppryttare som red honom några gånger undrade hur jag vågade sätta barnen på honom.... Så vad som är en lugn häst är svårt att veta, när den byter ägare) Låång parentes:angel:

Har en häst bestämt sej för maktkamp om vissa saker är det svårt att komma ifrån ,men jag är helt överens med dej om att det allra bästa är att lura hästen runt de fighterna eftersom vi har större hjärna och kan tänka och ligga före hästen. På så sätt tror jag att stå still fungerar på vissa, men inte på alla.

Men som sagt bästa råden får man nog inte så här i den här typen av problem utan av dem som ser och känner häst och ryttare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Använda spö på rädd häst???

*kl*

Har full förståelse att en häst kan vara rädd/osäker.
Men den ska ha tillit på sin ryttare/ledare!
Använd piskan som en förlängd arm och peta på baken på hästen, inte piska den.

Det är ingen bra utgång om hästen känner att ryttaren själv är rädd och nervös/stressad.
 
Senast ändrad:
Sv: Använda spö på rädd häst???

Hur har det gått med din häst?
Jag har även ett annat tips som gjort min häst bättre.
Jag har gett honom av ett oanalyserat hösilage. Jag har även fått höra att alla andra som köpta av samma parti fått problem med att hästarna blivit feta. Så min häst fick antagligen i sig för mycket energi också!
Har du testat att dra ner på krafftfodret och har du analys på grovfodret?
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

supergladis skrev:
Hur har det gått med din häst?
Jag har även ett annat tips som gjort min häst bättre.
Jag har gett honom av ett oanalyserat hösilage. Jag har även fått höra att alla andra som köpta av samma parti fått problem med att hästarna blivit feta. Så min häst fick antagligen i sig för mycket energi också!
Har du testat att dra ner på krafftfodret och har du analys på grovfodret?

Han får inget kraftfoder just nu och inget hö heller (annat än i undantagsfall). Han går ute hela dagarna och tas in på kvällen, då äter han bara lite av halmen i boxen. Så där har jag nog ingen ledtråd, men tack för att du tänkte på mig! Jag testade att leda ut honom en gång och det gick sådär, hyfsat ända tills han fick span på hundpensionatet han är så rädd för - på typ 200 m avstånd!!! Efter det har jag ridit ut två kortare rundor och båda gångerna har min man gått med. Så länge sikten är fri och man inte passerar några hus går det jättebra, men han blir fortfarande väldigt spänd och andas högt när vi ska passera hus (i det ena bor det stygga gäss som väser när man går förbi...). I morgon ska jag rida ut med den andra hästen i stallet, den spattiga. Får väl se vad han tycker om det, men min gissning är att han coolar ner då, trots att hon är lite tittig. Han är som sagt lite ranglåg och lutar sig gärna mot någon annan...
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

HEJ

Har varit i din situation med min förra häst. Första gången jag red ut tog det mig 30 min att bara komma fram till skogs brynet, normalt 5-10 min! Jag fick sitta av flera gånger, och det ser jag inte som nederlag, han var tryggare med mig då jag gick ngt framför och av ren säkerhet för att slippa åka av då han kastade sig. Gången efter gick det ngt bättre, små pytte framsteg är bättre än inga alls. Jag gjorde ingen stor sak av det, förutom att jag bestämde mig för att vi måste fixa det annars får jag sälja honom, så även om det ibland kändes lite olustigt tog vi våra regelbundna skogs turer som så småningom blev jätte härliga!! Jag kan än idag sitta av den häst jag rider om det är något den (eller är det jag?) blir rädd för- bara man kan sitta upp igen!
Ta det lugnt, stressa inte, viktigt att ni får en bra relation ihop! Hur funkar ridning resp ledarskaps övningar när ni inte rider ut?
Lycka till!
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

catya skrev:
HEJ

Har varit i din situation med min förra häst. Första gången jag red ut tog det mig 30 min att bara komma fram till skogs brynet, normalt 5-10 min! Jag fick sitta av flera gånger, och det ser jag inte som nederlag, han var tryggare med mig då jag gick ngt framför och av ren säkerhet för att slippa åka av då han kastade sig. Gången efter gick det ngt bättre, små pytte framsteg är bättre än inga alls. Jag gjorde ingen stor sak av det, förutom att jag bestämde mig för att vi måste fixa det annars får jag sälja honom, så även om det ibland kändes lite olustigt tog vi våra regelbundna skogs turer som så småningom blev jätte härliga!! Jag kan än idag sitta av den häst jag rider om det är något den (eller är det jag?) blir rädd för- bara man kan sitta upp igen!
Ta det lugnt, stressa inte, viktigt att ni får en bra relation ihop! Hur funkar ridning resp ledarskaps övningar när ni inte rider ut?
Lycka till!

Jo, jag tycker att båda delarna funkar ganska bra. Fast nu verkar han, efter snart fyra veckor hos mig, ha kommit in i en fas då han testar mig lite på marken. Han står och skrapar med hoven för att han tror att han ska tvinga till sig morötter och har börjat bli mer okänslig för min frizon (står inte längre lika snällt och väntar i boxen när jag öppnar dörren t.ex). Det känns inte obehagligt på något vis, men samtidigt känner jag att det är viktigt att jag nu visar vem som är högst i rang. Har läst om 7 games och ska testa det. Hur gjorde du med din häst när den var orolig? Jobbade du mycket från marken mellan uteritterna? Longering, tömkörning?
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Karin_F skrev:
Jo, jag tycker att båda delarna funkar ganska bra. Fast nu verkar han, efter snart fyra veckor hos mig, ha kommit in i en fas då han testar mig lite på marken. Han står och skrapar med hoven för att han tror att han ska tvinga till sig morötter och har börjat bli mer okänslig för min frizon (står inte längre lika snällt och väntar i boxen när jag öppnar dörren t.ex). Det känns inte obehagligt på något vis, men samtidigt känner jag att det är viktigt att jag nu visar vem som är högst i rang. Har läst om 7 games och ska testa det. Hur gjorde du med din häst när den var orolig? Jobbade du mycket från marken mellan uteritterna? Longering, tömkörning?

Jag jobbade med ledarskapet hela tiden, till o från hagen, i stall gången, boxen m.m Jag var oxå mkt ute o promenerade, lekte i paddocken, löshoppade men red oxå dressyr pass som aldrig var några problem. Tillslut följde han mig som en hund och då gich det oxå bättre i skogen- sen blev det återfall ibland, men då löste de sig mkt snabbare än första gången.
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

catya skrev:
Jag jobbade med ledarskapet hela tiden, till o från hagen, i stall gången, boxen m.m Jag var oxå mkt ute o promenerade, lekte i paddocken, löshoppade men red oxå dressyr pass som aldrig var några problem. Tillslut följde han mig som en hund och då gich det oxå bättre i skogen- sen blev det återfall ibland, men då löste de sig mkt snabbare än första gången.

Har du några tips på bra ledarskapsövningar? Jag kör mycket med att han ska följa mig bra när jag leder honom (han får t.ex. inte gå för fort eller försöka gå in i stallet före mig och så ryggar jag honom då och då trots att han är ivrig att gå fram). Inne i stallgången flyttar jag honom med handen i sidled med jämna mellanrum. Har du andra tips?
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Så där betedde sig min häst med första veckan. Men det fick jag bort snabbt. Inget godis! Inget våld. Varje gång han skrapa i stallgången, tiggde godis, gick för nära mig eller nått annat hyss stampa jag bestämt med benet i golvet för så gör juh de vuxna hästarna mot unghästarna när de är stökiga. Prova det för det funka på min.

Du har haft din häst en mycket kort tid. Det tog 2 år innan jag kännde min förra häst ordentligt. Den första månaden med hästen jag har nu var vidrig till och från men jag fick tipset från en tjej här på buke att jag bara ska härda ut de 2-3 första månaderna så blir det bättre. Det är sant.

Jag hade min häst första månaden i ett satll han inte trivdes och han blev mycket bättre efter att vi flyttade. Jag flyttade honom från ett lungt privatstall till ridskolan. Han står nu mitt i ridskole stallet och titta på barnen som springer runt. Det stimulerar han hjärna tror jag så han blir lungnare av att han får syssel sättning. Han har titta på barnen och hästarna som ränner runt i stallet och har inte det intresset längre av att glo när vi rider ut längre.

Sen blev han även bättre av att gå tillsammans med en lugn och orädd häst i hagen i stället för att stå själv eller gå med nån stirrig pissmärr.

Kan du inte rida ut med nån vettig häst istället?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Använda spö på rädd häst???

*Bryter pisken itu som hulken....Groooaaarr!!!!!*
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

*knapplån*

Jag har inte läst hela tråden, men som många andra säger så är våld ingen bra lösning på en rädd häst.
Om ens barn är rädd för att åka hiss så ger man dem ju inte en örfil o kastar in dem i hissen, eller hur?
Nä... Jag har själv ridit en häst som var rädd för minsta lilla grej, red vi med andra hästar gick det bra (då kunde vi t.o.m. rida förbi älgar utan att hon rörde ett öra ens) men så fort vi var själva frös hon fast för att sedan kasta sig runt och vilja springa hem (hon stack dock aldrig) och risken för att fara av i svängningarna var överhängande.
Jag valde tillslut att ta med mig pisken (har en kort pisk med stor bred flärp nertill som visserligen känns men som inte gör så förfärligt ont ändå) och jag fick för det första slå henne bra hårt för att hon skulle gå och för det andra så hade jag inte löst problemet (att hon var rädd för det vattenfyllda diket, den omkullvälta trädstammen eller grässtråt som låg åt fel håll). Jag hade botat symptomen men grunden till problemet var fortfarande kvar och genom att slå henne så talade jag INTE om att jag var en bra o trevlig ledare. Därefter stannade pisken hemma.
Istället införskaffade jag en repgrimma (man blir lite starkare med den utan att dra hästen i munnen eller så och den ger eftergift till hästen direkt) och ett långt grimskaft (5 meter och inte lika stor risk att trassla in sig som med en longerlina) och tog långa promenader med henne. Hon var fortfarande rädd för saker men det blev sakta bättre.
I ridhuset fick vi tex plocka bort en pall och till en början var hon livrädd (fast hon själv stått vid just den pallen vid et tidigare tillfälle, dock i ett annat hörn av ridhuset) men vi tog ett steg i taget och när vi väl kom fram till pallen och fick kolla så såg man verkligen hur hon växte och ville kolla in mer grejer, hon fick verkligen självförtroende. Efter dessa ävningar hade vi fortfarande vissa problem men hon började att söka mig när det var nåt. Hon blev ff skiträdd när snön föll från ridhustaken men istället för att försöka skena iväg så stannade hon till och tittade på mig.

Jag rider inte hästen längre (hon var inte min utan jag red den bara, ägaren vet inte ens hur man sätter dit en sadel) och ägarens kaffade en annan tjej som skulle rida. Han sa åt henne att ta med sig pisken och slå hästen rejält om hon stannade, för hästen skulle promp gå framåt. Jag vet int ehur det blev med ägarens önskan om pisken men tillslut åkte tjejen av (i en sådan vändning som jag lyckats sitta kvar i under alla de månader som jag red henne), och hästen råkade trampa henne på armen. Veckan efter åkte hästen iväg och blev betäckt.

Nu är det skillnad på den hästen du rider och den jag red. Din ska enligt uppgift vara en stabil herre som aldrig skrämt någon tidigare, men var en jänta som gått i hagen halva sitt liv och aldrig sett nånting annat. Hon är körd innan (travare) och då gått med bomull och helstängt huvudlag.

Jag hoppas iaf att det går bra med allting!

//Lillan
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 865
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 439
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 321
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp