Användning av tikskydd

Philosophia

Trådstartare
Ni som har tikar, använder ni tikskydd vid löp? Om ja, är det under hela löpet eller bara under delar av det? Upplever ni att hunden får några problem av löpskyddet. Att jag undrar beror på att min ena tik precis har fått diagnosen vaginit, dvs. slidkatarr och jag funderar på om det kan ha med att jag använde löpskydd rätt frikostigt för ovanlighetens skull.

Vanligtvis så brukar jag bara använda löpskyddet några dagar under löpet, samt korta stunder om hon vill ligga i soffan (som har den praktiska färgen vit). Men senast hon löpte så sammanföll det med att vi höll på att sälja lägenheten. Eftersom lägenhetsvisningar och löpande tik utan tikskydd inte är en optimal kombo så hade hon på tikskyddet varje dag i två veckor (undantaget nattetid). Trots daglig tvätt av löpskyddet och byte av "binda" 4-6 ggr/dag så kändes det inte fräscht eftersom hon blöder väldigt mycket.

Frågan är alltså hur frekvent ni använder löpskydd på era tikar och om ni har upplevt problem till följd av det.
 
Sv: Användning av tikskydd

Har ingen tik men ville bara inflika att jag själv får lätt svamp av vanliga bindor men inte om jag har tygbindor =) Kanske lägga in små Ikea tvättlappar för barn av frotté i tikskyddet istället?
 
Sv: Användning av tikskydd

Nu var det visserligen längesen jag hade tik. Men under de 7 åren vi hade henne, så fick hon ha på sig tikskyddet i princip hela 2 veckor (per löp) då hon blödde mycket. Hon lyckades dock alltid ta av sig skyddet om nätterna...så det var ändå blodfläckar i säng, soffa, matta mm :grin:
Hur som..hon fick aldrig några problem av att ha på sig skyddet så mycket.
 
Sv: Användning av tikskydd

Nej vi använder inte tikskydd, iallafall inte hemma.
Kan sätta på om vi ska bort, beroende på vem vi ska till.

Ila blöder inte så mycket och städar ganska bra efter sig.
 
Sv: Användning av tikskydd

Jag hade gärna använt tikskydd på min, men hon hatar dem. Jag tvättar väggarna efteråt istället... :crazy:

Hon springer, sliter av sig trosorna och försöker äta upp bindan. Hon får gå med rumpan bar, och det är antagligen också bäst.
 
Sv: Användning av tikskydd

Vi använder det på lillan, eftersom hon praktiskt taget bor i soffan. Egentligen borde hon nog få vara utan nattetid, men hon har accepterat det och bryr sig inte så mycket.

Däremot har vi nog köpt 5-6 olika tikskydd som vi fått prova oss i genom pga dålig passform.
 
Sv: Användning av tikskydd

Har aldrig använt tikskydd. Jag skyddar möblerna istället. Nuvarande tik är dock väldigt renlig så jag märker inte att hon är i löp innan Sam talar om det för mig.
 
Sv: Användning av tikskydd

Använder inte tikskydd, har alltid tränat våra tikar att hålla rent efter sig, har fungerat superbra. De sover dock inte i några soffor eller sängar, det hade ju blivit knepigare.
 
Sv: Användning av tikskydd

Människor kan ju få problem med underlivet om de går mycket med trosskydd så varför inte hundar?
När man tänker efter.. Det lär ju bli ganska tätt.
 
Sv: Användning av tikskydd

Det var precis min tanke. Italienaren hade jag aldrig skydd på, hon blödde så pass lite. Dafne däremot blöder mycket, Det är som om någon öppnar en kran. När vi skulle ha lägenhetsvisning så fanns det ju inget annat val än att ha det på. Och ju mer de blöder desto större måste risken att det blir varmt och fuktigt innanför skyddet bli.
 
Sv: Användning av tikskydd

Inte heller jag använder tikskydd på min hund, hon städar rätt bra själv och de små fläckar hon missar torkar vi bara upp :)
 
Sv: Användning av tikskydd

Min tik fick vaginit, och förra löpet hade hon tikskydd på natten för annars var hon så besvärad och tvättade sig non-stop istället för att sova. Vet inte om det hörde ihop men.
 
Sv: Användning av tikskydd

Min tik brukar ha tikskydd, hon är alltid uppe i möblerna och hon är väldigt dålig på att städa efter sig. Men eftersom Hon hatar skyddet brukar hon få slippa förutom de värsta dagarna, då brukar vi lägga en handduk eller nått där hon brukar ligga:)
 
Sv: Användning av tikskydd

Jag har inte haft det på de löptikar jag haft hemma, förutom när jag var hundvakt åt en löptik som ville sova i sängen på natten och blödde väldigt mycket. Då fick hon på sig det när vi skulle lägga oss och jag tog av det direkt när vi vaknade.

Nu har jag i princip bara haft tikar hemma som inte blodat ner så mycket, men jag skyddar hellre lägenheten i den mån det går än att sätta på såna där skydd. Wahidah löper i ganska exakt tre veckor och efter 1½ vecka behöver jag skura golvet första gången för att torka bort de ytterst få bloddroppar jag ser då.
 
Sv: Användning av tikskydd

När mina schäfertikar löpte var det blodbad på gång i 3 veckor, så det blev tikskydd med dambindor. De fick inga besvär.
 
Sv: Användning av tikskydd

Jag använder tikskydd om vi ska bort någonstans eller om hundarna sitter lösa i bilen. Ingen av dem uppskattar 'trosan' och jag tycker inte att det känns friskt och fräscht om de inte kommer åt att tvätta sig själva. (att jag sedan får lida nu när vi bor i lägenhet med heltäckningsmatta? Well.. tur att det finns mattvätt. )
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: Kratus
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
L
Hundhälsa Jag börjar med att säga att jag ska kontakta veterinär om det inte blir bättre! Det får kosta vad det kostar vill.. Tiken min...
Svar
5
· Visningar
1 458
Senast: LillJay
·
G
Övr. Hund Hur gör ni när era tikar löper? Använder ni skydd eller städar de efter sig? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Selma städar inte så...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: Bee Sweet´s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp