Använd skitgrimmor som går sönder i hagen/boxen!=)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 923
Sv: Använd skitgrimmor som går sönder i hagen/boxen!=)

Personligen använder jag inte grimma i hagen när jag ska hämta hästarna.. men.. papsen får inte ta missen om han inte har grimma så han får tyvärr ha det på sig när han har insläpp. Skittrist.

I boxen har de aldrig grimma.. Mimmi går med betesmask på sommaren så hon är tvungen att ha grimma.. Grimma eller fång eller sandhage.

Försöker ha så mjuka och trevliga grimmor som inte ger skav. Har lädergrimmor till båda hästarna men inte i hagen.. De brukar ha bucasgrimmor som tydligen ska var uppbyggda för att brista om hästemn fastnar.

Hästen har fastnat en gång.. Detta när han stod i sin box med öppen dörr (han har alltid öppen boxdörr när jag är i stallet och pysslar). Nyinsläppt och grimman skulle av men jag tänkte vänta tills jag skulle göra iordning honom för ritt. När jag var i ladugårdsdelen, som ligger används som prylmagasin och ansluter till stallet, och vägde upp hö hörde jag något som bullrade i stallet. Några sekunder senare hittade jag en pålle som satt fast med huvudet i boxlåset. Jag fick snabbt av grimma och pålle hade inte gjort sig illa. Grimman var lite för stor framme vid snoken så den hade hakat i metallbygeln som man sätter boxlåset i.. Grimman förkastades och jag använder aldrig mer grimmor som är för stora i mulen (vilket är rätt vanlig när man har en arab). Russan har oxå fastnat en gång men då har grimman brustit.. bra grimma.

Jo, d förstås, men hellre att ha hästen lös än att den bryter nacken. Min häst är väldigt stor och det är lätt att de skadar sig om de blir rädda och kastar sig. Det kan gå så fort att man inte hinner knyta loss de...

När man är rädd att hästen skall fastna med grimman är det praktiskt att sätta en lagom kraftig nyckelring i ringen där käkremmens hake skall sitta. Så kopplar man haken i nyckelringen istället, som lätt går sönder och hästen kan ta sig ur grimman om den nu skulle råka fastna.

Så gör vi alltid på sommaren till de hästar som behöver flugfransar. Det är ett måste för oss som har lekfulla och klånosiga unghästar i samma hage. Har själv sett en unghäst som fick in framhoven i grimmans nosrem på en av de vuxna lekkompisarna. Nyckelringen gick sönder direkt och grimman åkte av vid unghästens första ryck.

Jag har grimma i hagen, men inte i boxen. Jag tror hur vi gör så är det för och nackdelar. Men vad jag hört så måste det vara lädergrimma vid transport om det händer något för att få ut försäkringspeng. Så det har jag. Sommaren så slipper dom grimmor. Då kliar myggbett och insekter så då finns det risk för att dom fastnar i grimmorna.

I vårt stall har alla grimma i boxen och därmed vid utsläpp i hagarna.

Enligt stallägaren försöker inte brandmännen, vid ev utryckning, att ta ut en häst utan grimma, det blir för farligt för dem om hästen har panik. Har de däremot grimma på sig är de skyldiga att försöka få ut hästen.

Det går stick i stäv med Hästliv häromveckan där Katarina Brandstation (osäker på om det är rätt) hade utbildning i hur brandmännen skulle rädda hästarna. Där satte de på grimma och en gick vid bakdelen för att lugna hästen.

Ja, jag har grimma på pållen för att jag hört att om något händer räddar inte brandmännen min häst om jag inte har grimma på........ :confused:

ninsan skrev:
Dessutom har jag hört, vet ej till hundra om det stämmer dock, att kommer hästarna lösa och inte har grimmor så vägrar polisen att hjälpa till.. Men som sagt, det är bara var jag hört.

Det stemmer i allefall her i Norge.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 253
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 403
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina... 2
Svar
23
· Visningar
4 272
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka