Bukefalos 28 år!

Använder vattenkoppen som toa

Nooneyouknow

Trådstartare
Hästen har en otrolig förmåga att använda dricksautomaten som toa...

Har vattenhink för att han inte ska bli helt utan vatten när de händer...

Men ingen ovanlighet att han bajsat i båda :banghead: :meh: :cautious:

Är det bara ren "oaktsamhet" han gör det ?

wpid-IMG_20130924_172023.jpg


Finns det något man kan göra åt detta otyg?!
 
Sv: Använder vattenkoppen som toa

Han vill ha en vattentoalett ;)

Min valack var helt hopplös när jag nyss fått honom, han hade två vattenhinkar och en krubba i boxen och bajsade i krubban VARJE dag + åtminstone den ena vattenhinken (ibland båda). Han slutade inte förrän han bytte box och fick en stoor box. Sen dess har det bara hänt någon gång till.
 
Sv: Använder vattenkoppen som toa

Jag stod i ett stall där det var en häst som alltid sket i vattenkoppen. Se upp med det. Det slutade tillslut med översvämning i stallet xD
 
Sv: Använder vattenkoppen som toa

Så höll en av mina gamla hästar på i perioder med. I både vattenhink och krubba. Varför vet jag inte men han höll på ett tag och sen slutade och sen dröjde det innan han började igen.
 
Sv: Använder vattenkoppen som toa

Handlar om hur de placerar sig när de sover till största del ... Vattenkopp är svår att omplacera men sätt vattenhinken på en Annan boxvägg i annan vinkel och prova .
 
Sv: Använder vattenkoppen som toa

Jag tänkte också på det. Mina killar verkar oftast vända rumpan mot ytterväggen/väggen ut mot gången när de sover, och då hamnar skiten där. Också gärna i krubban eftersom den sitter på den väggen. Om jag hänger vattenhinken i hörnet längst in så skiter de inte i den :)
 
Sv: Använder vattenkoppen som toa

Han har sitt bajshörn på motsvarande vägg (han trycker upp arselt så skiten fastnar på väggen ibland)

Ligger de bajs i vattenkoppen/hinken är de bara en bajshög just där... känns så utstuderat :-P
 
Sv: Använder vattenkoppen som toa

Har du någon möjlighet att byta box? Det brukar vara ett bra sätt att bryta beteendet.
 
Sv: Använder vattenkoppen som toa

Har haft fyra olika boxar i lika många stall (Två av dem på samma gård) boxarna i olika storlekar och han har titt som tätt bajsat i dricksglaset ändå...
 
Sv: Använder vattenkoppen som toa

Prova att skruva upp en balja på nån vägg så kanske han bajsar i den, vissa vill inte ha det på golvet :)
 
Sv: Använder vattenkoppen som toa

Så gjorde min gamla häst också. I ett av stallen var vattenhink och krubba i varsitt motsatt hörn i boxen, det va bajs i bägge.
När jag flyttade hem henne var krubba och vattenhink på samma vägg, bajshörnet i motsatt, ändå va det bajs i både krubba och vattenhink. Fick helt enkelt höja upp det så att hon inte skulle nå och då blev det slut på det, något enstaka försök efter men det va som att hon förstod att hon inte nådde längre och slutade. Och Ja, hon kunde både dricka och äta fast det var högt.
Och detta var något hon gjorde i perioder och jag kunde inte komma på om det var ett mönster i det, att hon hade stått ett par dagar eller gick hårdare än vanligt osv, det var slumpat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
638
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: iNTOHiMO
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 861
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 181
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp