Använd skitgrimmor som går sönder i hagen/boxen!=)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 923
Sv: Använd skitgrimmor som går sönder i hagen/boxen!=)

Har jag oxå hört, frågan är ju om de gör så mkt även om de är på...Mina hästar har ingen grimma i boxen men tyvärr i hagen. Naturligtvis inte på bete.

Det var någon på Buke eller Stallet.com som för några år sedan berättade om hur hennes mindre häst (minns inte om det var ponny, föl eller unghäst) hade haft en riktigt tight grimma (just för att INTE kunna fastna i den), likförbaskat hittade hon hästen med bakhoven fast i grimman; som tur var så var hästen hel och hon kunde avlägsna grimman.
Vad jag vill säga är att kanske är en lös grimma BÄST. Om den är så lös att den nästan glider av självmant så kommer den garanterat att glida av om hästen fastnar i den och börjar dra; till skillnad från grimman som sitter hårt.
Däremot så föredrar jag att ha hästen utan grimma. Så få remmar som möjligt överallt, måste vara skönast för hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Använd en riktig lädergrimma istället som går sönder då det behövs, vilket läder gör lättare än nylon - som blir längre, och lääängre och skär in och skadar om en häst fastnar.

Finns väl heller ingen anledning att använda sig av grimma i box eller hage!

Jo, om man står i inackorderingsstall eller kollektivstall utan villig människa att ta av grimman när hästen ska in igen. :devil:

Använd bara lädergrimmor så slipper man oroa sig för att de ska bränna. De går också sönder vid stor belastning.

Brandkåren har varit och övat på olika hästar i vårt stall, och de vill att hästarna skall ha grimmor på i boxen, för att kunna rädda hästarna vid en eventuell brand. Likaså rekommenderade brandkåren att hästarna har grimma på i hagen, för att om de "rymmer" så kan hästarna lättare fångas.

Vi har aldrig grimma på i varken hagen eller boxen. Min häst fastnade med frambenet i grimman men hon är så cool så hon bara stog där med benet hängande.

Jag har alltid haft grimma i hagen...mamma med och de flesta stuterier och travstall jag jobbat på..har aldrig hänt något, jo att grimmorna har legat i leran..

Vet flera hästar som däremot fastnat i täckenas magremmar och skadat senorna, så AV med täckena!

Man kan inte gå runt och vara rädd för allting, hästar skadar sig, men de kan skada sig på en vass sten när de rullar sig, ska vi ha överrullningsgjord på? Vet en häst som fastnade med sin överrullnings gjord på och fick brännmärken på manken av den..och de kan dö på natten pga höstrå på tvären och de kan fastna i boxen när de ligger ner och de kan...ja ni fattar. Minimera riskerna är bra, och jag har valt andra minimeringsmetoder än att ta av grimmorna i hagen. Andra väljer att låta sin häst stå ensam i hagen..säkert med täcke.

Varför skriver alla dessutom samma sak i kör "jag har aldrig grimma i hagen"
Jag ville bara säga, som en motpol, att vi är många som har grimmor i hagarna, ser oftast inte några hästar utan grimma i hagen faktiskt.
Var bor alla ni som upprepar samma mantra??

Sv: Använd skitgrimmor i hagen/boxen!=)

Jag använder bara lädergrimmor som går sönder i hagen och transporten. Har fått detta bevisad två gånger, en gång med min pålle när han blev rädd och blev "hängande" i kjedjorna i stallgången (brukar ha balsnören på grimman, men inte på denna) och en gång när jag och en kompis skulle lasta hennes häst och han kastade sig ut. tack gode gud för att grimman gick av...

Men, man kan säga samma sak om kryssgjordarna på täcken. Har sett en häst fastna i de och hon låg och kämpade ett bra tag innan vi upptäckte henne och skar loss henne... Hon skadade sig tack och lov inte...

ang att hästar kastar sig i gången, så tycker jag att det bara är bra om inte hästen kommer loss. Då lär den sig fel signaler.
Jag har mina grimskaft fastsatta med en akutknut som går upp om man drar i den, då kan jag bestämma när hästen får komma loss.
Men det innebär ju att jag inte kan lämna hästen i gången förståss.
/jenny

Min medryttarhäst bor i Uppsala - har inte grimma i box eller hage.

Min ridkompis är polis, hundförare, och hon har minsann tagit hand om lösa hästar på utryckning - UTAN grimma. Det var bara att improvisera lite, hon knåpade ihop hundkopplet till en provisorisk grimma så var det problemet ur världen.

Jag skulle aldrig acceptera att stå inackorderad i ett stall där man inte sätter säkerheten i första rummet. :crazy:

Om inackorderingsvärden eller kollektivet inte orkar :devil: ta av och på en grimma undrar jag vad med de tummar på :eek:

I alla större stall jag har stått i har man alltid haft grimma på i både hage och stall, ett av stallen hade det som regel, dvs man fick absolut inte lämna hästen utan grimma. Detta pga att fler hästar brunnit inne, och rökdykare kan knappast få på grimma på en panikslagen häst. Själv skulle jag ha hästen utan grimma om jag hade eget stall, men inte om andra ska hantera hästen.

Grimma i hagen är en nödvändighet om man vill att hästen ska gå att fånga om den rymmer. Alla människor har inte en extragrimma liggande i bagaget, och en upphetsad häst på vägen leder man inte hem i pannluggen...

Ingen aning, men det är ganska vanligt tydligen.

Doneloge: Grattis, du är nr 4 i den här tråden att skriva samma sak :devil:

Love*Laika skrev:
Ingen aning, men det är ganska vanligt tydligen.

Doneloge: Grattis, du är nr 4 i den här tråden att skriva samma sak :devil:

Va bra att alla håller med mig da :) , eller är det jag som håller med alla andra ?? ;)

Har inte läst de andra inläggen ;) haha!

Det är inte lätt att fånga hästar i brinnande stall oavsett om de har grimma eller inte..... detta gäller även hästar på rymmen som oftast inte är direkt charmiga att handhava, klart att det kan underlätta med en grimma OM man kommer så pass nära....

Hästar med grimma i stallet - boxen - kan lätt fastna med denna över en hög boxvägg och bli hängande och på sätt kväva sig själv och det är något som hänt mer än en gång i vårt avlånga land.

Jag som alltid har upplevt att det är lädergrimmorna som inte går sönder. Har alltid lädergrimma när jag vet att grimman bara MÅSTE hålla, som vid hantering av ohanterade hingstar och i nya miljöer osv...

Min pålle har grimma på sig i hage ifall han har halstäcke, för då måste han ha det. Även en tid när de rymde som mest hade de grimmor på sig, för att vara lite lättare att fånga. I boxen har jag aldrig grimma men å andra sidan har jag eget stall också.

Alla maratonselar är nylonförstärkta för att klara påfrestningar, så det är nog tvärtom.
Fast det beror nog på vad du har för icke lädergrimma.
Någon som vet en icke läder grimma som lätt går sönder?

/jenny

Jag har 2 nylongrimmor som blivit skrot, men då har de oftast släppt i själva, sömmen.. Alltså där de är sydd fast i ringarna. Och de har hållit länge. En av grimmorna pållen har nu, har hållt sen typ 93 eller nått. Den börjar bli lite sliten nu men ;)
Men resten av grimmorna har hållt, nylon eller läder.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 253
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 403
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina... 2
Svar
23
· Visningar
4 273
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka