Bukefalos 28 år!

Användning av tikskydd

Sv: Användning av tikskydd

Min tik har på sej trosorna på natten eftersom hon inte tvättar sej nattetid och dessutom sover i sängen. Hon har det också när vi e på jobbet (kontorsvovve) Annars får hon vara utan. Dagtid sköter hon det hyggligt. Blir nån droppe hör och där. Sina 3 första löp fick de vara på hela tiden eftersom hon inte "kopplat". Tror det är bra att låta det vara luftigt:)
 
Sv: Användning av tikskydd

Usch vad min tik började lukta av tikskydd. Jag sydde ett eget som hängde rätt långt ned och luftade och sen fick hon sova utan på natten i begränsad yta.
 
Sv: Användning av tikskydd

KL

Miss Mandy hade tikskydd nar hon var innomhus i ungefar 2 veckor. Nu ar vi ute storre delen av dagarna, men hon hade skyddet hela natterna. Hon hade inget emot det och varken luktade illa eller hade infectioner. Vi har orientaliska mattor runt hela huset och ocksa heltackande i vissa rum, no way jag later henne bloda ner det.
 
Sv: Användning av tikskydd

Min förra hund blödde rikligt och jag provade tikskydd. Gjorde som du, bytte ofta och hon var utan nattetid. Efter ett par veckor misstänkte jag urinvägsinfektion så det blev veterinärbesök. Det visade sig att det fanns mycket bakterier och att det var inflammerat så han kallade det början till livmoderinflammation. Enligt den veterinären är det inte ovanligt vid användning av tikskydd. Bakterierna kommer in och vandrar. På hans rekommendation fich hunden livmodern borttagen. Jag vet ju att många använder tikskydd utan problem, men jag fick en tankeställare av situationen.
 
Sv: Användning av tikskydd

KL

Jag använder enbart tikskydd nattetid på tjejrna då dom sover i sängen. Dagtid är dom utan och det som hamnar på golvet får jag städa bort:)
 
Sv: Användning av tikskydd

Nu fick vi ju ta bort livmodern på min tik för ett tag sedan så jag svarar hur jag gjorde innan dess.

Hon blödde ganska rikligt men var ganska duktig på att hålla rent. Dock glömde on av detta nattetid så då hade hon tikskydd + tratt eftersom hon annars slet av sig tikskyddet på två röda (min hund är en diva... vet inte alls vad hon har fått det ifrån :angel: ;) ). Men jag har aldrig märkt att hon skulle haft några problem pga tikskyddet, mer än att det inte var så poppulärt :)
 
Sv: Användning av tikskydd

En gång, sedan kastrerade jag i förebyggande syfte efter att ha förlorat en hund i livmoderinflammation.
Har bara goda erfarenheter av kastration btw.
 
Sv: Användning av tikskydd

Enligt den veterinären är det inte ovanligt vid användning av tikskydd. Bakterierna kommer in och vandrar. På hans rekommendation fich hunden livmodern borttagen. Jag vet ju att många använder tikskydd utan problem, men jag fick en tankeställare av situationen.

Otäckt! Jag fick också en rejäl tankeställare. Eftersom livmoderhalsen är öppen under höglöp så är det ju mer än troligt att risken är stor att det kommer in bakterier i livmodern om man har ett löpskydd.
 
Sv: Användning av tikskydd

Halvt kl

Byter man pappret eller trosskydddet ofta borde de ju inte vara någon fara, eller? Om man har det i de vill säga, eller om man byter mellan olika, medans man tvättar de ena?:)
 
Sv: Användning av tikskydd

Det är det jag försöker att luska ut. Jag bytte "bindor" 4-6 ggr/dag. Mitt på dag bytte jag även ut löpskyddet eftersom hon slickade på utsidan på det så att det blev alldeles blött. På natten fick hon vara utan.

Å andra sidan blöder hon väldigt mycket. Det är som att öppna en kran redan första dagen. Skakar hon på sig så har vi blodfläckar upp över väggarna.
 
Sv: Användning av tikskydd

Z har tikskydd på sig mesta dels av tiden förutom på kvällarna (när vi är hemma och kan passa så hon inte lägger sig i beigea soffan). Hon har aldrig haft problem, vi har använt det som finns hemma ex små frottédukar från IKEA, vanliga trosskydd m.m
 
Sv: Användning av tikskydd

Då tycker jag inte att de ska vara någon fara, de borde ju aldrig hinna bli några bakterier, eller vad man ska säga?:)
 
Sv: Användning av tikskydd

Jag har alltid använt tikskydd på mina tikar och aldrig haft problem. Jag vet inte vad folk har för tikar, men mina har då alltid blött en hel del och det blir fläckar överallt ifall jag inte använder skydd, så jag har valt att ha skydd.

Min ena tik är lite känslig för allt möjligt, men har aldrig reagerat på tikskyddet. Tack och lov!
 
Sv: Användning av tikskydd

Jodu. Jag skojade inte då jag sa att jag tvättar väggarna efteråt. Hon blöder som en fontän, ungefär. Jättekul på vit hund :devil: Jag begränsar hennes yta under löpet och försöker skydda textiler och möbler. Sen får man tvätta. Nu verkar hon ha fått minskad blödningsmängd med åldern. I alla fall hoppas jag att förra löpet inte var någon slump.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: Kratus
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
L
Hundhälsa Jag börjar med att säga att jag ska kontakta veterinär om det inte blir bättre! Det får kosta vad det kostar vill.. Tiken min...
Svar
5
· Visningar
1 458
Senast: LillJay
·
G
Övr. Hund Hur gör ni när era tikar löper? Använder ni skydd eller städar de efter sig? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Selma städar inte så...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: Bee Sweet´s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp